..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Plaats reactie
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door -DIA- »

WIE MERKT ER OP?
DE BOETEPREDIKER AMOS SPRAK WAAR JAREN VERSCHILLENDE
BID- BOETE- EN DANKDAGPREKEN OVER ZIJN GEHOUDEN.
AL VANAF DE DAGEN VAN DS. VAN DER GROE.


1 De Heere HEERE deed mij aldus zien; en ziet, een korf met zomervruchten.
2 En Hij zeide: Wat ziet gij, Amos? En ik zeide: Een korf met zomervruchten.
Toen zeide de HEERE tot mij: Het einde is gekomen over Mijn volk Israël; Ik zal
het voortaan niet meer voorbijgaan.
3 Maar de gezangen des tempels zullen te dien dage huilen, spreekt de Heere
HEERE; vele dode lichamen zullen er zijn, in alle plaatsen zal men ze stilzwijgend
wegwerpen.
4 Hoort dit, gij, die den nooddruftige opslokt! en dat om te vernielen de ellendigen
des lands;
5 Zeggende: Wanneer zal de nieuwe maan overgaan, dat wij leeftocht mogen
verkopen? en de sabbat, dat wij koren mogen openen? verkleinende de efa, en den
sikkel vergrotende, en verkeerdelijk handelende met bedrieglijke weegschalen;
6 Dat wij de armen voor geld mogen kopen, en den nooddruftige om een paar
schoenen; dan zullen wij het kaf van het koren verkopen.
7 De HEERE heeft gezworen bij Jakobs heerlijkheid: Zo Ik al hun werken in eeuwigheid
zal vergeten!
8 Zou het land hierover niet beroerd worden, en al wie daarin woont treuren? Ja, het
zal geheel oprijzen als een rivier, en het zal heen en weder gedreven en verdronken
worden, als door de rivier van Egypte.
9 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den
middag zal doen ondergaan, en het land bij lichten dage verduisteren.
10 En Ik zal uw feesten in rouw, en al uw liederen in weeklage veranderen, en op alle
lenden een zak, en op alle hoofd kaalheid brengen; en Ik zal het land stellen in rouw, als
er is over een enigen zoon, en deszelfs einde als een bitteren dag.
11 Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere HEERE, dat Ik een honger in het land zal
zenden; niet een honger naar brood, noch dorst naar water, maar om te horen de
woorden des HEEREN.
12 En zij zullen zwerven van zee tot zee, en van het noorden tot het oosten; zij zullen o
mlopen om het woord des HEEREN te zoeken, maar zullen het niet vinden.
13 Te dien dage zullen de schone jonkvrouwen en de jongelingen van dorst versmachten;
14 Die daar zweren bij de schuld van Samaria, en zeggen: Zo waarachtig als uw God van
Dan leeft, en de weg van Ber-seba leeft! en zij zullen vallen, en niet weder opstaan.

Hieronder zomaar wat links, met wat reacties van lezers.
Misschien dat er nog wat mensen geraakt worden.
Het is zo stil, en dat is benauwend:

VOLKSKRANT
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... chten.dhtm
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Pol ... ngen.dhtml
RTL
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... pteren.xml
NOS
http://nos.nl/audio/397249-sgp-moet-vro ... staan.html
WEGENER DAGBLADEN
http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/ ... f-zijn.ece
TROUW
http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... ract.dhtml
http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... epen.dhtml
DE TELEGRAAFhttp://www.telegraaf.nl/binnenland/1259 ... ag___.html
ELSEVIER
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultu ... mannen.htm
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... slijst.htm
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Comme ... volgen.htm
HP/DE TIJD
http://www.hpdetijd.nl/2012-07-24/laat- ... -met-rust/
RD
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/eu ... p_1_662466
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door MarthaMartha »

Ik zoek me suf naar het verband tussen deze twee....

de zon die zal ondergaan en de SGP-perikelen....

Sorry, kun je je gedachten toelichten=
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:Ik zoek me suf naar het verband tussen deze twee....

de zon die zal ondergaan en de SGP-perikelen....

Sorry, kun je je gedachten toelichten=
Actualiteit -> boetepredikaties ->
Gods bedreigingen aan een zondig volk -> realiteit of 'valt het nog wel mee?'
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door Johann Gottfried Walther »

9 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den
middag zal doen ondergaan...

Is al in vervulling gegaan tijdens het lijden en sterven van onze Heere Jezus Christus!
Toen Hij in het oordeel was, de straf droeg voor de Zijnen.
Wat niet wil zeggen dat het nog eens kan staan te gebeuren.
Dat op de middag de zon zal ondergaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:9 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den
middag zal doen ondergaan...

