SGP en CU breken met elkaar

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik vind het een verkeerde profileringsdrang om de SGP vanwege haar vrouwenpositie aan te vallen, zeker daar je altijd met die partij hebt samengewerkt! Wees daar dankbaar voor. Bovendien weten die CU-ers maar al te goed dat als de SGP haar vrouwenstandpunt wijzigt de CU opeens 50% of meer van haar leden verliest. Ten opzichte van het vrouwenstandpunt ben ik neutraal, maar principieel echt een SGP-er. Bij sommigen weegt echter het één zwaarder dan het ander, en stemt men wel CU.
En verder vind ik dat ruziemaken nu niet echt getuigen van een christelijke levensdrang. Bovendien bewijst dit temeer dat zelfs de CU in het hedendaagse 'intolerantiegezwam'gedrag mee gaat, ofwel sinds een paar maanden kan je niet meer samenwerken met principiele mensen. Ik had goede hoop steun te krijgen van de CU inzake die hele commotie rond fundamntalistieche groeperingen (is overigens ook nog wel gebeurd), maar dit gaat wer over de schreef.
de Paus

Bericht door de Paus »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
De CU Is er op dit moment bewust op uit om te breken met de SGP. Ik vindt dit een slechte zaak. Juist in een tijd waarin we elkaar hard nodig hebben!!
Dit is een slechte zaak en getuigd niet van christelijk gedrag vanuit de CU
--------------------------------------------------------------------------------

Ik weet niet precies wat er allemaal speelt tussen ChristenUnie en SGP. Wel weet ik dat het standpunt van de SGP over de positie van de vrouw niet samengaat met het standpunt over de positie van de vrouw binnen de ChristenUnie. Zelf zie ik geen enkel bezwaar om vrouwen te weren uit DenHaag. En op Bijbelse gronden meen ik ook te kunnen zeggen dat vrouwen in de politiek niet verboden wordt. Of wie kan mij een tekst aandragen die dit wel verbiedt?

de paus
strik

Bericht door strik »

De CU Is er op dit moment bewust op uit om te breken met de SGP. Ik vindt dit een slechte zaak. Juist in een tijd waarin we elkaar hard nodig hebben!! Dit is een slechte zaak en getuigd niet van christelijk gedrag vanuit de CU.
Een onzinnig statement. De -veel kleinere- SGP breekt juist met de CU. Veelal vanwege het feit dat er vrouwen op verkiesbare plaatsen worden gezet door de ledenraden van de CU, volledig democratisch dus. En wat ik zo raar vond? Zolang de vrouwen maar op onverkiesbare plaatsen stonden, wilde de SGP wel meedoen. Conclusie: de SGP is net als iedere andere politieke partij: opportunistisch.
Rinie

Bericht door Rinie »

CU wil groot worden. Heel simpel. Met de verkiezingen in 1998 hoopte de RPF 5 zetels te halen. Dit is lang niet gelukt. Nu proberen ze groot te worden met de CU, maar daarvoor moeten ze het imago van kleine zwartenkousenpartij (die ze toch wel enigszins hebben) kwijtraken. Daarom moeten ze ook niet teveel samenwerken met de SGP. Daarom heeft het soms amendementen op principiële zaken met een seculiere partij, soms zelfs geheel buiten SGP en CDA om.
CU heeft bovendien al laten weten, niet samen te willen regeren met de VVD, omdat die weliswaar conservatiever, maar te rechts is. Notabene van Balkenende (CDA dus!) moest het verwijt komen, dat ze politieke ligging (links of rechts) waarderen boven principiële ligging.

