Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door GJdeBruijn »

Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:Hoe komt het geloof daar? Door de aanbieding zonder voorwaarde.
Wat is de aanbieding: Belofte van het heil IN CHRISTUS.
Overigens terug te vinden in de prachtige leermethode van Fisher en Erskine n.a.v. de West Minster Catechismus.
Komt het geloof dan bij alle hoorders van de aanbieding zonder voorwaarde? Wat is oorzaak dat de een gelooft en de andere zich verhard?
Het geloof kan geen voorwaarde zijn voor zichzelf. Het gaat hier over het aanbod, dat wil zeggen, de oproep om tot Christus te gaan. Dat kan enkel in de weg van geloof waarbij Christus het object is van het geloof.
Dat ná die aanbieding vruchten openbaar komen die wijzen op geloof of ongeloof mogen we niet vooraf vermengen met de oproep tot geloof en bekering. Jouw vraag is in dit verband niet relevant. Wel in de geloofsleer, in het verklaren van de herkomst van het geloof om te roemen in vrije genade. In deze orde leert de Schrift.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:
Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:Hoe komt het geloof daar? Door de aanbieding zonder voorwaarde.
Wat is de aanbieding: Belofte van het heil IN CHRISTUS.
Overigens terug te vinden in de prachtige leermethode van Fisher en Erskine n.a.v. de West Minster Catechismus.
Komt het geloof dan bij alle hoorders van de aanbieding zonder voorwaarde? Wat is oorzaak dat de een gelooft en de andere zich verhard?
Het geloof kan geen voorwaarde zijn voor zichzelf. Het gaat hier over het aanbod, dat wil zeggen, de oproep om tot Christus te gaan. Dat kan enkel in de weg van geloof waarbij Christus het object is van het geloof.
Dat ná die aanbieding vruchten openbaar komen die wijzen op geloof of ongeloof mogen we niet vooraf vermengen met de oproep tot geloof en bekering. Jouw vraag is in dit verband niet relevant. Wel in de geloofsleer, in het verklaren van de herkomst van het geloof om te roemen in vrije genade. In deze orde leert de Schrift.
Het spijt me maar het is weer onbegrijpelijk. In eerste instantie zeg je dat het geloof er komt door de aanbieding zonder voorwaarde.
Dat is juist zoals Romeinen 10 vs 17 zegt, "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods."
Maar dat levert nog even een vervolgvraag op. Want niet allen hoorders die het Woord Gods horen komen allen tot geloof. De vraag is eenvoudig: Hoe komt het dat de een dit geloof wel verkrijgt - en daarmee de beloften door uit het geloof mag eigenen - en de ander niet?
Die vraag is in dit topic zeer relevant en wil ik graag beantwoord hebben. Want daar ging het nu juist in dit topic om.

Overigens is dit antwoord wel bekend, zie DL:
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.

