Schepping in 6 dagen of niet? (uit Stichting Heartcry)

ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Stichting Heartcry

Bericht door ZWP »

eilander schreef: Inderdaad, eens met Willem! Het is wel een beetje de omgekeerde wereld.

Ik heb overigens nooit goed begrepen waarom je de 6x24 ter discussie zou stellen. God heeft de wereld geschapen. Zoals Vd Groe in zijn catechismus zegt: als Hij nu zou zeggen: Daar zij niets! dan zou alles weer verdwijnen alsof er niets was geweest!
Ik bedoel te zeggen: willen we nu iets van de grootheid van God met ons verstand proberen te begrijpen?
Over je laatste zin: ja natuurlijk willen we dat!
Sinds de mensen opkeek naar de hemel en de zon, de maan en de sterren zagen bewegen, opkomen, veranderen willen we weten hoe dat zit. Dat verlangen, die nieuwsgierigheid heeft de Heere ons toch gegeven?
De eerste wetenschappers in de huidige betekenis van het woord waren ook gewoon christenen. Denk aan iemand als Newton of Pascal etc. etc.
Dan vind ik het te gemakkelijk om te zeggen: wat we nu allemaal uitvinden en uitzoeken gaat tegen (een interpretatie van) de Bijbel in en kan dus niet waar zijn. Die spanning die er nu is tussen sommige wetenschap en de Bijbel kun je niet zomaar gemakkelijk aan de kant schuiven mijns inziens. Dat bevredigt mij in ieder geval niet...
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Willem »

ZWP schreef:Het was niet vervelend bedoeld hoor. Maar je zou eens op zoek kunnen gaan naar studies over het Hebreeuwse woord voor 'dag'.
Of denk aan de uitdrukking dat een dag voor de Heere duizend jaar kan zijn en andersom. Of aan de uitdrukking: één dag in Uw huis Heere is meer dan duizend elders! Dan gaat het toch niet om die letterlijke dag van 24 uur?
1. Die studies ken ik idd niet. Maar als dat zou betekenen dat een dag geen dag is zoals in ons taalgebruik wat doen we dan met het 4e gebod? Wat ook @huisman al terzake opmerkte?
2. Wat de uitdrukking dat "voor de Heere 1 dag is als duizend jaren en andersom" geeft de situatie aan vanuit de Heere bezien. Het zegt helemaal niets over de tijdsduur voor ons mensen. Dus in dit kader, want wij zijn mensen en redeneren vanuit ons perspectief, is het een oneigenlijk argument.
3. De uitdrukking "één dag in Uw huis Heere is meer dan duizend elders" kun je echt heel erg letterlijk nemen. Als er iets is wat je hier kan interpreteren is het enkel het woordje "duizend". Daar mag je ook "alle" lezen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Afgewezen »

ZWP schreef:Juist een uitdrukking als "profeten, die van het begin der wereld geweest zijn", kan gemakkelijk beeldspraak zijn, toch? Dat betekent gewoon dat een bepaalde boodschap altijd al werd verkondigd. Dat zegt nog niets over 6x24 uur.
Ja, zo kun je het lezen. Maar voor mij is het wezenlijk dat de geschiedenis van meet af aan heilsgeschiedenis is geweest. Wie uitgaat van de evolutietheorie e.d. moet uitgaan van een fase lang vóór de heilsgeschiedenis begint. Ik vind dat een weinig vertroostende gedachte.
Maar hoe zie je dan het volgende: vele wetenschappelijke theorieën en de praktijk die eruit volgt heeft niet zoveel te maken met de Bijbelse geschiedenis en is er ook niet in tegenspraak mee. En de toepassingen van die theorieën gebruiken we allemaal onbekommerd over het algemeen.
Een theorie is niet meer dan een poging om een aantal feiten in een samenhangend verband te plaatsen. De theorie kan op enig moment onjuist blijken, een feit blijft.
Nu ontstaan er, door toepassing van dezelfde wetenschappelijke methoden, ook theorieën die wel in tegenspraak zouden kunnen zijn met (een bepaalde interpretatie van) de Bijbel. Moeten we dan ook niet uitkijken met het al te snel verwerpen van die theorieën?
Er zijn feiten waar we niet omheen kunnen, zoals bijv. dat de aarde om de zon draait (ik ga er tenminste van uit dat dat echt bewezen is). Dat kan betekenen dat we de Bijbel op dat punt anders moeten lezen dan we voorheen gedaan hebben. Volgens mij is dat ook gebeurd zonder dat dit vérstrekkende gevolgen had voor onze visie op de heilsgeschiedenis en de leer van de zaligheid. Met de wetenschappelijke theorieën die nú opgeld doen, is dat anders gelegen. Daarmee worden de fundamenten van de Bijbel zodanig onderuit gehaald, dat er geen sprake meer is van 'anders lezen', maar van 'iets anders lezen', m.a.w. een groot stuk van de heilsleer, zoals die in de Schrift is geopenbaard, moet dan overboord. Denk aan de goede schepping en de val.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 21 nov 2011, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Willem »

