Baptisten in Nederland

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Baptisten in Nederland

Bericht door BJD »

Deze zomer heb ik twee weken heerlijk vakantie gevierd op camping "t beloofde land' in Voorthuizen. Hier ben ik in aanraking gekomen met baptisten, ook met iemand die ook wel voorging in de baptistengemeente de Fontein in Emmeloord. Tijdens themaochtenden bracht hij bewust, vanwege de refo's die ook die ochtenden bezochten, de kinderdoop niet ter sprake. Daarbuiten echter hoorde ik een verassend "reformatorisch" geluid. Bijbels noemde hij het :huhu van zonde en genade. HIj raadde mij de boeken van oa John Bunyan aan. Het hokjes denken moest bij mij weer om. Wist en weet eigenlijk niet veel van baptisten in Nederland. Vanuit Rusland, ook wel Duitsland zijn er goede contacten en herkenning. Is dat in Nederland ook?

Zo heb ik onlangs ook iets geluisterd van Ds Oscar Lohuis. Heeft iemand hem wel eens gehoord? Ook zag ik dat evangelist Arjan Baan komende zondag voor gaat in de vrije baptistengemeente Emmeloord http://www.vbg-emmeloord.nl/cms/
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Afgewezen »

Oef! :sweat
Weet je niet dat er een hele topic die aan de Sola 5 Baptisten gewijd was, gewoonweg is leeggehaald, omdat... ja, je raadt het al, omdat het in strijd was met de forumregels.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door BJD »

Afgewezen schreef:Oef! :sweat
Weet je niet dat er een hele topic die aan de Sola 5 Baptisten gewijd was, gewoonweg is leeggehaald, omdat... ja, je raadt het al, omdat het in strijd was met de forumregels.
Oke... Stond versteld van de bijbelse boodschap van Nederlandse baptisten. Heb mensen gesproken die er echt uit en naar leven. Vroeg me af of er herkenning was tussen reformatorische en baptisten. Niet dus?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Afgewezen »

BJD schreef:
Afgewezen schreef:Oef! :sweat
Weet je niet dat er een hele topic die aan de Sola 5 Baptisten gewijd was, gewoonweg is leeggehaald, omdat... ja, je raadt het al, omdat het in strijd was met de forumregels.
Oke... Stond versteld van de bijbelse boodschap van Nederlandse baptisten. Heb mensen gesproken die er echt uit en naar leven. Vroeg me af of er herkenning was tussen reformatorische en baptisten. Niet dus?
Er zijn reformatorische baptisten. Zie deze sites:
http://www.sola5baptisten.nl
http://www.refobaptisten.nl
Bovendien kan er ook tussen niet-reformatorische baptisten en reformatorischen herkenning zijn.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Jongere »

Voor de boodschap van ds. (Oscar) Lohuis die je aanhaalt, heb ik veel waardering. Daar ervaar ik absoluut herkenning mee.
Om eerlijk te zijn, komt de visie op verbond/doop bij mijn beoordeling van 'herkenning' pas laat. Dat komt waarschijnlijk omdat ik ook veel lees van andere baptisten uit verleden (Bunyan/Spurgeon) of heden (Washer/Piper).
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Grace »

BJD schreef:Deze zomer heb ik twee weken heerlijk vakantie gevierd op camping "t beloofde land' in Voorthuizen. Hier ben ik in aanraking gekomen met baptisten, ook met iemand die ook wel voorging in de baptistengemeente de Fontein in Emmeloord. Tijdens themaochtenden bracht hij bewust, vanwege de refo's die ook die ochtenden bezochten, de kinderdoop niet ter sprake. Daarbuiten echter hoorde ik een verassend "reformatorisch" geluid. Bijbels noemde hij het :huhu van zonde en genade. HIj raadde mij de boeken van oa John Bunyan aan. Het hokjes denken moest bij mij weer om. Wist en weet eigenlijk niet veel van baptisten in Nederland. Vanuit Rusland, ook wel Duitsland zijn er goede contacten en herkenning. Is dat in Nederland ook?

Zo heb ik onlangs ook iets geluisterd van Ds Oscar Lohuis. Heeft iemand hem wel eens gehoord? Ook zag ik dat evangelist Arjan Baan komende zondag voor gaat in de vrije baptistengemeente Emmeloord http://www.vbg-emmeloord.nl/cms/
Ds. O. Lohuis komt uit de Bapt.Gemeente van Emmeloord. Hij is bevriend met Ev. Arjan Baan en heeft ook de meeste spreekbeurten van Paul Washer vertaald toen die in Nederland was. Op de site die Afgewezen noemt www.sola5baptsiten.nl zie je wie er allemaal betrokken zijn bij deze beweging. Ik weet dat zij verlangen om de boodschap van de Reformatie weer meer te laten klinken in de huidige Baptistengemeenten. Ds. M. Ezinga is ook een (reformed) baptistenpredikant die in diverse gemeenten en samenkomsten voorgaat die daar niet bij staat.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door BJD »

interessante site's .. dank!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Marnix »

Ik kom heel sporadisch ook in baptistengemeenten (heb vrienden die er lid zijn) en herken wat je zegt, ik hoor er doorgaans geen slappe verhaaltjes waarbij zonde / schuld worden weggelaten maar een goede evenwichtige prediking.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Grace »

Marnix schreef:Ik kom heel sporadisch ook in baptistengemeenten (heb vrienden die er lid zijn) en herken wat je zegt, ik hoor er doorgaans geen slappe verhaaltjes waarbij zonde / schuld worden weggelaten maar een goede evenwichtige prediking.
Nou ja, er zijn velen baptistengemeenten in Nederland waar de boodschap van de reformatie niet echt centraal (meer) staat en waar OF een soort sociaal evangelie gebracht wordt OF de charismatische beweging en doelgerichte gemeente visie (a la Rick Warren) veel invloed hebben gekregen. Heel veel gemeenten zijn aangesloten bij de Unie van Baptisten en worden steeds vrijzinniger.

Ik ben persoonlijk niet zo heel enthousiast over de baptistengemeenten in Nederland. Gelukkig komen er initiatieven als Sola5Baptisten, etc en zijn er wel uitzonderingen waar te nemen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Gian »

Alle Evanglelische stromingen en Gemeenten zijn baptisten.
Evangelische Gemeenten moeten echt plaatselijk meegemaakt worden om er iets over te kunnen zeggen. Van alle evangelische stromingen heb je fijne behoudende Gemeenten, evenals Gemeenten die beinvloed zijn door allerlei dwalingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Luther »

Ik heb op vakantie in een buurland ook kennis gemaakt met baptisten, uit Rusland afkomstig en bijbelgetrouw.

Als ik dan dit verhaal lees (http://www.refobaptisten.nl/van%20Kralingen.html) dan denk ik: liggen hier nu verschillen m.b.t. kernzaken?

Ik heb 's zondags daar ook de noodzaak van wedergeboorte gehoord en ook wat dat inhoudt. Verder ook bevinding die uit de Schrift op kwam. Oprechte christenen gesproken die zeer dicht bij de Heere leefden.

Kortom: Ik de felheid van de doopdiscussie op dit forum hebben we / heb ik wel eens uit het oog verloren dat de overeenkomsten tussen die baptisten en de bijbelgetrouwe gezindte zeer vele zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Afgewezen »

Je kunt voluit reformatorisch zijn en tóch baptist. Ik weet wel dat een refobaptist een andere benadering heeft van het verbond, maar dat is niet essentieel: ook de calvijnse verbondsbeschouwing erkent dat het om de echte verbondskinderen gaat, degenen die in Christus geloven.
Ik weet echter dat er ook baptistische verbondsbeschouwingen zijn, waarbij er een absolute scheiding tussen OT en NT wordt gemaakt; zo'n verbondsbeschouwing is niet gereformeerd meer en m.i. ook niet Bijbels. Wel zou er ook over te praten moeten zijn. Maar misschien komt daar nog een aparte afdeling voor, voor de liefhebbers. :)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door caprice »

BJD schreef:
Afgewezen schreef:Oef! :sweat
Weet je niet dat er een hele topic die aan de Sola 5 Baptisten gewijd was, gewoonweg is leeggehaald, omdat... ja, je raadt het al, omdat het in strijd was met de forumregels.
Oke... Stond versteld van de bijbelse boodschap van Nederlandse baptisten. Heb mensen gesproken die er echt uit en naar leven. Vroeg me af of er herkenning was tussen reformatorische en baptisten. Niet dus?
Met de geschriften van enkelen van hen heb ik best schik. Denk aan ds. J.C. Philpot en de al genoemde John Bunyan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Wilhelm »

caprice schreef:
BJD schreef:
Afgewezen schreef:Oef! :sweat
Weet je niet dat er een hele topic die aan de Sola 5 Baptisten gewijd was, gewoonweg is leeggehaald, omdat... ja, je raadt het al, omdat het in strijd was met de forumregels.
Oke... Stond versteld van de bijbelse boodschap van Nederlandse baptisten. Heb mensen gesproken die er echt uit en naar leven. Vroeg me af of er herkenning was tussen reformatorische en baptisten. Niet dus?
Met de geschriften van enkelen van hen heb ik best schik. Denk aan ds. J.C. Philpot en de al genoemde John Bunyan.
Met alle respect maar de uitdrukking "best schik", kan ik in deze context maar moeilijk plaatsen. Alsof je schaterend en dijenkletsend een Philpot aan het lezen bent.
Je zult het zo wel niet bedoelen, maar het komt zo wel over.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Baptisten in Nederland

Bericht door Afgewezen »

Hij bedoelt natuurlijk 'ben ik in mijn schik'. Is een beetje 'n ouderwetse uitdrukking inmiddels. ;)
Plaats reactie