Kinderen en bekering

theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kinderen en bekering

Bericht door theoloog »

Fjodor schreef:
refo schreef:Wat ga je ze concreet zeggen?
Dat ze schuldig zijn, een Verlosser nodig hebben, dat er een Verlosser is, Jezus Christus, dat ze van zichzelf af moeten zien en af mogen zien, en dat Hij de schuld verzoenen wil en hen in een nieuw leven wil doen opstaan waar ze de zonde steeds meer gaan laten en steeds meer met Hem mogen leven.
Dat geeft inderdaad heel vaak vijandschap. Vooral om punt 1.
Natuurlijk moeten al die zaken een keer aan de orde komen. Maar de vraag is volgens mij eerst: hoe win ik het vertrouwen van iemand? Het meest bijzondere van de Heere Jezus zelf is, dat Hij zo vaak vraagt: wat wil je dat Ik voor je doe? En dat terwijl Hijzelf dat kon weten. Blijkbaar moeten we eerst vragen stellen. Het evangelie landt altijd in een context! Er is niet één recept om mensen te bereiken. Relatie is daarin bijna altijd van levensbelang(je mag dit zeker letterlijk opvatten!)
Voor mijn afstudeerproject heb ik mensen geïnterviewd in de wijk rondom een kerk heen. Ik heb zelf 63 mensen geïnterviewd met o.a. vragen over wat ze van de kerk vonden en wat ze zelf deden aan zaken rondom geloof. Dat leverde vaak heel boeiende gesprekken op. Juist door het vragen stellen, luchtten mensen hun hart. Eén iemand beloofde weer naar de kerk te gaan. Er waren zelfs 4 mensen die me vroegen om te bidden voor hun situatie en anderen vonden het goed als ik dat thuis voor hen deed. Ik kreeg als wildvreemde gewoon de levensverhalen van mensen te horen. Ik zou zeggen probeer het ook eens! Ga gewoon met mensen in gesprek en luister oprecht wat hen beweegt om ongelovig te zijn. Je zult versteld staan wat voor antwoorden je krijgt.

Als je een vragenlijst wilt hebben om je op weg te helpen dan stuur je maar een PB-tje
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Afgewezen »

Fer3107 schreef:Wordt vriend van je buren, familie, collega, slager, bakker, vul de rij zelf maar aan. Vriend worden wil ook zeggen: wees bereid naar ze te luisteren. In zo'n verhouding ontstaat ruimte om het evangelie uit te dragen.
Vriend worden met een bijbedoeling? Kan ik weinig waardering voor opbrengen.
En met welke boodschap je moet komen? Lees Hand. 17 maar, de toespraak op de Aereopagus. Paulus ging ook niet eerst 'vriendjes' maken en vervolgens het Evangelie verkondigen. Hij sloot wel aan bij de leefwereld van de Atheners, maar ging vervolgens behoorlijk de diepte in!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Tiberius »

theoloog schreef:Als je een vragenlijst wilt hebben om je op weg te helpen dan stuur je maar een PB-tje
Misschien kan je hem in Google Docs zetten, evenals destijds bij die bijbelstudie van Jesaja.
Want bijlagen met PB versturen gaat niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
Fer3107 schreef:Wordt vriend van je buren, familie, collega, slager, bakker, vul de rij zelf maar aan. Vriend worden wil ook zeggen: wees bereid naar ze te luisteren. In zo'n verhouding ontstaat ruimte om het evangelie uit te dragen.
Vriend worden met een bijbedoeling? Kan ik weinig waardering voor opbrengen.
En met welke boodschap je moet komen? Lees Hand. 17 maar, de toespraak op de Aereopagus. Paulus ging ook niet eerst 'vriendjes' maken en vervolgens het Evangelie verkondigen. Hij sloot wel aan bij de leefwereld van de Atheners, maar ging vervolgens behoorlijk de diepte in!
Met alle respect, maar ik geloof niet dat Fer3107 dit bedoelde.
Zoals je het hier formuleert, ben ik het met je eens. Maar ik ben het ook met Fer3107 eens. Ik denk nl. dat die het zo bedoelde: (ik zal het met een voorbeeld duidelijk maken) Wij hebben met een buurman heel weinig contact, dat is gewoon moeilijk te krijgen. Nu kun je redeneren: laat hem maar in z'n sop gaarkoken. Wil je hem echter met het Evangelie bereiken, zou een betere strategie zijn: toch proberen een relatie met hem op te bouwen. Helpen als er problemen zijn, af en toe een praatje met hem maken, uitnodigen om eens wat te drinken, etc.