ZWP schreef:
eilander schreef: Inderdaad, eens met Willem! Het is wel een beetje de omgekeerde wereld.

Ik heb overigens nooit goed begrepen waarom je de 6x24 ter discussie zou stellen. God heeft de wereld geschapen. Zoals Vd Groe in zijn catechismus zegt: als Hij nu zou zeggen: Daar zij niets! dan zou alles weer verdwijnen alsof er niets was geweest!
Ik bedoel te zeggen: willen we nu iets van de grootheid van God met ons verstand proberen te begrijpen?
Over je laatste zin: ja natuurlijk willen we dat!
Sinds de mensen opkeek naar de hemel en de zon, de maan en de sterren zagen bewegen, opkomen, veranderen willen we weten hoe dat zit. Dat verlangen, die nieuwsgierigheid heeft de Heere ons toch gegeven?
De eerste wetenschappers in de huidige betekenis van het woord waren ook gewoon christenen. Denk aan iemand als Newton of Pascal etc. etc.
Dan vind ik het te gemakkelijk om te zeggen: wat we nu allemaal uitvinden en uitzoeken gaat tegen (een interpretatie van) de Bijbel in en kan dus niet waar zijn. Die spanning die er nu is tussen sommige wetenschap en de Bijbel kun je niet zomaar gemakkelijk aan de kant schuiven mijns inziens. Dat bevredigt mij in ieder geval niet...
1. Het verlangen, die nieuwsgierigheid is m.i. veelal, zowieso bij de ongelovige wetenschappers geen overgebleven scheppingsgave maar uitwassen van de verdorven natuur die als God wil zijn. De Heere heeft geen ongebreidelde nieuwsgierigheid geschapen. "Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is?"
2. De gelovige wetenschappers die jij nu noemt, nl. Newton en Pascal, hebben juist gewaarschuwd tegen de uitwassen zoals deze zich nu voordoen. Uitwassen in de zin van het terzijde schuiven van de Schrift. Het is vreemd dat je deze heren nu voor het "wetenschaps" karretje spant.
3. Zoek dan naar de wetenschappelijke oplossing die wel rijmt met de Bijbel. Dan doet men m.i. aan waarheidsvinding.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Bert Mulder »

Willem schreef:2. De gelovige wetenschappers die jij nu noemt, nl. Newton en Pascal, hebben juist gewaarschuwd tegen de uitwassen zoals deze zich nu voordoen. Uitwassen in de zin van het terzijde schuiven van de Schrift. Het is vreemd dat je deze heren nu voor het "wetenschaps" karretje spant.
Newton was also highly religious. He was an unorthodox Christian, and wrote more on Biblical hermeneutics and occult studies than on science and mathematics, the subjects he is mainly associated with. Newton secretly rejected Trinitarianism, fearing to be accused of refusing holy orders.

http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton

In 1646, he and his sister Jacqueline identified with the religious movement within Catholicism known by its detractors as Jansenism.[5] His father died in 1651. Following a mystical experience in late 1654, he had his "second conversion", abandoned his scientific work, and devoted himself to philosophy and theology. His two most famous works date from this period: the Lettres provinciales and the Pensées, the former set in the conflict between Jansenists and Jesuits. In this year, he also wrote an important treatise on the arithmetical triangle. Between 1658 and 1659 he wrote on the cycloid and its use in calculating the volume of solids.


http://en.wikipedia.org/wiki/Blaise_Pascal
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Cees »

eilander schreef:
Cees schreef:
Erasmiaan schreef:[
Nee hoor, ds. Van den Belt staat niet meer achter artikel 36 NGB (en dat doet best pijn, voor een hoofdbestuurslid van de SGP).
Inderdaad, en hij publiceert wel meer zaken die haaks lijken te staan op wat Gereformeerd is. Hij heeft een aantal jaren geleden al zaken gepubliceerd rond de schepping, waar velen hun voorhoofd bij gefronst hebben vanwege zijn twijfelachtige standpunt.
Naar ik aanneem gaat het over dit artikel: http://www.digibron.nl/search/detail.js ... c5&docid=1

