Een nieuwe kans?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Marnix »

Jezus vergaf zondaren. En in plaats van het oude verbond is er een beter, nieuw verbond gekomen. Mochten we dus tegenstrijdigheden tussen profeten en Jezus zien, dan lijkt het me duidelijk welke weg de onze is, en Jezus koppelt daar zelfs ons loon aan!

27 Maar Ik zeg tegen u die dit hoort: Heb uw vijanden lief; doe goed aan hen die u haten.
28 Zegen hen die u vervloeken, en bid voor hen die u belasteren.
29 Bied hem die u op de ene wang slaat, ook de andere. Verhinder hem die het bovenkleed van u afpakt, niet ook uw onderkleed te nemen.
30 Maar geef aan ieder die iets van u vraagt, en eis niet terug van hem die neemt wat van u is.
31 En zoals u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo.
32 En als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor dank komt u daarvoor toe? Immers, ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben.
33 En als u goeddoet aan hen die aan u goeddoen, wat voor dank komt u daarvoor toe? Immers, ook de zondaars doen hetzelfde.
34 En als u leent aan hen van wie u hoopt terug te ontvangen, wat voor dank komt u daarvoor toe? Immers, ook de zondaars lenen aan zondaars, om hetzelfde terug te ontvangen.
35 Maar heb uw vijanden lief en doe goed, en leen zonder te hopen iets terug te krijgen. Dan zal uw loon groot zijn en zult u kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goedertieren over de ondankbaren en slechten.
36 Wees dan barmhartig, zoals ook uw Vader barmhartig is.
37 Oordeel niet en u zult niet geoordeeld worden; veroordeel niet en u zult niet veroordeeld worden; laat los en u zult losgelaten worden.
38 Geef en aan u zal gegeven worden: een goede, vastgedrukte, geschudde, overlopende maat zal men u in de schoot geven, want met dezelfde maat waarmee u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door tukkertje »

eilander schreef:
tukkertje schreef:Zo'n man krijgt bij mij geen tweede kans. Weet dat het niet goed is, maar toch blijf ik erbij.
Jouw mening is dus dat deze man een tweede kans moet krijgen. Dat volgt althans logisch uit deze quote.

Daar ben ik het mee eens. Alhoewel ik vind dat deze man de doodstraf had verdiend. Dat is echter in ons rechtssysteem niet mogelijk, en dus betekent het dat je na het uitzitten van de straf, vrij komt. Het principe "eens een dief, altijd een dief" is m.i. niet christelijk. Dat zal voor een moordenaar dan ook gelden.

Dan heb je niet goed gelezen. Bij mij krijgt ie geen tweede kans. Het is niet goed en niet christelijk, dat weet ik.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door albion »

tukkertje schreef:
eilander schreef:
tukkertje schreef:Zo'n man krijgt bij mij geen tweede kans. Weet dat het niet goed is, maar toch blijf ik erbij.
Jouw mening is dus dat deze man een tweede kans moet krijgen. Dat volgt althans logisch uit deze quote.

Daar ben ik het mee eens. Alhoewel ik vind dat deze man de doodstraf had verdiend. Dat is echter in ons rechtssysteem niet mogelijk, en dus betekent het dat je na het uitzitten van de straf, vrij komt. Het principe "eens een dief, altijd een dief" is m.i. niet christelijk. Dat zal voor een moordenaar dan ook gelden.

Dan heb je niet goed gelezen. Bij mij krijgt ie geen tweede kans. Het is niet goed en niet christelijk, dat weet ik.

Het is zelfs niet Bijbels.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door eilander »

tukkertje schreef:
eilander schreef:
tukkertje schreef:Zo'n man krijgt bij mij geen tweede kans. Weet dat het niet goed is, maar toch blijf ik erbij.
Jouw mening is dus dat deze man een tweede kans moet krijgen. Dat volgt althans logisch uit deze quote.

