Buttiglione

wim314

Bericht door wim314 »

wat ik me afvroeg....als meneer B nu geen com mag worden omdat hij geloofd dat God homoseksualiteit zondig is....hoe kunnen we dan ooit serieus over toetreding van Turkije praten? Welke moslim kan dan ooit in de EU komen werken??? Wat een farce:#
Harry

Bericht door Harry »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Harry

De EU afwijzen is natuurlijk je reinste kolder. Je kunt een overheid toch niet zomaar afwijzen?
Tuurlijk kan dat wel. Als een land kan besluiten in de EU te stappen kan een land ook besluiten er weer uit te stappen. Tsjechië en Slowakije konden toch ook gescheiden verdergaan? Ik acht de EU een volstrekt overbodige bestuurslaag. Laten we ad-hoc samenwerken waar nodig, b.v. een Rijnverdrag met Duitsland en Zwitserland en een Noordzeeverdrag met Engeland, maar moet "Europa" echt een mening hebben over homoseksualitiet of het onderwijs?
Nee, de huidige regelgeving staat niet toe dat een land de EU weer verlaat. Ook daar hebben de lidstaten voor getekend. In de nieuwe grondwet (verdrag) wordt hier wel een clausule voor opgenomen, maar deze grondwet is wel ondertekend (vandaag!) maar nog niet geratificeerd.
Dat gold niet voor het Tsjechoslowakije van destijds. Alsof al die tegenstrijdige verdraagjes niet verstikkend zijn!
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Wat me in de hele discussie over Buttiglione tegenstaat is dat gene wat ik hoorde op de radio van mevr. Van Ardenne minister van ontwikkelingshulp. Zij vond dat de heer Buttiglione geen comm. kan zijn gezien zijn opvattingen. Privé mag hij dat wel hebben, maar als minister of comm. mag je zo iets niet zeggen. Dat vind ik nu echt een Jezuietenstreek.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Buttiglione trekt zich terug als kandidaat-commissaris

Uitgegeven: 30 oktober 2004 12:41
Laatst gewijzigd: 30 oktober 2004 13:19

bron: http://www.nu.nl

ROME - De Italiaanse kandidaat-eurocommissaris Rocco Buttiglione trekt zich terug. Dat maakte hij zaterdag in de Italiaanse hoofdstad Rome bekend.

Buttiglione zou als vice-voorzitter van de Europese Commissie belast worden met justitie en asiel, maar kwam onder vuur te liggen vanwege zijn ideeën over homoseksuelen en vrouwen.

Uitstel

Het Europees Parlement dreigde woensdag de hele nieuwe Europese Commissie weg te stemmen als Buttiglione justitiecommissaris zou blijven. Door uitstel van de stemming kan de nieuwe Europese Commissie voorlopig niet aan de slag.

Buttiglione is momenteel minister van Europese Zaken voor Italië. Hij werkt ook als professor politieke wetenschappen aan de universiteit van Rome. Voorheen was hij tekstschrijver voor de paus.

Homoseksualiteit

Buttiglione kwam in opspraak toen hij een vraag beantwoordde van de Nederlandse europarlementariër Kathalijne Buitenweg (GroenLinks). Zij vroeg naar zijn mening over homo's. Hij zei persoonlijk homoseksualiteit zondig te vinden, maar voegde eraan toe daar als eurocommissaris anders over te denken. Het parlement geloofde daar niks van en wees hem in meerderheid af.

Buitenweg spreekt zaterdag over een verstandig besluit van Buttiglione. "Hij zou anders bepaalde macht hebben gehad die het parlement niet meer kon corrigeren", reageerde ze. "Hij had zelf al eerder zijn conclusies moeten trekken, want hij wilde zelf geen andere vakgebied als eurocommissaris".

Kroes

De GroenLinks-europarlementariër vindt dat ook Nederland nu bereid moet zijn om Kroes te laten vallen. Het Europees Parlement had ook op haar veel kritiek: als zakenvrouw had Kroes met veel bedrijven te maken en daardoor dreigt belangenverstrengeling. Kroes besloot daarop besluiten over die bedrijven aan anderen over te laten. Dat bezorgde haar de bijnaam van 'parttime-eurocommissaris'.
Plaats reactie