Koekie: 1 Timotheus 2: 1-4 (...)
Ik denk dat dit wat het eerste punt (NT) betreft geen verder uitleg behoeft!
Dat wij voor allen moeten bidden is duidelijk. Dat betekent niet dat wij hen moeten regeren en het Bijbels moraal moeten 'opdringen'
Nogmaals: ik onderken dat wij een verantwoording hebben alle mensen het evangelie te brengen en voor hen te bidden.
Ik ontken echter dat wij de opdracht hebben hen, of ze het nu geloven of niet, de Bijbel als wet op te leggen.
Sterker nog, wij christenen geloven toch dat zelfs al zouden ze zich aan de wet houden maar ze zouden Christus niet kennen, dan nog zouden ze niet zalig worden.
Het tweede punt heeft gevolgen die je misschien niet overziet, Robert:
Als jij alle wetten in de Thora wilt houden dan heeft dat ook tot gevolg dat je geen wollen trui meer op je spijkerbroek mag dragen aangezien dit verschillende stoffen zijn en wil jij weer terug naar het zoenoffer?
Je zegt dus feitelijk: Omdat we Gods wet niet overzien hoeven we deze niet in het geheel te nemen.
Ik zou wat dit betreft de tien geboden nog verder willen samenvatten tot het gebod der liefde zoals Jezus het heeft samengevat in Mattheus 22:37-40. (cath. vraag 4)
En ik denk dat als de overheid dit als uitgangspunt zou nemen en wij als volk Timotheus in acht nemen dit een absoluut positievere uitwerking heeft dan het machtsspelletje wat nu in de politiek de boventoon voert.
De overheid kan geen liefdesgebod opleggen aan haar onderdanen.
Dat kan alleen God door de Heilige Geest.
Wat betreft het machtspelletje bij sommige politici, dat ben ik uiteraard met je eens. De democratie is aan het vervallen.
ndonselaar: De tijd van het NT was een tijd van een heidense overheid Robert, dus om dat normatief te maken, overschrijdt je mi een streep.
De Bijbel is actueel, ook vandaag.
Daaruit blijkt wel dat de Heilige Geest toen Hij de schrijvers inspireerde niet alleen die tijd op het oog had.
Dit onderkennen wij beide, denk ik.
Toch zeg je nu dat wat de politiek betreft de Heilige Geest de schrijvers van het nieuwe testament kennelijk in het ongewisse heeft gelaten.
De boodschap van het nieuwe testament is: "Ga dan heen en verkondig al de volkeren het evangelie"
Er staat niet verkondig hen de wet.
Er komt geen wetsverkondiging voor in het nieuwe testament, alleen evangelie-verkondiging. (natuurlijk vaak volgend op de prediking van de zonden van de mens)
Christus heeft nergens bevolen dat God wet 'vervallen' is. Als we Matth. 5 lezen lezen we dat geen tittel nog jota van de Wet voorbij zal gaan totdat het einde der tijden daar is.
Natuurlijk is de wet niet vervallen. Maar dat heb ik ook nooit gezegd.
Allen zullen worden geoordeeld en veroordeeld op basis van de wet.
Als de wet 'versimpeld' zou zijn (door tittels en jota's te verwijderen, of erger, dan zouden we buiten Christus om zalig kunnen worden.
Dat er een Thorá is, weet ik. Wel zie ik in de Decaloog alles samengevat. Zie de vraag van Christus aan de jongeling.
Ik lees nergens in de Bijbel, ook in het gedeelte over de jongeling niet, dat de 10 geboden de samenvatting van de wet zijn. Wel dat deze de belangrijkste wetten zijn.
Wat de jongeling dan ook aangeeft.
De les uit van de rijke jongeling is dat zelfs al zou je de gehele wet houden maar Jezus niet volgen, dan nog ben je nergens.
Waarom zouden wij dan alle nederlanders die wet willen opleggen als zij Christus niet kennen?
We moeten wel heilig huiveren als we de Schrift lezen. Hij vraagt daarin de totale mens. God wil gediend en geëerd worden, door die mens.
Dat klopt, dus moeten wij de mensen dat door verkondiging duidelijk maken.
Niet door hen dat van overheidswege op te leggen.
Robert