3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Met de DL zal je instemmen dus wij hebben m.i geen verschil van mening.
Laatst gewijzigd door Willem op 22 nov 2011, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17449
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:
Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:Hoe komt het geloof daar? Door de aanbieding zonder voorwaarde.
Wat is de aanbieding: Belofte van het heil IN CHRISTUS.
Overigens terug te vinden in de prachtige leermethode van Fisher en Erskine n.a.v. de West Minster Catechismus.
Komt het geloof dan bij alle hoorders van de aanbieding zonder voorwaarde? Wat is oorzaak dat de een gelooft en de andere zich verhard?
Het geloof kan geen voorwaarde zijn voor zichzelf. Het gaat hier over het aanbod, dat wil zeggen, de oproep om tot Christus te gaan. Dat kan enkel in de weg van geloof waarbij Christus het object is van het geloof.
Dat ná die aanbieding vruchten openbaar komen die wijzen op geloof of ongeloof mogen we niet vooraf vermengen met de oproep tot geloof en bekering. Jouw vraag is in dit verband niet relevant. Wel in de geloofsleer, in het verklaren van de herkomst van het geloof om te roemen in vrije genade. In deze orde leert de Schrift.
Het spijt me maar het is weer onbegrijpelijk. In eerste instantie zeg je dat het geloof er komt door de aanbieding zonder voorwaarde.
Dat is juist zoals Romeinen 10 vs 17 zegt, "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods."
Maar dat levert nog even een vervolgvraag op. Want niet alle hoorders die het Woord Gods horen komen alle tot geloof. De vraag is eenvoudig: Hoe komt het dat de een dit geloof wel verkrijgt - en daarmee de beloften door uit het geloof mag eigenen - en de ander niet?
Die vraag is in dit topic zeer relevant en wil ik graag beantwoord hebben.
Dit is het antwoord op jouw vraag.
1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:Hoe komt het geloof daar? Door de aanbieding zonder voorwaarde.
Wat is de aanbieding: Belofte van het heil IN CHRISTUS.
Overigens terug te vinden in de prachtige leermethode van Fisher en Erskine n.a.v. de West Minster Catechismus.
Komt het geloof dan bij alle hoorders van de aanbieding zonder voorwaarde? Wat is oorzaak dat de een gelooft en de andere zich verhard?
Zoals gezegd, is deze vraag in dit verband niet relevant. Want het geloof wordt niet aangeboden, maar het heil in Christus, zoals GJdeBruijn terecht zegt.
Dat de een het wel aanneemt en de andere niet, komt voor uit Gods verkiezend welbehagen. Wat inmiddels óók al opgemerkt is (zie citaat DL van huisman).
Zonder geloof kan het Woord geen kracht doen.

Hebr. 4:2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:Hoe komt het geloof daar? Door de aanbieding zonder voorwaarde.
Wat is de aanbieding: Belofte van het heil IN CHRISTUS.
Overigens terug te vinden in de prachtige leermethode van Fisher en Erskine n.a.v. de West Minster Catechismus.
Komt het geloof dan bij alle hoorders van de aanbieding zonder voorwaarde? Wat is oorzaak dat de een gelooft en de andere zich verhard?
Zoals gezegd, is deze vraag in dit verband niet relevant. Want het geloof wordt niet aangeboden, maar het heil in Christus, zoals GJdeBruijn terecht zegt.
Dat de een het wel aanneemt en de andere niet, komt voor uit Gods verkiezend welbehagen. Wat inmiddels óók al opgemerkt is (zie citaat DL van huisman).
Zonder geloof kan het Woord geen kracht doen.

Hebr. 4:2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
Heldere, Bijbelse taal.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:Hoe komt het geloof daar? Door de aanbieding zonder voorwaarde.
Wat is de aanbieding: Belofte van het heil IN CHRISTUS.
Overigens terug te vinden in de prachtige leermethode van Fisher en Erskine n.a.v. de West Minster Catechismus.
Komt het geloof dan bij alle hoorders van de aanbieding zonder voorwaarde? Wat is oorzaak dat de een gelooft en de andere zich verhard?
Zoals gezegd, is deze vraag in dit verband niet relevant. Want het geloof wordt niet aangeboden, maar het heil in Christus, zoals GJdeBruijn terecht zegt.Dat de een het wel aanneemt en de andere niet, komt voor uit Gods verkiezend welbehagen. Wat inmiddels óók al opgemerkt is (zie citaat DL van huisman).
Zonder geloof kan het Woord geen kracht doen.

Hebr. 4:2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
Heldere, Bijbelse taal.
O, jij vindt het helder. Wil jij me dan zo helder mogelijk uitleggen hoe ik dat dikgedrukte, onderstreepte zinnetje moet lezen. Wat betekent dat nu precies? Waar vind ik dat in de Bijbel? Dat is mij nog niet helder namelijk.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:Zoals gezegd, is deze vraag in dit verband niet relevant. Want het geloof wordt niet aangeboden, maar het heil in Christus, zoals GJdeBruijn terecht zegt.Dat de een het wel aanneemt en de andere niet, komt voor uit Gods verkiezend welbehagen. Wat inmiddels óók al opgemerkt is (zie citaat DL van huisman).
Zonder geloof kan het Woord geen kracht doen.

