Grootste demografische verandering ooit...

Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door parel »

-DIA- schreef:
parel schreef:
-DIA- schreef:
dennis schreef:Ik betwijfel of bovenstaande wel waar is. Lopen 'onze' kerken interdaad leeg? Hoewel ook ik veel zorgen hebben moet ik toch ook vaststellen dat met name de behoudende reformatorische kerken nog altijd stijgen in ledental.
En ik weet wel: uiterlijke groei is niet hetzelfde als innerlijke groei.
Maar ik ben er toch blij mee.

Bij de evangelische kerken is het inmiddels ook zo dat er veel gemeenten zijn die niet meer groeien maar afkalven.
De waarheid m.b.t. groei ligt dus genuanceerd.

Laten we vooral veel bidden: vermeerder Uw kerk.
Over het algemeen zie je de kerken harder leeglopen in plaatsen waar men "vernieuwend" bezig is. Denk aan veel kerken in Noord-Nederland: Groningen, Drenthe, Noord-Holland...
Wat bedoel je met "vernieuwend"? 'Onze' kerken zijn over het algemeen juist heel behoudend!
Ik bedoel niet alleeen liturgisch vernieuwend, maar ook wat de inhoud van de verkondiging betreft
Noodgrepen als invoering van gezangen, niuewe bijbelvertalingen, jeugddiensten, etc. blijken de kerk niet
veel goeds te hebben gebracht.
Eerder het tegendeel.
Stel, dat de NHK was gebleven zoals zij was in de 16e en 17e eeuw wat betreft de leer, zou er dan een
Afscheiding nodig zijn geweest?
Ik stel de vraag hypotetisch, want we kunnen de loop van de geschiedenis toch niet veranderen.
Maar stel... Predikanten van toen waren zelfs vaak uitnemender als die van de Afgescheiden kerken van nu.
Ik denk het niet. Verandering hoeft niet persé verkeerd te zijn. We leven niet meer in de 16de of 17de eeuw! Bovendien waren die dominees ook gewoon mensen, net als de dominees die nu leven. Volgens mij hebben 'onze' kerken net zo goed heiligen als de RKK, alleen noemen we ze niet zo en zeggen we het zo niet!
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door dennis »

De afval van een deel van de zichtbare kerk is ook voluit Bijbels. Want er MOETEN dwaalleraars komen.
Dit alles is al voorzegd, maar ook staat vast dat de Heere Zijn kerk niet loslaat. Ik heb het eerder geschreven: laten we uitkijken voor al te veel pessimisme. Dan zien we teveel op de omstandigheden en te weinig op de Heere.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door SecorDabar »

dennis schreef:De afval van een deel van de zichtbare kerk is ook voluit Bijbels. Want er MOETEN dwaalleraars komen.
Dit alles is al voorzegd, maar ook staat vast dat de Heere Zijn kerk niet loslaat. Ik heb het eerder geschreven: laten we uitkijken voor al te veel pessimisme. Dan zien we teveel op de omstandigheden en te weinig op de Heere.
Beste Dennis,
Ik ben het volledig met u eens, wat u schreef.
Uw antwoord staat model voor de vraag dat de grootste demografische verandering plaatsvind.
Dat de Heere Zijn kerk niet loslaat
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
dennis schreef:De afval van een deel van de zichtbare kerk is ook voluit Bijbels. Want er MOETEN dwaalleraars komen.
Dit alles is al voorzegd, maar ook staat vast dat de Heere Zijn kerk niet loslaat. Ik heb het eerder geschreven: laten we uitkijken voor al te veel pessimisme. Dan zien we teveel op de omstandigheden en te weinig op de Heere.
Beste Dennis,
Ik ben het volledig met u eens, wat u schreef.
Uw antwoord staat model voor de vraag dat de grootste demografische verandering plaatsvind.
Dat de Heere Zijn kerk niet loslaat
Dat is waar, maar ook als Hij de kandelaar wil verplaatsen,
en vanhier zou vertrekken, dan laat Hij Zijn kerk niet los.
En het Nederlandse (of Europese) volk dan?
Dat valt toch niet samen met Zijn kerk?
Dan wij hebben wel aanleiding gegeven.

"Maar ook, wee hun, als Ik van hen geweken zal zijn",
de tekst een biddagpreek die me goed bijstaat, ik denk in de
jaren 70 al, door onze toenmalige predikant.
Hij zag toen al wat we nu meer en meer in vervulling
zien gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door TAF »

Al 9 jaar terug op het EH basisjaar, zat in het lespakket, een aantal kerk & maatschappij lessen, onder leiding van dhr Ouweneel (toen nog meer gereformeerd, hijs helaas later meer opgeschoven)
=>
een paar van de citaten uit die lessen die me nog bijbleven waren :
"over enige tijd zal een blanke, westerse christen, even zeldzaam en vreemd in ons gehoor klinken, als een zweedse boedhist."
"we moeten ons denken over zending veranderen, waar vroeger westerlingen het evangelie brachten naar missieposten in afrika, amerika en azie, zie je nu juist het omgekeerde gebeuren en afrikaanse zendelingen het heidense europa op komen zoeken. De landen met het laagste percentage gelovigen bevinden zich in europa, belgie spand de kroon, minder dan een half procent geloofd daar nog, voor ons als christenen betekend dat tevens dat ons eigen zendingsveld een stuk dichter bij huis is komen te liggen"
"Ons denken over het christendom is onnodig pessimistisch gekleurd door de situatie hier in het westen, we moeten ons echter beseffen en mogen ons hierin getroosten dat deze situatie een uitzondering is op het wereldtoneel. Het christendom groeit, zowel in aantallen, als in percentage van de wereldbevolking sterker dan het ooit deed."

verdere weetjes uit die lessen :
-kerken met een zeer strakke structuur en orde (behoudende kerken dus) slagen er veel beter in hun jeugd vast te houden dan kerke die vrijer zijn. De amisch scoren hierin verreweg het beste, met 94% die blijft, binnen nederland zie je dezefde cijfers, de jeugd die in de verschillende soorten gereformeerde gemeentes blijft hangen is beduidend groter in aantal dan het gedeelte dat in hervormde gemeentes blijft hangen.
Bovendien valt op dat als behoudenden hun gemeenten ontvallen ze veel vaker zich bij een lichter gemeente aansluiten, waar hen die al in lichte gemeentes opgroeiden, veel vaker eindigen zonder kerk.
De vorm blijkt minder uit te maken, we zien dat in zeer strak geregelede pinksterkerken en baptistengemeentes deszelfde demografische verschillen met vrijere gemeentes.
hieruit blijkt dus juist dat strakke regels en duidelijk bijbels gezag, het beste recept zijn om de jeugd vast te houden, in tegenstelling tot wat de algehele gedachte is.

-afkomst, daarintegen zien we dat behoudende kerken vrijwel geen instroom van buitenaf kennen, en vrij gesloten enkel leden kennen die daar geboren en opgegroeid zijn, waar de middenzware en lichtere kerken een veel groter gedeelte instroom van kerken van bovenaf kennen.
In het winnen van mensen van buitenaf scoort de evangelische hoek beduidend beter, hoewel ruim 40% aangeeft als kind in een ander kerkgenootschap opgevoed te zijn, geeft zeker een kwart van de leden aan, niet met het geloof te zijn opgevoed.
Echter als men kijkt naar de gemeentes die hierin succesvol zijn, zijn dit vaak niet de gemeentes die het meest modern zijn, maar juist de mensen die de meeste oprechtheid hebben.

hieruit concluderen we dan jongeren naast duidelijkheid vooral kijken naar oprechtheid.
strenge regels genieten de voorkeur, maar ze willen wel zien dat mensen daar ook oprecht naar leven, waar onduidelijkheid, en geveinstheid, hen juist afstoot.
Plaats reactie