Daar ben ik het mee eens. Alhoewel ik vind dat deze man de doodstraf had verdiend. Dat is echter in ons rechtssysteem niet mogelijk, en dus betekent het dat je na het uitzitten van de straf, vrij komt. Het principe "eens een dief, altijd een dief" is m.i. niet christelijk. Dat zal voor een moordenaar dan ook gelden.

Dan heb je niet goed gelezen. Bij mij krijgt ie geen tweede kans. Het is niet goed en niet christelijk, dat weet ik.
Ik heb wel goed gelezen, jij vat alleen de dubbele bodem niet...
Je zegt nl. jouw mening: geen tweede kans. Daarna zeg je: maar dit is niet goed. Ergo: wél goed is: een tweede kans geven ;)
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Neeltje Jans »

eilander schreef:
tukkertje schreef:
eilander schreef:
tukkertje schreef:Zo'n man krijgt bij mij geen tweede kans. Weet dat het niet goed is, maar toch blijf ik erbij.
Jouw mening is dus dat deze man een tweede kans moet krijgen. Dat volgt althans logisch uit deze quote.

Daar ben ik het mee eens. Alhoewel ik vind dat deze man de doodstraf had verdiend. Dat is echter in ons rechtssysteem niet mogelijk, en dus betekent het dat je na het uitzitten van de straf, vrij komt. Het principe "eens een dief, altijd een dief" is m.i. niet christelijk. Dat zal voor een moordenaar dan ook gelden.

Dan heb je niet goed gelezen. Bij mij krijgt ie geen tweede kans. Het is niet goed en niet christelijk, dat weet ik.
Ik heb wel goed gelezen, jij vat alleen de dubbele bodem niet...
Je zegt nl. jouw mening: geen tweede kans. Daarna zeg je: maar dit is niet goed. Ergo: wél goed is: een tweede kans geven ;)
Wouw, zo kan je snel mensen woorden in de mond leggen! :bobo
Neeltje Jans, moeder van 4
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door eilander »

@neeltje jans / @tukkertje: het was met een knipoog bedoeld, ik snap tukkertje best natuurlijk....
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Neeltje Jans »

eilander schreef:@neeltje jans / @tukkertje: het was met een knipoog bedoeld, ik snap tukkertje best natuurlijk....
Ja ik was m'n knipoog ook vergeten, sorry ;)
Neeltje Jans, moeder van 4
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Hansie »

Erasmiaan schreef:Van de week las ik dit van Jeremia:

19 HEERE! luister naar mij, en hoor naar de stem mijner twisters.
20 Zal dan kwaad voor goed vergolden worden? want zij hebben mijn ziel een kuil gegraven; gedenk, dat ik voor Uw aangezicht gestaan heb, om goed voor hen te spreken, om Uw grimmigheid van hen af te wenden.
21 Daarom, geef hun zonen den honger over, en doe ze wegvloeien door het geweld des zwaards, en laat hun vrouwen van kinderen beroofd en weduwen worden, en laat hun mannen door den dood omgebracht, en hun jongelingen met het zwaard geslagen worden in den strijd.
22 Laat er een geschrei uit hun huizen gehoord worden, wanneer Gij haastelijk een bende over hen zult brengen; dewijl zij een kuil gegraven hebben om mij te vangen, en strikken verborgen voor mijn voeten.
23 Doch Gij, HEERE! weet al hun raad tegen mij ten dode; maak geen verzoening over hun ongerechtigheid, en delg hun zonde niet uit van voor Uw aangezicht; maar laat hen nedergeveld worden voor Uw aangezicht; handel alzo met hen, ten tijde Uws toorns.


