bijzondere werk van de Heilige Geest.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:Ook waar de "bijzondere" werking van de Heilige Geest alle aandacht schijnt te krijgen is het niet koekkoek éénzang

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... a_1_576312
De gebedsgenezer erkent het verschil in visie. „De genezingsbediening nam in de gemeente altijd een belangrijke plaats in. Dat ging goed omdat ik voorganger was”, zegt Zijlstra. „Sinds Van der Knaap mij is opgevolgd, ontstond er onenigheid. Ik wilde meer diensten voor mijn genezingsbijeenkomsten hebben. Dat werd steeds moeilijker. Daarom besloten we uit elkaar te gaan.” Zijlstra spreekt liever niet van een „scheuring.” „Er is een scheiding, we willen elkaar respecteren in elkaars visie. We gaan elk op onze eigen manier verder.”
Dat is zeker zo, maar is op zichzelf geen argument tegen het Bijbels zijn van de bijzondere werkingen van de Heilige Geest. Jouw woordje "ook" geeft al aan dat tegenstanders van de Reformatorische gezindte dezelfde argumentatie zouden kunnen gebruiken.

Ter verduidelijking: ik bedoel niet dat je dit ook daadwerkelijk als argument tegen de bijzondere werkingen van de Heilige Geest gebruikt.

Waar in de Schrift kan ik vinden dat dit "„De genezingsbediening nam in de gemeente altijd een belangrijke plaats in." in de nieuwtestamentische gemeente waar zou moeten zijn. Ik lees :
1 ¶ Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf , vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen ; maar kittelachtig zijnde van gehoor , zullen zij zichzelven leraars opgaderen , naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles , lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Preek het Evangelie dat was de opdracht van Paulus aan Timotheüs....en dat is nog steeds de opdracht van geroepen dienstknechten .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef:Waar in de Schrift kan ik vinden dat dit "„De genezingsbediening nam in de gemeente altijd een belangrijke plaats in."

Dat kun je wellicht het beste aan Zijlstra vragen, daar ging mijn reactie ook niet over.

Speciale genezingsdiensten / bedieningen vind ik in ieder geval niet in de bijbel. Ik houd me aan de eenvoudige en letterlijke uitleg van Jakobus 5:14-18, waar mij duidelijk word dat zieken bij hun eigen kerkenraad aan mogen kloppen, en niet naar een speciale genezingsbediening moeten gaan.

huisman schreef:Preek het Evangelie dat was de opdracht van Paulus aan Timotheüs....en dat is nog steeds de opdracht van geroepen dienstknechten .

Ik lees niet in het artikel dat Zijlstra niet aan prediking doet.

Ik ben trouwens weleens bij een dienst van Zijlstra geweest, en zou niemand aanrader er heen te gaan. Ik vraag me wel af hoeveel mensen die hier een duidelijke mening over hebben, hier ook echt geweest zijn, en weten waar ze over praten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:Ik vraag me wel af hoeveel mensen die hier een duidelijke mening over hebben, hier ook echt geweest zijn, en weten waar ze over praten.
Ik ben er nog nooit geweest, maar iemand die er wel geweest is, raadde mij af om er naar toe te gaan.
J.C. Philpot schreef:Ik ben trouwens weleens bij een dienst van Zijlstra geweest, en zou niemand aanrader er heen te gaan.
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door Marijke »

Was het nu Paulus of 1 van de andere apostelen die het zo druk had met prediken en genezing en zo dat zelfs zijn zweetdoek genezing bracht ? Ik weet niet zo waar het staat maar zou ergens moeten staan.
Ik heb zelf geen concordinges helaas dus heb er geen tekst bij.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door Marnix »

Hansie schreef:
dennis schreef:
Hansie schreef:
dennis schreef:Hij doelt daarmee op wonderen, en op de ziekenzalving etc.
Zo schrijft hij o.m. dat Augustinus in zijn werk zeer regelmatig over wonderen schrijft, dus volgens hem was dat in die tijd ook zeker aan de orde. En - naar zijn mening - nu dus nog, alleen zouden de Reformatorische kerken daar de ogen voor sluiten.
Volgens mij houden de reformatorische kerken zich gewoon aan wat de Schrift voorzegd in
1 Cor 13:8
De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieen, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis zij zal afgedaan hebben.
Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen is ons profeteren, doch als het volmaakte komt, zal het onvolkomene hebben afgedaan etc!

(12)Nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht.Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Zien deze teksten niet op het toekomende leven? Volgens mij wel. We zullen immers pas in de eeuwigheid ten volle kennen. En dan is het oude afgedaan, maar de Liefde blijft.
Dus dat geeft m.i. geen antwoord op de vraag.
De liefde is het belangrijkste van alles, wie zelfs zijn leven zou geven en al zijn bezittingen maar de liefde niet heeft, het zou hem niet baten.
Hier, in dit leven!
De liefde is lankmoedig,goederteiren,niet afgunstig,praalt niet,is niet opgeblazen, kwetst niemands gevoel,zoekt zichzelf niet,wordt niet verbitterd, rekent het kwade niet toe , is niet blijde over ongerechtigheid, maar blijde met de waarheid.
Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles VERDRAAGT zij.
Nee. Je maakt 2 fouten:

1. De tekst gaat wel degelijk over na de wederkomst. Lees maar wat er staat: De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieen, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis zij zal afgedaan hebben.
Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen is ons profeteren, doch als het volmaakte komt, zal het onvolkomene hebben afgedaan

Wanneer die zaken dus afgedaan zullen hebben staat er duidelijk bij: Als het volmaakte komt. Dat volmaakte is niet ergens tussen de tijd dat Paulus zijn brief schrijft en nu gekomen, dat moet nog komen. (en dan zal slechts de liefde overblijven) Je kan deze tekst dus niet gebruiken om te bewijzen dat het Bijbels is dat profetie, tongen etz. afgedaan hebben.

2. Je kan de bijzondere gaven niet uitspelen tegen de liefde. Dat is nog wel eens gebeurd, 1 Cor 12 werd dan zo uitgelegd dat er allerlei gaven zijn maar dat de liefde de hoogste gave is die al die andere gaven onbelangrijk maakt. Laten we ons dus maar op de liefde richten en de rest laten voor wat het is. Allereerst is de liefde geen gave zoals de bijzondere gaven. Het is de vrucht, de hogere weg. Iedereen heeft verschillende gaven gekregen... maar de vrucht hebben we allen. Paulus zegt dan ook niet: Streef dan van de gaven vooral naar de liefde. Hij somt de bijzondere gaven op en zegt dan: Streef dan naar de hoogste gaven (profetie, tongentaal, genezing, onderwijzing, herder zijn enz) EN ik wijs u een weg die nog veel hoger voert: de liefde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door Marijke »

J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:Waar in de Schrift kan ik vinden dat dit "„De genezingsbediening nam in de gemeente altijd een belangrijke plaats in."

Dat kun je wellicht het beste aan Zijlstra vragen, daar ging mijn reactie ook niet over.

Speciale genezingsdiensten / bedieningen vind ik in ieder geval niet in de bijbel. Ik houd me aan de eenvoudige en letterlijke uitleg van Jakobus 5:14-18, waar mij duidelijk word dat zieken bij hun eigen kerkenraad aan mogen kloppen, en niet naar een speciale genezingsbediening moeten gaan.


Op dit forum staat ook een discussie over zalven met olie en genezing maar als ik daar lees wat er door sommige mensen geschreven wordt dan menen die echt dat het niet meer voor nu geldig is en vraag ik me ook af of de kerkenraad er dan ook gelijk een slotje op zet. (volgens mij is de mod vergeten die er weer af te halen)
huisman schreef:Preek het Evangelie dat was de opdracht van Paulus aan Timotheüs....en dat is nog steeds de opdracht van geroepen dienstknechten .

Ik lees niet in het artikel dat Zijlstra niet aan prediking doet.

Ik ben trouwens weleens bij een dienst van Zijlstra geweest, en zou niemand aanrader er heen te gaan. Ik vraag me wel af hoeveel mensen die hier een duidelijke mening over hebben, hier ook echt geweest zijn, en weten waar ze over praten.[/quote]

Driekwart van de tijd bij een bijeenkomst van Zijlstra is er prediking, de overige tijd is voor het bidden met mensen en genezing. Zelf ben ik er 1 keer geweest omdat ik wel eens wilde weten wat er nu allemaal waar en niet waar was over wat er door iedereen aan kritiek werd gegeven. Het viel mij persoonlijk niet tegen.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door dennis »

Zien deze teksten niet op het toekomende leven? Volgens mij wel. We zullen immers pas in de eeuwigheid ten volle kennen. En dan is het oude afgedaan, maar de Liefde blijft.
Dus dat geeft m.i. geen antwoord op de vraag.[/quote]
De liefde is het belangrijkste van alles, wie zelfs zijn leven zou geven en al zijn bezittingen maar de liefde niet heeft, het zou hem niet baten.
Hier, in dit leven!
De liefde is lankmoedig,goederteiren,niet afgunstig,praalt niet,is niet opgeblazen, kwetst niemands gevoel,zoekt zichzelf niet,wordt niet verbitterd, rekent het kwade niet toe , is niet blijde over ongerechtigheid, maar blijde met de waarheid.
Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles VERDRAAGT zij.[/quote]

Nee. Je maakt 2 fouten:

1. De tekst gaat wel degelijk over na de wederkomst. Lees maar wat er staat: De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieen, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis zij zal afgedaan hebben.
Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen is ons profeteren, doch als het volmaakte komt, zal het onvolkomene hebben afgedaan

Wanneer die zaken dus afgedaan zullen hebben staat er duidelijk bij: Als het volmaakte komt. Dat volmaakte is niet ergens tussen de tijd dat Paulus zijn brief schrijft en nu gekomen, dat moet nog komen. (en dan zal slechts de liefde overblijven) Je kan deze tekst dus niet gebruiken om te bewijzen dat het Bijbels is dat profetie, tongen etz. afgedaan hebben.

2. Je kan de bijzondere gaven niet uitspelen tegen de liefde. Dat is nog wel eens gebeurd, 1 Cor 12 werd dan zo uitgelegd dat er allerlei gaven zijn maar dat de liefde de hoogste gave is die al die andere gaven onbelangrijk maakt. Laten we ons dus maar op de liefde richten en de rest laten voor wat het is. Allereerst is de liefde geen gave zoals de bijzondere gaven. Het is de vrucht, de hogere weg. Iedereen heeft verschillende gaven gekregen... maar de vrucht hebben we allen. Paulus zegt dan ook niet: Streef dan van de gaven vooral naar de liefde. Hij somt de bijzondere gaven op en zegt dan: Streef dan naar de hoogste gaven (profetie, tongentaal, genezing, onderwijzing, herder zijn enz) EN ik wijs u een weg die nog veel hoger voert: de liefde.[/quote]

Bij deze reactie van Marnix sluit ik me aan, want dit bedoelde ik ok te zeggen. Het is zeker waar dat de Liefde ten diepste het allerbelangrijkste is, en ook dat wat in de eeuwigheid blijft, maar dat
geeft dus geen antwoord op de vraag.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door Afgewezen »

Mensen, kan er niet zorgvuldiger gequoot worden? ::please
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: bijzondere werk van de Heilige Geest.

Bericht door dennis »

excuses..
Plaats reactie