Meditatie RD

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Meditatie RD

Bericht door Zonderling »

dennis schreef:
Ad Anker schreef:
Luther schreef:
Ad Anker schreef:Van Clairvaux wordt gewaardeerd om zijn duidelijke standpunt over de rechtvaardiging alleen door het geloof en niet uit de werken.
Ik vond de meditaties erg goed. Hij had het niet over Maria, overigens.
Maar daar heeft Bernardus het wel vaak over gehad. Bekend citaat van hem: "Maria is onze hulp en wij hebben niets, wat niet door de handen van Maria gegaan is."
Liefdevolle Maagd Maria,
nog nooit is gehoord
dat iemand voor niets
zijn toevlucht tot U zocht.

Aangemoedigd door dit vertrouwen,
kom ik tot U
met mijn zorgen.

Wijs mijn gebeden niet af,
maar neem ze goedgunstig aan
en wil mij verhoren,
o lieve Maagd Maria.

Bernardus van Clairvaux
Tja, maar zo kunnen ook kerkvaders die Roomse dwalingen kenden, ook goede dingen gezegd hebben.
Klopt. Aan de andere kant: als ik goed geïnformeerd ben was deze zelfde Bernardus ook een van de grote initiators van de kruistochten. En dat waren vreselijke zaken.
- Ik denk niet dat je goed geïnformeerd bent. Ik lees op internet in diverse artikelen dat hij sterk tegen zijn zin betrokken werd bij de oproep tot de tweede kruistocht. Al heeft hij inderdaad wel gehoorzaamd. Weet wel dat het achteraf erg gemakkelijk is om de kruistochten af te wijzen. Bernardus heeft nooit gestaan achter de misstanden die met de kruistochten gepaard gingen.

- Verder vind je in Bernardus' preken over het Hooglied geen Mariaverering, terwijl het Hooglied daar nu juist vanuit RK standpunt alle gelegenheid voor gegeven had. Voor mij is het dan ook de vraag of dit gedicht inderdaad wel van Bernardus is.

- M.i. moeten we niet zo snel op de klank afgaan. Ik las van Bernardus een passage over de rechtvaardigmaking. Ik was verbaasd toen ik het las, omdat dit nu juist was hetgeen de Reformatoren geleerd hadden. Geen wonder dat ook Luther en Calvijn alsook een hele trits oudvaders zich positief over Bernardus hebben uitgelaten. Dat iemand daarnaast ook sommige dwalingen had - maar niet als het gaat om de wezenlijke gronden - hoeft ons niet te verbazen.
-DIA-
Berichten: 32753
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie RD

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef: - Ik denk niet dat je goed geïnformeerd bent. Ik lees op internet in diverse artikelen dat hij sterk tegen zijn zin betrokken werd bij de oproep tot de tweede kruistocht. Al heeft hij inderdaad wel gehoorzaamd. Weet wel dat het achteraf erg gemakkelijk is om de kruistochten af te wijzen. Bernardus heeft nooit gestaan achter de misstanden die met de kruistochten gepaard gingen.

- Verder vind je in Bernardus' preken over het Hooglied geen Mariaverering, terwijl het Hooglied daar nu juist vanuit RK standpunt alle gelegenheid voor gegeven had. Voor mij is het dan ook de vraag of dit gedicht inderdaad wel van Bernardus is.

- M.i. moeten we niet zo snel op de klank afgaan. Ik las van Bernardus een passage over de rechtvaardigmaking. Ik was verbaasd toen ik het las, omdat dit nu juist was hetgeen de Reformatoren geleerd hadden. Geen wonder dat ook Luther en Calvijn alsook een hele trits oudvaders zich positief over Bernardus hebben uitgelaten. Dat iemand daarnaast ook sommige dwalingen had - maar niet als het gaat om de wezenlijke gronden - hoeft ons niet te verbazen.
We behoeven ook weer niet te de denken dat er voor de Reformatie geen Kerk op de aarde was.
Dat zou ook on-Bijbels zijn. Ook in de tijd dat de Roomse macht de Kerk overheerste moet er een
Kerk zijn geweest, zei het verborgen. Immers de Koning is nooit zonder onderdanen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Meditatie RD

Bericht door parsifal »

Zonderling schreef:
- Ik denk niet dat je goed geïnformeerd bent. Ik lees op internet in diverse artikelen dat hij sterk tegen zijn zin betrokken werd bij de oproep tot de tweede kruistocht. Al heeft hij inderdaad wel gehoorzaamd. Weet wel dat het achteraf erg gemakkelijk is om de kruistochten af te wijzen. Bernardus heeft nooit gestaan achter de misstanden die met de kruistochten gepaard gingen.
Soms gebeurt het dat iemand het mis heeft op internet. Kun je je bronnen geven.
Een preek als deze http://www.bartleby.com/268/7/4.html is wel behoorlijk stevig. Verder ben ik het wel met je eens dat het nu makkelijk is om de kruistochten (maar ook de Spaanse Inquisitie bijvoorbeeld) te veroordelen zonder naar de context van de tijd te kijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meditatie RD

Bericht door refo »

De context was dat er geroepen werd: God wil het. Met de kennis van nu weten we dat dat niet waar was. Dus waren degenen die tot de kruistochten opriepen leugenaars.
-DIA-
Berichten: 32753
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie RD

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De context was dat er geroepen werd: God wil het. Met de kennis van nu weten we dat dat niet waar was. Dus waren degenen die tot de kruistochten opriepen leugenaars.
Zou... dat een échte roeping zijn? Van 's Hemels wege?
Ik weet wel dat een roeping strikt persoonlijk is. Maar als de Heere roept geeft Hij
zeker getuigenis van Zijn eigen werk.

Er wordt nogal wat geschermd met het woordje "roeping".
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Meditatie RD

Bericht door dennis »

refo schreef:De context was dat er geroepen werd: God wil het. Met de kennis van nu weten we dat dat niet waar was. Dus waren degenen die tot de kruistochten opriepen leugenaars.
Ja, hier moet ik het mee eens zijn.
Natuurlijk hebben degenen gelijk die zeggen dat je alles in zijn historische context moet zien, maar je mag m.i. zaken niet zo relativeren dat het kwaad minder kwaad wordt genoemd.
De oproep tot kruistochten, waar Bernardus toch fanatiek aan heeft meegedaan, heeft onbevattelijk veel leed veroorzaakt. Ik heb me er een aantal jaren geleden in verdiept. Weten jullie dat de 'strijders voor Christus' niet alleen vele mohammedanen, maar ook vele duizenden joden hebben uitgemoord?
Natuurlijk: andere tijden, maar wel een groot kwaad.
En waarom zouden we ook niet eerlijk zijn. Luther (niet 'onze' Luther) bijvoorbeeld maakte ook zeer foute opmerkingen over joden. Ook dat hoeven we niet te verdoezelen.
Zondige mensen, allemaal.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Meditatie RD

Bericht door parsifal »

refo schreef:De context was dat er geroepen werd: God wil het. Met de kennis van nu weten we dat dat niet waar was. Dus waren degenen die tot de kruistochten opriepen leugenaars.
De context is dat vele mensen in die tijd geloofden dat "de paus zegt dat God het wil" betekent dat God het wil, verder was er een context van oorlog, waarin mede-Christenen gedood werden door moslims. Ik denk dat het oproepen tot het vormen van een leger om "het heilige land" te veroveren in die tijd vergeleken kan worden met een oproep om nu IS met wapens te bestrijden en deze oproep met een religieus sausje te overgieten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie