Pechtold's heilige oorlog.

Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Solipsis »

En waarom zou dat niet met elkaar rijmen?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9301
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door parsifal »

Willem schreef:
Solipsis schreef:
parsifal schreef:In de Bijbel lees je weinig over Christenen met regeringsmacht. Daniel deed in zijn positie weinig aan afgodendienst, het staat in ieder geval niet beschreven. Ik denk dat de taak van de Christen politicus is het nastreven van sociale gerechtigheid en dat ieder een gerust leven kan leiden. Het is de taak van de Christen om aan te tonen dat de Islam afgodendienst is. Dit doe je niet door politieke macht te verkrijgen en de Islam met wetgeving uit te bannen.
Eens


Ik ben het er niet mee eens. De taak van de overheid wordt in het NT duidelijk genoeg beschreven en in het OT is een van de grote lijnen de combinatie regeerambt/christen. Ik vind echter wel dat men moet praktiseren wat men predikt. Dus het "eens" van Solipsis rijmt niet met zijn postings. Of zie ik dat verkeerd?
Kun je beschrijven hoe de NT visie op de overheid zich verhoudt tot de huidige politieke situatie? De overheid is Gods dienares, maar we lezen daar niets over het bestrijden van afgodendienst via wetgeving. We lezen wel dat Gods koninkrijk niet van deze aarde is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Willem »

Solipsis schreef:
Willem schreef:
Solipsis schreef:
parsifal schreef:In de Bijbel lees je weinig over Christenen met regeringsmacht. Daniel deed in zijn positie weinig aan afgodendienst, het staat in ieder geval niet beschreven. Ik denk dat de taak van de Christen politicus is het nastreven van sociale gerechtigheid en dat ieder een gerust leven kan leiden. Het is de taak van de Christen om aan te tonen dat de Islam afgodendienst is. Dit doe je niet door politieke macht te verkrijgen en de Islam met wetgeving uit te bannen.
Eens


Ik ben het er niet mee eens. De taak van de overheid wordt in het NT duidelijk genoeg beschreven en in het OT is een van de grote lijnen de combinatie regeerambt/christen. Ik vind echter wel dat men moet praktiseren wat men predikt. Dus het "eens" van Solipsis rijmt niet met zijn postings. Of zie ik dat verkeerd?
En waarom zou dat niet met elkaar rijmen?
Het eens zijn met de opmerking dat een Christen niet moet pogen politieke macht te krijgen en tegelijkertijd enkel acteren op politieke forums met de bedoeling andere te overtuigen van jouw politieke voorkeuren en meningen rijmt niet. Om kort te zijn: Leer en leven zijn dan niet in overeenstemming met elkaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Tiberius »

Mensen, terug naar het topic-onderwerp. Anders komt er een slotje.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door jvdg »

Nu, Pechtold een cruciale rol voor de SGP heeft bedacht, culmineert hij heel fel jegens de SGP.
Hij schroomt daarbij niet om de gehele achterban van die SGP als een stel conservatieve landsgenoten weg te zetten door hen als een "zwartekousenpolitieke" achterban te benoemen.
Als liberaal-linkse partij bij uitstek, zoals hij D66 profileert, gaat hij daarbij dwars tegen zijn eigen principes in.

Jammer dat deze links-liberaal zijn volle steun verleent aan de moslims met al hun onderdrukking van christenen, joden, homofielen, vrouwen verwerpt, terwijl hij de SGP haar principes jegens het passieve vrouwenkiesrecht het volle democratische recht ontzegt.

Los hiervan, probeert hij de twee zeteltjes van de SGP, los te weken van een kabinet hetwelk op een zeer wankele basis steunt.

Raar, maar waar, het kereltje is heel benauwd dat de SGP de "macht" heeft om het kabinetsbeleid te ondersteunen. Zoiets als een "wip".

Daar hoeft het ventje niet bang voor te zijn.
De SGP volgt haar eigen geweten en verkiezingsprogramma.

