De praktijk van Artikel 36 NGB

Koekie

Bericht door Koekie »

Oorspronkelijk gepost door Robert

De Bijbel geeft alleen de "overheid" van Israël de taak het land naar Zijn wet te besturen.
Voor de heidense overheden heeft God geen opdracht.
Het nieuwe testament kent geen politiek (itt tot het OT.)

Wat betreft "De decaloog",
de Bijbel kent maar 1 wet, en dat is de Thora. Die kun je niet verkleinen tot 'de 10 geboden'.
1 Timotheus 2: 1-4
Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden: smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen.
2 Voor koningen en allen die in hoogheid zijn, opdat wij een stil en gerust leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onze Zaligmaker
4 Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen.

Ik denk dat dit wat het eerste punt (NT) betreft geen verder uitleg behoeft!

Het tweede punt heeft gevolgen die je misschien niet overziet, Robert:
Als jij alle wetten in de Thora wilt houden dan heeft dat ook tot gevolg dat je geen wollen trui meer op je spijkerbroek mag dragen aangezien dit verschillende stoffen zijn en wil jij weer terug naar het zoenoffer?

Ik zou wat dit betreft de tien geboden nog verder willen samenvatten tot het gebod der liefde zoals Jezus het heeft samengevat in Mattheus 22:37-40. (cath. vraag 4)
En ik denk dat als de overheid dit als uitgangspunt zou nemen en wij als volk Timotheus in acht nemen dit een absoluut positievere uitwerking heeft dan het machtsspelletje wat nu in de politiek de boventoon voert.
limosa

Bericht door limosa »

Art. 36 beschrijft een ideaal-plaatje. Daar zijn we nog een heel eind van af. 't Is wel goed dat de SGP naar dat ideaal streeft maar er moeten allerlei zaken nog veranderen willen we aan dit artikel invulling kunnen geven. Neem nu de uitdrukking "te weren valse godsdienst", wat moeten we van de overheid verwachten zolang de kerken zelf onderling elkaar nog niet verdragen?

Ik zou terughoudend willen zijn met dit artikel één op één te vertalen naar de dagelijkse politieke keuzen. Laten we maar trachten tot een samenleving te komen waarin we als christenen kunnen leven en ons bewegen. Een samenleving waarin de Bijbel nog een plaats heeft. Da's al heel lastig. Als dat goed wil lukken kunnen we gaan nadenken over hoe we dit artikel invulling gaan geven, maar daar zijn we nog heel ver vanaf.

Zolang het verschil tussen ideaal en werkelijkheid nog zo groot is kunnen we niet anders dan pragmatisch handelen. Denk ik. Stemmen tegen scholen die uitgaan van een andere dan de christelijke levenovertuiging kan het gehele stelsel van het bijzonder onderwijs in gevaar brengen. Daar moet je dus een beetje voorzichtig mee omgaan.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Het is de taak van de overheid om ons land naar Gods wet te besturen.Gr.
De Bijbel geeft alleen de "overheid" van Israël de taak het land naar Zijn wet te besturen.
Voor de heidense overheden heeft God geen opdracht.
Het nieuwe testament kent geen politiek (itt tot het OT.)

Wat betreft "De decaloog",
de Bijbel kent maar 1 wet, en dat is de Thora. Die kun je niet verkleinen tot 'de 10 geboden'.
De tijd van het NT was een tijd van een heidense overheid Robert, dus om dat normatief te maken, overschrijdt je mi een streep. Christus heeft nergens bevolen dat God wet 'vervallen' is. Als we Matth. 5 lezen lezen we dat geen tittel nog jota van de Wet voorbij zal gaan totdat het einde der tijden daar is.

Dat er een Thorá is, weet ik. Wel zie ik in de Decaloog alles samengevat. Zie de vraag van Christus aan de jongeling.

We moeten wel heilig huiveren als we de Schrift lezen. Hij vraagt daarin de totale mens. God wil gediend en geëerd worden, door die mens. Paulus spreekt een anathéma uit over een 'ander Evangelie'. Johannes spreekt over de 'antichrist' die ontkent dat Hij is de Zoon van God. Zal dan de overheid mogen toestaan dat er een gebouw wordt gebouwd waarin ontkent wordt dat Jezus is de Zoon van God. Ook nu klinkt uit Zijn Woord tot ons de keuze die Elía ons toeroept 'Is de HEERE God of .....'

Harry voor jouw is blijkbaar de vrijheid van godsdienst een groot goed. Dit kan echter nooit in gebondenheid aan Zijn Woord. Trouwens de liefde tot onze medemens geeft ons geen enkele ruimte tot díe vrijheid. Petrus zegt in de Handelingen dat er geen Andere Naam is door wie we zalig moeten worden. Kunnen we dan toestaan dat onze medemens een leer hoort die ze van Deze Naam afbrengt?

Tenslotte ik sluit me van harte aan bij het geciteerde tekstgedeelte uit 1 Tim. 2. Het gaat immers om de zaligheid, ook van míjn naaste!

Gr.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Koekie: 1 Timotheus 2: 1-4 (...)

