[bijbel]Psalm 65
1 Een psalm van David, een lied, voor den opperzangmeester.
2 De lofzang is in stilheid tot U, o God! in Sion; en U zal de gelofte betaald worden.
3 Gij hoort het gebed; tot U zal alle vlees komen.
4 Ongerechtige dingen hadden de overhand over mij; maar onze overtredingen, die verzoent Gij.
5 Welgelukzalig is hij, dien Gij verkiest, en doet naderen, dat hij wone in Uw voorhoven; wij zullen verzadigd worden met het goed van Uw huis, met het heilige van Uw paleis.
6 Vreselijke dingen zult Gij ons in gerechtigheid antwoorden, o God onzes heils! o Vertrouwen aller einden der aarde, en der verre gelegenen aan de zee![/bijbel]
Kan iemand mij uitleggen welke, of wat voor soort, 'geloften' hier bedoeld worden?
Ik begrijp niet goed in welke context ik dit moet zien.
En welke betekenis heeft 'vreselijke dingen' in tekst 6?
Psalm 65
Re: Psalm 65
Het lijkt me dat de gelofte op één lijn staat met de lofzang. Als er staat dat de lofzang in stilheid tot God is, dan doet mij dat denken aan de persoonlijke omgang met de Heere. Zo ook de gelofte. In de persoonlijke omgang met de Heere betalen wij Hem onze geloften. We hebben de Heere genoeg geloften te doen. Hoewel we er misschien ook wel voor terugdeinzen om dingen al te stellig te beloven. Zie ook vers vier (en vijf). Ook daar is de persoonlijke omgang met de Heere.Hinde schreef:[bijbel]Psalm 65
1 Een psalm van David, een lied, voor den opperzangmeester.
2 De lofzang is in stilheid tot U, o God! in Sion; en U zal de gelofte betaald worden.
3 Gij hoort het gebed; tot U zal alle vlees komen.
4 Ongerechtige dingen hadden de overhand over mij; maar onze overtredingen, die verzoent Gij.
5 Welgelukzalig is hij, dien Gij verkiest, en doet naderen, dat hij wone in Uw voorhoven; wij zullen verzadigd worden met het goed van Uw huis, met het heilige van Uw paleis.
6 Vreselijke dingen zult Gij ons in gerechtigheid antwoorden, o God onzes heils! o Vertrouwen aller einden der aarde, en der verre gelegenen aan de zee![/bijbel]
Kan iemand mij uitleggen welke, of wat voor soort, 'geloften' hier bedoeld worden?
Ik begrijp niet goed in welke context ik dit moet zien.
En welke betekenis heeft 'vreselijke dingen' in tekst 6?
Het lijkt erop alsof in het tweede deel van vers vijf en in vers zes de overgang is naar het meervoud: wij zullen verzadigd worden. Hoe zeker dat is, dat de Heere aan onze kant staat wordt beschreven in de rest van de psalm. En hoe versterkend dat is wordt aangegeven met het woord vreselijke. In de HSV staat ontzagwekkende. Ik weet niet hoe correct dat is. Vreselijk kan erop duiden dat Hij de vijanden van de Kerk niet ongestraft zal laten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
@Fjodor
Zou de achtergrond van deze Psalm niet net als bij zoveel psalmen zijn dat de dichter zijn lied zingt (of wil laten zingen) bij het offer wat hij brengt in de tempel?
Jona bijvoorbeeld in hfst 2 spreekt ook over een gelofte. Hij zal naar de tempel gaan als hij uit de vis komt. Dat was voor veel Israëlieten de praktijk en daar wordt bijvoorbeeld in Num. 30 over gesproken. Blijkbaar zat aan een gelofte vaak een dankoffer vast zie hiervoor bijv. Lev. 22:21.
Geloften kunnen dus heel specifiek zaken zijn die we God beloven als Hij iets doet. Blijkbaar kwam dat in het OT vaak voor, maar ook in NT (zie bv. Hand. 18:18 en 21:23) . Ik merk dat die manier van met God omgaan niet altijd op evenveel begrip kan rekenen. Het komt op ons nogal oneerbiedig en eisend over. Toch is dit blijkbaar een Bijbelse praktijk. Als het bovenstaande hier opgaat dan betekent de tekst dat God ervoor zorgt dat geloften uitkomen. Hij luistert naar gebed (vs. 3), hij beantwoord geoorloofde verlangens (itt vs. 4). God doet dat op een ontzagwekkende manier (vs. 6). Je kunt God gerust op de "proef" stellen.
Zou de achtergrond van deze Psalm niet net als bij zoveel psalmen zijn dat de dichter zijn lied zingt (of wil laten zingen) bij het offer wat hij brengt in de tempel?
Jona bijvoorbeeld in hfst 2 spreekt ook over een gelofte. Hij zal naar de tempel gaan als hij uit de vis komt. Dat was voor veel Israëlieten de praktijk en daar wordt bijvoorbeeld in Num. 30 over gesproken. Blijkbaar zat aan een gelofte vaak een dankoffer vast zie hiervoor bijv. Lev. 22:21.
Geloften kunnen dus heel specifiek zaken zijn die we God beloven als Hij iets doet. Blijkbaar kwam dat in het OT vaak voor, maar ook in NT (zie bv. Hand. 18:18 en 21:23) . Ik merk dat die manier van met God omgaan niet altijd op evenveel begrip kan rekenen. Het komt op ons nogal oneerbiedig en eisend over. Toch is dit blijkbaar een Bijbelse praktijk. Als het bovenstaande hier opgaat dan betekent de tekst dat God ervoor zorgt dat geloften uitkomen. Hij luistert naar gebed (vs. 3), hij beantwoord geoorloofde verlangens (itt vs. 4). God doet dat op een ontzagwekkende manier (vs. 6). Je kunt God gerust op de "proef" stellen.
Als mijn kind dat bij mij doet heb ik daar toch erg veel moeite mee.
Mag je je zo dan blijkbaar wel opstellen naar God toe?
Maarten Luther deed het, (of is dat een verkeerd voorbeeld?), maar dat is dan ook het enige voorbeeld dat ik ken.
Mogen wij God dan 'op de proef' stellen?
Mag je je zo dan blijkbaar wel opstellen naar God toe?
Maarten Luther deed het, (of is dat een verkeerd voorbeeld?), maar dat is dan ook het enige voorbeeld dat ik ken.
Mogen wij God dan 'op de proef' stellen?
@Hinde
Je ziet het in de Bijbel vaker gebeuren. Iemand als Gideon deed het bijvoorbeeld. Begrijp me overigens niet verkeerd, het gaat hierbij om zeker te weten dat je God goed "begrijpt" of dat je Gods hulp aanroept. Het voorbeeld van Jona vind ik zelf erg sprekend. Jona doet een gelofte dat wanneer God hem redt hij in de tempel offers zal brengen.
Het met God in discussie gaan is overigens een echt Bijbelse notie. Zie bijv. Hab. 2 of 1Cor 12. Habakkuk begrijpt niets van Gods oordelen en eist een antwoord waarom God toch zo onrechtvaardig lijkt toe te slaan. Paulus vecht de hemel aan, opdat God de engel van Satan zal wegnemen. Of wat te denken van Mozes in Numeri 11 waar Mozes zich bij God beklaagt over de zware last die God hem heeft gegeven. Het zijn allemaal voorbeelden van het omgaan met God wat veel breder is dan dat wij vaak denken. Met eerbied gezegd: God kan echt wel tegen een stootje. Hij kan het wel hebben als wij Hem niet begrijpen en daarom met onze wanhoop bij Hem komen. God ziet liever koud dan lauw(Openb. 3).
Het gaat in ons geloof dus om de omgang met God. Daar is deze psalm 65 een prachtig voorbeeld van. De schrijver van de psalm wordt er dit keer stil van! Voor u is stilte een lofzang O God. Dat is wat hij zingt. Dat doet mij weer denken aan de ontmoeting van Elia met God op de Horeb. Daar blijkt God in de stilte aanwezig.
Je ziet het in de Bijbel vaker gebeuren. Iemand als Gideon deed het bijvoorbeeld. Begrijp me overigens niet verkeerd, het gaat hierbij om zeker te weten dat je God goed "begrijpt" of dat je Gods hulp aanroept. Het voorbeeld van Jona vind ik zelf erg sprekend. Jona doet een gelofte dat wanneer God hem redt hij in de tempel offers zal brengen.
Het met God in discussie gaan is overigens een echt Bijbelse notie. Zie bijv. Hab. 2 of 1Cor 12. Habakkuk begrijpt niets van Gods oordelen en eist een antwoord waarom God toch zo onrechtvaardig lijkt toe te slaan. Paulus vecht de hemel aan, opdat God de engel van Satan zal wegnemen. Of wat te denken van Mozes in Numeri 11 waar Mozes zich bij God beklaagt over de zware last die God hem heeft gegeven. Het zijn allemaal voorbeelden van het omgaan met God wat veel breder is dan dat wij vaak denken. Met eerbied gezegd: God kan echt wel tegen een stootje. Hij kan het wel hebben als wij Hem niet begrijpen en daarom met onze wanhoop bij Hem komen. God ziet liever koud dan lauw(Openb. 3).
Het gaat in ons geloof dus om de omgang met God. Daar is deze psalm 65 een prachtig voorbeeld van. De schrijver van de psalm wordt er dit keer stil van! Voor u is stilte een lofzang O God. Dat is wat hij zingt. Dat doet mij weer denken aan de ontmoeting van Elia met God op de Horeb. Daar blijkt God in de stilte aanwezig.
Het is met die geloften niet zozeer: als U dit doet, dan zal ik dat...
Het is geloofstaal: ik zal u dankzeggen, want U zult me uithelpen.
Dat bedoelde ik nu juist niet In de Bijbel is het vaak ook anders. Het is immers niet altijd van tevoren duidelijk wat God zal doen.refo schreef:Het is met die geloften niet zozeer: als U dit doet, dan zal ik dat...
Laat ik het praktisch maken. Er zijn in ons leven meerdere malen kruispunten, waarin we graag een antwoord van God verlangen. Je wilt immers zeker weten dat je de weg van God gaat. Ik neem enkele praktische voorbeelden. Zal ik een nieuwe computer kopen, een auto, een ander huis. Mag er in onze situatie nog een kindje bijkomen of is dat in onze gezinssituatie niet verantwoord. Welke studie mag ik doen, welke baan kan ik nemen. In welk onderdeel van Gods Koninkrijk mag ik mijn geld investeren. Wordt ik inderdaad door God geroepen voor een bediening in de gemeente, of roept God juist tot een taak die meer buiten de gemeente ligt. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het bovenstaande zijn allemaal zaken die ik graag van God te weten kom. God gebruikt daarvoor mijn verstand, het advies van andere mensen, Zijn Woord, mijn intuïtie, mijn geweten enz.
Zo kun je God beloven dingen voor Hem te doen als Hij je bijvoorbeeld een bepaalde positie of middelen geeft. Ik neem aan dat je dat herkent. Het gaat immers niet om de positie zelf of om de middelen zelf, maar om wat God er voor Zijn eer heerlijkheid mee kan doen. Dat is wat ik bedoel met het doen van geloften. Je vraagt dus God om middelen en mogelijkheden zodat je invloed kunt uitoefenen. Ik denk bijvoorbeeld aan een bedrijf wat veel winst wil maken, zodat ze daarmee kunnen investeren in waardevolle projecten of producten zodat Gods Koninkrijk meer zichtbaar wordt. Of een politieke partij waarbij men bidt om meer macht zodat er goede wetten kunnen worden ingevoerd. Geloften geven dus verantwoordelijkheid naar God toe. Dat hoort volgens mij bij het groeien in geloof, dat je steeds meer je bewust bent van wat God door jou heen wil doen.
Het andere punt is dat je soms God niet begrijpt. Maar daar gaat deze psalm minder over. Dus dat is weer voor een andere keer
Laatst gewijzigd door theoloog op 29 dec 2010, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Het 'in discussie gaan' of een teken vragen kan ik nog wel volgen.
Verder klinkt het voor mij een beetje als chantage, oneerbiedig gezegd.
Ik had inderdaad meer het idee van 'als, dan' i.p.v. 'ik zal, want'.
Met veel moeite kan ik het nog wel een beetje plaatsen tegen de achtergrond van de dankoffers. Maar hoe kan ik dat dan vertalen naar het nu? Wat kan bijvoorbeeld een dankoffer zijn? Een dankgebed is toch al vanzelfsprekend?
Maar dat wordt hier dan dus wel bedoelt met 'geloften', als ik jullie goed begrijp?
Die geloofstaal vat ik nog niet helemaal, helaas.
Ik herken wel wat je schrijft Theoloog, maar ik begrijp de antwoorden niet.
En als ik dan verschillende antwoorden interpreteer dan weet ik niet meer wat de juiste is.
Kan ik natuurlijk wel danken voor de antwoorden, maar ik kan er niets mee, en kan er ook niets mee betalen.
Theoloog; ik herken niet wat je schrijft over Paulus en de engel van de satan.
Waar kan ik dat vinden? Ik zocht in 1 Korinthe 12.
Met veel moeite kan ik het nog wel een beetje plaatsen tegen de achtergrond van de dankoffers. Maar hoe kan ik dat dan vertalen naar het nu? Wat kan bijvoorbeeld een dankoffer zijn? Een dankgebed is toch al vanzelfsprekend?
Maar dat wordt hier dan dus wel bedoelt met 'geloften', als ik jullie goed begrijp?
En als ik dan verschillende antwoorden interpreteer dan weet ik niet meer wat de juiste is.
Kan ik natuurlijk wel danken voor de antwoorden, maar ik kan er niets mee, en kan er ook niets mee betalen.
Ik heb mijn bovenstaande antwoord nog wat uitgebreid. De vraag die jij hebt is hoe weet ik of God me inderdaad die of juist de ander kant uitstuurt. Die vraag is niet altijd goed te beantwoorden. Je mag als kind van God gewoon ook "uitproberen" of iets een antwoord zou kunnen zijn. Als je het maar in geloof doet. Dat is het criterium.Hinde schreef:Het 'in discussie gaan' of een teken vragen kan ik nog wel volgen.
Wat betreft Paulus. Ik vergiste me. Dat heb je bij uit het hoofd citeren Het moet 2 Korinthe 12 zijn.
2 kor 12, vers 7 tot 10
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
En als ik hoor bij de 'Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.'? (Timotheus)
Moet ik dan misschien toch i.p.v. een dankoffer een zichtbaar offer voorstellen om toch tot de kennis der waarheid te kunnen komen?
En Paulus, die legde zich na 3x bidden neer bij het antwoord.
Dit als voorbeeld nemende; mag je dan na een duidelijk antwoord ook echt niet meer 'doorzeuren'?
Moet ik dan misschien toch i.p.v. een dankoffer een zichtbaar offer voorstellen om toch tot de kennis der waarheid te kunnen komen?
Dit als voorbeeld nemende; mag je dan na een duidelijk antwoord ook echt niet meer 'doorzeuren'?
Ik begrijp je eerste zin niet goed. Waardoor heb je de indruk dat je daartoe behoort?Hinde schreef:En als ik hoor bij de 'Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.'? (Timotheus)
Je mag ook via PB reageren als je dat liever hebt.