Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Genade door recht schreef:PS: Nu zie ik dat Janneman eigenlijk de informatie wil, ik dacht even Philpot. Mogelijk beiden. Ik heb het dan ook voor jou even nagevraagd Janneman! Als je nog interessante zaken over hem en zijn prediking verneemt, moet je dat maar even op het forum zetten.
ZIe ook mijn respons twee berichten eerder in deze lijn die afkomstig was uit De Hoeksteen en grotendeels de feiten van Genade door recht bevestigd. Enkele vragen van mijn kant:

Kan de tekst van het grafschrift van Jorens in Gorinchem op het forum gezet worden?
Janneman of iemand anders verwees naar een RD artikel zo'n 30 jaar terug. Kan dit artikel opgespoord worden?
Atze
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Astroguy: Dat artikeltje uit de Hoeksteen was me bekend. Het door jou aangehaalde familiebericht zou dus kunnen kloppen.
Genade door recht: Bedankt voor je verdere informatie.
Nogmaals dank aan beide.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

astroguy schreef:
Genade door recht schreef:PS: Nu zie ik dat Janneman eigenlijk de informatie wil, ik dacht even Philpot. Mogelijk beiden. Ik heb het dan ook voor jou even nagevraagd Janneman! Als je nog interessante zaken over hem en zijn prediking verneemt, moet je dat maar even op het forum zetten.
ZIe ook mijn respons twee berichten eerder in deze lijn die afkomstig was uit De Hoeksteen en grotendeels de feiten van Genade door recht bevestigd. Enkele vragen van mijn kant:

Kan de tekst van het grafschrift van Jorens in Gorinchem op het forum gezet worden?
Janneman of iemand anders verwees naar een RD artikel zo'n 30 jaar terug. Kan dit artikel opgespoord worden?
Het RD bevestigde vandaag dat er in 2005 geen overlijdens advertentie geplaatst is voor Jorens. Wat dat betreft blijft het bij het grafschrift. De overige vraag (artikel in RD 30 jaar terug) blijft overigens vooralsnog onbeantwoord.
Atze
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Bericht door Genade door recht »

[quote="astroguy"][quote="Genade door recht"]PS: Nu zie ik dat Janneman eigenlijk de informatie wil, ik dacht even Philpot. Mogelijk beiden. Ik heb het dan ook voor jou even nagevraagd Janneman! Als je nog interessante zaken over hem en zijn prediking verneemt, moet je dat maar even op het forum zetten.[/quote]

ZIe ook mijn respons twee berichten eerder in deze lijn die afkomstig was uit De Hoeksteen en grotendeels de feiten van Genade door recht bevestigd. Enkele vragen van mijn kant:

Kan de tekst van het grafschrift van Jorens in Gorinchem op het forum gezet worden?
Janneman of iemand anders verwees naar een RD artikel zo'n 30 jaar terug. Kan dit artikel opgespoord worden?[/quote]


Een beetje verlaat, maar hieronder de tekst van de steen:

TER NAGEDACHTENIS

aan

mijn geliefde man,

onze zorgzame vader en opa

JANNIS JORENS


26 februari 1927 23 mei 2005
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Genade door recht schreef:
astroguy schreef:
Genade door recht schreef:PS: Nu zie ik dat Janneman eigenlijk de informatie wil, ik dacht even Philpot. Mogelijk beiden. Ik heb het dan ook voor jou even nagevraagd Janneman! Als je nog interessante zaken over hem en zijn prediking verneemt, moet je dat maar even op het forum zetten.
ZIe ook mijn respons twee berichten eerder in deze lijn die afkomstig was uit De Hoeksteen en grotendeels de feiten van Genade door recht bevestigd. Enkele vragen van mijn kant:

Kan de tekst van het grafschrift van Jorens in Gorinchem op het forum gezet worden?
Janneman of iemand anders verwees naar een RD artikel zo'n 30 jaar terug. Kan dit artikel opgespoord worden?

Een beetje verlaat, maar hieronder de tekst van de steen:

TER NAGEDACHTENIS

aan

mijn geliefde man,

onze zorgzame vader en opa

JANNIS JORENS


26 februari 1927 23 mei 2005
Bedankt.

In het genoemde artikel werd als geboortejaar 1926 genoemd. Hier is dus alweer een verbetering.

De enige vraag die nog overbijft is dus het artikel in het RD van zo'n 30 jaar terug.
Atze
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Lang leve Digibron!!....
Als amateur-kerhistoricus vond ik daar info over J.W. Stikkers en J. Jorens. Over Stikkers vermeldt Oude Paden (1.3.2003) en over Jorens RD (30.3.1974) het een en ander.
En dit deed me verzuchten...`onze lieve heer heeft vreemde kostgangers`....
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door astroguy »

Eppo Gremdaat schreef:Lang leve Digibron!!....
Als amateur-kerhistoricus vond ik daar info over J.W. Stikkers en J. Jorens. Over Stikkers vermeldt Oude Paden (1.3.2003) en over Jorens RD (30.3.1974) het een en ander.
En dit deed me verzuchten...`onze lieve heer heeft vreemde kostgangers`....
En lang leve de mensen die begraafplaatsen fotograferen:
http://www.online-begraafplaatsen.nl/ze ... sid=260913
Atze
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9131
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb nogmaals dat artikel over ds Stikkers gelezen: http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011

Wat een ontzettend extreem verhaal!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door eilander »

Dit soort verhalen dienen helemaal nergens toe. Ik zou geen enkele goede reden kunnen bedenken om naar dit soort mensen onderzoek te doen of hierover nog iets te lezen.

