Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Cees »

Wilhelm schreef:Met alle kritiek die er kan zijn, wel of niet terecht, vind ik het vooral bedroevend dat het vooral mensen van buiten ons kerkverband zijn, die menen deze zaak eens uit ten treure te moeten bespreken, uit te zoeken en te bekritiseren.
Kijk eens in de eigen keuken zou ik zeggen, daar is ook zat mis.

Teruglezend, sta ik van mezelf te kijken dat ik dit post. Maar ik schrik van alle reacties op forum, twitter en facebook, en vraag me echt af of dat nog als opbouwende kritiek gezien kan worden...
Ik ben het helemaal met je eens. Alleen wordt het ook wel gevoed door mensen uit ons eigen kerkverband. Die verschrikkelijke nieuwsgierigheid, ze vragen nog net niet de maat schoenen van de persoon of de kleur van zijn zakdoek en of hij het wel aan kan.

Daarnaast valt het me op dat het zo op de GG is gericht. Als het curatorium van de CGK vergadert zoals afgelopen jaar dan wordt hier gepost en reageert er niemand. Terwijl daar juist het afgelopen jaar is geweest dat er verhoudingsgewijs veel zijn aangenomen. De jaren daarvoor kwam het voor dat er 15 opgingen voor admissie en dat er maar een enkeling werd aangenomen. En ook in de CGK komt het voor dat studenten meerdere malen worden afgewezen en dan ook niet op een zachtzinnige manier.

Kortom is mijn vraag dan waarom zoveel gezwam over het curatorium van de GG?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Anker schreef:Wat we hier zien zijn krokrodilletranen van stuurlui aan de wal. Daar komen we niet verder mee.
Ik weet niet precies wie je bedoelt, maar als je de verzuchting van henriët bedoelt, dan vind ik het woord 'krokodillentranen' wel erg ongepast: het gaat immers om een grote oogst en een klein getal van arbeiders. Of raakt jou dat niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Matthijs »

Cees schreef: Kortom is mijn vraag dan waarom zoveel gezwam over het curatorium van de GG?
Waarschijnlijk hierom:
henriet schreef:dus dat betekent dat al die mannen MET attest van de kerkenraad werden afgewezen.. goed, zoals gezegd, het kan voorkomen dat iemand afgewezen wordt, vanwege het nog moeten rijpen van de roeping etc er zijn nog wel wat dingen te noemen daarvoor, maar dit begrijp ik niet.
En dan maar de mensen oproepen om te bidden of er nog mannenbroeders mogen worden uitgestoten in de wijngaard.
Nou, je zou het wel uit je hoofd laten als mannenbroeder op te gaan..
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Bert Mulder »

Denk dat hier wat moderator ingrijpen gewenst is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Matthijs »

Bert Mulder schreef:Denk dat hier wat moderator ingrijpen gewenst is....
Er gebeurt toch verder niks dan discussiëren?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10615
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:Wat we hier zien zijn krokrodilletranen van stuurlui aan de wal. Daar komen we niet verder mee.
Ik weet niet precies wie je bedoelt, maar als je de verzuchting van henriët bedoelt, dan vind ik het woord 'krokodillentranen' wel erg ongepast: het gaat immers om een grote oogst en een klein getal van arbeiders. Of raakt jou dat niet?
Dat raakt mij zeker. Ongepast vind ik het niet. Naast alle menselijke berekeningen moeten we in het oog houden dat er Een boven staat, die alles volmaakt weet en bestuurt. Dat moet ons wat klein houden en daar moeten we met ons verdriet naar toe.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Bert Mulder »

Matthijs schreef:
Bert Mulder schreef:Denk dat hier wat moderator ingrijpen gewenst is....
Er gebeurt toch verder niks dan discussiëren?
Die grenst aan roddelpraat en achterklap... als die grens niet overschreden is... en zich bezighouden met zaken die Gods' zijn, in plaats van tot Hem in gebed te gaan, om Hem te smeken arbeiders in Zijn wijngaard uit te stoten...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door GJdeBruijn »

