Uitgaan, wie wat en waar??

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Oude-Waarheid »

Germanicus schreef:
caprice schreef:Als je nog wat zoekt voor aankomende zaterdagavond, in Rhenen.

Daar hoopt de GBS een bezinningsavond te houden m.b.t. de Herziene Statenvertaling in onze gezinnen, scholen en kerken, en waarom dat niet wenselijk is.
Het zal gehouden worden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente aan de Achterbergsestraatweg, en de sprekers zijn ds. Th. L. Zwartbol, ds. A. van Voorden en ds. A. Verschuure. Aanvang half 8.

Boekentafel :livre aanwezig. :jongle
Sorry hoor, maar vind je zo'n GBS-avond nu echt aanbevelenswaardig voor een jongere die tips wil voor een avond uit? Ik kan me dan meer vinden in Helma's aanbeveling. Volgens mij kun je jongeren beter iets vertellen en leren VANUIT Gods Woord dan voor de zoveelste keer uitleggen waarom de HSV toch wel zo'n verderfelijke vertaling is.

Ennuh.... verkopen ze bij de boekentafels ook deeluitgaven van de HSV?! :nananere
En denk jij dat dat bovenstaande predikanten je niets te zeggen hebben vanuit Gods Woord :quoi
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Germanicus »

Oude-Waarheid schreef:
Germanicus schreef:
caprice schreef:Als je nog wat zoekt voor aankomende zaterdagavond, in Rhenen.

Daar hoopt de GBS een bezinningsavond te houden m.b.t. de Herziene Statenvertaling in onze gezinnen, scholen en kerken, en waarom dat niet wenselijk is.
Het zal gehouden worden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente aan de Achterbergsestraatweg, en de sprekers zijn ds. Th. L. Zwartbol, ds. A. van Voorden en ds. A. Verschuure. Aanvang half 8.

Boekentafel :livre aanwezig. :jongle
Sorry hoor, maar vind je zo'n GBS-avond nu echt aanbevelenswaardig voor een jongere die tips wil voor een avond uit? Ik kan me dan meer vinden in Helma's aanbeveling. Volgens mij kun je jongeren beter iets vertellen en leren VANUIT Gods Woord dan voor de zoveelste keer uitleggen waarom de HSV toch wel zo'n verderfelijke vertaling is.

Ennuh.... verkopen ze bij de boekentafels ook deeluitgaven van de HSV?! :nananere
En denk jij dat dat bovenstaande predikanten je niets te zeggen hebben vanuit Gods Woord :quoi
Dat zeg ik niet. Maar het maakt wel een groot verschil of ze als insteek kiezen het bekritiseren van de HSV of het thema 'Vruchtdragen voor Hem'. Doe mij dan maar het laatste.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door caprice »

Ga rustig luisteren zou ik zeggen, naar welke argumenten ze dan aandragen. Daar is een 'bezinningsavond' toch voor?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Germanicus »

caprice schreef:Ga rustig luisteren zou ik zeggen, naar welke argumenten ze dan aandragen. Daar is een 'bezinningsavond' toch voor?
Ik vrees dat ik de argumenten al ken. En jij ook. Waar moet je jezelf dan nog op bezinnen? Overweeg je soms een HSV aan te schaffen? Maar goed, nu ging het over een jongere die vroeg waar hij het beste heen kan gaan als hij uit wil. Ga dan - zoals Helma adviseerde - naar een Jij Daar!-bezinningsavond.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door tukkertje »

- Knip: Dit soort adviezen zijn niet gewenst op een reformatorisch forum -
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9301
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door parsifal »

Ik zag Tukkertjes advies, en ik kan me er deels in vinden. Een beetje toelichting:
Met vrienden op een terrasje zitten lijkt me niet echt verkeerd en er zijn genoeg cafeetjes waar er geen muziek is of de muziek fatsoenlijk is (een soort muzikaal behang).

Natuurlijk is het goed om lezingen te horen, samen tot Gods eer te zingen, maar daarnaast (niet in plaats van) mag er ook plaats zijn voor ontspanning, voor rustig praten met vrienden, met een biertje (---knip--- ook dit soort opmerkingen zijn niet gewenst op een reformatorisch forum) of iets anders. Ik kan me zo voorstellen dat je ook wel eens wilt praten over het weer, over dat meisje-waar-je-verliefd-op-bent-maar-met-haar-niet-over-durft-te-praten, over je hobbies, over de politiek, wat er maar ter sprake komt. De vraag is dan of de ideale situatie daarvoor een jongerenavond is, waar het muzikale behang geestelijke liederen zijn (ik vind het dubieus om die zo te gebruiken trouwens).

