Moet SGP-CU meeregeren??

Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Gods geboden worden nogal verschillend uitgelegd merk ik. Waarom zijn er anders verschillende patijen nodig om Gods woord uit te leggen?"

In elk geval staan de Christen Unie en de SGP wat dat betreft op een lijn. Van de CDA vraag je het je soms wel eens af. Maar Gods geboden zijn zo ontzettend duidelijk, lees Exodus 20 maar, dat een kind van 12 zich niet kan verontschuldigen als hij de wet niet houdt.

Dat de geboden enkel goeds brengen vind je in de praktijk niet werkbaar, zou je dat uit kunnen leggen?

"Zo sociaal vind ik de SGP niet, de CU scoort daarin m.i veel beter."

Het kan altijd beter, maar mijn punt was dat ook de SGP op heel de samenleving gericht is, de CU nog wat meer op de armeren misschien, daar kun je gelijk in hebben.

"Op de punten rond de menselijke waardigheid zijn de SGP-punten vrijwel steeds identiek aan bv het rechts-conservatieve Vlaams Blok of de neo-fascistische partijen."

Ook dit begrijp ik niet helemaal, kun je dat wat nader toelichten?

"In mijn buurt bestaat het overgrote merendeel van de geloivigen uit moslims, krijgt een voorstel om de zondagsrust te verplaatsen naar de vrijdag de goedkeuring van de SGP?"

Met dat ik zeg dat de SGP heel de samenleving op het oog heeft en het beste met haar voor heeft wil ik NIET zeggen dat de SGP de wil van het volk uitvoert. De wil van het volk kan vaak de zonde zijn die leidt tot het eeuwige verderf en de toorn Gods opwekt. De SGP wil dat verhoeden en geeft krachtig getuigenis.
De SGP heeft dus het natuurlijk en geestelijk welzijn van het volk op het oog en daar past het sluiten van moskeeen en het handhaven van de zondagsrust (of het niet willen verplaatsen van die rust naar de vrijdag van de afgod Allah) zeer wel bij!
Fenomeen

Bericht door Fenomeen »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"Gods geboden worden nogal verschillend uitgelegd merk ik. Waarom zijn er anders verschillende patijen nodig om Gods woord uit te leggen?"

In elk geval staan de Christen Unie en de SGP wat dat betreft op een lijn. Van de CDA vraag je het je soms wel eens af. Maar Gods geboden zijn zo ontzettend duidelijk, lees Exodus 20 maar, dat een kind van 12 zich niet kan verontschuldigen als hij de wet niet houdt.
De koran is ook duidelijk, de Lao-Tse ook en de veda's zijn ook wel te doen.
Waarom zou ik voor Exodus een uitzondering maken?
Probeer het vanuit mijn (niet-christelijk) standpunt te bekijken, voor jou is dit een stuk makkelijker.
Overigens lees ik in Exodus: 'Thou shalt not kill'
Het staat er inderdaad erg duidelijk. ;-)
Dat de geboden enkel goeds brengen vind je in de praktijk niet werkbaar, zou je dat uit kunnen leggen?
Er zijn weinig zaken in Nederland waarover mensen het unamiem eens zijn of iets goed of niet goed is, ook binnen het christelijke geloof.
Wat een gereformeerde goed noemt kan een katholiek de haren doen rijzen en vice versa.
Maar om dat de SGP te laten bepalen aan de hand van een boek met een absolute waarheidsclaim ('omdat God dat zo wil') stuit mij tegen de borst.
Zie AEL-verhaal.

"Zo sociaal vind ik de SGP niet, de CU scoort daarin m.i veel beter."

Het kan altijd beter, maar mijn punt was dat ook de SGP op heel de samenleving gericht is, de CU nog wat meer op de armeren misschien, daar kun je gelijk in hebben.
Ik dacht altijd dat Jezus voornamelijk affiniteit had met de armen en de verdrukten maar dat heb ik dan verkeerd begrepen...
"Op de punten rond de menselijke waardigheid zijn de SGP-punten vrijwel steeds identiek aan bv het rechts-conservatieve Vlaams Blok of de neo-fascistische partijen."

Ook dit begrijp ik niet helemaal, kun je dat wat nader toelichten?
Als het bv over het homohuwelijk oid gaat loopt fundi-christen-land hand in hand met neo-nazis, dat geeft mij te denken.

Met dat ik zeg dat de SGP heel de samenleving op het oog heeft en het beste met haar voor heeft wil ik NIET zeggen dat de SGP de wil van het volk uitvoert.
Wat is in deze het verschil met een andere vorm van dictatuur dan de theocratie?
Bij mijn weten komt het van demos en kratein en dat betekent toch echt dat het volk regeert.
De wil van het volk kan vaak de zonde zijn die leidt tot het eeuwige verderf en de toorn Gods opwekt.
Zonde is een relatief begrip, wat voor jou zondig is kan voor mij niet zondig zijn.
De SGP wil dat verhoeden en geeft krachtig getuigenis.
Mijn 'zondes' zijn mijn verantwoording, niet die van de SGP en dat hoeft wat mij betreft geen wetgeving te worden.
Welke krachtige getuigenis?
Door wie gesteund? Het Nederlandse volk?
De SGP heeft dus het natuurlijk en geestelijk welzijn van het volk op het oog en daar past het sluiten van moskeeen en het handhaven van de zondagsrust (of het niet willen verplaatsen van die rust naar de vrijdag van de afgod Allah) zeer wel bij!
Het lijkt mij dat het volk het prima redt zonder de SGP in de regering.
Vrijheid van godsdienst geldt niet voor andere godsdiensten begrijp ik? Voor islamieten is de christelijke God een afgod en voor een Hindoe beiden.
Maar of dit de houding is om te gaan regeren in het Nederland van nu (met drie kwart miljoen moslims, still rising fast)?
Ik vraag het me af.
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door Fenomeen
Oorspronkelijk gepost door Riks
Beste Fenomeen,

Van welke regeltjes trek jij je wel wat aan? Ook een liberaal heeft toch wel een moraal? Zo ja, dan verneem ik die graag van je.
Waarom zou ik me iets van de regels uit de bijbel moeten aantrekken? (een aantal sta ik achter en volg ik, maar dat is vrije keuze).
Trek jij je iets aan van de koran?

Ik ben geen liberaal hoor LOL, ik heb wel een paar liberale trekjes maar m'n basis is links. Vandaar dat ik ook met de CU minder moeite heb maar dan gaat het meestal over sociaal-economische kwesties en die zijn nou eenmaal makkelijker dan ethische kwesties.

Het lijkt me overigens dat 'moraal' hebben iets is dat niet alleen bij SGP-ers voorkomt.
Maar om de SGP-moraal nou 'hundertprozentig' als 'goed' te bestempelen en daar wetgeving aan op te hangen gaat mij wat te ver.
Fenomeen, ik vroeg naar jouw moraal!! Niet naar wat jij van de SGP-moraal vindt. Ik vraag gewoon met welk ethische uitgangspunten jij in het leven staat.
Dat alleen de SGP moraal heeft heb je mij niet horen zeggen!!:ki:ki:ki
Plaats reactie