De slotalinea luidt:
Het creationisme biedt voor sommige studenten een goed alternatief. Voor anderen knapt het elastiek, omdat zij het allemaal niet plausibel vinden. Om hen te helpen, zou ik graag vanuit de geschiedenis van de gereformeerde theologie willen benadrukken dat de aanvaarding van het geloof in de onfeilbaarheid van de Schrift niet per definitie een afwijzing van een oudere schepping impliceert. Daarom zie ik het als een taak voor de gereformeerde theologie om óók te doordenken wat het moderne wereldbeeld betekent voor de uitleg van Genesis.
Is het eerlijk om te zeggen dat dit haaks staat op wat gereformeerd is? Of om te zeggen dat dit een twijfelachtig standpunt is?
Je hebt gelijk, ik zei het nog al bout, excuus daarvoor.

Het is 1 van de artikelen, dr vd Belt heeft er meer geschreven. Ik had ze staan, maar een pc is gecrasht en ik ben die artikelen kwijt. Maar dr De Vries heeft ook over zijn artikelen tav de schepping geschreven en die laat zien waarom het twijfelachtig is.

T.a.v. art 36 heeft hij in het RD geschreven en daar laat hij de gedachten over Theocratie helemaal over aan het individue. Daarnaast gebruikt hij daar voorbeelden die eigenlijk niks met het onderwerp te maken hebben.
henderik
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2011, 22:09

Re: Schepping in 6 dagen of niet? (uit Stichting Heartcry)

Bericht door henderik »

Dag forum refoforum,
Dank voor toelating tot dit forum. Ik lees het wekelijks!
Ik wilde (daarom de aanmelding) vragen wat jullie mening is over wat in de angelsaksische wereld in bepaalde kringen leeft als de theorie van de "appearance of age". bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Omphalos_hypothesis
Is dat iets wat ook in Nederland leeft?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schepping in 6 dagen of niet? (uit Stichting Heartcry)

Bericht door huisman »

henderik schreef:Dag forum refoforum,
Dank voor toelating tot dit forum. Ik lees het wekelijks!
Ik wilde (daarom de aanmelding) vragen wat jullie mening is over wat in de angelsaksische wereld in bepaalde kringen leeft als de theorie van de "appearance of age". bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Omphalos_hypothesis
Is dat iets wat ook in Nederland leeft?
Welkom henderik op ons geweldig forum. Ik ken de theorie "appearance of age" niet. Kun je er wat meer over vertellen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Schepping in 6 dagen of niet? (uit Stichting Heartcry)

Bericht door memento »

henderik schreef:Dag forum refoforum,
Dank voor toelating tot dit forum. Ik lees het wekelijks!
Ik wilde (daarom de aanmelding) vragen wat jullie mening is over wat in de angelsaksische wereld in bepaalde kringen leeft als de theorie van de "appearance of age". bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Omphalos_hypothesis
Is dat iets wat ook in Nederland leeft?
Ik kende de theorie niet bij die naam, maar de inhoud ervan had ik als vanzelfsprekend in mijn creationistische visie zitten. Ik denk dat uiteindelijk elke creationist moet zeggen dat God ergens een begin heeft gemaakt, en ergens de "cycle of being" in gang heeft gezet. Of God nu een kip of een ei schiep, in beide gevallen is een voorgaande stap, die wij in ons natuurlijk denken verwachten, niet aanwezig. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen, dat hetgeen God schiep, qua vorm of wezen anders zou zijn, als hetgeen hij door natuurlijke voortplanting voort brengt.

