VVD:Referendum over toetreding Turkije

Billy

VVD:Referendum over toetreding Turkije

Bericht door Billy »

Kijk hier snap ik nou niks van...

dwingen ze een kamerlid ( G. Wilders) tot het uittreden uit de fractie vanwege zijn halstarrige anti-Turkije houding.; en geven hem geen ruimte zijn eigen mening over dat onderwerp te ventileren en zie daar.............

van Aartsen ziet in de opinie dat hij stemmen gaat verliezen aan de wildersgroep o.a. vanwege het Turkeije standpunt....

en dan komt hij, uit pure politieke zwakte !!! met een voorstel tot een referendum over Toetreding van Turkeije:i:i:i:i:i

Sorry maar mijn respect voor van Aartsen neemt met de dag af!

Wat vinden jullie van zo'n referendum over Turkije?

Uit NRC van 11-9-04

VVD: referendum Turkije gewenst

Door onze politieke redactie

DEN HAAG, 10 SEPT. De VVD wil een referendum organiseren over de toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Dat schrijft VVD-fractieleider Van Aartsen vandaag in deze krant.

Volgens Van Aartsen is een rechtstreekse uitspraak van de burger de enige manier om een mogelijke kloof tussen politici en bevolking over toetreding van het islamitische land te overwinnen.

[Aangepast op 11/9/04 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat kan je nou van zo stelletje slapjanussen verwachten als de VVD,niks helemaal niks.

Bij de eerst volgende verkiezingen zullen ze klappen krijgen,Geert Widers uit de partij zetten ,want dat heefd plaatsgevonden kost de VVD behoorlijk wat zetels.

En Turkije bij de EU neen!!!!
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Wat kan je nou van zo stelletje slapjanussen verwachten als de VVD,niks helemaal niks.
Slapjanussen zijn het zo'n beetje allemaal en is indirect het gevolg van het poldermodel. Mensen die uitgesproken meningen hebben wekken bij Nederlanders gauw aversie op, dus werkt dat ook niet.
Daarom is de Nederlandse politiek antiek, en een hopeloze rommel aan het worden.
Bij de eerst volgende verkiezingen zullen ze klappen krijgen,Geert Widers uit de partij zetten ,want dat heefd plaatsgevonden kost de VVD behoorlijk wat zetels.
Even voor de goede orde, Wilders is de VVD al uit.
Verder snap ik je zin niet.
En Turkije bij de EU neen!!!!
Waarom niet?
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
David J

Bericht door David J »

'k Vind het gek dat uitgerekend de VVD nu naar het referendum grijpt. Dat was toch altijd de partij die de indirecte democratie verdedigde?
Zelf vind ik een referendum over dit onderwerp een zeer slecht idee. Zoals ook al uit diverse uitspraken op dit forum blijkt, zal zo'n referendum meer over de Turken in Nederland gaan dan over Turkije en de EU. En dan nog weer meer over de primaire emoties van mensen bij 'Turken in Nederland' dan over enigszins nuchter afgewogen voor- en nadelen.
Ik zie een referendum als een zwaktebod van politici die niet zelf de verantwoordelijkheid voor een moeilijk besluit durven te nemen.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

VVD is idd raar bezig laatste jaren.
Eerst zogenaamd tegen de Euro.
Hij is er toch gekomen onder een regering met .. de VVD.
Later tegen de recente EU-uitbreiding.
de muis moest weer even brullen.
De OZB zou zo snel mogelijk worden afgeschaft riep de VVD als eerste. Wordt nu uitgesteld. (Van uitstel komt.....??)
Nu weer een referendum over Turkije?
Wat voor loze praat kunnen we nog meer verwachten?
kever

Bericht door kever »

Er wordt ergens gevraagd, waarom Turkije niet bij de EU?
Mijn antwoord is: omdat Turkije een Islamitische staat is!
Harry

Bericht door Harry »

Oorspronkelijk gepost door kever
Er wordt ergens gevraagd, waarom Turkije niet bij de EU?
Mijn antwoord is: omdat Turkije een Islamitische staat is!
Hetgeen formeel onjuist is: Turkije is een seculiere staat.
Zeeuw3

Bericht door Zeeuw3 »

Turkije hoort NIET bij de EU. Ze schenden de mensen rechten en ook de vrouwen rechten, en inderdaad het is een islamitische staat. Dat mag nooit toe treden tot de EU. Waar vrouwen geslagen en christenen geen leven hebben.
Harry

Bericht door Harry »

