Preken met oud en nieuw

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Fjodor »

Oudjaarsdag:
Klaagl. 3: 22, het zijn de goedertierenheden des HEEREN dat wij niet vernield zijn, en het stuk van hoofdstuk 3 wat eraan vooraf gaat.
De HEERE is degene die ons tuchtigt, Jeremia weet door het geloof waar de straffen vandaan komen, maar er zijn toch Zijn goedertierenheden.

Nieuwjaarsdag:
Klaagl. 3: 22-24: 22 Cheth. Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben;
23 Cheth. Zij zijn allen morgen nieuw, Uw trouw is groot.
24 Cheth. De HEERE is mijn Deel, zegt mijn ziel, daarom zal ik op Hem hopen.
Hopen is geloofsoefening. Jeremia kijkt dieper in God dan als Hij zegt dat de roede ook van Hem komt. Niet meer enkel des Heeren hand die tegen Jeremia is (vers 3) maar Gods ingewanden (is in het Hebr gelijkend aan barmhartigheden) zijn voor ons.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
rivers
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 okt 2005, 09:09

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door rivers »

Oudejaarsavond: Spreuken 1:24-27
24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;

25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;

26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.

27 Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;

Vanmorgen: openbaring 21:5a
5 En Die op den troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw
Men ontmoet maar zelden een persoon die wil luisteren naar wat hij niet horen wil.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 okt 2010, 15:25

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Ronald »

Oudejaarsavond Psalm 90 :12

Nieuwjaarsmorgen Psalm 91 : 1 en 2.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Mister »

Oudjaarsavond: Maleachi 4:1a "Want ziet, die dag komt"
Nieuwjaarsmorgen: Jakobus 4:15 "In plaats dat gij zoudt zeggen: Indien de Heere wil, en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen."
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door caprice »

Nieuwjaar: 2 Korinthe 5 vers 20 en 21:
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
21 Want Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:Nieuwjaar: 2 Korinthe 5 vers 20 en 21:
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
21 Want Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Hetzelfde hoofdstuk als waar bij ons over werd gepreekt zowel met oudjaar als met nieuwjaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Desiree »

Oudjaarsavond: ps. 99 de Heere regeert.

Nieuwjaarsdag: ps. 102:13b En uw gedachtenis van geslacht tot geslacht.

Het heeft erg indruk gemaakt.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Mara »

Hebben jullie allemaal s'avonds dienst ?
Het is bijna niet meer te doen, we gingen lopen, omdat de auto's voor de deur stonden geparkeerd en wij deze in de gaten konden houden.
Maar we kregen het vuurwerk zo voor de voeten gegooid :fi
Toen we er iets van zeiden, op normale toon, kregen we allerlei ziektes naar ons hoofd geslingerd.
Wat ons betreft zou de dienst iets eerder mogen beginnen, rond 5 of 6 uur bijv.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Hebben jullie allemaal s'avonds dienst ?
Het is bijna niet meer te doen, we gingen lopen, omdat de auto's voor de deur stonden geparkeerd en wij deze in de gaten konden houden.
Maar we kregen het vuurwerk zo voor de voeten gegooid :fi
Toen we er iets van zeiden, op normale toon, kregen we allerlei ziektes naar ons hoofd geslingerd.
Wat ons betreft zou de dienst iets eerder mogen beginnen, rond 5 of 6 uur bijv.
Wij hebben ook 's avonds oudjaarsdienst, maar afgelopen jaren was het om 17.00 uur, omdat we toen vacant waren, maar wij vonden dat eerlijk gezegd veel prettiger!
Ook om gewoon 's avonds thuis te zijn, je durft je huis amper onbeheerd achter te laten, en niet meer de weg op hoeven, waar rondvliegende projectielen je rond de oren en ogen vliegen :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Hebben jullie allemaal s'avonds dienst ?
Het is bijna niet meer te doen, we gingen lopen, omdat de auto's voor de deur stonden geparkeerd en wij deze in de gaten konden houden.
Maar we kregen het vuurwerk zo voor de voeten gegooid :fi
Toen we er iets van zeiden, op normale toon, kregen we allerlei ziektes naar ons hoofd geslingerd.
Wat ons betreft zou de dienst iets eerder mogen beginnen, rond 5 of 6 uur bijv.
Bij ons beginnen de oudjaarsdiensten om 17.00 uur. Er is nog een tweede dienst geweest om 19.00 in een van de kerken, maar die is inmiddels afgeschaft.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Hebben jullie allemaal s'avonds dienst ?
Het is bijna niet meer te doen, we gingen lopen, omdat de auto's voor de deur stonden geparkeerd en wij deze in de gaten konden houden.
Maar we kregen het vuurwerk zo voor de voeten gegooid :fi
Toen we er iets van zeiden, op normale toon, kregen we allerlei ziektes naar ons hoofd geslingerd.
Wat ons betreft zou de dienst iets eerder mogen beginnen, rond 5 of 6 uur bijv.
Wij hebben ook 's avonds oudjaarsdienst, maar afgelopen jaren was het om 17.00 uur, omdat we toen vacant waren, maar wij vonden dat eerlijk gezegd veel prettiger!
Ook om gewoon 's avonds thuis te zijn, je durft je huis amper onbeheerd achter te laten, en niet meer de weg op hoeven, waar rondvliegende projectielen je rond de oren en ogen vliegen :hum
Ja ook dat !
We hebben de brievenbus dichtgeplakt, alle raampjes en ramen potdicht, de radio zacht aan voor de katten (tip van de d.a., en ook de gordijnen dicht :super is prima gegaan)
Maar als je in de kerk zit en je hoort de brandweer langsdenderen, ben je wel ff afgeleid :fi
Vorig jaar stond bij een mevrouw de zolder in de fik, toen ze thuiskwam, vuurpijl door een openstaand raampje !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Marnix »

Tja, wij waren niet eens thuis.... Maar heb me daar niet zo druk om gemaakt. Belangrijkste is alles goed afsluiten (en hopen dat er idd niet iets door je brievenbus gegooid wordt, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Preken met oud en nieuw

Bericht door Johann »

Oudjaar:

Lukas 13:7; En hij zeide tot den wijngaardenier: Zie, ik kome nu drie jaren, zoekende vrucht op dezen vijgeboom, en vind ze niet; houw hem uit; waartoe beslaat hij ook onnuttelijk de aarde.

Als inleiding op de preek begon hij over de boeteprediking en daarna over de gelijkenis van de vijgeboom.

Nieuwjaar:

Psalm 27:4; Een ding heb ik van den Heere begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des Heeren, om de liefelijkheid des Heeren te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.

Wat is uw begeerte voor het nieuwejaar?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Plaats reactie