Kinderen en bekering

Willem

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Willem »

Wilhelm schreef:
Willem schreef:
Wilhelm schreef:Even voor de duidelijkheid.
@Willem geef je hier mee aan dat de beloften een voorwaardelijk karakter hebben ?
10 (-) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen .
11 (-) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
12 (-) Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 (-) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !

Neehoor. De beloften voor een wederkerende zondaar mogen aan allen en een ieder gepredikt worden. Vers 10 is volluit geldig is iedereen. Maar ook vers 11, 12 en 13. Vanuit ons oogpunt is het natuurlijk dwaasheid om vs 10 te preken en tegelijk te zeggen dat men toch niet luistert zoals het 11e vers zegt. We vinden het eigenlijk een beetje gemeen. Om op een dovenschool te gaan roepen dat als men luistert men genezing kan vinden. En toch moet het gepredikt worden want "doden zullen horen de stem des Zoons Gods". Als de Geest van God hen levendmaakt in de wedergeboorte zullen ze horen.
Ik trok het breder dan deze tekst, want idd de staat van de mens moet ook gepredikt worden .
Toch zeg je hier ook weer dat beloften gepredikt worden aan een wederkerend zondaar.
Maar het aanbod is toch onvoorwaardelijk en welmenend ?
Het aanbod is onvoorwaardelijk en welmenend, ik begrijp niet zo goed dat je uit mijn woorden weet te herleiden dat ik dat ontken. Psalm 81 zegt in het 10e vers tot iedereen die hoort "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen". Maar de Bijbel geeft ook het resultaat van deze uitnodiging. Maar waar ik in jouw optiek nu beweer "dat beloften gepredikt worden aan een wederkerend zondaar" is mij een raadsel evenals de vraag die je daaropvolgend meent te moeten stellen.

nb. Overigens moet ik met verbazing constateren dat meerdere posters alhier - waaronder ook jij - zich in bepaalde topics uitgesproken scherp hebben uitgesproken tegen het preken van aanmoedigingen aan bekommerden - als zou er op valse gronden rust worden gegeven - en tegelijkertijd in b.v. dit topic meent dat een ieder die in de kerk zit en deze belofte hoort deze maar mag eigenen zoals b.v. Memento zegt:
Memento schreef:De vervulling van Gods beloften is altijd een wonder, maar wel een wonder wat wij met grote zekerheid verwachten mogen, wetend dat wij een betrouwbare God hebben, die niet liegt.
Of zoals MM zegt:
MarthaMartha schreef:Als het gaat om de vergeving van zonden, de genezing van ons hart, dan wéten we dat Hij gewillig is.
De verbazing is met name gebaseerd op de tegenstellingen die blijkbaar door onderhavige posters niet worden opgemerkt in hun diverse reactie's. Als deze laatste citaten geen rustgeven buiten Christus is!
Laatst gewijzigd door Willem op 23 dec 2010, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

GJdeBruijn schreef:
Mariavt schreef:Kan dat ook gewoon in nederlandse eenvoudige taal?
Sorry. Kort samengevat bedoel ik te zeggen: Buiten Jezus is geen leven.
Dank je, ik heb idd. geleerd dat je in Christus ingelijfd moet zijn, wil je zich zijn kind durven noemen...maarrrr, als de Heere een werk in je begint , komt dat vanzelf want de Heere laat nooit varen wat Zijn Goddelijke hand begon, hoewel we er wel naar moeten staan om dieper in de weg des heils ingeleid te mogen worden, zeg ik het zo goed?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Eigenlijk zijn we ver van het onderwerp afgedwaald, het ging over het zingen van het dochtertje van Helma van 6 jaar.
Staat er niet in de bijbel nl. Mattheus 18:3 en 4...En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen;
En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
Is het dan niet belangrijker om te worden als een kind, en Gods Woord in ons op te nemen als een kind? Leg jij een kind van zes maar eens uit wat de vierschaar der conciëntie is. Ze zal het niet begrijpen: Dus..... worden als een kind en in alle eenvoud, de Heere volgen wanneer Hij je roept om Hem te volgen....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
albion

Bericht door albion »

Mariavt schreef:
GJdeBruijn schreef:
Dank je, ik heb idd. geleerd dat je in Christus ingelijfd moet zijn, wil je zich zijn kind durven noemen...maarrrr, als de Heere een werk in je begint , komt dat vanzelf want de Heere laat nooit varen wat Zijn Goddelijke hand begon, hoewel we er wel naar moeten staan om dieper in de weg des heils ingeleid te mogen worden, zeg ik het zo goed?

