Het huis van Oranje en de democratie

Wat moet de functie van ons Koningshuis zijn?

Peiling eindigde op 13 dec 2010, 23:21

1) Louter traditioneel
5
13%
2) Vertegenwoordigers van de natie
9
23%
3) Politieke invloed hebben
7
18%
4) Het fungeren als boegbeeld
5
13%
5) Door God aangesteld als ons staatshoofd
14
35%
 
Totaal aantal stemmen: 40

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door Joannah »

eilander schreef:
rekcor schreef:
eilander schreef:Ergens stuit het mij tegen de borst dat onze liefde tot het koningshuis ophoudt als we zien op hun levenswandel. Ik zou zeggen:
- laten we ons koningshuis liefhebben alsof ze geen onbijbelse levenswandel hebben
en
- laten we hun levenswandel afwijzen alsof ze niet "in hoogheid zijn gezeten".
Waarom zou ik een (speciale*) liefde tot het koningshuis moeten hebben? Waarom zouden we speciaal voor hen moeten bidden?

Speciaal voor premier Rutte / het kabinet bidden vind ik te verdedigen, maar voor de koningin...

*) Met 'speciaal' bedoel ik: meer dan voor iedere andere naaste.
Bidden voor iedere naaste afzonderlijk, is niet te doen. Dus inderdaad vind ik dat we speciaal voor het koningshuis moeten bidden. Omdat:
- de koningin nog steeds lid is van de regering
- ons volk zeker vanuit de historie een bijzondere band heeft of m.i. zou moeten hebben met het huis van Oranje
- het gezien de functie van het koningshuis zo'n wonder zou zijn als zij een voorbeeld zouden worden van Godsvreze.

Is de koningin niet over ons gesteld? En zou dat al niet genoeg reden zijn om voor haar te bidden?
In een democratie beslist het volk hoe het geregeerd wordt, als we dus besluiten dat we geen koningin willen, zijn we een republiek.Als we de monarchie weg zouden stemmen, blijft het land dus nog steeds onderworpen aan wat de meeste stemmen willen.Onze regeringsvorm kiezen we zelf, er is slechts 1 Koning over ons gesteld.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door helma »

eilander schreef:
rekcor schreef:
eilander schreef:Ergens stuit het mij tegen de borst dat onze liefde tot het koningshuis ophoudt als we zien op hun levenswandel. Ik zou zeggen:
- laten we ons koningshuis liefhebben alsof ze geen onbijbelse levenswandel hebben
en
- laten we hun levenswandel afwijzen alsof ze niet "in hoogheid zijn gezeten".
Waarom zou ik een (speciale*) liefde tot het koningshuis moeten hebben? Waarom zouden we speciaal voor hen moeten bidden?

Speciaal voor premier Rutte / het kabinet bidden vind ik te verdedigen, maar voor de koningin...

*) Met 'speciaal' bedoel ik: meer dan voor iedere andere naaste.
Bidden voor iedere naaste afzonderlijk, is niet te doen. Dus inderdaad vind ik dat we speciaal voor het koningshuis moeten bidden. Omdat:
- de koningin nog steeds lid is van de regering
- ons volk zeker vanuit de historie een bijzondere band heeft of m.i. zou moeten hebben met het huis van Oranje
- het gezien de functie van het koningshuis zo'n wonder zou zijn als zij een voorbeeld zouden worden van Godsvreze.

Is de koningin niet over ons gesteld? En zou dat al niet genoeg reden zijn om voor haar te bidden?
en omdat er in de Bijbel staat: Vreest God; eert de koning
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door eilander »

Joannah schreef:In een democratie beslist het volk hoe het geregeerd wordt, als we dus besluiten dat we geen koningin willen, zijn we een republiek.Als we de monarchie weg zouden stemmen, blijft het land dus nog steeds onderworpen aan wat de meeste stemmen willen.Onze regeringsvorm kiezen we zelf, er is slechts 1 Koning over ons gesteld.
Die Koning regeert, en niet het volk! Ook in een democratie. Dus als het volk iets wil, is dat ten eerste niet altijd het beste. En ten tweede gebeurt het niet zonder de toelating. En dat is tot op dit moment ook nog niet gebeurd, dus blijf ik erbij dat de koningin over ons is gesteld.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door Joannah »

eilander schreef:
Joannah schreef:In een democratie beslist het volk hoe het geregeerd wordt, als we dus besluiten dat we geen koningin willen, zijn we een republiek.Als we de monarchie weg zouden stemmen, blijft het land dus nog steeds onderworpen aan wat de meeste stemmen willen.Onze regeringsvorm kiezen we zelf, er is slechts 1 Koning over ons gesteld.
Die Koning regeert, en niet het volk! Ook in een democratie. Dus als het volk iets wil, is dat ten eerste niet altijd het beste. En ten tweede gebeurt het niet zonder de toelating. En dat is tot op dit moment ook nog niet gebeurd, dus blijf ik erbij dat de koningin over ons is gesteld.
Koningen en koninginnen vullen de glossy magazines en hebben geen macht. Slechts een ceremoniele functie.Onze Overheid is wel over ons gesteld, en die hebben we democratisch zelf gekozen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door Mara »

