Mister schreef:huisman schreef:Luther schreef:huisman schreef:Het grote gevaar is dan dat je de boodschap gaat aanpassen, verwateren enz. Ik vind het zeer slecht als predikanten bij hun schrijven,preken enz. rekening gaan houden wat de wereld ervan gaat zeggen. Ze moeten trouw zijn aan hun Zender en niet aan de wereld. Kijk naar de profeten , die pasten hun boodschap ook niet aan. Ik heb in een ander topic Romeinen 3 geciteerd, dat begrijpt de wereld toch ook niet. Dat hun keel een geopend graf is waar de doodslucht uit komt. Dat moeten wij natuurlijk eerst op onszelf toepassen maar het geldt ook wel degelijk voor veel media en politici. Het geldt namelijk alle mensen van nature.
Maar daar ging dat commentaar helemaal niet over.
Wat je hier schrijft, onderschrijf ik uiteraard ook. Het devies kan echter geen kwaad: Niet aanpassen, wel oppassen. Een oproep tot grotere zorgvuldigheid, kan toch niemand op tegen zijn?
Wat bedoel je dan. Zorgvuldig citeren zodat er geen aanstoot gegeven word ? Dat is onmogelijk omdat het Woord Gods niet naar de mens is en altijd verdeeldheid zal brengen. Ook in eerdere discussies over b.v. de SGP is mijn standpunt duidelijk. Wij zijn geroepen om te getuigen en Gods Woord onverkort en onvermengd te brengen in onze maatschappij.
Een maatschappij die vijandig is tegenover Gods Woord en wetten. Dat zal uitlopen op vervolging en verdrukking maar dat is toch niet erg?
De boodschap moet onverkort blijven staan. Neemt niet weg dat het wel handig is om woorden goed uit te leggen.
Precies. Meer bedoelde S.M. de Bruijn ook niet.
Want zeker, er staan in ods Woord vele aanstootgevende zaken voor een seculier denkend mens, maar ook voor elk kerkmens zonder Christus.
Maar het zal betekenen dat je voortaan twee keer zoveel woorden nodig zult hebben; niet om de boodschap zo te verwoorden dat ze acceptabeler zal klinken; maar wel moet tegenwoordig ook het ontbrekend referentiekader worden geschetst.
Als voorbeeld de 'kastijdingskwestie'.
In de jaren '50 zou zou ds. Vlietstra er niets bij hoeven schrijven en zou het hele stukje ook door niet-kerkelijken begrepen worden: men had nog een algemeen referentiekader, dat kastijden in deze zin veel breder is dan louter lijfstraffen.
tegenwoordig moet je dat er dus even bijschrijven. Volgens mij doe je dan helemaal niets af aan de boodschap, maar span je je wel maximaal in om geen
onnodig gedoe te laten ontstaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)