En hoe weet je dat de Heere een werk met je begonnen is, want vergis je niet de satan kan als een engel des lichts zijn. En de satan weet oneindig veel meer dan wij mensenkinderen en is veel sluwer dan wij ooit kunnen denken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

albion schreef:
Mariavt schreef:
GJdeBruijn schreef:

En hoe weet je dat de Heere een werk met je begonnen is, want vergis je niet de satan kan als een engel des lichts zijn. En de satan weet oneindig veel meer dan wij mensenkinderen en is veel sluwer dan wij ooit kunnen denken.
Door het geloof vertrouw je de Heere op Zijn Woord dat Hij ook jouw/mijn Zaligmaker is.
Door het geloof zien we af van onszelf en op naar Hem.
En het geloof brengt dan ook de zekerheid mee.
En de duivel werkt geen zelfverloochening, geen bekering, geen droefheid tot God over de zonden, en geen hartelijk verlangen om voor God te leven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mariavt schreef:Eigenlijk zijn we ver van het onderwerp afgedwaald, het ging over het zingen van het dochtertje van Helma van 6 jaar.
Staat er niet in de bijbel nl. Mattheus 18:3 en 4...En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen;
En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
Is het dan niet belangrijker om te worden als een kind, en Gods Woord in ons op te nemen als een kind? Leg jij een kind van zes maar eens uit wat de vierschaar der conciëntie is. Ze zal het niet begrijpen: Dus..... worden als een kind en in alle eenvoud, de Heere volgen wanneer Hij je roept om Hem te volgen....
Zo is het.
Maar toch, wat is Jezus volgen, in het concreet?
Dat is afzien van mijn eigen verlangens en wensen en opzien naar wat Hij voor mij wil.
Dat is afzien van wat er allemaal voor een ellende uit mijn hart komt en opzien naar Hem die mijn heiligheid en reinheid is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef: Of zoals MM zegt:
MarthaMartha schreef:Als het gaat om de vergeving van zonden, de genezing van ons hart, dan wéten we dat Hij gewillig is.
De verbazing is met name gebaseerd op de tegenstellingen die blijkbaar door onderhavige posters niet worden opgemerkt in hun diverse reactie's. Als deze laatste citaten geen rustgeven buiten Christus is!
Dit is bizar Willem.

Ik geef geen rust buiten Christus!

Ik zeg dat we wéten dat Hij gewillig is, dat mag een aansporing zijn om met vrijmoedigheid (ja, en met schuldbelijdenis) tot Hem de toevlucht te nemen, om dáár rust te ontvangen, veilig te zijn.

Als ik weet dat jij gewillig bent om mij een zak oliebollen te geven, dan kan ik nu in de auto stappen en naar je toekomen om die te halen, of ik het lef heb, de reis ervoor heb, bij jou langs wíl komen, oliebollen van jou wíl krijgen, het durf en werkelijk vertrouw dat is iets anders.... als ik niet kom krijg ik die oliebollen in elk geval niet.

Betrek dit voorbeeld overigens alleen op gewilligheid, en niet op de actie die ik wel of niet kán ondernemen, in het tweede geval wel, in het eerste geval is dat een werk van de Heilige Geest (ik zeg het er maar even bij....).

Ik vind het fijn als je niet je eigen conclusies gaat zitten trekken uit wat ik schrijf en dan vervolgens mijn posting beoordeelt aan de hand van je eigen conclusies.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Willem schreef:
Wilhelm schreef:
Willem schreef:
Wilhelm schreef:Even voor de duidelijkheid.
@Willem geef je hier mee aan dat de beloften een voorwaardelijk karakter hebben ?
10 (-) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen .
11 (-) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
12 (-) Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 (-) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !

Neehoor. De beloften voor een wederkerende zondaar mogen aan allen en een ieder gepredikt worden. Vers 10 is volluit geldig is iedereen. Maar ook vers 11, 12 en 13. Vanuit ons oogpunt is het natuurlijk dwaasheid om vs 10 te preken en tegelijk te zeggen dat men toch niet luistert zoals het 11e vers zegt. We vinden het eigenlijk een beetje gemeen. Om op een dovenschool te gaan roepen dat als men luistert men genezing kan vinden. En toch moet het gepredikt worden want "doden zullen horen de stem des Zoons Gods". Als de Geest van God hen levendmaakt in de wedergeboorte zullen ze horen.
Ik trok het breder dan deze tekst, want idd de staat van de mens moet ook gepredikt worden .
Toch zeg je hier ook weer dat beloften gepredikt worden aan een wederkerend zondaar.
Maar het aanbod is toch onvoorwaardelijk en welmenend ?
Het aanbod is onvoorwaardelijk en welmenend, ik begrijp niet zo goed dat je uit mijn woorden weet te herleiden dat ik dat ontken.
Ik werd in de war gebracht door deze zin “ De beloften voor een wederkerende zondaar mogen aan allen en een ieder gepredikt worden” Maar je uitleg is duidelijk. Bedankt.

