Afscheiding 1834 vieren

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Ditbenik schreef:
Luther schreef:
Ditbenik schreef:Wordt hier nu het gebed om eenheid tot een onzinnige bezigheid verklaart? In dat geval dien je een andere God dan ik.
Welke eenheid bedoel je?
Ik neem aan dat je zelf wel weet over welke je eenheid je het had.
Ik schreef: Soms kun je koste wat het kost alles bijeen willen houden, terwijl de voortgang van Gods Koninkrijk er misschien meer mee gediend is als mensen/verbanden los van elkaar gaan functioneren. Dan lekt er niet veel negatieve energie meer weg uit het bijeen houden van wat toch niet bij elkaar te houden is.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor het bijeenhouden van waarheid en halve-waarheid. Of het gebed om bijeen te brengen, terwijl er helemaal geen eenheid zal komen over de fundamenten van de gereformeerde theologie.

De eenheid die ik in Nederland het liefst zou zien, zou een heleboel nieuwe scheuringen betekenen...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door modesto »

Luther schreef:Ik schreef: Soms kun je koste wat het kost alles bijeen willen houden, terwijl de voortgang van Gods Koninkrijk er misschien meer mee gediend is als mensen/verbanden los van elkaar gaan functioneren. Dan lekt er niet veel negatieve energie meer weg uit het bijeen houden van wat toch niet bij elkaar te houden is. [...]
Dit is niet een overweging die ik persoonlijk in de Bijbel terug kan vinden.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door -DIA- »

Zien we niet, als we onze ogen open mogen hebben,
een zelfde weg in de afhescheiden kerken
als destijds in de Gereformeerke kerk van Nederland,
toen ds. van der Groe zijn boetepreken hield?

Ik zou bijna zeggen, was het maar nog zo,
want nu wordt de Afwijking in
de Afscheiding bijna niet opgemerkt.
Bijna niemand lijkt verontrust.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door modesto »

Houd het vooral concreet en praktisch, Dia: het gebrek aan eenheid op de rechterflank in Rijssen (en elders) is op geen enkele manier goed te praten en als lid van een van de kerken daar heb je een rol om daar wat aan te doen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:Houd het vooral concreet en praktisch, Dia: het gebrek aan eenheid op de rechterflank in Rijssen (en elders) is op geen enkele manier goed te praten en als lid van een van de kerken daar heb je een rol om daar wat aan te doen.
Dat is ook juist het treurige.
De liefde verkild zelfs onder het ware volk.
Er is wel meer gezegd: Zal God ons dan bijeen moeten slaan?!
Dat is al lang de vrees van het levende volk.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Marc_44 »

Luther schreef:Soms kun je koste wat het kost alles bijeen willen houden, terwijl de voortgang van Gods Koninkrijk er misschien meer mee gediend is als mensen/verbanden los van elkaar gaan functioneren. Dan lekt er niet veel negatieve energie meer weg uit het bijeen houden van wat toch niet bij elkaar te houden is.
Helemaal mee eens. Soms is er meer eenheid in de samenwerking van verschillende kerkverbanden, dan wanneer deze zelfde groepen hadden moeten samenwerken in één kerkverband. Een goede samenwerking tussen verschillende kerkverbanden is ook een vorm van eenheid, laten we dat niet vergeten.
Luther schreef: De eenheid die ik in Nederland het liefst zou zien, zou een heleboel nieuwe scheuringen betekenen...
Welke eenheid zou jij het liefste zien? In detail graag :)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Posthoorn »

Misschien allemaal terug naar de Roomse kerk ...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:Welke eenheid zou jij het liefste zien? In detail graag :)
Met iedereen die zich thuis voelt op bijvoorbeeld zoiets als de Haamstedeconferentie. Dan heb je ongeveer de groep te pakken. Concreet: delen van GG, CGK, HHK, PKN (GB), een enkele (O)GG(iN)'er, een enkele GKV'er, en nog wat losse figuren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door WimA »

Luther schreef:
Marc_44 schreef:Welke eenheid zou jij het liefste zien? In detail graag :)
Met iedereen die zich thuis voelt op bijvoorbeeld zoiets als de Haamstedeconferentie. Dan heb je ongeveer de groep te pakken. Concreet: delen van GG, CGK, HHK, PKN (GB), een enkele (O)GG(iN)'er, een enkele GKV'er, en nog wat losse figuren.
Vreemd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

WimA schreef:Vreemd.
Want?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:Vreemd.
Want?
Woord en daad komt niet overeen, dat is vreemd. Maar laat verder maar.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Marc_44 »

WimA schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:Vreemd.
Want?
Woord en daad komt niet overeen, dat is vreemd. Maar laat verder maar.
Nee, nu moet je ook uitleggen wat je precies bedoelt.
Ik zal er een smiley bijzetten ;)
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
modesto schreef:Houd het vooral concreet en praktisch, Dia: het gebrek aan eenheid op de rechterflank in Rijssen (en elders) is op geen enkele manier goed te praten en als lid van een van de kerken daar heb je een rol om daar wat aan te doen.
Dat is ook juist het treurige.
De liefde verkild zelfs onder het ware volk.
Er is wel meer gezegd: Zal God ons dan bijeen moeten slaan?!
Dat is al lang de vrees van het levende volk.
Dat is de kern DIA, inderdaad. De liefde verkilt...
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
modesto schreef:Houd het vooral concreet en praktisch, Dia: het gebrek aan eenheid op de rechterflank in Rijssen (en elders) is op geen enkele manier goed te praten en als lid van een van de kerken daar heb je een rol om daar wat aan te doen.
Dat is ook juist het treurige.
De liefde verkild zelfs onder het ware volk.
Er is wel meer gezegd: Zal God ons dan bijeen moeten slaan?!
Dat is al lang de vrees van het levende volk.
Dat is de kern DIA, inderdaad. De liefde verkilt...
Als de liefde verkilt, dan is er een oorzaak... En er kan naar mijn gevoel ook van 'vieren' (zie topictitel)
geen sprake zijn. Beter zou, naar mijn gevoel, 'vieren' door 'herdenken' te vervangen. Valt er wat
te vieren dan? Breuk op breuk zou ons moeten verootmoedigen.

En nu wordt nog wel erkent dat de liefde verkilt, maar dat we als afgescheiden kerken in dezelfde
toestand zijn gekomen, zo niet erger, als de vaderlandse gereformeerde kerk van ds. van der Groe,
daar spreken we liever niet over, of... we zien het niet. Lees maar eens wat onze afgescheiden (en
ook van God geleerde Hervormde) leraars hebben geschreven. Dan zouden we toch niet anders dan
het hoofd moeten buigen, en mochten we verwaardigd worden om uit te roepen, en zonder
geveinsdheid, in waarheid: Hoe is het goud zo verdonkerd, het goede fijne goud zo veranderd!
Hoe zijn de stenen des heiligdoms vooraan op alle straten verworpen! De kostelijke kinderen Sions,
tegen fijn goud geschat, hoe zijn zij nu gelijk gerekend aan de aarden flessen, het werk van de
handen eens pottenbakkers!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door WimA »

Marc_44 schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:Vreemd.
Want?
Woord en daad komt niet overeen, dat is vreemd. Maar laat verder maar.
Nee, nu moet je ook uitleggen wat je precies bedoelt.
Ik zal er een smiley bijzetten ;)
De archieven van deze fora leveren genoeg info. Ook in het fora verleden ligt het heden verklaart.
Plaats reactie