Zonder het te beseffen dicht hij de SGP een rol toe die het niet ambieert.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Rambam »

-DIA- schreef:Maar laten we niet vergeten dat mannen als dhr Pechtold en de vrouwen als Halsema maar één ding voor ogens staat, ook al zullen ze dan nog niet hardop zeggen, of misshcien zelfs zelf niet eens beseffen: Alles wat christelijk is moet uit het openbare leven verdwijnen.
Ik denk dat je schromelijk overdrijft. Ik kan trouwens ook geen enkel voorbeeld noemen waarin D66 of GroenLinks oproept tot het uitbannen van christelijke symbolen uit het openbare leven.
En hoe lang zal nog vrij vanaf de kansel de zonde bij de naam mogen worden genoemd? Ze zijn zichzelf tot een norm, en verachten de normen van de God des Hemels en der aarde.
Nog heel lang. Daar de grondwet ons die ruimte biedt. Het is bovendien van belang hoe wordt gesproken over zaken die vanuit bijbels perspectief afkeurenswaardig zijn. In algemene zin kun je beargumenteren dat bijv. homosexualiteit en abortus afkeurenswaardig is in verband met bijbelse opvattingen. Het gaat mijns inziens om de activiteiten die mensen ondernemen en niet om de mensen zelf. Activiteiten kunnen derhalve worde be- en veroordeeld, maar mensen hebben wij niet af te keuren.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11438
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Mister »

Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Rambam »

jvdg schreef:Nu, Pechtold een cruciale rol voor de SGP heeft bedacht, culmineert hij heel fel jegens de SGP.
Hij schroomt daarbij niet om de gehele achterban van die SGP als een stel conservatieve landsgenoten weg te zetten door hen als een "zwartekousenpolitieke" achterban te benoemen.
Misschien moet je de speech van Pechtold eens lezen. Hij maakt met zijn uitspraak geen verwijt richting de SGP, maar richting de VVD.

Hij zegt verder ook niets over de achterban van de SGP, maar stipt aan dat het kabinet concessie doet aan de SGP vanwege de twee zetels van de SGP. Hij vindt dat raar omdat de SGP bijv. tegen koopzondagen is, en een andere visie heeft op de rollen van de man en de vrouw. Volgens Pechtold komt dit niet overeen met het gedachtengoed van de VVD, vandaar de term zwartekousenliberalisme.
Als liberaal-linkse partij bij uitstek, zoals hij D66 profileert, gaat hij daarbij dwars tegen zijn eigen principes in.
Je hebt wel de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Pechtold heeft namelijk niets gezegd over de SGP. Mensen hebben zijn uitspraken uitvergroot, voorzien van een interpretatie en vervolgens op zichzelf toegepast. Daardoor krijgt de term zwartekousenliberalisme veel meer betekenis dan de betekenis die Pechtold heeft gegeven aan dit begrip.
Jammer dat deze links-liberaal zijn volle steun verleent aan de moslims met al hun onderdrukking van christenen, joden, homofielen, vrouwen verwerpt, terwijl hij de SGP haar principes jegens het passieve vrouwenkiesrecht het volle democratische recht ontzegt.
Pechtold verleent helemaal geen steun aan mensen die anderen vervolgen op grond van ras, religie of geslacht. En bij mijn weten pleit Pechtold helemaal niet om de SGP uit te bannen van het democratische bestel. Hij is het oneens met de opvattingen van de SGP, en dat mag, maar de SGP uitsluiten is naar mijn interpretatie niet de bedoeling van D66. Mocht het anders zijn, dan is het wellicht aardig om jouw vermoedens te bekrachtingen middels uitspraken van leden van D66.
Los hiervan, probeert hij de twee zeteltjes van de SGP, los te weken van een kabinet hetwelk op een zeer wankele basis steunt.
En dat zou hij niet mogen? Hij ziet het liefst dit kabinet vallen, dan is het logisch dat hij druk uitoefent op partijen die eventueel steun verlenen aan dit kabinet. Dat is slechts politiek, niet meer, niet minder.
Raar, maar waar, het kereltje is heel benauwd dat de SGP de "macht" heeft om het kabinetsbeleid te ondersteunen. Zoiets als een "wip".
Daar is hij helemaal niet bang voor, daar het een gegeven is, en de SGP vooralsnog autonoom handelt.
De SGP volgt haar eigen geweten en verkiezingsprogramma.
Dat is prijzenswaardig, maar Pechtold doet hetzelfde. Hij volgt zijn eigen geweten en politieke opvattingen. Maar als hij dat doet is hij opeens een eng en/of raar mannetje.
Zonder het te beseffen dicht hij de SGP een rol toe die het niet ambieert.
Hij dicht de SGP helemaal geen rol toe, hij tracht druk uit te oefenen op meerdere politieke actoren.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Rambam »

