Ander schreef:henriët schreef: ds Egas èn ds Baars hangen uitsgesproken de drieverbondenleer aan, dat maakt echter in de praktijk niet uit met de twee verbonden leer. Het hangt er vanaf hoe je het uitlegt.
( maar je eerste zin klopt niet, het is andersom.Daarbij gooi je de tweeverbondstermologie door die van de drieverbonden)
en als je het zo uitlegt ben ik ook een 2 verbonder
haha, zie je wel, ik bak er niks van. Ik zat ook de twijfelen waar ik genadeverbond en waar ik verbond der verlossing moest schrijven.
@Auto: duidelijk. Toch stel ik er prijs op wanneer huisman me dat nog eens duidelijk in een paar zinnen uitlegt.
Prof A Baars schreef:In zijn uitleg van Bijbelgedeelten waarin het verbond en de verbondsgemeente ter sprake komen, spreekt Calvijn voortdurend van kinderen van het verbond in tweeërlei zin. Alle kinderen van het verbond behoren tot de gemeente of tot de gemeenschap van de kerk. Maar binnen die ene gemeente is wel onderscheid. Niet allen hebben immers in de weg van geloof en bekering de belofte omhelsd en alleen van de gelovigen geldt dat zij in de volle en eigenlijke zin kinderen van God zijn.
Vanuit het getuigenis van de Schrift is er ook alle reden om zo over de kinderen van het verbond en de leden van de gemeente te spreken. Veel passages in het Oude Testament geven daar aanleiding toe en ook in het Nieuwe Testament spreekt de Schrift erover, bijvoorbeeld in 1 Kor. 10:1-13. Daar wordt heel duidelijk dat er binnen één gemeente tweeërlei kinderen des verbonds zijn: gelovigen en ongelovigen. Dat geldt niet alleen van het oudtestamentische Israël, maar wordt door Paulus ook toegepast op de kerk van het Nieuwe Testament (vanaf vers 6). Dat betekent dat dit centrale onderscheid in de prediking binnen de verbondsgemeente in onze tijd niet mag ontbreken
@Ander, de "Drieverbonder"(ik heb een hekel aan het woord maar vind het ook wel een geuzennaam) zegt dat de hele gedoopte gemeente voluit verbondsgemeente is, maar dat binnen dat verbond onderscheid is (tweeërlei kinderen des verbonds) Er worden dus verbondskinderen behouden en er gaan er verloren. Verbond en verkiezing vallen niet samen.
Vanuit die optiek schrijft Prof A Baars ook dit artikel.
De tweeverbonder zegt dat niet alle gedoopte kinderen in het verbond der genade zijn omdat verbond en verkiezing samenvallen in zijn optiek. Dus zijn de kinderen "op het erf" of "uitwendig" in het verbond. Zijn deze verschillen groot ?
Soms wel als drieverbonders het in het verbond zijn bijna gelijkstellen met zalig worden of als tweeverbonders de doop zo onderschatten dat ze alleen over de verantwoordelijkheid praten en niet over de toegezegde beloften.(Die horen immers alleen diegenen toe die in het verbond der genade zijn)
Vaak zijn de verschillen niet groot als je de preken van b.v. Thomas Boston (een echte tweeverbonder) en "Drieverbonden" predikanten in de rechterflank (Bewaar het pand) van de CGK hoort zit er geen verschil tussen.
Er zijn idd geen leeruitspraken over de verbonden in de CGK, maar ik ken persoonlijk maar één predikant uit de CGK die meer neigt naar de tweeverbondenleer. (Ik hoor hem erg graag trouwens)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.