verschil tussen arm en rijk
- ndonselaar
- Contacteer:
- ndonselaar
- Contacteer:
Beste Kurtyo, hoe krijgen we de verschillen weer kleiner?
Als we een wond zien, stellen we ons dan tevreden met een pleister of willen we de oorzaak weten. Natuurlijk de pleister blijft nodig, maar daar zijn we er niet mee!
De oorzaak in dit verschil is een bijbelse notie die ons uit de val toeroept dat mens geneigd is tot alle kwaad. Nochtans mocht er in Israël geen bedelaar zijn. Dat moet ook ónze opdracht zijn. Of we echter die andere verschillen kunnen verminderen?
Als we een wond zien, stellen we ons dan tevreden met een pleister of willen we de oorzaak weten. Natuurlijk de pleister blijft nodig, maar daar zijn we er niet mee!
De oorzaak in dit verschil is een bijbelse notie die ons uit de val toeroept dat mens geneigd is tot alle kwaad. Nochtans mocht er in Israël geen bedelaar zijn. Dat moet ook ónze opdracht zijn. Of we echter die andere verschillen kunnen verminderen?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het is een groot gevaar om nu in 1 keer de top inkomens van managers te verlagen. Voor topmangers wordt het dan niet meer interesant om manager te zijn in nederland en zoeken dan een bedrijf in het buitenland waardoor de kennis in nederland afneemt en de economie zal gaan terug lopen.Oorspronkelijk gepost door jacob
Het is denk ik voor alle mensen op dit forum normaal dat er verschil is, tussen inkomens van diverse mensen. Een arts zal meer verdienen dan bijvoorbeeld een fietsenmaker. (opleiding, verantwoordelijkheid ed.)
Nu is door verschillende factoren op deze wereld het volgende aan de hand; 70% van het inkomen word verdiend door ongeveer 10% van de wereldbevolking (cijfers kunnen verkeerd zijn overgenomen doe dit uit mijn hoofd maar zal niet veel afwijken van de werkelijkheid)
Mijn vraag aan jullie is de volgende.
Heeft de overheid een taak om de verschillen tussen rijk en arm niet te groot te laten worden? zo ja hoe zou de overheid dat dan moeten doen.
Hoe zou het volgens jou op grond van de bijbel moeten zijn?
Ik erken dat er topinkomens zijn en heel lagen inkomens in nederland waar heel veel verschil tussen zit. Maar dit wil nog niet zeggen dat de laagste inkomens het slecht hebben. Natuurlijk heb je probleem gevallen maar hiervoor zou een bepaalde regeling moeten komen.
Het inkomen van de lage inkomens opschroeven door het bij de top managers weg te halen is geen optie.
Het eerste uitgangspunt moet niet zijn dat lage inkomens meer gaan krijgen maar dat er weer werk of beter omstandigheden worden gecreeerd doordat de economie goed loopt.
Probeer maar wat te minderen met de topinkomens maar zorg er wel voor dat dit niet ten koste gaat van de economie in nederland. Want dan krijgt iedereen het minder.
Ik zeg samen met marijnissen: Nederland is geen 2e wereld land. (Alleen ik bedoel het waarschijnlijk anders .)
Verschillen in inkomen worden volgens mij steeds kleiner. Grote inkomens leveren al jarenlang meer in dan e kleine inkomens. Maar hoe ontstaat nu rijk en arm.
Om maar heel simpel te zeggen, dit kunnen we nooit wegkrijgen. Er zullen altijd rijken en armen zijn en in de middemoot.
Ik noem maar iets simpels. Vroeger kregen wij thuis allemaal hetzelfde zakgeld. Jaren later kwam je er achter dat de een altijd tekort kwam en dat de ander kans han gezien een flink spaarcentje op te bouwen.
Dus als een ieder hetzelfde zou verdienen dan nog zou er verschil ontstaan door een verschillend bestedingspatroon.
De een weet nu eenmaal met een euro meer te doen dan de ander. De een geeft veel uit aan sport en materieel, terwijl de ander veel geld uitgeeft aan cultuur of men geeft niets om dit alles en houdt dan ook steeds wat over.
Volgens mij is er in Nederland niet echte armoede of we kunnen er zelf wel wat aan doen.
Als ik verhalen hoor over mensen met een uitkering die wel een hond er op na houden, wel een luxe autorijden, wel op diversen verenigingen zitten voetbal en noem maar op. ook naar toneel en film gaan, ja dan zal je met je uitkering tekort komen. Maar er kan dan wel heel wat bezuinigd worden.
Ik heb ook geen hond, en ga nooit naar de bioscoop of de schouwburg en ik ben geen lid van een sportvereniging. En ben ikdaar minder om? Ik voel het althans niet.
Maar tegenwoordig vind men dat men overal recht op heeft.
Ik denk dat we tegenwoordig in zoveel weelden leven dat we vaak vanwege onze weelde klagen.
Om maar heel simpel te zeggen, dit kunnen we nooit wegkrijgen. Er zullen altijd rijken en armen zijn en in de middemoot.
Ik noem maar iets simpels. Vroeger kregen wij thuis allemaal hetzelfde zakgeld. Jaren later kwam je er achter dat de een altijd tekort kwam en dat de ander kans han gezien een flink spaarcentje op te bouwen.
Dus als een ieder hetzelfde zou verdienen dan nog zou er verschil ontstaan door een verschillend bestedingspatroon.
De een weet nu eenmaal met een euro meer te doen dan de ander. De een geeft veel uit aan sport en materieel, terwijl de ander veel geld uitgeeft aan cultuur of men geeft niets om dit alles en houdt dan ook steeds wat over.
Volgens mij is er in Nederland niet echte armoede of we kunnen er zelf wel wat aan doen.
Als ik verhalen hoor over mensen met een uitkering die wel een hond er op na houden, wel een luxe autorijden, wel op diversen verenigingen zitten voetbal en noem maar op. ook naar toneel en film gaan, ja dan zal je met je uitkering tekort komen. Maar er kan dan wel heel wat bezuinigd worden.
Ik heb ook geen hond, en ga nooit naar de bioscoop of de schouwburg en ik ben geen lid van een sportvereniging. En ben ikdaar minder om? Ik voel het althans niet.
Maar tegenwoordig vind men dat men overal recht op heeft.
Ik denk dat we tegenwoordig in zoveel weelden leven dat we vaak vanwege onze weelde klagen.
Ik denk dat we de discussie eerst moeten beperken tot Nederland (wat niet wil zeggen dat ik er voor ben om te snoeien in het bedrag ten bate van ontwikkelingshulp!).
In Nederland zijn wel degelijk veel probleemgevallen, ik denk dat julie je daar in vergissen (als ik het goed heb was het o.a. Jelle die zei dat het meeviel). Ik denk dat er wel wat gesnoeid kan worden in de topinkomens. Maar dan krijg je dus ook de stap verder: namelijk de wereldwijde situatie.
Dus eerst landelijk meer gelijktrekking van de inkomens (het minimum is geen pretje) (btw: ben het wat dit betreft wel eens met KurtYo). Vervolgens is het de bedoeling om wereldwijd de problemen aan te pakken. En ga mij niet vragen hoe, ik heb me daar niet genoeg in verdiept om een antwoord te geven.
In Nederland zijn wel degelijk veel probleemgevallen, ik denk dat julie je daar in vergissen (als ik het goed heb was het o.a. Jelle die zei dat het meeviel). Ik denk dat er wel wat gesnoeid kan worden in de topinkomens. Maar dan krijg je dus ook de stap verder: namelijk de wereldwijde situatie.
Dus eerst landelijk meer gelijktrekking van de inkomens (het minimum is geen pretje) (btw: ben het wat dit betreft wel eens met KurtYo). Vervolgens is het de bedoeling om wereldwijd de problemen aan te pakken. En ga mij niet vragen hoe, ik heb me daar niet genoeg in verdiept om een antwoord te geven.