eilander schreef:Mara schreef:eilander schreef:Mara schreef:Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.
Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Nee nee, geen misverstandje !!
Er is nu een proef gaande, met kinderen vanaf 3 jaar. En ik zie het nog wel gebeuren, vanaf 2 en een half jaar !
1 van onze kinderen is hoog begaafd, heeft een heel hoog IQ, maar hij ging gewoon op zn 4e naar school, kon toen al lezen, schrijven, puzzels van 500 stukjes leggen, maar ik heb hier niets van gezegd tegen de juf. Ze kwam er zelf achter.
Hij fietste moeiteloos de basisschool door, had nimmer lager dan een 8, maar op het gymnasium MOEST hij leren en kwam toen pas eigenlijk in de problemen, hij had nooit geleerd om te leren, het kwam hem aanwaaien en eigenlijk bleef dat toch wel zo.
En nu tijdens zijn studie op de uni gaat het eigenlijk nog steeds zo, maar ik zie nooit een uitdaging voor hem.
Ik houd hem altijd voor hoeveel talenten hij heeft, maar hij vindt het eigenlijk een beetje vanzelfsprekend !
Maar het is niet altijd een Zegen !
En dan zie ik onze Bovenmeester, voor elk kind had hij aparte aandacht, kwam een paar maanden voor het afscheid, met onze ouders praten, dat het toch wel nuttig en nodig was dat Jantje of Marietje naar die en die school zou gaan.
De man had zoveel liefde (passie zouden we tegenwoordig zeggen) voor het vak en niets was hem teveel en idd, soms werd zelfs zijn vrouw ingeschakeld.
Waar haalde de man de tijd vandaan ?? Maar hij had niet met de ingewikkelde regels van tegenwoordig te maken.
Hij was BOVENMEESTER, HOOFDONDERWIJZER, Hoofd der School, tegenwoordig: manager van een school + dependance
Dit laatste is bij ons nog steeds praktijk! Iedereen die van groep 8 af gaat, krijgt thuis bezoek van de directeur met advies voor vervolgonderwijs.
(Ik zeg dit allemaal niet om de gesignaleerde problemen te ontkennen, maar wel om aan te geven dat het niet alleen maar met "ingewikkelde regels van tegenwoordig" te maken heeft. Het kan dus nog steeds zo!)
Bijzonder !! Is het soms een "dorpsschool"?
Toen onze oudste op het basisonderwijs zat, kwam de juf nog 1 x per jr op huisbezoek.
Bij de 2e was het 1 x in alle 8 jaar, bij de volgende helemaal niet meer.
Ik heb het idee dat een meester of juf vroeger veel meer de achtergrond van het kind wisten.
Nu kan dat wellicht toevallig nog, maar veel juffen wonen 15 of 20 kilometer verderop, zien jou alleen met brengen en halen en 10 minutenavond.
En dan heb je nog de klassen die te maken hebben met 3 juffen !!
Ik vind het allemaal niet zo bevorderlijk voor de rust en continuiteit.
Nogmaals, vroeger was echt niet alles beter. Ik had een meester in klas 4, die sloeg met de lineaal keihard op je vingers. Ging je dan naar de bovenmeester, kreeg je nog meer straf
Ook hadden wij een meester die ontzettend driftig was en je gewoon aan je haren de bank uitsleurde !
Dit zou nu niet meer mogen.