Walcherse artikelen

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
caprice schreef:
Afgewezen schreef:Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Nee, het onderscheid tussen uit- en inwendige roeping is wel zeer van belang. Het is de Heilige Geest, aan het Woord gepaard Die de weldaden van het genadeverbond toepast in het hart van de zondaar.
Wat zeg je nu anders dan ik?
Is er nu één roeping met een tweeërlei uitwerking of zijn er twee roepingen (in en uitwendig) ? In de gelijkenis van de zaaier lijkt het toch dat de zaaier overal zaait (één roeping) en dat het zaad van het Evangelie 3x uitwendig blijft en 1x inwendig als het in de toebereide akker valt.
Volgens mij staat het antwoord in het Catechisatieboekje wat jij nu ter beschikking hebt. ;)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Walcherse artikelen

Bericht door helma »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
caprice schreef:
Afgewezen schreef:Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Nee, het onderscheid tussen uit- en inwendige roeping is wel zeer van belang. Het is de Heilige Geest, aan het Woord gepaard Die de weldaden van het genadeverbond toepast in het hart van de zondaar.
Wat zeg je nu anders dan ik?
Is er nu één roeping met een tweeërlei uitwerking of zijn er twee roepingen (in en uitwendig) ? In de gelijkenis van de zaaier lijkt het toch dat de zaaier overal zaait (één roeping) en dat het zaad van het Evangelie 3x uitwendig blijft en 1x inwendig als het in de toebereide akker valt.

Tip: vanavond is het DL-kring :hum
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Walcherse artikelen

Bericht door caprice »

Fjodor schreef:
caprice schreef:
Afgewezen schreef: Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Nee, het onderscheid tussen uit- en inwendige roeping is wel zeer van belang. Het is de Heilige Geest, aan het Woord gepaard Die de weldaden van het genadeverbond toepast in het hart van de zondaar.
Voor de discussie is die niet van groot belang. Want de vraag is het tot geloof komen van iemand een daad is of niet. Dan kan je wel met de inwendige roeping aankomen, maar ook juist in de inwendige roeping is er een aannemen van onze kant.
Het is absoluut een daad als iemand tot geloof komt. En wel een Godsdaad. Want een mens kan uit zichzelf nooit kiezen dan alleen kwaad, en vijandschap tegen God. Dus als het geloof (een gave Gods) gewerkt wordt in het hart van de zondaar, geschiedt dat als de uitwendige roeping (prediking) gepaard gaat met de inwendige roeping, dat is, als Gods Geest (ook wel de Werkmeester van het geloof genoemd,) het geloof werkt in het hart.
Het is dus van groot belang om het onderscheid hierin tussen uit- en inwendige roeping vast te houden.

Hellenbroek heeft het helder verwoord, als hij in zijn vragenboekje zegt hoe de zondaar in het genadeverbond overgaat:
"God nadert eerst tot hem, als Hij de zondaar vriendelijk nodigt en bidt, met veel ernst en oprechtheid, en al zijn moeilijkheden oplost.”

En op de vraag: „Wat is het gevolg van zo een nodiging?
Hosea 11:4a: Ik trok ze met mensenzelen, met touwen der liefde.”

En dan vervolgens: „Wat doet de geroepen zondaar van zijn kant?
Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich aan Hem over ten eigendom.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Fjodor »

caprice schreef:
Fjodor schreef:
caprice schreef:
Afgewezen schreef: Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Nee, het onderscheid tussen uit- en inwendige roeping is wel zeer van belang. Het is de Heilige Geest, aan het Woord gepaard Die de weldaden van het genadeverbond toepast in het hart van de zondaar.
Voor de discussie is die niet van groot belang. Want de vraag is het tot geloof komen van iemand een daad is of niet. Dan kan je wel met de inwendige roeping aankomen, maar ook juist in de inwendige roeping is er een aannemen van onze kant.
Het is absoluut een daad als iemand tot geloof komt. En wel een Godsdaad. Want een mens kan uit zichzelf nooit kiezen dan alleen kwaad, en vijandschap tegen God. Dus als het geloof (een gave Gods) gewerkt wordt in het hart van de zondaar, geschiedt dat als de uitwendige roeping (prediking) gepaard gaat met de inwendige roeping, dat is, als Gods Geest (ook wel de Werkmeester van het geloof genoemd,) het geloof werkt in het hart.
Het is dus van groot belang om het onderscheid hierin tussen uit- en inwendige roeping vast te houden.

Hellenbroek heeft het helder verwoord, als hij in zijn vragenboekje zegt hoe de zondaar in het genadeverbond overgaat:
"God nadert eerst tot hem, als Hij de zondaar vriendelijk nodigt en bidt, met veel ernst en oprechtheid, en al zijn moeilijkheden oplost.”

En op de vraag: „Wat is het gevolg van zo een nodiging?
Hosea 11:4a: Ik trok ze met mensenzelen, met touwen der liefde.”

En dan vervolgens: „Wat doet de geroepen zondaar van zijn kant?
Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich aan Hem over ten eigendom.
Dus is het tot geloof komen een daad.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Walcherse artikelen

Bericht door caprice »

Goed gelezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Fjodor »

caprice schreef:Goed gelezen.
Haha, een daad van de mens.
Maar niet door de mens of uit de mens.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Walcherse artikelen

Bericht door GJdeBruijn »

En dan vervolgens: „Wat doet de geroepen zondaar van zijn kant?
Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich aan Hem over ten eigendom.
De Heere, te weten: Jezus Christus.
Plaats reactie