Hebr. 4:2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
Heldere, Bijbelse taal.
O, jij vindt het helder. Wil jij me dan zo helder mogelijk uitleggen hoe ik dat dikgedrukte, onderstreepte zinnetje moet lezen. Wat betekent dat nu precies? Waar vind ik dat in de Bijbel? Dat is mij nog niet helder namelijk.
Nou, degenen die vinden dat het geloof aangeboden wordt, moeten dat maar bewijzen. Ik houd het ervoor dat het Evangelie aangeboden wordt en het geloof in het Evangelie geschonken. Als er bijv. staat: Gelooft in den Heere Jezus Christus dan gaat het over de inhoud van het Evangelie, namelijk de Zaligmaker. En het geloof is een gave Gods. Maar waarom ik het vooral heldere, Bijbelse taal vond, is om de volgende zin: dat de een het wel aanneemt en de andere niet, komt voort uit het verkiezend welbehagen. Daar doelde ik voornamelijk op toen ik met Afgewezen instemde, mét de bewijstekst.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Ander schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:Zoals gezegd, is deze vraag in dit verband niet relevant. Want het geloof wordt niet aangeboden, maar het heil in Christus, zoals GJdeBruijn terecht zegt.Dat de een het wel aanneemt en de andere niet, komt voor uit Gods verkiezend welbehagen. Wat inmiddels óók al opgemerkt is (zie citaat DL van huisman).
Zonder geloof kan het Woord geen kracht doen.

Hebr. 4:2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
Heldere, Bijbelse taal.
O, jij vindt het helder. Wil jij me dan zo helder mogelijk uitleggen hoe ik dat dikgedrukte, onderstreepte zinnetje moet lezen. Wat betekent dat nu precies? Waar vind ik dat in de Bijbel? Dat is mij nog niet helder namelijk.
Nou, degenen die vinden dat het geloof aangeboden wordt, moeten dat maar bewijzen. Ik houd het ervoor dat het Evangelie aangeboden wordt en het geloof in het Evangelie geschonken. Als er bijv. staat: Gelooft in den Heere Jezus Christus dan gaat het over de inhoud van het Evangelie, namelijk de Zaligmaker. En het geloof is een gave Gods. Maar waarom ik het vooral heldere, Bijbelse taal vond, is om de volgende zin: dat de een het wel aanneemt en de andere niet, komt voort uit het verkiezend welbehagen. Daar doelde ik voornamelijk op toen ik met Afgewezen instemde, mét de bewijstekst.
Ja, dat is me helder en ben ik ook van harte met je eens. Maar dat aanbieden heeft dan de betekenis van voorstellen. Of ligt er iets rechthebbends in?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:Ja, dat is me helder en ben ik ook van harte met je eens. Maar dat aanbieden heeft dan de betekenis van voorstellen. Of ligt er iets rechthebbends in?
Ik ben wat dat betreft niet zo dogmatisch. Het aanbod van genade opent de weg terug naar God, maar stelt ons juist daardoor in staat van beschuldiging. Rechten hebben we niet.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 23 nov 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Fjodor »

Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:
Willem schreef: Daarnaast wordt hier zomaar, zonder dat deze leerling hier aanleiding toe geeft, het aanbod van genade gelijkgeschakeld aan "beloften".
Kijk, daar hebben we het verschil!
Het was een artikel van ds. Mallan over het aanbod en de belofteprediking. Dus niet ik, maar de leerling van dr. Steenblok legt het verband waaruit ik mijn conclusies niet anders kan trekken dan ik deed. En ik kan je van dr. Steenblok soortgelijke citaten aanwijzen.
Als jij eerder stelde dat het geen wezenlijk verschil is, maar enkel verschil in definitie is dat niet echt realistisch te noemen.
http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 5&docid=11
Welk verband? Welke conclusie? Met het citaat is verder niets mis dus ik begrijp deze conclusies gewoon niet. Men verhaspelt wat kreten, gooit wat woorden door elkaar en dan is het ineens ongereformeerd?
Zelfs Ds. Kok moest, zie hieronder, toegeven dat het "voorwaardelijke" in de prediking betekende dat men moest geloven om zalig te worden.
Kok erkende bijvoorbeeld dat Steenblok gelijk had als hij met "voorwaardelijk" bedoelde dat men moest geloven om zalig te worden, hoewel hij er tegelijk op wees dat het woord "onvoorwaardelijk" óók op gereformeerde wijze gebruikt kan worden.
Ik begin hoe langer hoe meer te begrijpen dat men Dr. Steenblok destijds niet wilde verstaan. En dat om de natuurlijke mens het vermogen te geven om tot God te roepen. Want men gelooft blijkbaar al dat het geloof ook een onderdeel is van het aanbod van genade en dat het roepen van een natuurlijk mens God verplicht het geloof en de beloften te schenken.
Ik ben ook even in dat artikel aan het lezen.

Willem, wat vind je van dit stukje?:
Een andere genade die een mens nodig heeft tot de zaligheid is schuldvergevende genade. Het is evenzeer onmogelijk dat op een dergelijke wijze schuldvergevende genade aan allen wordt aangeboden, daar ik er dan onvermijdelijk toe moet komen om te zeggen: er is voor u allen voldaan. Voelt ge niet aan dat ik met zulk een prediking van genade als vanzelf bij de algemene verzoeningsleer terecht kom? Als echter schuldvergevende genade wordt gepredikt, betekent dat een aankondiging van schuld. En wie neemt nu zijn schuld recht over? De term aanbod van genade mag dus niet opgevat in de zin van een aanbieding die men naar eigen believen kan aanvaarden of afslaan. Om dit misbruik gebruikte dr. Steenblok de term aanbieding van genade liever niet. Wilde men echter aan deze term vasthouden, dan benadrukte hij altijd dat zulk een aanbieding dan altijd voorwaardelijk is.
Wordt de schuldvergeving niet aan allen aangeboden? Ik begrijp niet hoe ds. Mallan dit soort dingen zegt en dan net doet alsof hij in lijn staat met de puriteinen als de Erskines. Want die zeiden echt wel dingen als 'Er is een gestorven Christus voor u' (Boston), en meer van zulks.

Maargoed, zoals uit de laatste geciteerde zin al duidelijk wordt accepteert Mallan dan toch een aanbod, als dat aanbod dan maar voorwaardelijk is. En de voorwaarde is het met lege handen aannemen van die genade. De genade is er voor de 'arme zondaar' (en niet slechts voor 'de zondaar'):
We hebben te prediken dat Jezus voor zulke arme en verloren zondaren is gekomen. Hij doet Zijn werk al door door Zijn Geest mensen tot zulke arme zondaren te maken. Hij is een volkomen Zaligmaker en past ook de zaligheid volkomen toe. Hij rijdt op het witte paard Zijner overwinning, en gaat het huis van de sterkgewapende in en ontrooft hem zijn vaten. Zó doet Hij Zijn werk aan een geestelijk dode zondaar. Dan kent zo'n zondaar echter Christus nog niet en weet ook niet dat dat het zaligmakende werk van Christus is en er is ook zo nog maar geen plaats voor Christus in het hart. Er moet plaats voor Hem gemaakt worden door de ontdekkende bearbeidingen van Zijn Geest. Zó heb ik het Evangelie aan allen te prediken. Wilt ge dat de aanbieding van genade noemen, heb ik daar geen bezwaar tegen.
Maar dat is nu juist niet de prediking van de Erskines! Alle mensen die Christus niet kennen zijn arme zondaren. Lees R. Erskine maar over Jesaja 55. Volgens mij is de kritiek van de GG hierop terecht dat men het aanbod van genade overschakelt naar de inwendige roeping. Alsof enkel de levendgemaakten het aanbod van de genade ontvangen.
Maar in lijn met de Erskines staat Mallan hier toch echt niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Of ligt er iets rechthebbends in?
Ja. Als je het woord 'recht' maar goed uitlegt. Zodra God ons iets aanbiedt, hebben wij het recht, zelfs de plicht, om dit aan te nemen. Als wij dat niet doen, wordt God vertoornd.
Lees Jesaja 7 maar eens, waarin beschreven staat hoe Achaz reageerde op de boodschap van Jesaja. Hij mocht de HEERE een teken vragen (dat 'recht' kreeg hij dus), maar hij maakte van dat recht geen gebruik.
En ons wordt het Evangelie gepredikt, zodat we als arme zondaren het 'recht' hebben om Christus aan te nemen tot vergeving van zonden en gemeenschap met God. Maar van nature maken we van dat 'recht' geen gebruik, maar doen we net als Achaz.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Willem »

Fjodor schreef: Ik ben ook even in dat artikel aan het lezen.

Willem, wat vind je van dit stukje?:
Een andere genade die een mens nodig heeft tot de zaligheid is schuldvergevende genade. Het is evenzeer onmogelijk dat op een dergelijke wijze schuldvergevende genade aan allen wordt aangeboden, daar ik er dan onvermijdelijk toe moet komen om te zeggen: er is voor u allen voldaan. Voelt ge niet aan dat ik met zulk een prediking van genade als vanzelf bij de algemene verzoeningsleer terecht kom? Als echter schuldvergevende genade wordt gepredikt, betekent dat een aankondiging van schuld. En wie neemt nu zijn schuld recht over? De term aanbod van genade mag dus niet opgevat in de zin van een aanbieding die men naar eigen believen kan aanvaarden of afslaan. Om dit misbruik gebruikte dr. Steenblok de term aanbieding van genade liever niet. Wilde men echter aan deze term vasthouden, dan benadrukte hij altijd dat zulk een aanbieding dan altijd voorwaardelijk is.
Zie het onderstreepte. Dat lijkt me prima verwoord. In andere woorden zei Ds. Kok gewoon hetzelfde:
Kok erkende bijvoorbeeld dat Steenblok gelijk had als hij met "voorwaardelijk" bedoelde dat men moest geloven om zalig te worden, hoewel hij er tegelijk op wees dat het woord "onvoorwaardelijk" óók op gereformeerde wijze gebruikt kan worden.
Dus, zals reeds eerder gezegd, men wilde Dr. Steenblok niet begrijpen.
Fjodor schreef:Wordt de schuldvergeving niet aan allen aangeboden? Ik begrijp niet hoe ds. Mallan dit soort dingen zegt en dan net doet alsof hij in lijn staat met de puriteinen als de Erskines. Want die zeiden echt wel dingen als 'Er is een gestorven Christus voor u' (Boston), en meer van zulks.
Dan krijgen we weer een ander woord wat blijkbaar hetzelfde moet beduiden als "algemeen welmenend aanbod van genade" namelijk "schuldvergeving". Men maakt bewust troebel water. Men kan best zeggen dat "'Er is een gestorven Christus voor u" met bevel van bekering en geloof. Dat wordt dan hier bedoeld met "voorwaarde". En dat leert de GG en de GGiN. En Erskine en Boston. Of wil je suggereren dat volgens Boston bekering en geloof niet nodig is?
Fjodor schreef:Maargoed, zoals uit de laatste geciteerde zin al duidelijk wordt accepteert Mallan dan toch een aanbod, als dat aanbod dan maar voorwaardelijk is. En de voorwaarde is het met lege handen aannemen van die genade. De genade is er voor de 'arme zondaar' (en niet slechts voor 'de zondaar'):
We hebben te prediken dat Jezus voor zulke arme en verloren zondaren is gekomen. Hij doet Zijn werk al door door Zijn Geest mensen tot zulke arme zondaren te maken. Hij is een volkomen Zaligmaker en past ook de zaligheid volkomen toe. Hij rijdt op het witte paard Zijner overwinning, en gaat het huis van de sterkgewapende in en ontrooft hem zijn vaten. Zó doet Hij Zijn werk aan een geestelijk dode zondaar. Dan kent zo'n zondaar echter Christus nog niet en weet ook niet dat dat het zaligmakende werk van Christus is en er is ook zo nog maar geen plaats voor Christus in het hart. Er moet plaats voor Hem gemaakt worden door de ontdekkende bearbeidingen van Zijn Geest. Zó heb ik het Evangelie aan allen te prediken. Wilt ge dat de aanbieding van genade noemen, heb ik daar geen bezwaar tegen.
Maar dat is nu juist niet de prediking van de Erskines! Alle mensen die Christus niet kennen zijn arme zondaren. Lees R. Erskine maar over Jesaja 55. Volgens mij is de kritiek van de GG hierop terecht dat men het aanbod van genade overschakelt naar de inwendige roeping. Alsof enkel de levendgemaakten het aanbod van de genade ontvangen. Maar in lijn met de Erskines staat Mallan hier toch echt niet.
Ik vind dit lastig discusseren. Evenals Calvijn een aantal aspecten veel scherper neerzette als Augustinus - om dwalingen te weerspreken - is het m.i. niet terecht om met inachtneming van bovenstaande hier te stellen dat Mallan echt iets anders zegt dan Erskines. Ook de Erskines hebben geleerd: Er is genade voor zondaren, "Bekeerd u en gelooft het Evangelie". De Erskines hebben niet geleerd dat de zaligheid te verkrijgen is buiten het geloof en bekering om. Dus de constatering dat Mallan niet in de lijn van de Erskines staat is m.i. eerder een "gevoels" argument dan dat het niet zo is.
Verder nog even aandacht voor het volgende punt:
Als Harinck ten slotte suggereert dat Steenblok met "voorwaardelijk" een "geschiktheid van de mens" bedoelde, en niet de conditie van geloof en bekering, vertroebelt hij de discussie door Steenbloks woorden niet naar hun bedoeling te interpreteren. Het schijnt dat hij niet geleerd heeft van dergelijke fouten in de discussie rond 1953. De spraakverwarring handhaaft zich.