Misschien is het beter om de speech van Pechtold te lezen, dan je louter te beperken tot commentaren op de speech.

http://www.d66.nl/d66nl/item/toespraak_ ... chtold_d66
Annamaria
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2010, 16:39

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Annamaria »

Helemaal eens met Rambam. Pechtold uit nergens kritiek op de SGP (al vermoed ik dat hij het niet met ze eens is, maar dat is een ander verhaal) maar verwijt enkel de VVD dat ze hier en daar toch wel erg hun liberale standpunten overboord gooit. Wat ook gewoon zo is. De VVD gaat nu fluitend accoord met geen uitbreiding van de koopzondagen, terwijl daar begin dit jaar nog een groot punt van gemaakt is door een VVD´er omdat de CDA en PvdA als concessie naar de CU besloten om dat niet verder uit te breiden.
Ongeacht wat je van Pechtold vindt, kan je niet zeggen dat hij niet gelijk heeft met zijn sneertje richting de VVD. Natuurlijk moet je concessies doen als je wilt regeren. Maar ik vind dit regeerakkoord weinig liberaal. En dat is bijzonder als je bedenkt dat de liberalen de grootste partij zijn in deze coalitie.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11438
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Mister »

Rambam schreef:
Misschien is het beter om de speech van Pechtold te lezen, dan je louter te beperken tot commentaren op de speech.

http://www.d66.nl/d66nl/item/toespraak_ ... chtold_d66
Linkse reclame wordt hier aanbevolen... :bobo
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Auto »

Mister schreef:
Rambam schreef:
Misschien is het beter om de speech van Pechtold te lezen, dan je louter te beperken tot commentaren op de speech.

http://www.d66.nl/d66nl/item/toespraak_ ... chtold_d66
Linkse reclame wordt hier aanbevolen... :bobo
Dat niet alleen ook nog anti-christelijke politiek wordt hier aanbevolen!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9301
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door parsifal »

Het lijkt me niet bepaald fout dat er bij een discussie over uitspraken gedaan in een toespraak, een link staat naar de toespraak. Dat is wel zo eerlijk.

Het verwijt aan Pechtold is dat hij termen gebruikt als zwartekousen liberalisme en bijna als gegeven gebruikt dat de SGP fout is. Dit woord gebruik is te vergelijken met Wilders' kopvoddentax (en ook met referenties naar D66 als Demoncraten66 of D666)

Verder als ik zeg "Jij bent bijna net zo erg als Klaas" dan zeg ik daarmee ook iets over Klaas.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Rambam »

Mister schreef: Linkse reclame wordt hier aanbevolen... :bobo
Ik beveel niets aan. Ik geef slechts de link weer om mensen zelf kennis te laten nemen van hetgeen Pechtold exact gezegd heeft, omdat er mijns inziens veel meer betekenis wordt toegekend aan hetgeen Pechtold heeft gezegd en naar mijn mening gemeend heeft te willen zeggen.

De uitspraak van Pechtold is mijns inzien gericht tegen de achterban van de VVD.

Ik heb verder geen enkel waardeoordeel gegeven over zijn uitspraken, ik heb slechts gereageerd op de uitspraken van enkele leden van dit forum.

Dus jouw opmerking over een vermeende aanbeveling mijnerzijds is totaal onzinnig en misplaatst.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Pechtold's helige oorlog.

Bericht door Rambam »

Auto schreef: Dat niet alleen ook nog anti-christelijke politiek wordt hier aanbevolen!
Jammer dat een misplaatste uitspraak van Mister zo een eigen leven gaat leiden. Voor je het weet krijg ik een stempel van D66-aanhanger of anti-christelijke sympathisant.

Voor de goede orde: Ik deel in algemene zin het gedachtengoed van D66 niet.
Plaats reactie