De Bijbelteksten waarnaar Guido de Brès verwijst geven denk ik aan wat hij bedoeld.argus schreef:al zijn werken, daar vallen genezingen ook onder lijkt mij, amar ik denk dat we wat de rest betreft wel op een lijn zitten..
artikel 22
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4797
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: artikel 22
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- François Turretini
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45
Re: artikel 22
2 Kor. 5:21
21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
Deze tekst, die Johann Gottfried Walther al aanhaalde geeft toch duidelijk aan waar het om gaat? De Rechtvaardige neemt de zonde van de zondaar op Zich, en de zondaar krijgt in Christus deel aan Zijn rechtvaardigheid. Dus voor een gerechtvaardigde zondaar geldt dat zijn zonde aan de Heere Jezus is toegerekend aan het kruis, terwijl aan de zondaar de rechtvaardigheid van Christus wordt toegerekend, zodat die zondaar ook rechtvaardig is voor God. Je zou misschien kunnen zeggen dat er een soort ruil plaatsvindt tussen de zondaar die gerechtvaardigd wordt, en tussen de Heere Jezus.
21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
Deze tekst, die Johann Gottfried Walther al aanhaalde geeft toch duidelijk aan waar het om gaat? De Rechtvaardige neemt de zonde van de zondaar op Zich, en de zondaar krijgt in Christus deel aan Zijn rechtvaardigheid. Dus voor een gerechtvaardigde zondaar geldt dat zijn zonde aan de Heere Jezus is toegerekend aan het kruis, terwijl aan de zondaar de rechtvaardigheid van Christus wordt toegerekend, zodat die zondaar ook rechtvaardig is voor God. Je zou misschien kunnen zeggen dat er een soort ruil plaatsvindt tussen de zondaar die gerechtvaardigd wordt, en tussen de Heere Jezus.
Re: artikel 22
Daarmee is de vraag niet beantwoord. Want de vraag is: hoe heeft de Heere Jezus die gerechtigheid verworven, alleen met Zijn lijden en sterven, of ook met Zijn heilig leven tijdens Zijn omwandeling op aarde?François Turretini schreef:2 Kor. 5:21
21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
Deze tekst, die Johann Gottfried Walther al aanhaalde geeft toch duidelijk aan waar het om gaat? De Rechtvaardige neemt de zonde van de zondaar op Zich, en de zondaar krijgt in Christus deel aan Zijn rechtvaardigheid. Dus voor een gerechtvaardigde zondaar geldt dat zijn zonde aan de Heere Jezus is toegerekend aan het kruis, terwijl aan de zondaar de rechtvaardigheid van Christus wordt toegerekend, zodat die zondaar ook rechtvaardig is voor God. Je zou misschien kunnen zeggen dat er een soort ruil plaatsvindt tussen de zondaar die gerechtvaardigd wordt, en tussen de Heere Jezus.
Re: artikel 22
Doordat Hij de aanklager (!), satan versloeg, want Hij is voor diens verleidingen niet bezweken.Afgewezen schreef:Daarmee is de vraag niet beantwoord. Want de vraag is: hoe heeft de Heere Jezus die gerechtigheid verworven, alleen met Zijn lijden en sterven, of ook met Zijn heilig leven tijdens Zijn omwandeling op aarde?François Turretini schreef:2 Kor. 5:21
21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
Deze tekst, die Johann Gottfried Walther al aanhaalde geeft toch duidelijk aan waar het om gaat? De Rechtvaardige neemt de zonde van de zondaar op Zich, en de zondaar krijgt in Christus deel aan Zijn rechtvaardigheid. Dus voor een gerechtvaardigde zondaar geldt dat zijn zonde aan de Heere Jezus is toegerekend aan het kruis, terwijl aan de zondaar de rechtvaardigheid van Christus wordt toegerekend, zodat die zondaar ook rechtvaardig is voor God. Je zou misschien kunnen zeggen dat er een soort ruil plaatsvindt tussen de zondaar die gerechtvaardigd wordt, en tussen de Heere Jezus.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- François Turretini
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45
Re: artikel 22
Het lijkt mij dat Hij die gerechtigheid heeft verworven als mens door Zijn heilig leven op aarde. In Zijn lijden en sterven droeg Hij het gericht van God over de zonden van de gelovigen.Afgewezen schreef:Daarmee is de vraag niet beantwoord. Want de vraag is: hoe heeft de Heere Jezus die gerechtigheid verworven, alleen met Zijn lijden en sterven, of ook met Zijn heilig leven tijdens Zijn omwandeling op aarde?
Is het niet voor de hand liggend om hier de parallel te trekken: De Heere Jezus zijn aan het kruis de boze werken van de zondaren die God wil redden, toegerekend, en de gerechtvaardigde zondaar zijn de goede werken van de Heere Jezus toegerekend. Of zie ik dat verkeerd?
Re: artikel 22
gerechtvaardgen kan alleen uit gratie, ons wordt niet langer de schuld toegerekend, maar dat wil niet zeggen dat we schuldloos zijn, zoals Hij dat wel was.François Turretini schreef:Het lijkt mij dat Hij die gerechtigheid heeft verworven als mens door Zijn heilig leven op aarde. In Zijn lijden en sterven droeg Hij het gericht van God over de zonden van de gelovigen.Afgewezen schreef:Daarmee is de vraag niet beantwoord. Want de vraag is: hoe heeft de Heere Jezus die gerechtigheid verworven, alleen met Zijn lijden en sterven, of ook met Zijn heilig leven tijdens Zijn omwandeling op aarde?
Is het niet voor de hand liggend om hier de parallel te trekken: De Heere Jezus zijn aan het kruis de boze werken van de zondaren die God wil redden, toegerekend, en de gerechtvaardigde zondaar zijn de goede werken van de Heere Jezus toegerekend. Of zie ik dat verkeerd?
Hoe dan ook, als er geen direkt schiftuurlijk bewijs is, denk ik niet dat we ons bezig moeten houden met dit soort theologische uitwassen
Tot welk nut?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: artikel 22
Ik weet niet of je dat zo uit elkaar moet halen. Het lijden en sterven van Jezus was op zichzelf ook weer een daad van gehoorzaamheid.François Turretini schreef:Is het niet voor de hand liggend om hier de parallel te trekken: De Heere Jezus zijn aan het kruis de boze werken van de zondaren die God wil redden, toegerekend, en de gerechtvaardigde zondaar zijn de goede werken van de Heere Jezus toegerekend. Of zie ik dat verkeerd?
Verder, het is toch niets voor niets dat in het NT de nadruk ligt op het kruis?
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13
Re: artikel 22
Het lijden en sterven van Jezus was om voor de zonden te betalen en aan het recht van God te voldoen. Zijn opstanding was om de gerechtigheid te verwerven voor Zijn uitverkorenen.Afgewezen schreef:Ik weet niet of je dat zo uit elkaar moet halen. Het lijden en sterven van Jezus was op zichzelf ook weer een daad van gehoorzaamheid.François Turretini schreef:Is het niet voor de hand liggend om hier de parallel te trekken: De Heere Jezus zijn aan het kruis de boze werken van de zondaren die God wil redden, toegerekend, en de gerechtvaardigde zondaar zijn de goede werken van de Heere Jezus toegerekend. Of zie ik dat verkeerd?
Verder, het is toch niets voor niets dat in het NT de nadruk ligt op het kruis?
"Welke overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking." Rom. 4:25