Ik denk dat dit wat het eerste punt (NT) betreft geen verder uitleg behoeft!
Dat wij voor allen moeten bidden is duidelijk. Dat betekent niet dat wij hen moeten regeren en het Bijbels moraal moeten 'opdringen'

Nogmaals: ik onderken dat wij een verantwoording hebben alle mensen het evangelie te brengen en voor hen te bidden.

Ik ontken echter dat wij de opdracht hebben hen, of ze het nu geloven of niet, de Bijbel als wet op te leggen.
Sterker nog, wij christenen geloven toch dat zelfs al zouden ze zich aan de wet houden maar ze zouden Christus niet kennen, dan nog zouden ze niet zalig worden.
Het tweede punt heeft gevolgen die je misschien niet overziet, Robert:
Als jij alle wetten in de Thora wilt houden dan heeft dat ook tot gevolg dat je geen wollen trui meer op je spijkerbroek mag dragen aangezien dit verschillende stoffen zijn en wil jij weer terug naar het zoenoffer?
Je zegt dus feitelijk: Omdat we Gods wet niet overzien hoeven we deze niet in het geheel te nemen.
Ik zou wat dit betreft de tien geboden nog verder willen samenvatten tot het gebod der liefde zoals Jezus het heeft samengevat in Mattheus 22:37-40. (cath. vraag 4)
En ik denk dat als de overheid dit als uitgangspunt zou nemen en wij als volk Timotheus in acht nemen dit een absoluut positievere uitwerking heeft dan het machtsspelletje wat nu in de politiek de boventoon voert.
De overheid kan geen liefdesgebod opleggen aan haar onderdanen.
Dat kan alleen God door de Heilige Geest.

Wat betreft het machtspelletje bij sommige politici, dat ben ik uiteraard met je eens. De democratie is aan het vervallen.
ndonselaar: De tijd van het NT was een tijd van een heidense overheid Robert, dus om dat normatief te maken, overschrijdt je mi een streep.
De Bijbel is actueel, ook vandaag.
Daaruit blijkt wel dat de Heilige Geest toen Hij de schrijvers inspireerde niet alleen die tijd op het oog had.
Dit onderkennen wij beide, denk ik.

Toch zeg je nu dat wat de politiek betreft de Heilige Geest de schrijvers van het nieuwe testament kennelijk in het ongewisse heeft gelaten.

De boodschap van het nieuwe testament is: "Ga dan heen en verkondig al de volkeren het evangelie"
Er staat niet verkondig hen de wet.
Er komt geen wetsverkondiging voor in het nieuwe testament, alleen evangelie-verkondiging. (natuurlijk vaak volgend op de prediking van de zonden van de mens)
Christus heeft nergens bevolen dat God wet 'vervallen' is. Als we Matth. 5 lezen lezen we dat geen tittel nog jota van de Wet voorbij zal gaan totdat het einde der tijden daar is.
Natuurlijk is de wet niet vervallen. Maar dat heb ik ook nooit gezegd.
Allen zullen worden geoordeeld en veroordeeld op basis van de wet.

Als de wet 'versimpeld' zou zijn (door tittels en jota's te verwijderen, of erger, dan zouden we buiten Christus om zalig kunnen worden.
Dat er een Thorá is, weet ik. Wel zie ik in de Decaloog alles samengevat. Zie de vraag van Christus aan de jongeling.
Ik lees nergens in de Bijbel, ook in het gedeelte over de jongeling niet, dat de 10 geboden de samenvatting van de wet zijn. Wel dat deze de belangrijkste wetten zijn.
Wat de jongeling dan ook aangeeft.

De les uit van de rijke jongeling is dat zelfs al zou je de gehele wet houden maar Jezus niet volgen, dan nog ben je nergens.

Waarom zouden wij dan alle nederlanders die wet willen opleggen als zij Christus niet kennen?
We moeten wel heilig huiveren als we de Schrift lezen. Hij vraagt daarin de totale mens. God wil gediend en geëerd worden, door die mens.
Dat klopt, dus moeten wij de mensen dat door verkondiging duidelijk maken.
Niet door hen dat van overheidswege op te leggen.

Robert
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Art. 36 beschrijft een ideaal-plaatje. Daar zijn we nog een heel eind van af. 't Is wel goed dat de SGP naar dat ideaal streeft maar er moeten allerlei zaken nog veranderen willen we aan dit artikel invulling kunnen geven. Neem nu de uitdrukking "te weren valse godsdienst", wat moeten we van de overheid verwachten zolang de kerken zelf onderling elkaar nog niet verdragen?

Ik zou terughoudend willen zijn met dit artikel één op één te vertalen naar de dagelijkse politieke keuzen. Laten we maar trachten tot een samenleving te komen waarin we als christenen kunnen leven en ons bewegen. Een samenleving waarin de Bijbel nog een plaats heeft. Da's al heel lastig. Als dat goed wil lukken kunnen we gaan nadenken over hoe we dit artikel invulling gaan geven, maar daar zijn we nog heel ver vanaf.

Zolang het verschil tussen ideaal en werkelijkheid nog zo groot is kunnen we niet anders dan pragmatisch handelen. Denk ik. Stemmen tegen scholen die uitgaan van een andere dan de christelijke levenovertuiging kan het gehele stelsel van het bijzonder onderwijs in gevaar brengen. Daar moet je dus een beetje voorzichtig mee omgaan.
:u :u
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie