Homoseksualiteit in de refowereld

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

DDD schreef:Nee, maar ik ga er niet vanuit dat iemand die de bijbel op een schriftgetrouwe manier leest en staat in de gereformeerde traditie, tot de conclusie komt dat hij homoseksualiteit afwijst. Dat blijkt ook wel, nu je zelf schrijft dat je moeite hebt met enkele typisch gereformeerde noties.

Mijns inziens is je visie niet gereformeerd, maar biblicistisch.
Over de etiketten zullen we het even niet hebben, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de typisch gereformeerde noties waarmee ik moeite zou hebben.

(En met alle respect: Ruard Ganzevoort, senator GroenLinks, vrijzinnig christen, is voor mij geen gesprekspartner, helaas...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door DDD »

Je noemt ze zelf, net, vanavond... Accomodatie en voortgaande openbaring zijn immers beide typerende begrippen voor de gereformeerde hermeneutiek?

Als je een overzicht van eenzijdigheden in het rapport van een andersdenkende niet eens wilt lezen, zal ik ook geen wezenlijke bijdrage aan de gedachtenvorming kunnen bieden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

DDD schreef:Je noemt ze zelf, net, vanavond... Accomodatie en voortgaande openbaring zijn immers beide typerende begrippen voor de gereformeerde hermeneutiek?
Kijk aan, waar lees je dat zo? Ik ben dat niet met je eens. Maar misschien kun je nog uitleggen wat jij onder deze begrippen verstaat en waarom je dat vindt passen binnen de gereformeerde hermeneutiek.
Als je een overzicht van eenzijdigheden in het rapport van een andersdenkende niet eens wilt lezen, zal ik ook geen wezenlijke bijdrage aan de gedachtenvorming kunnen bieden.
Ho, ik lees het wel; had ik al gedaan. Maar het zo ongelofelijk onrecht aan het rapport dat ik het nauwelijks serieus kan nemen. Daar komt bij: Ganzevoort is vanwege zijn achtergrond geen gezaghebbende bron voor mij. Noem het kortzichtig, noem het anders... het zij zo. Hij verwijt o.a. de CGK-rapportschrijvers dat ze een 'onwrikbaar standpunt' hebben. Laat ik er dit over zeggen: Ik ben blij dat de GS van de CGK unaniem (!) onwrikbaar is gebleven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door DDD »

Dat zijn typisch gereformeerde begrippen omdat Calvijn ze - bij mijn weten voor het eerst- gebruikte. Zie daarvoor een gereformeerde dogmatiek, bijvoorbeeld van Bavinck of Velema.

En op blz. 41 - van dit draadje, wel te verstaan- heb ik dit nader toegelicht.
Profesto
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Profesto »

@Luther
Wel weer typisch dat iemand blijkbaar helemaal in hetzelfde straatje passen om een bron, of zelfs gesprekspartner, te kunnen zijn. :nonnon
Voor mij gaat het er veel meer om of iemand iets zinnigs te melden heeft dat hout snijdt.

Wat vind je van zijn kritiek dat er over homo's gepraat wordt in plaats van met homo's?
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door DDD »

Die kritiek is onzin. Het is gewoon niet waar. Maar hij schrijft nog meer.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:
Posthoorn schreef:
Luther schreef:Dat is kan dus niet! Geloof in Christus als Zaligmaker gaat altijd gepaard met bekering. En dan kan het nooit zo zijn dat een bewuste, zondige levensinrichting, die nadrukkelijk in Gods Woord wordt verboden, wordt geaccepteerd.
Vergeet niet dat er homo's zijn die menen dat op grond van Gods Woord wél een homorelatie mogelijk is in liefde en trouw. Deze mensen praktiseren dan geen 'bewuste, zondige levensinrichting', hooguit een onbewuste.
Die menen dat op grond van het feit dat theologen (!) op die wijze de Bijbel de laatste decennia zijn gaan uitleggen. Daarvoor kom je het niet tegen.
Overigens mag je van een christen ook vragen om de Bijbel zelf te onderzoeken, toch?
Jij gaat er maar weer van uit dat zo'n christen dat niet zelf doet.
Leestip: 'Verscheurd' door Justin Lee.
Lees dan ook eens dit boek;

Een onwaarschijnlijke bekering
Rosaria Champagne Butterfield
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door DDD »

Beide boeken zou ik ooit nog eens willen lezen. Al vond ik de recensie van dr. P. de Vries niet heel verwachtingenwekkend.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Beide boeken zou ik ooit nog eens willen lezen. Al vond ik de recensie van dr. P. de Vries niet heel verwachtingenwekkend.
Wat Justin Lee betreft: zijn exegese van bepaalde teksten vind ik niet per se overtuigend of uitputtend. Maar wat hij heel goed kan, is je als lezer in de huid van een homo trekken.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 17 okt 2014, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Marc_44 »

Luther schreef: (En met alle respect: Ruard Ganzevoort, senator GroenLinks, vrijzinnig christen, is voor mij geen gesprekspartner, helaas...)
Je schrijft wel "met alle respect" maar door de theoloog Ganzevoort vanwege zijn achtergrond direct al tot "geen gespekspartner" te verklaren, toon je in feite geen enkel respect.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Ezen »

Luther schreef:
DDD schreef:Teksten worden uit hun tijdsverband gehaald, de accommodatie van Gods openbaring wordt miskend. Daarnaast wordt de redenering helemaal niet consequent toegepast, bijvoorbeeld als het gaat om slavernij.
Alleen even iets over Gods accomodatie... (De andere zaken zijn op dit forum al zo vaak langs gekomen, ook nog voor het CGK-rapport.)

Bedoel je met het begrip accomodatie in dit verband te zeggen dat God Zich aanpast, of Zijn wil laat evolueren tot datgene wat maatschappelijk aanvaardbaar is? Om eerlijk te zijn heb ik daar ontzettend veel moeite mee; net als het begrip 'voortgaande openbaring'. Wij geloven en belijden met NGB dat de canon, Gods wilsopenbaring, vast staat. Wij belijden dat God van eeuwigheid tot eeuwigheid is en dat Zijn wil onveranderlijk is. Waar in de Bijbel zie je aanleiding om te spreken over Gods accomodatie als het gaat over het huwelijk?
Nou zeg!
Lees je de bijbel wel?
In het OT werden allerlei zonden bestraft, maar voor het zevende zie je weinig gebeuren.
2 tot 1000 vrouwen, om maar wat te noemen.
En Mozes had het volk toegelaten een scheidbrief te schrijven.
Je leest niet dat God daar speciaal tegen optreedt. Wel tegen allerlei andere zonden: afgeoderij, onrecht in het bezit, moord en doodslag, de onderhouding van de sabbat.

En wat je overige gegevens over het algemene bijbellezen betreft: je kunt in de bijbel ook gaan zoeken naar je standpunt. Die vind je dan altijd wel. Dat noem jij misschien eerlijk bijbelezen, maar dat is dat dan niet.
In ieder geval zijn interpreaties van de bijbel niet eeuwig onveranderlijk.
Spitten en niet moe worden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Beide boeken zou ik ooit nog eens willen lezen. Al vond ik de recensie van dr. P. de Vries niet heel verwachtingenwekkend.


Lees jij misschien alleen wat in JOUW straatje past?

Even nog een reactie op een eerdere post waarin je schrijft nog nooit een gedegen werk ben tegengekomen dat bijbels onderbouwd waarom homoseksualiteit nu nog steeds als zonde wordt gezien. En die post sluit je dan af met de tekst ;


doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonte niet, noch de gemeenten Gods. ( 1 kor11 vers 16)


Het kan best dat je niet alles hebt gelezen of begrepen. ;)
Maar op het laatste wil ik even reageren.
Paulus bedoelt daarmee niet de daarvoor uiteengezette waarheid te relativeren. Maar zij die daartegen ( die waarheid) twistgierig zijn, terecht te wijzen. paulus waarschuwt juist veelvuldig voor dwalingen en afwijkingen van bijbelse leer en leven!
Je moet deze uitspraak dus in de contekst van het voorafgaande gedeelte lezen. En daarbij de hele Schrift laten meeklinken! En dus niet biblicistisch lezen!
Als je op deze wijze de teksten waarin het over slavernij gaat leest. Zul je tot de conclusie komen dat, anders dan bij homoseksualiteit, de bijbel slavernij niet direct veroordeelt in het NT maar als een gegeven aanvaardt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door huisman »

Ezen schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Teksten worden uit hun tijdsverband gehaald, de accommodatie van Gods openbaring wordt miskend. Daarnaast wordt de redenering helemaal niet consequent toegepast, bijvoorbeeld als het gaat om slavernij.
Alleen even iets over Gods accomodatie... (De andere zaken zijn op dit forum al zo vaak langs gekomen, ook nog voor het CGK-rapport.)

