Hier ben ik het wel mee eens. Vergeving is beslist geen onvoorwaardelijk gebod. Als je het zo stelt, help je de slachtoffers alleen maar van de wal in de sloot en geef je ze nog een extra trap na.Afgewezen schreef:Niet mee eens. Natuurlijk moeten wij bereid zijn tot vergeving. Maar als Petrus vraagt: hoe vaak zal mijn broeder mij vergeving vragen en zal ik hem moeten vergeven, dan zegt Jezus niet: je broeder hoeft helemaal niet om vergeving te vragen, je moet gewoon vergeven.Jongere schreef:Vergeving is met jezelf (en God) over een situatie weer in het reine komen.
Verzoening is met de ander weer in het reine komen.
Vergeving is denk ik een gebod, zonder enige voorwaarde aan de 'andere kant'. Voor verzoening is toenadering nodig en daarbij hoort ook schuld belijden.
De vraag is waarom je berouw van de dader wilt zien. Dat kan namelijk ook een verlangen naar 'betaling' zijn door de ander ('als hij/zij zich er maar schuldig over voelt, als het hem/haar tenminste maar spijt'). Hoe belangrijk dit ook kan zijn voor een slachtoffer, voor vergeving is dit niet nodig. Het gaat om de vergevende houding zoals Stefanus aannam tijdens de agressie. Waarbij onrecht in de handen van een rechtvaardig God mag worden gelegd! Zoals terecht gezegd is vergeving een eenzijdige daad/verklaring van liefde. Ik blijf de boeken van Miroslav Volf hierover (hij spreekt uit ervaring) aanraden.
Voor verzoening is berouw noodzakelijk. Er kan vergeving plaatsvinden zonder verzoening, maar nooit verzoening zonder vergeving.
En je opmerking over het berouw bij die dader raakt kant noch wal. Natuurlijk hoef je niet van iemand te verlangen dat hij zich voor je vernedert, maar er moet wel een 'terugkeer' zijn bij die ander. Ook God vergeeft alleen wanneer wij terugkeren. Anders blijft de schuld gewoon bestaan.
@Jo-Ann: Als ik jouw worsteling zo hoor, kan ik je een brochure van de Stichting Vluchtheuvel sterk aanbevelen. Het is geschreven door drs. P. Eikelboom en heet "Schuld en vergeving". Je kan het via hun website bestellen: www.stichtingdevluchtheuvel.nl.
Die brochure gaat heel evenwichtig en Bijbels met deze moeilijke zaken om, zonder dat er sprake is van een "vergevingsdrijven".
Naast de algemene noties van schuld en vergeving, gaat de schrijver ook in op vragen over schuld en vergeving rondom seksueel misbruik, zowel door niet-berouwhebbende daders als door vergevingsdrijvende daders (wat beide erg moeilijk is voor het slachtoffer).