Ik denk dat de meeste volwassenen hier ook ooit jong zijn geweest en gezellig met hun huidige man/vrouw naar het strand gingen of daar met vrienden rond liepen.

Laten we de raad van prediker ook opvolgen en genieten van de jeugd, en ondertussen de conclusie van het boek als leidraad houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Marnix »

Ik sluit me helemaal bij bovenstaande reacties aan. Avonden waar je over Hem kan horen zijn goed, daarnaast is er ook ruimte voor gezellig samen praten enzo. Bedenk of de locatie waar je bent goed is, of de muziek niet onchristelijk is... en dan zijn er voldoende mogelijkheden om je donderdag-, vrijdag- of zaterdagavond bijv. te besteden. Ik denk dat je dat verder zelf wel kan onderzoeken met die Bijbelse onderzoeksmethode.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door coupe soleil »

Volgens mij is de topicstarter allang weggerend. Goeie help zeg, GBS-avonden... :jongle

-knip, vragen en of opmerkingen over het modereerbeleid via pb naar een van de mods.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Solipsis »

In een restaurant of ergens anders buiten de deur eten is dus ook niet gewenst? :jongle
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door caprice »

Solipsis schreef:In een restaurant of ergens anders buiten de deur eten is dus ook niet gewenst? :jongle
Je bent een goede leerling. :super
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door helma »

ik zou mijn dochter (zoon)niet graag aanraden naar een café te gaan 's avonds
en waarschijnlijk is mobo nog vrij jong
het is heel anders als je zoon van 20 met een paar vrienden ergens een biertje pakt dan een jongere van een jaar of 14-15...
En dan nog zou ik er niet blij mee zijn; laat staan ze op het idee brengen
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door helma »

er zijn hier veroordelende postings weggeknipt in verband met gebrek aan inhoudelijke argumenten
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Tiberius »

Verdere discussie over het modereerbeleid kan per PB of via de meld-knop.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9301
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door parsifal »

helma schreef:ik zou mijn dochter (zoon)niet graag aanraden naar een café te gaan 's avonds
en waarschijnlijk is mobo nog vrij jong
het is heel anders als je zoon van 20 met een paar vrienden ergens een biertje pakt dan een jongere van een jaar of 14-15...
En dan nog zou ik er niet blij mee zijn; laat staan ze op het idee brengen
Naar een cafe waar aan 14-`15 jarige wordt geschonken zou ik inderdaad niet gaan.
Het idee van koffiebars trekt me wel. Jongeren kunnen onder jongeren zijn. Soms een serieus programma, vaak ook gewoon gezellig bij elkaar zijn, kletsen, darten, poolen of tafelvoetballen. Gewoon een plek waar je gezellig met leeftijdsgenoten kunt zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Zacheüs »

Ik heb getwijfeld om het hier te plaatsen, maar doe het toch.
Vanmorgen kreeg ik deze tekstuitleg van Calvijn onder ogen:
Calvijn over / Calvin on Genesis 34:1-2
(Egressa est Dinah, filia Leah, ut videret filias regionis. Et vidit eam Sechem, filius Hamor Hivvaei, et tulit eam, et concubuit cum ea, et humiliavit eam):
Rapitur Dina ad stuprum, quod relicta patris domo, liberius vagata est quam oportuit.

(Dina, de dochter van Lea, ging uit om de dochters van dat land te bezien. Sichem nu, de zoon van Hemor den Heviet, zag haar, en hij nam haar, en lag bij haar, en verkrachtte haar):
Dina wordt geroofd tot ontucht, omdat zij haar vaderlijk huis verliet, en vrijer dan behoorde rondzwierf.
Ik denk dat je dit wel op dit topic (uitgaan) mag betrekken.
Al dan niet onder invloed van 'een gezellig biertje', wordt in café's (een plaats waar je vrijer 'zwerft' dan behoord) de sexualiteit vaak omlaaggehaald tot iets platvloers.
Mocht ik het verkeerd zien, dan hoor ik het graag.
Zachea.
Plaats reactie