Bedoel je met het begrip accomodatie in dit verband te zeggen dat God Zich aanpast, of Zijn wil laat evolueren tot datgene wat maatschappelijk aanvaardbaar is? Om eerlijk te zijn heb ik daar ontzettend veel moeite mee; net als het begrip 'voortgaande openbaring'. Wij geloven en belijden met NGB dat de canon, Gods wilsopenbaring, vast staat. Wij belijden dat God van eeuwigheid tot eeuwigheid is en dat Zijn wil onveranderlijk is. Waar in de Bijbel zie je aanleiding om te spreken over Gods accomodatie als het gaat over het huwelijk?
Nou zeg!
Lees je de bijbel wel?
In het OT werden allerlei zonden bestraft, maar voor het zevende zie je weinig gebeuren.
2 tot 1000 vrouwen, om maar wat te noemen.
En Mozes had het volk toegelaten een scheidbrief te schrijven.
Je leest niet dat God daar speciaal tegen optreedt. Wel tegen allerlei andere zonden: afgeoderij, onrecht in het bezit, moord en doodslag, de onderhouding van de sabbat.

En wat je overige gegevens over het algemene bijbellezen betreft: je kunt in de bijbel ook gaan zoeken naar je standpunt. Die vind je dan altijd wel. Dat noem jij misschien eerlijk bijbelezen, maar dat is dat dan niet.
In ieder geval zijn interpreaties van de bijbel niet eeuwig onveranderlijk.
Wat schrijf jij een gevaarlijke onzin...overtreding van het zevende gebod niet bestraft in het O.T. ? Nooit van de profeet Nathan gehoord die David vanwege zijn overspel straf aan moest zeggen?

..en wat zegt de Heere Jezus hierover?
4 Doch Hij, antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne den mens gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en vrouw?
5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn;
6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
Hoe kun je na dit onderwijs van de Heere Jezus, de opperste Wijsheid nog ruimte zien voor een man/man seksuele relatie ? Of heeft de Heere Jezus ook tijd en cultuurgebonden gesproken over het huwelijk?

Het moet mij van het hart dit ik vrees voor de gereformeerde gezindte met zulke standpunten en Schriftbeschouwing.
Ik zie dit in dit topic, in het topic over de hoofdbedekking en het topic over de doop. Om echt bang van te worden.
Mensen als wij het onfeilbaar Woord van God feilbaar gaan maken gaan wij een heilloze weg op...letterlijk want buiten Gods onfeilbaar Woord is er geen heil te vinden.....levensgevaarlijk!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

Profesto schreef:Wat vind je van zijn kritiek dat er over homo's gepraat wordt in plaats van met homo's?
Dat is bijvoorbeeld kritiek gewoon domweg niet klopt. Predikanten die aan het CGK-rapport hebben meegewerkt, kunnen je zo vertellen dat er met allerlei homoseksuele broeders en zusters uit hun gemeenten gesprekken zijn gevoerd. Moet ik dan de rest van de kritiek serieus nemen, als iemand al op zo'n eenvoudig punt gewoonweg de plank misslaat?
Voor mij is wel degelijk belangrijk hoe iemand de Schrift ziet. Prof. Kuitert is inzake dogmatiek ook geen gesprekspartner voor me. Ik zeg dat zo iemand je nooit iets kan leren, maar om overtuigend een bijbelgetrouw rapport te weerleggen, zal iemand wel de uitgangspunten van het lezen van de Bijbel moeten onderschrijven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:
Luther schreef: (En met alle respect: Ruard Ganzevoort, senator GroenLinks, vrijzinnig christen, is voor mij geen gesprekspartner, helaas...)
Je schrijft wel "met alle respect" maar door de theoloog Ganzevoort vanwege zijn achtergrond direct al tot "geen gespekspartner" te verklaren, toon je in feite geen enkel respect.
Wel voor de mens, maar niet voor de theoloog.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten