Het aanbod is onvoorwaardelijk en welmenend, ik begrijp niet zo goed dat je uit mijn woorden weet te herleiden dat ik dat ontken. Psalm 81 zegt in het 10e vers tot iedereen die hoort "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen". Maar de Bijbel geeft ook het resultaat van deze uitnodiging. Maar waar ik in jouw optiek nu beweer "dat beloften gepredikt worden aan een wederkerend zondaar" is mij een raadsel evenals de vraag die je daaropvolgend meent te moeten stellen.Wilhelm schreef:Ik trok het breder dan deze tekst, want idd de staat van de mens moet ook gepredikt worden .Willem schreef:10 (-) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen .Wilhelm schreef:Even voor de duidelijkheid.
@Willem geef je hier mee aan dat de beloften een voorwaardelijk karakter hebben ?
11 (-) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
12 (-) Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 (-) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !
Neehoor. De beloften voor een wederkerende zondaar mogen aan allen en een ieder gepredikt worden. Vers 10 is volluit geldig is iedereen. Maar ook vers 11, 12 en 13. Vanuit ons oogpunt is het natuurlijk dwaasheid om vs 10 te preken en tegelijk te zeggen dat men toch niet luistert zoals het 11e vers zegt. We vinden het eigenlijk een beetje gemeen. Om op een dovenschool te gaan roepen dat als men luistert men genezing kan vinden. En toch moet het gepredikt worden want "doden zullen horen de stem des Zoons Gods". Als de Geest van God hen levendmaakt in de wedergeboorte zullen ze horen.
Toch zeg je hier ook weer dat beloften gepredikt worden aan een wederkerend zondaar.
Maar het aanbod is toch onvoorwaardelijk en welmenend ?
nb. Overigens moet ik met verbazing constateren dat meerdere posters alhier - waaronder ook jij - zich in bepaalde topics uitgesproken scherp hebben uitgesproken tegen het preken van aanmoedigingen aan bekommerden - als zou er op valse gronden rust worden gegeven - en tegelijkertijd in b.v. dit topic meent dat een ieder die in de kerk zit en deze belofte hoort deze maar mag eigenen zoals b.v. Memento zegt:
Of zoals MM zegt:Memento schreef:De vervulling van Gods beloften is altijd een wonder, maar wel een wonder wat wij met grote zekerheid verwachten mogen, wetend dat wij een betrouwbare God hebben, die niet liegt.
De verbazing is met name gebaseerd op de tegenstellingen die blijkbaar door onderhavige posters niet worden opgemerkt in hun diverse reactie's. Als deze laatste citaten geen rustgeven buiten Christus is!MarthaMartha schreef:Als het gaat om de vergeving van zonden, de genezing van ons hart, dan wéten we dat Hij gewillig is.