Wijze burgemeesters in Urk, Rijssen en Alblasserdam

Plaats reactie
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Wijze burgemeesters in Urk, Rijssen en Alblasserdam

Bericht door 2011 »

APELDOORN – Verschillende gemeenten geven aan geen ambtenaren te ontslaan die weigeren een huwelijk te sluiten van mensen met hetzelfde geslacht.


Dinsdag werd een motie van GroenLinks aangenomen die het kabinet vraagt gemeenten te verbieden gewetensbezwaarde trouwambtenaren in dienst te hebben.

Donderdagmorgen zei minister Donner niet te garanderen dat hij de motie gaat uitvoeren. Pechtold )D66) reageerde meteen via Twitter.

Een woordvoerster van de gemeente Urk zegt dat ambtenaren die weigeren homohuwelijken te sluiten welkom blijven op Urk.




Urk heeft momenteel zeven trouwambtenaren in dienst. Vier van hen weigeren homo’s en lesbiennes te trouwen. Zelfs als het Rijk besluit dat ambtenaren met gewetensbezwaren niet aan mogen blijven, weigert Urk de vier te ontslaan. Volgens de zegsvrouw kunnen homo’s altijd nog terecht bij een van de andere drie trouwambtenaren.

Ook de gemeente Rijssen-Holten zal geen ambtenaren ontslaan. „Misschien worden we wel weigergemeente”, aldus burgemeester Hofland in de Tubantia

De burgemeester van Alblasserdam Blase laat via Twitter weten dat „de gemeente ervoor zorgt dat iedereen op zijn eigen wijze trouwen kan.” Volgens Blase doet het vraagstuk zich in de gemeente ook niet voor, omdat „de gemeente beschikt over een breed trouwambtenaarbestand.”
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: wijze burgemeesters in urk, rijssen en alblasserdam

Bericht door boontje »

De hele kwestie is m.i. een typisch voorbeeld van symboolpolitiek. Alsof er geen andere problemen zijn in ons land en in Europa...
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: wijze burgemeesters in urk, rijssen en alblasserdam

Bericht door SecorDabar »

boontje schreef:De hele kwestie is m.i. een typisch voorbeeld van symboolpolitiek. Alsof er geen andere problemen zijn in ons land en in Europa...


Alsof er geen andere problemen zijn ????

Eigenlijk wilde ik helemaal niet reageren op deze posting maar ik doe het toch.

Het huwelijk is een heilige instelling van God.
Het is gegeven in de Schepping dat er alleen een huwelijk kan zijn tussen man en vrouw.
Het aardse huwelijk is een afschaduwing van het geestelijk huwelijk van Christus en Zijn Bruidskerk.

Boontje,
je onderschrijft toch de drie formulieren van Enigheid, zoals dit gewenst is volgens de forumregels van Refoforum? Lees ook verder het huwelijksformulier er maar op na!

Alsof er geen andere problemen zijn ? Hoe kun je zo bagateliseren, als zo'n heilige instelling als het huwelijk door God Zelf is ingesteld ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: wijze burgemeesters in urk, rijssen en alblasserdam

Bericht door henriët »

boontje schreef:De hele kwestie is m.i. een typisch voorbeeld van symboolpolitiek. Alsof er geen andere problemen zijn in ons land en in Europa...
Misschien toch goed om je ogen te openen voor de werkelijkheid die zich aan het afspelen is... ipc af te doen als vb van symboolpolitiek. Aan alles kun je zien dat de christenen steeds meer beperkt gaan worden.. lees het commentaar van het rd van vandaag er nog maar eens op na.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: wijze burgemeesters in urk, rijssen en alblasserdam

Bericht door Luther »

henriët schreef:
boontje schreef:De hele kwestie is m.i. een typisch voorbeeld van symboolpolitiek. Alsof er geen andere problemen zijn in ons land en in Europa...
Misschien toch goed om je ogen te openen voor de werkelijkheid die zich aan het afspelen is... ipc af te doen als vb van symboolpolitiek. Aan alles kun je zien dat de christenen steeds meer beperkt gaan worden.. lees het commentaar van het rd van vandaag er nog maar eens op na.
Inderdaad!
het mag de facto inderdaad symboolpolitiek zijn; feit is dat het gaat om een uiting van een agressieve meerderheidsopvatting waarin onze kinderen opgroeien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wijze burgemeesters in Urk, Rijssen en Alblasserdam

Bericht door Zita »

Zijn er eigenlijk ook gewetensbezwaarde ambtenaren voor wat het geregistreerd partnerschap betreft? Of voor wat de inschrijving van een adoptiekind van een homo-paar betreft? Of voor wat de aangifte van de geboorte van een kind in een lesbische relatie betreft?
Niet dat ik de gewetensbezwaren van de ambtenaren voor wat het homo-huwelijk betreft wil bagatelliseren. Het is meer zo dat ik me nu realiseer dat onwijs lastig is om ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wijze burgemeesters in Urk, Rijssen en Alblasserdam

Bericht door elbert »

Zita schreef:Zijn er eigenlijk ook gewetensbezwaarde ambtenaren voor wat het geregistreerd partnerschap betreft? Of voor wat de inschrijving van een adoptiekind van een homo-paar betreft? Of voor wat de aangifte van de geboorte van een kind in een lesbische relatie betreft?
Niet dat ik de gewetensbezwaren van de ambtenaren voor wat het homo-huwelijk betreft wil bagatelliseren. Het is meer zo dat ik me nu realiseer dat onwijs lastig is om ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn.
Het verschil tussen de voorbeelden die je noemt en een huwelijkssluiting, is de eerste uitsluitend een administratieve handeling betreffen en het laatste daarnaast ook een feestelijk/ceremonieel karakter heeft, waarbij de ambtenaar van de burgelijke stand ook zijn/haar aandeel in behoort te hebben (met toespraak e.d.). Formeel is dat trouwens niet zo, maar in de praktijk gaat het vrijwel altijd zo. Vandaar dat dit voor weigerambtenaren gevoeliger ligt.
Wat dat betreft is het pleidooi van Arie Slob en prof. Selderhuis om het burgerlijk huwelijk ook slechts te beperken tot een administratieve handeling en de ceremoniën helemaal buiten het gemeentehuis te laten plaatsvinden, zo gek nog niet.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Wijze burgemeesters in Urk, Rijssen en Alblasserdam

Bericht door dennis »

Die beperking van de taak van de overheid lijkt me een goede zaak. Volgens mij ging het in vroegere tijden zo dat het kerkelijk huwelijk het 'echte' huwelijk was, dus wettig.
Plaats reactie