Er wordt hier niet gediscussieerd maar vooral een soort wantrouwen richting het curatorium geuit.
We kennen de argumenten en afwegingen niet van het curatorium. Dan valt er ook inhoudelijk niets over te zeggen.
Het curatorium is aangesteld door de synode in het vertrouwen dat ze hun werk naar eer en geweten getrouw uitvoeren.
Dat wordt intern ook verantwoord; Dat gaat niet in het openbaar omdat het vertrouwelijke zaken betreft.
Dat heeft niets te maken met kerkpolitiek, capaciteit van de opleiding of wat dan ook.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Matthijs schreef:
Bert Mulder schreef:Denk dat hier wat moderator ingrijpen gewenst is....
Er gebeurt toch verder niks dan discussiëren?
Die grenst aan roddelpraat en achterklap... als die grens niet overschreden is... en zich bezighouden met zaken die Gods' zijn, in plaats van tot Hem in gebed te gaan, om Hem te smeken arbeiders in Zijn wijngaard uit te stoten...

Maar dat is het nu juist. Het curatorium bestaat uit mensen, die zelf zeggen geen hartenkenners te zijn. Het zijn geen zaken Gods in die zin dat Hij ingrijpt. Het is gewoon kerkorde en die kan veranderd, ten goede van de gemeenten.

Het zou nog bijbelser zijn als het lot geworpen werd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Bert Mulder »

Antwoord ontvangen per pb:
Nou Bert, als ik zie en lees dat predikanten zelf elkaars woorden voor duivelswerk uitmaken, valt het tussen de leken best nog mee hoor.
Hoge bomen vangen veel wind, vooral in holland .
Maar kun je het Gode verantwoorden? Als een ander zondigt, mag jij het dan ook? Is het stichtelijk?

(Ik ga geen discussie via pb voeren)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:Er wordt hier niet gediscussieerd maar vooral een soort wantrouwen richting het curatorium geuit.
We kennen de argumenten en afwegingen niet van het curatorium. Dan valt er ook inhoudelijk niets over te zeggen.
Het curatorium is aangesteld door de synode in het vertrouwen dat ze hun werk naar eer en geweten getrouw uitvoeren.
Dat wordt intern ook verantwoord; Dat gaat niet in het openbaar omdat het vertrouwelijke zaken betreft.
Dat heeft niets te maken met kerkpolitiek, capaciteit van de opleiding of wat dan ook.
In een gesprek van een halfuur kun je nooit iemand goed leren kennen. Je hebt dan een eerste indruk en volgens de theorie is die bepalend. Dat kan anders. Dat gaat overal anders. En als we samen zouden willen met bv de HHK dan zal dat anders gaan. Verschillende mensen spenderen op dit moment tijd en energie om predikant te worden. Die willen niet op deze wijze langs een curatorium.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Matthijs »

Bert Mulder schreef:
Matthijs schreef:
Bert Mulder schreef:Denk dat hier wat moderator ingrijpen gewenst is....
Er gebeurt toch verder niks dan discussiëren?
Die grenst aan roddelpraat en achterklap... als die grens niet overschreden is...
Er mag best een kritisch geluid te horen zijn en dat kan soms best pijnlijk zijn. Als het curatorium dit niet wil, dan moeten ze een keer openheid geven over de gang van zaken. Misschien dat er dan begrip getoond kan worden. Op deze manier blijf je elk jaar kritische geluiden horen.

Ook binnen het predikantenkorps van de GG zijn kritische geluiden te horen. Maar ja, dat zijn misschien wel de predikanten die sommigen ook liever als "afgewezen" gezien hadden.

Ds. C. Harinck schreef eens het volgende: De Terneuzense predikant, tevens hoofdredacteur van "Gomarus", wijst op de vergrijzing van het predikantenkorps van de Gereformeerde Gemeenten. De gemiddelde leeftijd van de dienstdoende predikanten ligt momenteel op 54 jaar. Ook het ontbreken van een predikant in een gemeente is iets dat met zorg vervult, schrijft hij.

"Bij een kudde hoort een herder en bij een gemeente horen ouderlingen die regeren, en een opziener die regeert en leert. Het is niet normaal dat gemeenten die een dienaar kunnen onderhouden geen dienaar des Woords hebben. Dat is een abnormale situatie."Het zijn de kerkelijke en persoonlijke zonden die oorzaak zijn van het predikantentekort, schrijft ds. Harinck. "Met alle voorzichtigheid" plaatst hij vervolgens enkele kanttekeningen bij de werkwijze van het curatorium. "In de Schrift worden de criteria voor de opziener aangegeven. Op de voorgrond staat daarbij niet een extra-ordinaire roeping, maar vooral genade en gaven van de Geest om het ambt te bedienen en de vruchten van een geheiligd en aan God toegewijd leven. Brakel zegt dat God slechts in bijzondere gevallen een buitengewone roeping geeft.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Cees »

Matthijs schreef: Er mag best een kritisch geluid te horen zijn en dat kan soms best pijnlijk zijn. Als het curatorium dit niet wil, dan moeten ze een keer openheid geven over de gang van zaken. Misschien dat er dan begrip getoond kan worden. Op deze manier blijf je elk jaar kritische geluiden horen.

Ook binnen het predikantenkorps van de GG zijn kritische geluiden te horen. Maar ja, dat zijn misschien wel de predikanten die sommigen ook liever als "afgewezen" gezien hadden.

Ds. C. Harinck schreef eens het volgende: De Terneuzense predikant, tevens hoofdredacteur van "Gomarus", wijst op de vergrijzing van het predikantenkorps van de Gereformeerde Gemeenten. De gemiddelde leeftijd van de dienstdoende predikanten ligt momenteel op 54 jaar. Ook het ontbreken van een predikant in een gemeente is iets dat met zorg vervult, schrijft hij.

"Bij een kudde hoort een herder en bij een gemeente horen ouderlingen die regeren, en een opziener die regeert en leert. Het is niet normaal dat gemeenten die een dienaar kunnen onderhouden geen dienaar des Woords hebben. Dat is een abnormale situatie."Het zijn de kerkelijke en persoonlijke zonden die oorzaak zijn van het predikantentekort, schrijft ds. Harinck. "Met alle voorzichtigheid" plaatst hij vervolgens enkele kanttekeningen bij de werkwijze van het curatorium. "In de Schrift worden de criteria voor de opziener aangegeven. Op de voorgrond staat daarbij niet een extra-ordinaire roeping, maar vooral genade en gaven van de Geest om het ambt te bedienen en de vruchten van een geheiligd en aan God toegewijd leven. Brakel zegt dat God slechts in bijzondere gevallen een buitengewone roeping geeft.
Maar wat wil je dan weten? Wil je van iedere kandidaat weten waarom iemand is aangenomen of afgewezen?

De Saambinder en de Daniel zijn volgeschreven met artikelen over de werkwijze en de moeilijkheid van beslissen voor de curatoren. Is het omdat het curatorium niet handeld naar de smaak van de gemiddelde kerkganger?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Matthijs »

Cees schreef:
Maar wat wil je dan weten?
De eisen/criteria waaraan je moet voldoen.
De Saambinder en de Daniel zijn volgeschreven met artikelen over de werkwijze en de moeilijkheid van beslissen voor de curatoren. Is het omdat het curatorium niet handeld naar de smaak van de gemiddelde kerkganger?
Wat zijn de titels van die artikelen? Dan zoeken we die even op in Digibron.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Cees »

Matthijs schreef:
Cees schreef:
Maar wat wil je dan weten?
De eisen/criteria waaraan je moet voldoen.
De Saambinder en de Daniel zijn volgeschreven met artikelen over de werkwijze en de moeilijkheid van beslissen voor de curatoren. Is het omdat het curatorium niet handeld naar de smaak van de gemiddelde kerkganger?
Wat zijn de titels van die artikelen? Dan zoeken we die even op in Digibron.
Ik neem aan dat je als je creatief je woordenlijst invoert dat je zo de artikelen boven tafel haalt. Begin maar met het woord 'curatorium'
Plaats reactie