Overigens heeft in deze zaak de SGP ook haar fouten. Ze moeten geen voorwaarden gaan stellen aan de kanditaten van de andere partij. Het al of niet verkiesbaar stellen van vrouwen is een zaak van de CU, niet van de SGP. Laten ook christenpolitici als broeders samenwonen, en zich niet bemoeien met het praktische beleid van de ander.
Adje

Bericht door Adje »

Ze moeten geen voorwaarden gaan stellen aan de kanditaten van de andere partij.
Maar dat maakt de SGP juist tot SGP! Dat idealistische, theocratisch doordrongen, maatschappijdoordrongen besef! Men wil de maatschappij verbeteren, naar Gods model (in hun opinie dan), en dat is juist het eigene van de SGP. Hun politiek laat niemand koud en gaat iedereen aan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Deze vind ik leuk:
Het al of niet verkiesbaar stellen van vrouwen is een zaak van de CU, niet van de SGP. Laten ook christenpolitici als broeders samenwonen, en zich niet bemoeien met het praktische beleid van de ander.
Broeders?? Of Zusters??
Rinie

Bericht door Rinie »

Misschien blijkt hieruit al enigszins mijn opinie? :)
Als ze alleen als zusters zouden samenwonen, dan was het ook zo eenzijdig, want van de SGP valt dit voorlopig nog niet te verwachten. ;)
Menno

Bericht door Menno »

Beste CU'ers en SGP'ers,

De kwestie van het opbreken van samenwerking tussen CU en SGP is aangezwengeld door de CU. Eind vorig jaar beweerde de CU op hoge toon dat het aantal samenwerkingsverbanden maar liefst met 40% is gedaald.

Vorige week bleek dat de CU zich behoorlijk had ver-teld. Vandaar de SGP-suggestie om een telraam of rekenmachientje aan te bieden. Er is weliswaar achteruitgang, maar lang niet zoveel als is gesuggereerd.

Maar het (al dan niet bedoelde) effect van het foute bericht was wél dat de SGP weer eens in de beklaagdenbank zat, temeer omdat erbij werd gezegd dat die enorme achteruitgang (waar dus niks van klopt) lag aan de SGP die weer zo moeilijk deed over 'de vrouw'.

Nu is er dus een telraam aan te pas gekomen, en ziedaar: het valt allemaal reuze mee. Slechts in een paar plaatsen zijn de partijen los van elkaar op eigen kracht verder gegaan. Waar nog bijkomt dat in enkele plaatsen de CU zélf de samenwerking heeft verbroken! In Ridderkerk bijvoorbeeld, en in Lelystad kwamen ze er eerlijk voor uit liever niet (meer) met die SGP op één hoop te worden gegooid.

Dat is natuurlijk het goede recht van de CU, net zoals het het goede recht is van de SGP om eveneens een eigen lijn te kiezen. Maar doe dan niet alsof de SGP de zwarte piet is (daar geloof ik sowieso niet in, net zomin als in sinterklaas). Wees dan fair, en geef niet de SGP en haar actieve voorzitter Kolijn de schuld.

Mogen partijen oordelen over elkaars kandidaten? Nee, natuurlijk niet! Ieder gaat over z'n eigen lijst. Maar dat is het 'm nu juist: is er een gezamenlijke lijst (en daar zitten de problemen!), dan is er ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dat is zo logisch als wat.

Het zou mij een lief ding waard zijn wanneer de partijen er in onderling goed overleg uitkomen. Gelukkig gebeurt dat in nagenoeg alle plaatsen, waarbij veel afhangt van de personen met wie je te maken hebt. Lukt de samenwerking niet, kom daar gewoon voor uit. Dat is helemaal geen schande, als je het maar uitlegt en vervolgens als goede vrienden naast elkaar samen verder probeert te komen. Beter in vrindschap naast elkaar dan met ruzie bij elkaar.

Menno de Bruyne

[Edited on 2/1/02 by Menno]
Menno

Bericht door Menno »

Waarde Strik,

Bijna zou ik vergeten in te gaan op jouw opmerking over die "opportunistische" SGP.

Als je een SGP'er bent, zeg ik: je hebt een beetje gelijk, want helemaal rechtlijnig is de SGP-gedragslijn niet. Maar de SGP is nu eenmaal geen liniaalfabriek. Soms moet je wel eens wat om samen verder te komen.

Ben je een CU'er, dan zeg ik: juist jij moet ons dit niet verwijten, want het is nu juist een concessie die we doen aan jouw partij, juist terwille van de samenwerking.

Menno



[Edited on 2/1/02 by Menno]
Plaats reactie