Verder m.b.t. tot de opmerking over verschil in prediking:
Afgewezen schreef:Er is wel verschil. Ik voel een duidelijk verschil in geestelijk klimaat tussen GGiN en GG. Al kan ik dat op dit moment niet met concrete feiten aantonen, het is er wel degelijk. Bij de GGiN wordt toch meer uitgegaan van de gedachte dat het Evangelie voor de verworpenen niet welgemeend is, maar uitsluitend tot hun verontschuldiging. Zoiets is merkbaar en voelbaar.
(Mogelijk is dat wat wordt verwoord met 'preken vanuit het welbehagen'.)
Ik heb toch stellig de indruk dat het gevoelde "verschil' niet veroorzaakt wordt door het vermeende leergeschil of het geestelijke klimaat. m.i. is het eerder een gevoel van "ouderwetsheid". en/of verschil in "cultuur". Er zijn predikanten genoeg aan te wijzen van voor 1953 - van voor de scheuring - die dezelfde preektrant hadden als sommige latere GGiN predikanten die nu als worden betitelt als preken vanuit een ander geestelijk klimaat.
En de stelling dat dat mischien wordt verwoord met 'preken vanuit het welbehagen' is ook wat kort door de bocht. Dat wordt ook hedentendage gewoon door GG predikanten onderschreven. (Ds. van Eckeveld)

Dus ik hou staande dat men Dr. Steenblok destijds niet wilde verstaan. En dat om de natuurlijke mens het vermogen te geven om tot God te roepen. Want men gelooft blijkbaar al dat het geloof ook een onderdeel is van het aanbod van genade en dat het roepen van een natuurlijk mens God verplicht het geloof en de beloften te schenken.

Verder moet ik constateren dat men - zoals uit dit topic wel blijkt - allerlei leerstellige varianten kan aanhangen, zoals o.a. aanbieding ook van geloof, enerlei roeping met verschillende uitwerking, het wegpoetsen van de soevereiniteit van God enz. enz. zonder dat dit verder tot discussie leidt.
Maar al deze "verschillende" denkers zijn opvallend eensgezind als het gaat om het veroordelen van Dr. C. Steenblok, meestal op grond van allerlei karikaturen die in omloop zijn gebracht omtrent zijn opvattingen. Dit lijkt me wel een punt om eens goed over na te denken.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Cees »

Willem schreef:Dus, zals reeds eerder gezegd, men wilde Dr. Steenblok niet begrijpen.
Willem schreef:Dus ik hou staande dat men Dr. Steenblok destijds niet wilde verstaan. En dat om de natuurlijke mens het vermogen te geven om tot God te roepen. Want men gelooft blijkbaar al dat het geloof ook een onderdeel is van het aanbod van genade en dat het roepen van een natuurlijk mens God verplicht het geloof en de beloften te schenken.
Willem schreef: Verder moet ik constateren dat men - zoals uit dit topic wel blijkt - allerlei leerstellige varianten kan aanhangen, zoals o.a. aanbieding ook van geloof, enerlei roeping met verschillende uitwerking, het wegpoetsen van de soevereiniteit van God enz. enz. zonder dat dit verder tot discussie leidt.
Maar al deze "verschillende" denkers zijn opvallend eensgezind als het gaat om het veroordelen van Dr. C. Steenblok, meestal op grond van allerlei karikaturen die in omloop zijn gebracht omtrent zijn opvattingen. Dit lijkt me wel een punt om eens goed over na te denken.
Als ik dit lees dan denk ik wees toch niet zo zielig. Precies hetzelfde argument kunnen de Kokkianen aanvoeren, dat een bepaald deel van de reformatorische kerken eensgezind zijn om allerlei karikaturen neer te zetten over ds Kok en altijd weer met dezelfde verhalen aankomen en daarbij ds Kok ook niet willen verstaan met wat hij bedoelde.

Blijf bij de inhoud denk ik dan die hier tussen de regels ook door te vinden is. En ik denk dat de huidige predikanten van de GG goed in staat zijn om aan te geven waar het wel om draait. Het enige die misschien nog aanvullende kerkhistorische feiten zal gaan geven is ds Golverdingen, die DV nog hierover hoopt te publiceren. En verder is het heel triest dat de situatie van 1950 EN 1953 nooit op een ordentelijke manier is uitgesproken (maar dat is mijn bescheiden mening).
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Bert Mulder »

Wijs me eens een plaats aan in de Heilige Schrift waar een mens gezaligd is omdat hij een aanbod van genade aannam. Zal ik je aantonen, dat die mens gezaligd is, omdat de Heere zijn/haar hart opende.

De reden waarom men zo aan een aanbod vast wil houden, is omdat men dan de eer aan zichzelf houdt. Het lijkt er dan op, alsof men ook zelf nog wat doen kan. De mens wat, en God wat. Maar onze zaligheid wordt in ons gewerkt, zonder ook maar ENIG toedoen van onze kant.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Rochus »

Bert Mulder schreef:De reden waarom men zo aan een aanbod vast wil houden, is omdat men dan de eer aan zichzelf houdt. Het lijkt er dan op, alsof men ook zelf nog wat doen kan.
Misschien vind je het erop lijken dat de mens zelf wat doen kan, toch is dat niet de reden. Het gaat erom dat ik schuldig ben wanneer ik de woorden Gods verwerp.
Maar goed, dan schuiven we naar het onderwerp "erfschuld en dadelijke schuld"
Plaats reactie