En als ze nu eens stoppen met het schenden van mensenrechten? In Slowakije, Hongarije, Tsjechië, Slovenië, de Baltische staten en Polen zijn de mensenrechten ook heel lang geschonden geweest? Ook die van christenen. Maar deze landen zijn inmiddels lid van de EU. Heb je daar dan ook moeilijkheden mee? Het is trouwens wel wat egocentrisch geredeneerd richting de christenen in Turkije. Grote kans dat zij toetreding tot de EU zullen toejuichen. Het geeft hun eindelijk vermindering van de druk en dat geldt zeker ook voor de Koerden in Turkije. En Turkije is echt een seculiere staat, of je dat nu leuk vindt of niet.
Wat bij toetreding van Turkije veel moeilijker ligt is de rol van het leger in de staatsstructuur en de geografische ligging. Past een hoofdzakelijk Aziatisch land wel in Europa? Als we over het geografisch aspect kunnen heenstappen, staat economisch, cultureel en historisch niets een toetreding van Turkije in de weg. Je laten leiden door een xenofobie ten opzichte van moslims lijkt me zeker geen sterk criterium. De criteria van Kopenhagen - en dat is de norm voor toetredingslanden - voorziet hier in ieder geval niet in.
Billy

Bericht door Billy »

1 van de hoofdredenen die ook Wilders afgelopen weken naar voren bracht:

Als we turkije toelaten wordt dat het faillisement van de (kleinere) ECHTE europese landen. Waarom?

Bedenkend dat Turkije een van de grootste landen wordt van de EU met 80 miljoen !!! inwoners zou nog grotere inspraak krijgen als momenteel landen als Duitsland en Frankrijk.!!!

Zitten we daar op te wachten?????????

Verder is de geografische ligging van TR natuurlijk ook zeer discutabel.

Pak een Bos-Atlas en je zal zien dat TR voor meer als 75 % bij het werelddelen Azie en Midden OOsten hoort!

Ook ligt er dan geen buffer meer tussen Europa en "wazige" en "malafide" landen als Syrie, Irak, Oezbekistan, Kazachstan en meer van dat ...stanen.

En wat gaan we met de koerdentoestand doen? Accepteren we de handelswijze van de Turken met deze etnische verdrukte minderheid?

dus los van de Islam zijn er nog legio redenen om TEGEN toetreding te zijn!!!!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Harry

Bericht door Harry »

Wat zijn 'echte' Europese landen? Gaan we onderscheid maken tussen eersterangs en tweederangslanden? Ik kan me voorstellen dat Wilders juist een tegenstander is van een Europa van twee snelheden. De omvang van een land is nooit een reden geweest om een aanvraag te weigeren. Dat zou ook zeer onredelijk zijn.
De EU grenst moment al aan diverse 'dubieuze' landen Wit-Rusland (dictatuur), Rusland, Oekraine en binnenkort aan Bosnië, Moldavië en Albanië. Ook de landen waaran de EU grenst is geen echt hard te maken criterium.
Je geografische argument is het enige dat echt hout snijdt. Maarliefst 90% van Turkije ligt in Azië. En tja...hoe zwaar we dat moeten meewegen, daar ben ik ook nog niet uit.
De EU heeft diverse landen met een minderheid die op een goede manier worden gerespecteerd, kijk bijvoorbeeld naar de Catalanen. (eigen taal, cultuur, onderwijs, vorm van autonomie en afgevaardigden in het Europees Parlement) Een dergelijk model kan de toekomst van de Koerden gunstig kleuren. Al blijven minderheden altijd een probleem, ook binnen de EU. (zie de Roma in Slowakije)

[Aangepast op 20/9/04 door Harry]
Zeeuw3

Bericht door Zeeuw3 »

Je heb wat dat betreft gelijk Harry. Maar kunnen we landen als Turkije om die reden toe laten? Word het dan niet gemakkelijker voor andere turken om hier naar toe te komen? Dan word die drempel wel heel erg laag gemaakt. We hebben toch al genoeg islamieten hier? Al zijn niet alle islamieten crimineel.
Harry

Bericht door Harry »

Ja, het wordt voor Turken makkelijker om hier te komen omdat er binnen de EU vrij verkeer van personen is. Al kan je daar aan het begin van de toetreding nog wel afspraken over maken, zoals ook nu bijvoorbeeld met Polen is gedaan.
Tegelijkertijd stijgt met de toetreding ook de welvaart van de Turken zelf en dat verlaagt de noodzaak om naar het westen te reizen. In de jaren '70 was iedereen doodsbenauwd dat we zouden worden overspoeld met Spanjaarden en Portugezen toen deze landen toetraden. Spanje was er in die tijd echt beroerd aan toe. Van een enorme arbeidsmigratie is nooit echt sprake geweest.
Zijn er te veel moslims in Nederland? Wat is veel? Dat wordt een subjectieve discussie.
Zeeuw3

Bericht door Zeeuw3 »

Ik vind dat 1miljoen van de 16 wel erg veel. En dat aantal zal voorlopig allen maar stijgen. Inderdaad kan je hier afspraken over maken. Maar is dat in de praktijk te controleren? De controle is niet echt scherp op schiphol e.d.
Harry

Bericht door Harry »

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. Ik doelde op arbeidsmigratie tussen EU-landen. Daar zijn quota voor bepaald. Je haalt het probleem aan van de illegaliteit, wat overigens niet via Schiphol gaat. Dat is zowat de enige plek waar je ons land niet illegaal kunt binnenkomen. Maar het probleem van de illegaliteit valt of staat niet met de toetreding van Turkije tot de EU. En daar gaat dit topic over.
Plaats reactie