Willem schreef: Psalm 81 zegt in het 10e vers tot iedereen die hoort "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen". Maar de Bijbel geeft ook het resultaat van deze uitnodiging. Maar waar ik in jouw optiek nu beweer "dat beloften gepredikt worden aan een wederkerend zondaar" is mij een raadsel evenals de vraag die je daaropvolgend meent te moeten stellen.
Zie boven, in die zin heb je dat gezegd. Maar idd de Bijbel is evenwichtig. “Er is er niemand die God zoekt” Waarschijnlijk spraken we wat langs elkaar.
Waar het mij omging dat we de gewilligheid moeten blijven noemen. Het gevaar is dat we zo spreken over onze onmachtigheid dat we onze onwilligheid vergeten. Ik meen dat wel eens te bespeuren. En een activistische eigengerechtigde godsdienst is een groot gevaar binnen de kerken, maar een lijdelijke eigengerechtigde godsdienst is net zo gevaarlijk en is ook nog springlevend binnen een deel van kerkelijk Nederland. Vandaar dat ik daarop reageer.

Willem schreef: nb. Overigens moet ik met verbazing constateren dat meerdere posters alhier - waaronder ook jij - zich in bepaalde topics uitgesproken scherp hebben uitgesproken tegen het preken van aanmoedigingen aan bekommerden - als zou er op valse gronden rust worden gegeven - en tegelijkertijd in b.v. dit topic meent dat een ieder die in de kerk zit en deze belofte hoort deze maar mag eigenen zoals b.v. Memento zegt:
Memento schreef:De vervulling van Gods beloften is altijd een wonder, maar wel een wonder wat wij met grote zekerheid verwachten mogen, wetend dat wij een betrouwbare God hebben, die niet liegt.
Of zoals MM zegt:
Toch denk ik dat er hier ook langs elkaar gesproken wordt. Dat is vaak jammer op een forum,waar in korte bijdragen diepe zaken besproken worden.
Er is bv allereerst de vraag te stellen : Wat zijn bekommerden?

Aanmoedigingen voor hen die God zoeken mag en moet zelfs, door te wijzen naar de Enige Rustgrond Christus.
En juist in die weg mag en moet er gewezen worden op de beloften en de gewilligheid van Jezus. Dat is juist de ware troost voor elke God zoeker. Als hij of zij hoort in de nood van zijn bestaan dat er nu niets in ons gevonden en opgeknapt behoeft te worden, maar dat Christus gewillig is ons te ontvangen zoals we zijn en dat de reiniging in Hem te vinden is. En ja, de ware troost is eigenend van aard.
Het is de weg die Paulus ons wijst in zijn gesprek met de stokbewaarder : Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis
Jongere

Bericht door Jongere »

Eigenlijk geloof ik niet meer zo in de technische discussie rond "onvoorwaardelijk en welmenend".
Ik ben erachter dat als je dat beaamt, je alsnog een heel beperkt aanbod kunt preken. En mensen die deze termen afwijzen, kunnen soms een heel ruim aanbod preken.

Het gaat mij erom hoe het aanbod van genade in de praktijk fungeert. Dat betekent bijvoorbeeld ook het totaal van de preek. Want er kunnen op het ene moment wel ruime dingen gezegd worden, maar als die met de rest van de preek eigenlijk weer worden "ingetrokken" geloof ik niet dat er een aanbod van genade werd gepreekt.
Zo ook in de opvoeding. Het gaat om de praktijk van wat je je kinderen leert. Misschien wat cliché, maar uiteindelijk gaat het er toch om of je je kinderen bij Jezus brengt.
Willem

Bericht door Willem »

Jongere schreef:Eigenlijk geloof ik niet meer zo in de technische discussie rond "onvoorwaardelijk en welmenend".
Ik ben erachter dat als je dat beaamt, je alsnog een heel beperkt aanbod kunt preken. En mensen die deze termen afwijzen, kunnen soms een heel ruim aanbod preken.

Het gaat mij erom hoe het aanbod van genade in de praktijk fungeert. Dat betekent bijvoorbeeld ook het totaal van de preek. Want er kunnen op het ene moment wel ruime dingen gezegd worden, maar als die met de rest van de preek eigenlijk weer worden "ingetrokken" geloof ik niet dat er een aanbod van genade werd gepreekt.
Zo ook in de opvoeding. Het gaat om de praktijk van wat je je kinderen leert. Misschien wat cliché, maar uiteindelijk gaat het er toch om of je je kinderen bij Jezus brengt.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Door het geloof vertrouw je de Heere op Zijn Woord dat Hij ook jouw/mijn Zaligmaker is.
Door het geloof zien we af van onszelf en op naar Hem.
En het geloof brengt dan ook de zekerheid mee.
En de duivel werkt geen zelfverloochening, geen bekering, geen droefheid tot God over de zonden, en geen hartelijk verlangen om voor God te leven
.
Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen.

Gian

Bericht door Gian »

MarthaMartha schreef: Als ik weet dat jij gewillig bent om mij een zak oliebollen te geven, dan kan ik nu in de auto stappen en naar je toekomen om die te halen, of ik het lef heb, de reis ervoor heb, bij jou langs wíl komen, oliebollen van jou wíl krijgen, het durf en werkelijk vertrouw dat is iets anders.... als ik niet kom krijg ik die oliebollen in elk geval niet.
En als je dan bij Willem komt en hij wil je die oliebollen overhandigen, dan hoef je niet alsnog te smeken of hij die oliebollen wel echt wil geven. Dat zou toch vreemd zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:
MarthaMartha schreef: Als ik weet dat jij gewillig bent om mij een zak oliebollen te geven, dan kan ik nu in de auto stappen en naar je toekomen om die te halen, of ik het lef heb, de reis ervoor heb, bij jou langs wíl komen, oliebollen van jou wíl krijgen, het durf en werkelijk vertrouw dat is iets anders.... als ik niet kom krijg ik die oliebollen in elk geval niet.
En als je dan bij Willem komt en hij wil je die oliebollen overhandigen, dan hoef je niet alsnog te smeken of hij die oliebollen wel echt wil geven. Dat zou toch vreemd zijn.
Je vergeet dat er een verhouding van schuldenaar met schuldeiser is. Als je bij iemand in het krijt staat, past een ootmoedige houding, zelfs als degene je aanbiedt je schuld te vergeven.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

albion schreef:En hoe weet je dat de Heere een werk met je begonnen is, want vergis je niet de satan kan als een engel des lichts zijn. En de satan weet oneindig veel meer dan wij mensenkinderen en is veel sluwer dan wij ooit kunnen denken.
Dát is inderdaad het punt! We kunnen dat nooit weten zonder dat EERST Christus gekend wordt. Dat wéten is waarop het in de beleving aankomt. Zonder dat persoonlijke kennen van Christus kun je met een goede gezonde dogmatiek wel iets naar je toe redeneren, en ook naar je kinderen, maar dat is te vroeg! Natuurlijk laat God niet varen het werk dat Hij begon. Maar dat werk is pas te herkennen als een zondig mens aan de voeten van Christus terecht is gekomen. Ook een kind kan daar heel eenvoudig van spreken. Als de liefde openbaar komt voor Christus. Wedergeboorte komt niet openbaar door ENKEL ootmoed en een uitwendige nette christelijke levenswandel. In die zin is het mijns inziens beter een kind te leren wie hij zelf is en wie Christus is voor zondaren in plaats van een objectieve afstandelijke beschouwing van de waarheid en een gebed om een nieuw hart. Dat is te éénzijdig en te abstract voor kinderen en staat daarmee niet in de werkelijke leefwereld (en daarmee ook conciëntie!) van het kind. (dat kan elke ontwikkelings psycholoog beamen). Daarentegen kun je heel concreet kinderen op zonden wijzen, op de verdorven natuur en heel concreet Christus aanwijzen in Gods Woord als de Enige Weg van behoud. Dat laat onverlet dat waar geloof wedergeboorte vereist, en noodzakelijk blijft om te leren. Maar dan wel wedergeboorte in die zin dat het een verborgen, wonderlijk werk is van de Heilige Geest dat enkel openbaar komt in de vruchten van geloof en bekering. Dus niet als een los aanwijsbaar en toetsbaar 'iets' vóór het geloof.'

@jongere: Mooie post, mee eens! :super
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Gian schreef:

Dit soort reacties, doen mij de postings van Willem weer begrijpen....
Dat is gelijk het vervelende op dit forum, dat er discussies gevoerd worden door mensen die theologisch soms heel ver uit elkaar liggen en daardoor verharden in standpunten.

Want Gian, ik hoop wel dat je gelooft in het feit dat het in de beleving wel vreemd overkomt dat Hij het ons wil schenken. In een weg van onwaardigheid wordt de genade ontvangen. Niet als voorwaarde, wel als weg hoe een zondaar deel krijgt aan genade.
Plaats reactie