Nieuwe politieke partij/beweging

tsjonge

Nieuwe politieke partij/beweging

Bericht door tsjonge »

Is er basis voor een nieuwe politieke partij die in de sporen van RPF en GPV kan staan?
Ofwel gereformeerde politiek in een duidelijke grondslag verankert. En tegelijkertijd met open ogen en oren in de samenleving.

Deze vraag kwam bij mij(als CU lid) op omdat de CU er tegenwoordig alles aan gelegen laat om zich als linksachtige partij over te laten komen en waarbij de gereformeerde grondslag vroeg of laat zal sneuvelen. Waarbij de volgende stap een samengaan met het CDA is.
Nu dien ik daarbij aan te tekenen dat de huidige berichtgeving natuurlijk niet objectief is (m.n. in RD/ND), en we ons daarbij niet door de waan van de dag moeten laten leiden.

Nu zullen er mensen zijn die zeggen dat de SGP een mogelijkheid is! Maar dat is voor mij geen alternatief gelet op hun navelstarende partijcultuur. Ik bedoel daarmeedat ik niet in hun groepscodes pas(verkeerde kerkgenootschap, verkeerde kleding enz.).

Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit zo ervaren??????
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door tsjonge
Is er basis voor een nieuwe politieke partij die in de sporen van RPF en GPV kan staan?
Ofwel gereformeerde politiek in een duidelijke grondslag verankert. En tegelijkertijd met open ogen en oren in de samenleving.

Deze vraag kwam bij mij(als CU lid) op omdat de CU er tegenwoordig alles aan gelegen laat om zich als linksachtige partij over te laten komen en waarbij de gereformeerde grondslag vroeg of laat zal sneuvelen. Waarbij de volgende stap een samengaan met het CDA is.
Nu dien ik daarbij aan te tekenen dat de huidige berichtgeving natuurlijk niet objectief is (m.n. in RD/ND), en we ons daarbij niet door de waan van de dag moeten laten leiden.

Nu zullen er mensen zijn die zeggen dat de SGP een mogelijkheid is! Maar dat is voor mij geen alternatief gelet op hun navelstarende partijcultuur. Ik bedoel daarmeedat ik niet in hun groepscodes pas(verkeerde kerkgenootschap, verkeerde kleding enz.).

Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit zo ervaren??????
Kan je het standpunt over groepscode's wsat verduidelijken?
gr
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Nou moe! Ik ben actief ChristenUnionist en voel me daar van harte thuis. Als oud-GPV'er heb ik geen moeite met de wat socialere (RPF-)koers die de ChristenUnie nu vaart. Wat het 'links' zijn van de CU betreft, verwijs ik je graag naar het opinie-artikel van Meindert Leerling vorige week in het RD.

Je zou natuurlijk lid kunnen worden van de CU om het beleid te beïnvloeden, en SGP stemmen omdat die zo lekker rechts zijn. Dan heb je met die partijcultuur weinig te maken.

Over een paar jaar zullen beide clubs toch samen moeten willen ze bij het districtenstelsel op Walcheren of de Noordoostpolder nog een zeteltje kunnen halen.

Op verdere versnippering zit in elk geval niemand te wachten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Er is geen basis voor nog een nieuwe partij. In plaats van terug te gaan navelstaren zou je ook gewoon kunnen participeren. Om zodoende of de CU wat rechtser te houden, of de SGP aan te vullen in hun gebreken.
En over die groepscodes. Je zou je ook gewoon zelf een neutrale code kunnen opleggen, als het een drempel blijkt te zijn.
bjdendekker

W.b. die groepscode in de SGP: daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Jaren geleden was ik lid van de SGP. Dat was nooit een probleem, al dacht ik over sommige zaken iets anders dan mijn mede-SGP'ers. Toen ging ik verhuizen naar een ander dorp. De eerste de beste ledenvergadering bezocht ik. Het was maart, koud, en ik kwam op de brommer. Ik droeg geen donker pak, zoals alle andere aanwezigen, maar een spijkerbroek. Vanwege de kou, maar ook omdat in mijn vorige woonplaats, ook niet echt een links oord, Spijkerbroek Geen Probleem het devies was. Een ander devies was daar: Snor Geen Probleem.

Zo kwam ik daar besnord en bespijkerbokst het zaaltje binnen, waar men mij neuwsgierig opnam. Eén van de aanwezige leden liet later ter vergadering, in een ander verband, de term 'wereldgelijkvormigheid" vallen. Ik vroeg toen of dit geen subjectief begrip was. Dat was dom van mij. Natuurlijk was dat geen subjectief begrip! Ze wilden niemand kwetsen hoor, maar snorren en baarden.... En "licht in de leere, licht in de klere" werd ook nog ten berde gebracht.