Dat heeft niets met een bijbedoeling te maken, het gaat om echte vriendschap! Je vraagt je soms weleens af, hoe onze buurman tegen ons aankijkt: saai leven, 's zondags alleen maar naar de kerk, (te) veel kinderen....
Manuel
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2011, 13:34

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Manuel »

Gisteren hoorde ik een mooie iets over het bekende geloof , Hoop en Liefde
Zo kennen wij dat allemaal vanuit de Bijbel, onze opvoeding etc
Voor een-niet kerkelijk - iemand werkt het vaak beter deze andersom te benaderen

dus eerst met Liefde..
dan krijgt hij Hoop op een beter leven
en dan komt het Geloof
Fer3107
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2011, 09:43

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Fer3107 »

eilander schreef:
Afgewezen schreef:
Fer3107 schreef:Wordt vriend van je buren, familie, collega, slager, bakker, vul de rij zelf maar aan. Vriend worden wil ook zeggen: wees bereid naar ze te luisteren. In zo'n verhouding ontstaat ruimte om het evangelie uit te dragen.
Vriend worden met een bijbedoeling? Kan ik weinig waardering voor opbrengen.
En met welke boodschap je moet komen? Lees Hand. 17 maar, de toespraak op de Aereopagus. Paulus ging ook niet eerst 'vriendjes' maken en vervolgens het Evangelie verkondigen. Hij sloot wel aan bij de leefwereld van de Atheners, maar ging vervolgens behoorlijk de diepte in!
Met alle respect, maar ik geloof niet dat Fer3107 dit bedoelde.
Zoals je het hier formuleert, ben ik het met je eens. Maar ik ben het ook met Fer3107 eens. Ik denk nl. dat die het zo bedoelde: (ik zal het met een voorbeeld duidelijk maken) Wij hebben met een buurman heel weinig contact, dat is gewoon moeilijk te krijgen. Nu kun je redeneren: laat hem maar in z'n sop gaarkoken. Wil je hem echter met het Evangelie bereiken, zou een betere strategie zijn: toch proberen een relatie met hem op te bouwen. Helpen als er problemen zijn, af en toe een praatje met hem maken, uitnodigen om eens wat te drinken, etc.

Dat heeft niets met een bijbedoeling te maken, het gaat om echte vriendschap! Je vraagt je soms weleens af, hoe onze buurman tegen ons aankijkt: saai leven, 's zondags alleen maar naar de kerk, (te) veel kinderen....
Zo bedoelde ik het inderdaad. Maar als afgewezen dat anders omschrijft vind ik dat ook best. Ik heb in alles de bijbedoeling om mijn medemensen te winnen voor Christus. Om dat Hij het waard is en omdat ik dat mijn medemensen gun. En wat het vrienden maken van Paulus betreft? Ga z'n brieven eens lezen dan. Welke aanwijzingen geeft hij daar in met betrekking tot de omgang met hen die buiten zijn? Kijk eens naar Filippi. Daar kwam Lydia tot bekering en de stokbewaarder en zijn huis. Anderhalf jaar later schrijft Paulus zijn brief aan de gemeente van Filippi. De christenen daar hebben vriendjes gemaakt. Gewoon in je eigen omgeving getuige zijn. Ja, dat is een bijbedoeling. Een bijdoeling waarvoor we een opdracht hebben gekregen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Afgewezen schreef:
Fer3107 schreef:Wordt vriend van je buren, familie, collega, slager, bakker, vul de rij zelf maar aan. Vriend worden wil ook zeggen: wees bereid naar ze te luisteren. In zo'n verhouding ontstaat ruimte om het evangelie uit te dragen.
Vriend worden met een bijbedoeling? Kan ik weinig waardering voor opbrengen.
En met welke boodschap je moet komen? Lees Hand. 17 maar, de toespraak op de Aereopagus. Paulus ging ook niet eerst 'vriendjes' maken en vervolgens het Evangelie verkondigen. Hij sloot wel aan bij de leefwereld van de Atheners, maar ging vervolgens behoorlijk de diepte in!
Met alle respect, maar ik geloof niet dat Fer3107 dit bedoelde.
Zoals je het hier formuleert, ben ik het met je eens. Maar ik ben het ook met Fer3107 eens. Ik denk nl. dat die het zo bedoelde: (ik zal het met een voorbeeld duidelijk maken) Wij hebben met een buurman heel weinig contact, dat is gewoon moeilijk te krijgen. Nu kun je redeneren: laat hem maar in z'n sop gaarkoken. Wil je hem echter met het Evangelie bereiken, zou een betere strategie zijn: toch proberen een relatie met hem op te bouwen. Helpen als er problemen zijn, af en toe een praatje met hem maken, uitnodigen om eens wat te drinken, etc.

Dat heeft niets met een bijbedoeling te maken, het gaat om echte vriendschap! Je vraagt je soms weleens af, hoe onze buurman tegen ons aankijkt: saai leven, 's zondags alleen maar naar de kerk, (te) veel kinderen....
Als ik naar verschillende buren kijk, denk ik: bwah wat een saai leven ! Buufjes doen op zondag de was, zemen de ramen dus precies hetzelfde als door de weeks. Buurmannen wassen de auto, klussen, ook hetzelfde eigenlijk. Behalve dat ze misschien niet naar hun betaalde baan moeten.
Ik heb door de weeks het gevoel dat ik veel moet, de wasmand moet leeg, de vloer moet kruimelvrij, op zondag kun je denken: morgen dus :)
Is het minder saai om op zondag in de file te staan naar strand en woonmall ? Nee toch ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Marnix »

Klopt. Alleen heeft niet iedereen dat door :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderen en bekering

Bericht door helma »

om weer even terug te keren naar het onderwerp: wat zeg je tegen een jong kind die aangeeft dat ze de Heere liefheeft; (en het is ook merkbaar in haar leven) maar bedroefd is omdat ze niet weet of haar zonden vergeven zijn.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Mariavt »

helma schreef:om weer even terug te keren naar het onderwerp: wat zeg je tegen een jong kind die aangeeft dat ze de Heere liefheeft; (en het is ook merkbaar in haar leven) maar bedroefd is omdat ze niet weet of haar zonden vergeven zijn.
Stuur haar naar haar kamertje, niet voor straf en laat haar aan de Heere Jezus vragen of Hij aan haar wil laten zien of haar zonden vergeven zijn. De Heere legt haar dan Zelf de zaligheid uit, Hij is daarin beter dan wij met ons kleine verstand kunnen beredeneren.

Uit de mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kinderen en bekering

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:om weer even terug te keren naar het onderwerp: wat zeg je tegen een jong kind die aangeeft dat ze de Heere liefheeft; (en het is ook merkbaar in haar leven) maar bedroefd is omdat ze niet weet of haar zonden vergeven zijn.
Ik zou terugwijzen naar de doop.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kinderen en bekering

Bericht door henriët »

helma schreef:om weer even terug te keren naar het onderwerp: wat zeg je tegen een jong kind die aangeeft dat ze de Heere liefheeft; (en het is ook merkbaar in haar leven) maar bedroefd is omdat ze niet weet of haar zonden vergeven zijn.
Herkenbaar.
Een ds die k er over sprak die zei, blijf goed van de Heere spreken en zeg haar dat ze blijvend vragen mag of de Heere haar dat leren wil en zal laten ervaren. t is moeilijk uitleggen hoe of wat voor een kind. Wijs steeds op Zijn liefde en Zijn heerlijkheid.
Naar mate het kind ouder wordt zal ze de dingen meer verstaan.

Ik denk ook wel dat het goed is om idd wat Jolanda zegt, haar op de doop te wijzen, God wilde Zijn Naam aan haar naam verbinden en nu mag ze daar ook mee naar Hem.
( en als ouders werkzaam zijn)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Marnix »

Precies, dat is belangrijk. Johannes zegt:

Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.

Die liefde voor God komt omdat Hij dat kind liefheeft en het is goed daar heen te wijzen, want zo wijs je op Christus door wie er vergeving is voor wie geloven, ook voor dat kind! Er is niet meer nodig dan dat te geloven en daar naar te leven. En dat mogen en moeten we ook voorleven!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Kinderen en bekering

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:om weer even terug te keren naar het onderwerp: wat zeg je tegen een jong kind die aangeeft dat ze de Heere liefheeft; (en het is ook merkbaar in haar leven) maar bedroefd is omdat ze niet weet of haar zonden vergeven zijn.
Wijzen op de belofte van vergeving wanneer zonden worden beleden, de Heere is trouw, Hij doet wat Hij zegt!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Kinderen en bekering

Bericht door BJD »

helma schreef:om weer even terug te keren naar het onderwerp: wat zeg je tegen een jong kind die aangeeft dat ze de Heere liefheeft; (en het is ook merkbaar in haar leven) maar bedroefd is omdat ze niet weet of haar zonden vergeven zijn.
of anders.. een kind die zegt dat ze van de Heere houdt.. Natuurlijk houdt ze van de Heere! Zonde.. wat is dat? Zonde, is dat een begrip voor een drie - vier jarige?
Plaats reactie