Het grote WEERTOPIC

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door jakobmarin »

Ik geloof niet dat God Degene is die al het weer (dus kan ook zijn droogte en regen) bestuurd (maar dan wel toelaat).
Zie bijv.: de geschiedenis van Job 1, waar de duivel vuur en wind gebruikt. Of Lukas 8, waarin Jezus de wind bestraft. Dat zijn voorbeelden waar het weer niet uit Gods hand komt, maar gebruikt, gestuurd, bestuurd wordt door de satan.

Ik ben van mening dat het mede de verantwoording van het westen is dat er honger is in Afrika en in die zin is het oneerlijk verdeelt, ja.

Om te zeggen dat het Gods 'schuld' is dat daar te weinig regen valt, gaat te ver en die beoordeling hoeven wij ook helemaal niet te doen. Maar laten we onze verantwoording nemen en goed handelen voor het milieu en schenken aan 555
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Bert Mulder »

jakobmarin schreef:Ik geloof niet dat God Degene is die al het weer (dus kan ook zijn droogte en regen) bestuurd (maar dan wel toelaat).
Zie bijv.: de geschiedenis van Job 1, waar de duivel vuur en wind gebruikt. Of Lukas 8, waarin Jezus de wind bestraft. Dat zijn voorbeelden waar het weer niet uit Gods hand komt, maar gebruikt, gestuurd, bestuurd wordt door de satan.

Ik ben van mening dat het mede de verantwoording van het westen is dat er honger is in Afrika en in die zin is het oneerlijk verdeelt, ja.

Om te zeggen dat het Gods 'schuld' is dat daar te weinig regen valt, gaat te ver en die beoordeling hoeven wij ook helemaal niet te doen. Maar laten we onze verantwoording nemen en goed handelen voor het milieu en schenken aan 555
Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.
a Han 17:25 Han 17:27,28 Jer 23:23,24 Jes 29:15,16 Eze 8:12 b Heb 1:3 c Jer 5:24 Han 14:17 d Joh 9:3 e Spr 22:2 f Mt 10:29 Spr 16:33


Amos 3:66 Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?

Weliswaar doet de duivel dingen met des Heeren toelating. Toch is alles onder Zijn almachtige controle en voorzienigheid. Zijn wil zal bestaan.

Het zijn heidense gedachten die zeggen dat de Heere het goede doet, en satan het kwade...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door refo »

Het zijn de heidenen die (ook?) menen dat de goden alles doen naar willekeur.
Deze kunnen door geschenken (offers) of riten in een gunstiger stemming gebracht worden.
Het verschilt per godsdeinst hoe men daar tegenaankijkt.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Schemerlichtje »

Zullen we weer on-topic gaan?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Ander »

Schemerlichtje schreef:Zullen we weer on-topic gaan?
Zita schreef:
Lassie schreef:Kan er geen nieuwe topic geopend worden? :offtopic
Ik geloof dat het juist heel erg ontopic is. Praten over het weer gaat als het goed is wat verder dan alleen babbelen of de zon schijnt of niet.
Het gaat eindelijk ergens over, in deze leutertopic. :)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Lassie »

Het is heerlijk klusweer. :haha
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door jakobmarin »

Bert Mulder schreef:Weliswaar doet de duivel dingen met des Heeren toelating. Toch is alles onder Zijn almachtige controle en voorzienigheid. Zijn wil zal bestaan.
Dat zeg ik toch ook zo?
Bert Mulder schreef:Het zijn heidense gedachten die zeggen dat de Heere het goede doet, en satan het kwade...
Een bijbelse gedachte, zul je bedoelen! Dat is toch te zien in Job? De duivel krijgt toestemming (dat is de toelating van God) om Job allerlei kwade dingen aan te doen. Zie ook de tekst uit Job 2: "Zouden wij het goede wel van God ontvangen en zouden we het kwade niet ontvangen?" "het goede van God" en "het kwade" (zonder toevoeging 'van God').

Uiteraard (be)straft God wel mensen en dat wordt dan soms 'het kwade' genoemd, maar dat is het niet. Dan is het gerechtigheid bijvoorbeeld, of pedagogisch bedoelt.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Marnix »

Maar ja, dan komt er weer een tekst uit Jesaja of Jeremiade die het tegendeel lijkt te zeggen.

Bert, alles gebeurt onder Gods voorzienigheid en almacht, maar daarmee is niet alle wat daar onder gebeurt goed, eerlijk en naar Gods wil maar tegen Gods wil. Dat begint al bij de zondeval en geldt ook voor ellende die daar het gevolg van is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door tukkertje »

Wordt het weer mooi of wordt het weer geen weer.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Marnix »

Ik weet het niet... ik hoop op een mooie Augustus, heb het een beetje gehad met die regen. Zomer is ook lekker tot 's avonds laat in de tuin zitten enzo... en dat komt er nog niet echt van :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Ik weet het niet... ik hoop op een mooie Augustus, heb het een beetje gehad met die regen. Zomer is ook lekker tot 's avonds laat in de tuin zitten enzo... en dat komt er nog niet echt van :)
Als ik zo de site van het KNMI bekijk dan weet ik niet of je wens met om lang in de tuin de zitten erg realistisch is... ;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Marnix »

Mijn wens is realistisch.... of het weer ook mee gaat werken dat de uitvoerbaarheid ook realistisch is, is nog even de vraag ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Margriet »

Ik loop vanavond buiten.. en het is stil.. heel stil.. ik hoor geen dier.. die liggen allemaal beschut, er zit een bui aan te komen!! Ik zag al flitsen..Hoop dat het mee valt!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Marnix »

Wat een heerlijk weer. Hier heb ik maanden naar verlangd :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Wat een heerlijk weer. Hier heb ik maanden naar verlangd :)
Zoals het er naar uitziet moet je het er ook weer maanden mee doen ;)
Gesloten