Ach, toen begreep ik waarom er in dat oord, dat voornamelijk bewoond werd door SGP-stemmende Bonders, slechts 15 à 20 aanwezigen op een SGP-vergadering kwamen, en dan vooral afkomstig uit twee hier niet nader gespecificeerde kerkgenootschappen.

Wie niet aan de code voldeed, werd gewoon weggepest.

Vaak heb ik ook tijdens verkiezings-campagnes horen stellen dat de campagne maar heel sober moest zijn. Anders kwamen er toch maar mensen op af die je er heel niet bij wil hebben...

Mijn ervaring is: je mag best lid van de SGP worden, zolang je je maar aanpast aan de meest behoudende in de zaal. Die roept namelijk meestal het hardst.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Jammer is het dat je zo behandeld bent door het SGP. Ik hoorde laatst een keer, dat het SGP zelfs een skate-baan heeft geregeld, in een bepaalde gemeente.
Maar die vergadering waar jij was, ja, ik denk dat het een momentopname was. Maar wel jammer dat "gereformeerden" zo met elkaar omgaan. Beetje kinderachtig.

Mijn ervaring is: je mag best lid van de SGP worden, zolang je je maar aanpast aan de meest behoudende in de zaal. Die roept namelijk meestal het hardst
Vind ik een beetje kort door de bocht hoor!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als ik naar een SGP-vergadering bij ons ga, dan ga ik zoals ik wil gaan!

Ik ga dus gewoon in spijkerbroek, gympen, enz. Gelukkig is dit ook geen probleem. Dus laten we niet vanuit 1 ervaring negatief gaan denken!
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ja, je moet natuurlijk niet aso-slordig gekleed gaan. Maar je mag toch wel gewoon jezelf zijn!
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Nou, wat voor iedereen normaal is. Kijk, als je bijvoorbeeld kinderen naar school toe brengt, en je bent boer, trek je je overall wel uit, maar trek je niet je zwarte pak aan.

Bij ons in de kerk zie je dat ook, 's avonds tijdens een één of andere vergadering zitten er mensen met kleding zoals Vitens (water) en Essent. Nou, dat kan best. Zo bijzonder "heilig" is die politiek nou ook niet.

Duudeliek?
bjdendekker

Oorspronkelijk gepost door kridje
Dus laten we niet vanuit 1 ervaring negatief gaan denken!
Ah, ik gaf maar één voorbeeld! Ik ben bijna tien jaren lid geweest van de SGP en toen uiteindelijk de knoop doorgehakt na keer op keer op keer afgeknapt te zijn op de partijcultuur.

Men verwijt mij kort door de bocht te zijn als het gaat om het aanpassen aan de meest behoudende. Laat ik uitleggen wat ik bedoel. Ik praat dan niet alleen over de SGP, maar over de hele rechterflank van de Ger. Gez.

Mensen die ergens tegen zijn, zijn vaak feller tegen dan dat de voorstanders voor zijn. Iemand die b.v. geen moeite heeft met televisie, zal niemand dwingen t.v. in huis te nemen. Mensen die er tegen zijn hebben vaak wel de neiging om het anderen te verbieden.

Op een chr. school komt de vraag op tafel om meisjes toe te laten een broek te dragen. Sommigen zijn er fel tegen en willen geen meisje met broek in de school zien. Anderen zijn er voor, of niet tegen, maar schreeuwen lang zo hard niet omdat het voor hen geen principiële zaak is.

In een kerk wordt voorgesteld om ritmisch te gaan zingen. De tegenstanders roeren zich fel, de voorstanders minder, want die hebben op zich geen principieel bezwaar tegen het zingen op hele noten.

Een refo-organisatie wil een website openen....

Ga volgende week 'es naar de partijdag van de SGP en beluister op welk tempo er gezongen wordt. Vraag dan eens aan eem willekeurig aantal bezoekers of dat sneller of langzamer is dan zij gewend zijn...

enz. enz. enz.

Ik loop al heel wat jaren mee in refo-Nederland en ben daar al heel wat keren tegenaan gelopen. Bijna altijd wordt het beleid aangepast aan hen die tegen zijn. En als ze geen argumenten tegen hebben, komen ze met de stelling dat je hen niet ergeren mag, omdat dat in de Bijbel staat.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wat jij zegt, herken ik soms wel bij ons in de kerk. Toen we een derde predikant wouden aannemen, hadden een paar leden zoiets van: mensen, dit kan financieel niet! Deze mensen nemen zo wel mede-leden mee. Die vervolgens ook tegen stemmen.

En de grote massa mensen heeft zoiets van: we vinden alles wel best. En zo'n groep haal je zo over.

Ja, en de échte voorstanders, die krijg je natuurlijk niet zomaar tegen.

Maar nu hebben we dan toch wel een derde predikant. Maar het liet toen wel zien. Mensen die tegen zijn, zijn ook fél tegen, en laten dat merken. Misschien in dit geval wel de meest behouden types.
Plaats reactie