Joannah, maar je moet er toch niet aan denken zo'n glibber als Berlusconi aan de "macht" te hebben :nonnon
Kon Beatrix is een hardwerkende vrouw en zij is persoonlijk nooit in een schandaal betrokken.
Iedereen roemt haar om haar werklust en kennis van de dossiers.
Koningin Juliana was meer een "moeder des vaderlands", Beatrix is eigentijdser.
Ik vind het jammer dat hun geloofsleven tamelijk oppervlakkig is, tenminste, zo lijkt het, maar het kan toch vele malen erger !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door Joannah »

Mara schreef:Joannah, maar je moet er toch niet aan denken zo'n glibber als Berlusconi aan de "macht" te hebben :nonnon
Kon Beatrix is een hardwerkende vrouw en zij is persoonlijk nooit in een schandaal betrokken.
Iedereen roemt haar om haar werklust en kennis van de dossiers.
Koningin Juliana was meer een "moeder des vaderlands", Beatrix is eigentijdser.
Ik vind het jammer dat hun geloofsleven tamelijk oppervlakkig is, tenminste, zo lijkt het, maar het kan toch vele malen erger !
Zolas ik al zei, de koningin heeft nauwelijks iets in de pap te brokkelen, ze vervult helemaal geen functie waarbij ze gesteld is over ons.
Berlusconi hebben we hier ook niet, maar Rutte. Wees daar maar blij mee, want die is denk ik over ons gesteld.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door rekcor »

eilander schreef:Bidden voor iedere naaste afzonderlijk, is niet te doen.
eilander schreef: Dus inderdaad vind ik dat we speciaal voor het koningshuis moeten bidden. Omdat:
- de koningin nog steeds lid is van de regering
Klopt: we moeten ook bidden voor onze regering (waaronder de Koningin), maar dat is wat anders dan speciaal bidden voor het Koningshuis als Koningshuis, omdat die iets in de melk te brokkelen zouden hebben.
eilander schreef:Is de koningin niet over ons gesteld? En zou dat al niet genoeg reden zijn om voor haar te bidden?
Wat bedoel je met "over ons gesteld"? Ze heeft momenteel in ieder geval weinig-->geen werkelijke macht, die ligt toch echt bij de regering/het parlement.
eilander schreef:Die Koning regeert, en niet het volk! Ook in een democratie.
En ook in een monarchie! Zie ook 1 Samuël 8:7.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door Rambam »

Joannah schreef: Zolas ik al zei, de koningin heeft nauwelijks iets in de pap te brokkelen, ze vervult helemaal geen functie waarbij ze gesteld is over ons.
Ik denk dat je je vergist. Ten eerste is de koninging de voorzitter van de Raad van State, daarnaast heeft de koningin een duidelijke rol in het formatieproces. Het is niet voor niets dat Tjeenk Willink door de vorstin werd aangewezen als informateur. Dat kan niet uit de koker van de heren en dames fractievoorzitters zijn gekomen.
Gebruikersavatar
Nochtans
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 sep 2010, 14:34

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door Nochtans »

Rambam schreef:
Joannah schreef: Zolas ik al zei, de koningin heeft nauwelijks iets in de pap te brokkelen, ze vervult helemaal geen functie waarbij ze gesteld is over ons.
Ik denk dat je je vergist. Ten eerste is de koninging de voorzitter van de Raad van State, daarnaast heeft de koningin een duidelijke rol in het formatieproces. Het is niet voor niets dat Tjeenk Willink door de vorstin werd aangewezen als informateur. Dat kan niet uit de koker van de heren en dames fractievoorzitters zijn gekomen.
Bovendien maakt de koningin in Nederland officieel deel uit van de regering, en is in die functie dus wel degelijk over ons gesteld.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door Mara »

En de koningin is een bindende factor.
Wie herinnert zich niet de spontane toespraak na het dramatisch ongeluk op koninginnedag. Dat was echt niet gespeeld, het liet een zwaar getroffen vrouw zien.
Ze is er ALTIJD ! Haar kinderen zeiden eens, zelfs toen mijn moeder hersenvliesontsteking had, vreselijke hoofdpijn had, bleef ze lachen.
Er is een stroming die haar neerzet als een dominante stampvoetende vrouw, ik geloof daar niet zo in.
Ze heeft mijn sympathie ECHT gewonnen, bij het overlijden van prins Claus.
Het moment dat ze moeten wachten bij de trap van de grafkelder, ik vond het verschrikkelijk om aan te zien.
Ze heeft zoveel van die man gehouden, en wat een zooi heeft ze over zich heen gehad.
Terugkijkend zeg ik, dat sommige mensen zich alsnog moeten schamen. Omdat het een Duitser was :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie