Ik snap er helemaal niets van...Tiberius schreef:Klopt helemaal. En er zullen nog wel meer kloppende manieren te vinden zijn om krom verwoorde zaken met veel wollige zinnen min of meer recht te praten.
Maar in de Bijbel vind ik het allemaal niet terug. Daar wordt heel duidelijk het doel van het huwelijk aangegeven. En hoe je het ook wendt of keert, dat komt niet overeen met het door de zegsman van Jolanda gestelde.
Uiteraard zijn er allerlei doelen waarom het huwelijk er is. (Zie huwelijksformulier.)
Daar bovenuit staat echter het hogere doel, waarvoor de Heere überhaupt het verschijnsel 'huwelijk' bedacht heeft. Hij had ook de schepping zo kunnen organiseren dat nakomelingen uit individuen geboren zouden worden, of louter uit drie mensen.
Ik bedoel dat niet oneerbiedig, maar om duidelijk te maken hoe ik het woord "doel" interpreteer.
De Heere heeft besloten in Zijn wijsheid om het huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw te 'ontwerpen', en daarin man en vrouw een onderscheiden rol te geven. Boven alle aardse doelen (elkaar bij staan / niet alleen zijn / kinderen opvoeden) stijgt dat grote doel uit, namelijk om niet alleen een voorbeeld te geven van de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente, maar zelfs (in een harmonieuze situatie) iedereen - vooral de kinderen en de gemeente - dagelijks te confronteren met de schaduw van de verhouding tussen Christus en Zijn bruid.
Juist daarom ben ik het zo eens met de predikant van Jolanda. En ik begrijp maar niet dat zomaar gezegd wordt: Dat lees ik niet in de Bijbel. Ik heb dan echt het idee dat je de diepe laag in Efeze 5: 31, 32 niet begrijpt.
Daar komt nog bij: Alleen dat hogere doel geeft een sluitend antwoord op de vraag waarom de Heere door de hele Bijbel heen hoererij, homofilie relaties etc. zo krachtig verwerpt. Dat is namelijk ten diepste het afwijzen van Christus als Bruidegom van Zijn wettige bruid. Het als-God-willen-zijn wordt dan ook in de scahduw uitgeleefd, zoals ook Adam en Eva dat deden.