Is al in vervulling gegaan tijdens het lijden en sterven van onze Heere Jezus Christus!
Toen Hij in het oordeel was, de straf droeg voor de Zijnen.
Wat niet wil zeggen dat het nog eens kan staan te gebeuren.
Dat op de middag de zon zal ondergaan.
Maar de Bijbel staat ook vol met een profetie die doorgaat in de Nieuw-Testamentische kerk
Vele voorbeelde zouden te noemen zijn.
Lees in dit verband ook de biddagpredikaties van ds. van der Groe, en na hem vele andere
predikanten. Elke bid- en dankdag is immers ook een dag van boete? Dan klinkt in verschillende
kerken nog wat ds. van der Groe ook preekte.
Helaas zien we in de praktijk -hoe nader het oordeel komt- hoe meer de boetegezanten gaan zwijgen.
Ik weet niet of dit wel genoeg wordt opgemerkt? Dan zijn de realativeringen van vandaag de dag
wel te begrijpen, maar dan rust de schuld wel op de kerk. Of niet?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 jul 2012, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door Mara »

Daarna zal er een verachte in zijn staat staan, dewelke men de koninklijke waardigheid niet zal geven; doch hij zal in stilheid komen en het koninkrijk door vleierijen bemachtigen.
Een preek over het voorspel van de antichrist.
3 punten: een heersende Koning, een razende wereld, een slapende kerk

Ik weet niet of dit in direct verband staat met de topictitel, maar uiteindelijk toch wel. De slapende kerk!
We hadden een aantal jaren geleden de zonsverduistering, dat was ook midden op de dag en hoe aangrijpend was dat!
Dat is dan nog maar in het natuurlijke. Zonder zon is er geen leven, alleen maar intense kou en donkerheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Daarna zal er een verachte in zijn staat staan, dewelke men de koninklijke waardigheid niet zal geven; doch hij zal in stilheid komen en het koninkrijk door vleierijen bemachtigen.
Een preek over het voorspel van de antichrist.
3 punten: een heersende Koning, een razende wereld, een slapende kerk

Ik weet niet of dit in direct verband staat met de topictitel, maar uiteindelijk toch wel. De slapende kerk!
We hadden een aantal jaren geleden de zonsverduistering, dat was ook midden op de dag en hoe aangrijpend was dat!
Dat is dan nog maar in het natuurlijke. Zonder zon is er geen leven, alleen maar intense kou en donkerheid.
Is bovenstaande preek online te beluisteren?
En van wie is die preek?
In zoverre past het hier, dat we wel van een slapende kerk kunnen spreken,
hoewel dit topic meer toegespitst is op het actuele: "Uit de krant"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Daarna zal er een verachte in zijn staat staan, dewelke men de koninklijke waardigheid niet zal geven; doch hij zal in stilheid komen en het koninkrijk door vleierijen bemachtigen.
Een preek over het voorspel van de antichrist.
3 punten: een heersende Koning, een razende wereld, een slapende kerk

Ik weet niet of dit in direct verband staat met de topictitel, maar uiteindelijk toch wel. De slapende kerk!
We hadden een aantal jaren geleden de zonsverduistering, dat was ook midden op de dag en hoe aangrijpend was dat!
Dat is dan nog maar in het natuurlijke. Zonder zon is er geen leven, alleen maar intense kou en donkerheid.
Is bovenstaande preek online te beluisteren?
En van wie is die preek?
In zoverre past het hier, dat we wel van een slapende kerk kunnen spreken,
hoewel dit topic meer toegespitst is op het actuele: "Uit de krant"
Het is uit een boek DIA, DE ONBEKENDE ZIENER, negen overdenkingen over Daniël, van ds. Moerkerken. Hij zal er misschien best ergens over gepreekt hebben, maar ik weet niet waar en wanneer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:9 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den
middag zal doen ondergaan...

Is al in vervulling gegaan tijdens het lijden en sterven van onze Heere Jezus Christus!
Toen Hij in het oordeel was, de straf droeg voor de Zijnen.
Wat niet wil zeggen dat het nog eens kan staan te gebeuren.
Dat op de middag de zon zal ondergaan.
Maar de Bijbel staat ook vol met een profetie die doorgaat in de Nieuw-Testamentische kerk
Vele voorbeelde zouden te noemen zijn.
Lees in dit verband ook de biddagpredikaties van ds. van der Groe, en na hem vele andere
predikanten. Elke bid- en dankdag is immers ook een dag van boete? Dan klinkt in verschillende
kerken nog wat ds. van der Groe ook preekte.
Helaas zien we in de praktijk -hoe nader het oordeel komt- hoe meer de boetegezanten gaan zwijgen.
Ik weet niet of dit wel genoeg wordt opgemerkt? Dan zijn de realativeringen van vandaag de dag
wel te begrijpen, maar dan rust de schuld wel op de kerk. Of niet?
Ik wuiv het oordeel niet weg.
Maar we moeten en mogen wel met twee woorden spreken.
En niet nalaten te spreken over de troost voor een ieder die gelooft.
En de troost in Jezus Christus.
Of stoor je je eraan dat ik naast het oordeel aandacht voor de Heere Jezus vraag?

Het oordeel komt, maar er is nog ontkoming!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:9 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den
middag zal doen ondergaan...

Is al in vervulling gegaan tijdens het lijden en sterven van onze Heere Jezus Christus!
Toen Hij in het oordeel was, de straf droeg voor de Zijnen.
Wat niet wil zeggen dat het nog eens kan staan te gebeuren.
Dat op de middag de zon zal ondergaan.
Maar de Bijbel staat ook vol met een profetie die doorgaat in de Nieuw-Testamentische kerk
Vele voorbeelde zouden te noemen zijn.
Lees in dit verband ook de biddagpredikaties van ds. van der Groe, en na hem vele andere
predikanten. Elke bid- en dankdag is immers ook een dag van boete? Dan klinkt in verschillende
kerken nog wat ds. van der Groe ook preekte.
Helaas zien we in de praktijk -hoe nader het oordeel komt- hoe meer de boetegezanten gaan zwijgen.
Ik weet niet of dit wel genoeg wordt opgemerkt? Dan zijn de realativeringen van vandaag de dag
wel te begrijpen, maar dan rust de schuld wel op de kerk. Of niet?
Ik wuiv het oordeel niet weg.
Maar we moeten en mogen wel met twee woorden spreken.
En niet nalaten te spreken over de troost voor een ieder die gelooft.
En de troost in Jezus Christus.
Of stoor je je eraan dat ik naast het oordeel aandacht voor de Heere Jezus vraag?

Het oordeel komt, maar er is nog ontkoming!
Ik stoor me niet snel aan iets. En het zou zeker niet passen als dat op een reformatorisch forum aanstootgevend zou zijn. Maar ik bedoelde op te merken: en niet te nuanceren of te relativeren.
Merk op: daar is maar één doel, en daar is de overste van deze wereld op uit: Het christendom moet weg... Om te beginnen uit het publieke leven. Maar we kunnen toch wel weten dat het hier niet bij zal blijven...? En dan is het waar, de kerk wordt bewaard, maar het zal zeer klein worden, als we horen dat er wordt gezegd bij de Wederkomst: Zal Ik nog geloof vinden? dwz uiterlijk lijkt het geheel verdwenen. En van die strijd der geesten is toch al heel wat waar te nemen. Zowel in als buiten de kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door Mara »

Dit vond ik op een site met aantekeningen bij de Bijbel:
Zonsverduistering (Amos 8:9)
In de Bijbel wordt regelmatig over Zonsverduisteringen gesproken, zij het bijna altijd in profetische betekenis. De enige vermelding waarvan zeker is dat het om een eclips gaat staat in Amos 8:9 "En het zal te dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den middag zal doen ondergaan, en het land bij lichten dage verduisteren."

Deze dag hebben de astronomen kunnen terugrekenen en was 15 juni 763 v.C. waar bij het maximum van de verduistering om 10:11 uur (lokale tijd Jeruzalem) was. Hiernaast is een kaartje met daarop het pad waar men toen de zonsverduistering kon zien. Als men zich toen binnen de blauwe lijnen bevond was de verduistering totaal, en de beste resultaten had men als de antieke waarnemer in de buurt van de rode lijn was. In Israël werd de zon dus niet geheel verduisterd, omdat deze te ver zuidelijk lag.

Deze datum is bovendien bevestigt door een Assyrisch geschrift welke bekend staat als het Eponym Canon. Hier wordt vermeld: "opstand in de stad Assur, in de maand Sivan. De Zon werd verduisterd."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ..dat Ik de zon op den op den middag zal doen ondergaan,

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Dit vond ik op een site met aantekeningen bij de Bijbel:
Zonsverduistering (Amos 8:9)
In de Bijbel wordt regelmatig over Zonsverduisteringen gesproken, zij het bijna altijd in profetische betekenis. De enige vermelding waarvan zeker is dat het om een eclips gaat staat in Amos 8:9 "En het zal te dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den middag zal doen ondergaan, en het land bij lichten dage verduisteren."

Deze dag hebben de astronomen kunnen terugrekenen en was 15 juni 763 v.C. waar bij het maximum van de verduistering om 10:11 uur (lokale tijd Jeruzalem) was. Hiernaast is een kaartje met daarop het pad waar men toen de zonsverduistering kon zien. Als men zich toen binnen de blauwe lijnen bevond was de verduistering totaal, en de beste resultaten had men als de antieke waarnemer in de buurt van de rode lijn was. In Israël werd de zon dus niet geheel verduisterd, omdat deze te ver zuidelijk lag.

Deze datum is bovendien bevestigt door een Assyrisch geschrift welke bekend staat als het Eponym Canon. Hier wordt vermeld: "opstand in de stad Assur, in de maand Sivan. De Zon werd verduisterd."
Dat zal waar zijn, maar ds. van der Groe en met hem vele anderen gaan niet alleen uit van de letterlijke betekenis, maar er zit ook een verdere geestelijke strekking in. Zo zijn er heel wat voorbeelden uit de natuur die een diepere betekenis hebben, naast het gewone natuurlijke.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie