Liever geen kabinet, dan dit kabinet?

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Als je 90% gaat heffen op veelverdieners ontneem je hen de lust om te ondernemen wat allereerst gevolgen heeft voor de onderste laag.

Het is dom om te denken dat je de 'bovenste laag' hard kunt pakken terwijl je de onderste laag ontziet.

De onderste laag krijgt wat ze heeft dankzij de ondernemers lust van de bovenste laag.

Er is niets slechter voor de economie dan de werklozen en de kansarme te veel geld te geven.
Het klinkt mooi en sociaal, maar uiteindelijk zakt de verzorgingsstaat door z'n hoeven omdat het voor de 'lagen boven de onderste lagen' aantrekkelijker wordt om ook werkloos / arbeidsongeschikt te worden.

Een goed sociaal stelsel met hoge uitkeringen zou alleen werken als de mens 'goed' zou zijn, en dat gelooft toch niemand hier?
Het 90% idee is maar een voorbeeld. Ik heb er spijt van dat ik dit genoemd hebt omdat het de discussie vertroebelde. Toch meen ik dat ik steun gekregen hebt uit een wel zeer onverwachte hoek. De topondernemers zelf. Ook zij vinden het raar dat als het personeel de broekriem aanhaalt het salaris van de topman toch omhoog gaat. Er schijnt gisteren op de TV bij de NCRV een programma te zijn geweest wat hier over ging. Daar waren ook 2 topmensen bij en die vonden ook dat het verschil niet te veel mocht oplopen. (dit heb ik van horen zeggen)

Uiteraard moet er een prikkel zijn om te gaan werken. Maar het ontslaat niemand van de plicht om niet te zorgen voor zijn medemens. Dat is een van mijn punten die ik wilde maken. Mensen die hulp nodig hebben moeten dat ook krijgen. En de overheid heeft daar m.i. een verantwoording liggen.
Robert

Bericht door Robert »

NAtuurlijk, de top-verdieners maken het te gek, maar dat maakt verder macro-economisch niet uit.

Het is goed dat het afgelopen is, maar verwacht geen veranderingen daardoor.
Het gaat om enkele 10-tallen mensen, en het leidt alleen de discussie af van waar het over gaat.

Hoe ver gaat solidariteit.
Ook zonder de 90% gaat mijn verhaal op. Ook voor 70%
Carpe Diem tamen Memento Mori
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Robert
NAtuurlijk, de top-verdieners maken het te gek, maar dat maakt verder macro-economisch niet uit.
dit maakt macro economisch wel uit als vakbonden dit niet meer pikken. Lees topic van Quazzy
Robert

Bericht door Robert »

Dat is waar, dan maakt het wel uit.
Maar daaruit blijkt dan opnieuw dat de vakbonden niet realistisch werken. Zij kunnen niet de complete economie tirraniseren omdat een paar mensen zich verrijken, waar de rest van de samenleving ook niets aan kan doen.

Maar Lodewijk de Waal is volgens mij meer bezig met zichzelf te profileren in de hoop op meer leden (die heeft hij nml niet zo veel meer) dan op het voeren van een zinnig discussie.
KurtYo

Bericht door KurtYo »

Las in het begin van de topic over 'de rijken moeten ook inleveren, iedereen moet dat'. Natuurlijk. Alleen hebben de rijken wat om in te leveren, de armen niet. Ik vind dat de rijken in moeten leveren ten gunste van de armeren... Nee, ik ben niet blij met het regeeraccoord!!!
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door KurtYo
Las in het begin van de topic over 'de rijken moeten ook inleveren, iedereen moet dat'. Natuurlijk. Alleen hebben de rijken wat om in te leveren, de armen niet. Ik vind dat de rijken in moeten leveren ten gunste van de armeren... Nee, ik ben niet blij met het regeeraccoord!!!
Arm is wat anders dan bedelaar. De laatste mogen we nooit laten staan, de eerste groep 'arm' is een bijbels onderscheid wat onvermijdelijk is na de val.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
KurtYo

Bericht door KurtYo »

Wat niet wil zeggen dat we daarom niet moeten helpen.. Of dat de rijkeren niet moeten helpen...
Plaats reactie