Het is m.i. ook onbijbels om Godonterende feiten uit het leven van iemand die eigenlijk vergeten is, naar boven te halen. Ik heb het hier niet over feiten verdoezelen, maar sommige zaken kunnen echt beter voorgoed vergeten worden. De rubriek kerkhistorie met een knipoog in het RD is daar ook af en toe een voorbeeld van, helaas.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16804
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Dit soort verhalen dienen helemaal nergens toe. Ik zou geen enkele goede reden kunnen bedenken om naar dit soort mensen onderzoek te doen of hierover nog iets te lezen.

Het is m.i. ook onbijbels om Godonterende feiten uit het leven van iemand die eigenlijk vergeten is, naar boven te halen. Ik heb het hier niet over feiten verdoezelen, maar sommige zaken kunnen echt beter voorgoed vergeten worden. De rubriek kerkhistorie met een knipoog in het RD is daar ook af en toe een voorbeeld van, helaas.
Tja, onze dorpskomiek schreef vroeger al: de krant moet ook vol... Dat geldt voor het RD evenzeer als voor een seculiere krant.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Dit soort verhalen dienen helemaal nergens toe. Ik zou geen enkele goede reden kunnen bedenken om naar dit soort mensen onderzoek te doen of hierover nog iets te lezen.

Het is m.i. ook onbijbels om Godonterende feiten uit het leven van iemand die eigenlijk vergeten is, naar boven te halen. Ik heb het hier niet over feiten verdoezelen, maar sommige zaken kunnen echt beter voorgoed vergeten worden. De rubriek kerkhistorie met een knipoog in het RD is daar ook af en toe een voorbeeld van, helaas.
Tja, onze dorpskomiek schreef vroeger al: de krant moet ook vol... Dat geldt voor het RD evenzeer als voor een seculiere krant.
Natuurlijk, daar zit wel wat in (hoewel het RD een hoger doel heeft...)
Maar iets grappigs uit de kleine kerkgeschiedenis naar voren halen is mijns inziens toch echt iets anders dan schrijven over dronken diakenen of predikanten die een scheve schaats reden.
DDD
Berichten: 29208
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door DDD »

Misschien als waarschuwing?

Er zijn tenslotte genoeg mensen die op dit moment even onnozel achter hun dominee aanlopen als de kerkgangers destijds in Bussum.

Sommige dingen zijn daarnaast ook gewoon leuk om te weten. Andere mensen promoveren op de heren van de Heerlijkheid Cromstreyen, om maar een voorbeeld te noemen. Of op de handel van de VOC.

Het zegt mijns inziens wel degelijk iets dat zoiets voor kan komen.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door astroguy »

DDD schreef:Misschien als waarschuwing?

Er zijn tenslotte genoeg mensen die op dit moment even onnozel achter hun dominee aanlopen als de kerkgangers destijds in Bussum.

Sommige dingen zijn daarnaast ook gewoon leuk om te weten. Andere mensen promoveren op de heren van de Heerlijkheid Cromstreyen, om maar een voorbeeld te noemen. Of op de handel van de VOC.

Het zegt mijns inziens wel degelijk iets dat zoiets voor kan komen.
Helaas komt het voor en zulke geschiedenissen kunnen inderdaad dienen als waarschuwing. De Bijbel zegt al zoiets over het volk Israel in de woestijn ons ten waarschuwing. En de zonde van David met Batsheba wordt in Samuel zelfs tamelijk expliciet ons voorgehouden om over Juda en Tamar maar te zwijgen. Ik denk dat deze mannen het maar wat graag uit de geschriften hadden willen houden, erg verheffend was het niet. Maar opnieuw het is ons voorgehouden ter waarschuwing maar ook om te leren dat de verlossing van de zonden op geen enkele manier van mensen te verwachten was.

En bovendien moeten we oppassen voor valse schaamte, nl. als het in "onze" kringen voorkomt dat we ons er voor schamen dat het gebeurd is. Verzwijgen in dat geval is misschien minder goed. Maar we hoeven ook niet elk detail uit de drek te halen. Als we bijvoorbeeld de serie Predikanten en Oefenaars doorlezen waar veel voorgangers uit de Gereformeerde Gezindheid voor ogen gebracht worden dan denk ik dat in het algemeen ook het minder goede op een ingetogen manier gebracht wordt.
Atze
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door Nipo »

Een zoektocht naar een bepaalde predikant kan best een goede reden hebben: via een PB vernam ik dat Janneman door deze predikant was gedoopt. Interesse is dan niet helemaal onmogelijk, toch? Alle malle verhalen alhier werden gepubliceerd door anderen.....
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Plaats reactie