Wat ik wel weerleg, is de "deception theory". Het feit dat God ergens de natuurlijke voortplantingcyclus start (door een volwassen kip te scheppen die niet uit een ei gekomen is, of door een ei te scheppen die niet uit een kip voortgekomen is) zie ik niet als deception, het is slechts een boven-natuurlijk, Goddelijk ingrijpen. Ik ga er vanuit dat God hetgeen Hij schept, schept naar idee of beeld wat Hij heeft. Aangezien dit beeld omvat, dat hetgeen Hij schept zich voort zal planten, en na voortplanting nog steeds voldoet aan dit Goddelijke beeld, ga ik ervan uit dat God hetgeen Hij schept direct schept naar het beeld wat Hij heeft. Wie dat namelijk ontkent (door bv te zeggen dat Adam en Eva geen navels hebben gehad), stelt namelijk dat God twee beelden per schepsel heeft: één beeld zoals Hij het schept, en één beeld zoals het is na voortplanting. Ik zie geen enkele goede reden om dat te veronderstellen, en ik verwerp de achterliggende gedachte dat voortplanting het beeld wat God bedoeld heeft veranderd. Adam en zijn zoon waren beiden in gelijke mate mens, beiden naar hetzelfde beeld Gods.

Ik geloof niet, dat God Adam en Eva een gefigneerde geschiedenis heeft meegegeven. Dat zou misleiding zijn (namelijk: zij zouden iets geloven, wat niet werkelijk gebeurd is). Daarnaast zie ik geen enkele goede reden daartoe.

Samengevat: Ik ga er van uit dat God de schepping heeft geschapen met een bepaalde leeftijd. Dus dat Hij volwassen bomen schiep (met alle kenmerken van een volwassen boom), zodat de boom oud genoeg is om vruchten voort te brengen als de mens die een paar dagen na de schepping van de boom nodig heeft. Zo ga ik er ook vanuit dat de mens als zodanig opgegroeid is geschapen (inclusief de kenmerken die bij die leeftijd horen), dat hij in staat was zijn eigen vruchten uit de boom te plukken, en de aarde te bebouwen zoals God hem gebood (we lezen nergens dat Adam eerst een baby is geweest, die door God werd verzorgd en die pas later aangesteld werd tot beheerder van de tuin).

PS> Filosofisch is de gedachte van een a-historische perceptie van de werkelijkheid wel heel interessant. Stel dat God werkelijk de mens met een ingeschapen verzonnen geschiedenis geschapen heeft. Dan zouden wij in theorie enkele minuten geleden geschapen kunnen zijn. Dat zet even heel ons denken en al onze vermeende kennis op zn kop.
henderik
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2011, 22:09

Re: Schepping in 6 dagen of niet? (uit Stichting Heartcry)

Bericht door henderik »

Dank voor de reacties.
Het is inderdaad een geweldig forum!
De appearance of age theorie (of hoe het ook genoemd wordt) is een theorie waarom de wereld er mogelijk ouder uitziet dan hij is.
Het gaat uit van de gedachte dat Adam en Eva volwassen werden geschapen. Ze hadden geen verleden, geen "age", maar ze waren wel volwassen geschapen, d.w.z. ze hadden een "appearance of age".
De gedachte van deze theorie is dat de hele wereld een appearance of age heeft, want God schiep de wereld met rivieren, bergen, die door erosie of andere processen kunnen ontstaan, in de tijd, maar in de schepping gegeven waren.
De gedachte achter deze theorie is ook bijv. fossielen te verklaren, in de zin dat fossielen aan de wereld een appearance of age geven, daardoor lijkt de wereld "extra oud". Daarop is echter veel kritiek gekomen, omdat God immers niet zal bedriegen.
Wel vraag ik me af, hoeveel van deze theorie bruikbaar is. Ik zal de reactie van Memento nog eens een 2e keer lezen.

Citaat van wikpedia:

Omphalos hypothesisSee also: Omphalos hypothesis
Many young Earth creationists distinguish their own hypotheses from the "Omphalos hypothesis", today more commonly referred to as the apparent age concept, put forth by the naturalist and science writer Philip Henry Gosse. Omphalos was an unsuccessful mid-19th century attempt to reconcile creationism with geology. Gosse proposed that just as Adam had a navel (omphalos is Greek for navel), evidence of a gestation he never experienced, so also the Earth was created ex nihilo complete with evidence of a prehistoric past that never actually occurred. The Omphalos hypothesis allows for a young Earth without giving rise to any predictions that would contradict scientific findings of an old Earth. Although both logically unassailable and consistent with a literal reading of Scripture, Omphalos was rejected at the time by scientists on the grounds that it was completely unfalsifiable and by theologians because it implied to them a deceitful God, which they found theologically unacceptable.

Most young Earth creationists today argue that Adam did not have a navel,[103] and in contrast to Gosse, posit that not only is the Earth young but the scientific data supports that view. However, the apparent age concept is still used in young Earth creationist literature.
Plaats reactie