Pactum Salutis

learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Pactum Salutis

Bericht door learsi »

Gian schreef:
Ik heb moeite met het woord afspraak. Want in dat geval zou je met recht van een Pactum Salutis kunne spreken. Van de Gemeente staat dat ze voor de grondlegging der wereld verkoren is in Hem (Ef.3). Dus daarom geloof ik dat God van eeuwigheid Zijn Zoon op het oog gehad heeft, en in Zijn Zoon de Gemeente. Dat is niet een keer afgesproken, want in de eeuwigheid is er geen tijd voor de afspraak en een tijd na de afspraak. Van Israel staat dat ze verkoren is van de grondlegging der wereld (Matth25vs34). Dat is dus niet van voor de grondlegging, maar vanaf de grondlegging.
Even een vraagje.....
Wat versta jij onder Israel in deze tekst?
h.g. Learsi
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Pactum Salutis

Bericht door Simon »

learsi schreef:
Gian schreef:
Ik heb moeite met het woord afspraak. Want in dat geval zou je met recht van een Pactum Salutis kunne spreken. Van de Gemeente staat dat ze voor de grondlegging der wereld verkoren is in Hem (Ef.3). Dus daarom geloof ik dat God van eeuwigheid Zijn Zoon op het oog gehad heeft, en in Zijn Zoon de Gemeente. Dat is niet een keer afgesproken, want in de eeuwigheid is er geen tijd voor de afspraak en een tijd na de afspraak. Van Israel staat dat ze verkoren is van de grondlegging der wereld (Matth25vs34). Dat is dus niet van voor de grondlegging, maar vanaf de grondlegging.
Even een vraagje.....
Wat versta jij onder Israel in deze tekst?
h.g. Learsi
Ik denk dat Mattheus hier tot het volk Israel gericht is, de heidenen kwamen pas aan de beurt toen de joden, zelfs na de kruisiging Zijn Woord nog steeds niet aan wilden nemen.
Tot die tijd was Jezus slechts voor Zijn verloren schapen israels gekomen en met nadruk niet tot de heidenen
In feite was het oude verbond hier nog van kracht , en in matth25 :46 gaat het dan ook om de rechtvaardigen, terwijl onder het nieuwe verbond sprake is van GErechtvaardigden.
(want geen mens is rechtvaardig, zelfs niet één, etc)
Maar ik ben ook benieuwd wat Gian hier van denkt.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Pactum Salutis

Bericht door learsi »

Het kan niet over Israel gaan. Vers 32 gaat nl. over de heidense volkeren!
Daarnaast maken vers 31 tot en met 46 duidelijk, dat Jezus het over de dag des oordeels heeft.

h.g. Learsi
Plaats reactie