Nu weet ik wel dat in het nieuwe testament andere accenten worden gelegd, maar, dit staat toch ook in de Bijbel. En zo zijn er ook vele psalmen.
"Andere accenten" is wel een erg zwakke duiding.
Vergelijk voor de aardigheid eens wat Jezus zei en deed tegen zijn vijanden, en ook de apostelen, na hun bekering.
(Voor dat moment werden er nog oren afgehakt etc)
Zouden wij dan niet alleen Jezus' voorbeeld volgen, nadat Hij de Wet vervuld heeft, of wil je terug naar het oog om oog, tand om tand?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Bert Mulder »

eilander schreef:Daar ben ik het mee eens. Alhoewel ik vind dat deze man de doodstraf had verdiend. Dat is echter in ons rechtssysteem niet mogelijk, en dus betekent het dat je na het uitzitten van de straf, vrij komt. Het principe "eens een dief, altijd een dief" is m.i. niet christelijk. Dat zal voor een moordenaar dan ook gelden.
Toch is het zo, dat 'eens een dief,altijd een dief' waarheid is. En we zijn allen dieven en moordenaars, tot onze laatste snik.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Marnix »

Ligt er aan hoe je dat bekijkt. Paulus maakt in zijn brieven vaak wel heel duidelijk een onderscheid tussen vroeger (toen u dood was, zich mee liet slepen door allerlei begeerten enz.) en nu (oude mens afgelegd, nu laat u zich leiden door de Geest enz). Maar we blijven dit leven zondaars, (ook op het gebied van het 6e en 8e gebod), dat klopt... maar wel vergeven zondaars, waarvan God de schuld wegdoet. En op dat vlak zijn het ook weer niet. (ook dit is denk ik gezonde Bijbelse balans om onze zonde te noemen en onze vergeving te benadrukken)

(en natuurlijk ligt het er bij het woordje "altijd" ook aan hoe je dit bekijkt)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Marijke »

Wanneer iemand niet geloofd en die doet dingen die niet door de beugel kunnen maar op een gegeven moment komt die tot geloof dan weten wij dat die mens een nieuw mens geworden is.
Wij moeten dus die mens behandelen als nieuw mens en niet terugkomen op zaken die vergeven zijn.

Maar ja, als iemand geen nieuw mens geworden is, dan is dat wel degelijk een verschil.
De straf zal dan wel uitgezeten zijn maar als er geen berouw is (ik vraag me trouwens af hoe wij dat moeten beoordelen) moeten we die persoon dan een nieuwe kans geven ?

Daar ligt het knelpunt denk ik.
Wel staat er dat wij onze vijanden moeten liefhebben maar van ons zelf uit kunnen we dat helemaal niet.
Die Folkert van der G is niet voor iedereen zijn nieuwe straatgenoot of buurman dus het lijkt me alleen belangrijk voor de mensen die hem zullen tegenkomen in de toekomst en in hoeverre zij aan God vragen hoe ze met hem moeten omgaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef:Daar ben ik het mee eens. Alhoewel ik vind dat deze man de doodstraf had verdiend. Dat is echter in ons rechtssysteem niet mogelijk, en dus betekent het dat je na het uitzitten van de straf, vrij komt. Het principe "eens een dief, altijd een dief" is m.i. niet christelijk. Dat zal voor een moordenaar dan ook gelden.
Toch is het zo, dat 'eens een dief,altijd een dief' waarheid is. En we zijn allen dieven en moordenaars, tot onze laatste snik.
Ik begrijp wel hoe je dit bedoelt, maar dat is toch niet wat ik bedoel. Twee invalshoeken om mijn standpunt toe te lichten:
1. Stel dat je gevangenispredikant was. Je komt in de gevangenis niet met de houding "ik ben veel beter dan jullie", dat is helder. Maar toch ook niet met de boodschap: "ik ben ook een dief / moordenaar, net als jullie?"
2. Ik heb eens gehoord van iemand die (het is lang geleden) veroordeeld was wegens diefstal. Hij keerde na zijn gevangenisstraf terug in het dorp waar hij woonde. Daar werd hij echter met de nek aangekeken: daar heb je die dief! Het gebeurde toen eens dat hij langs een paar mannen liep die hem zo behandelden, dat hij terugkeerde op zijn schreden en met tranen zei: "Mannen, God heeft het mij vergeven, willen jullie het óók doen?"
Plaats reactie