Wezenzondag

Vorst
Verbannen

Re: Wezenzondag

Bericht door Vorst »

Zowel in de GG waar ik vroeger zat als tegenwoordig in de PKN wordt er aandacht besteed aan wezenzondag. In wezen ( :hum ) is dat ook vrij bijbels, toch?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vorst schreef:Zowel in de GG waar ik vroeger zat als tegenwoordig in de PKN wordt er aandacht besteed aan wezenzondag. In wezen ( :hum ) is dat ook vrij bijbels, toch?
Het is een Bijbels gegeven, maar men moet dan niet gaan doen alsof de Heilige Geest nog niet gekomen is, en of we op die"(zon)dag "wees" zouden zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Johann Gottfried Walther schreef:
Vorst schreef:Zowel in de GG waar ik vroeger zat als tegenwoordig in de PKN wordt er aandacht besteed aan wezenzondag. In wezen ( :hum ) is dat ook vrij bijbels, toch?
Het is een Bijbels gegeven, maar men moet dan niet gaan doen alsof de Heilige Geest nog niet gekomen is, en of we op die"(zon)dag "wees" zouden zijn.
Inderdaad. Maar aan de andere kant doen we met Advent ook niet alsof Christus nog niet op aarde gekomen is.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Precies. En ik vind het juist mooi dat je nu wezenzondag viert in de verwachting van de vervulling, net als met advent inderdaad.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vorst schreef:Precies. En ik vind het juist mooi dat je nu wezenzondag viert in de verwachting van de vervulling, net als met advent inderdaad.
In verwachting van de vervulling? Terwijl God die belofte al vervuld heeft?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Even goed lezen wat er ook hiervoor is gezegd. Dan begrijp je het vast wel.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Mara schreef:In de preek die ik gisteren beluisterde, kwam ook de term wezenzondag nog even ter sprake.
Dominee zei dat het maar één keer wezenzondag is geweest hier op aarde, nl. de zondag nadat de Heere Jezus ten Hemel was gevaren en Pinksteren.
Daarna is het geen wezenzondag meer.
Volgens mij is het elke zondag wezenzondag. Immers, Jezus zei niet: "Ik zal u geen wezen laten, maar de Trooster komt." Hij zei: "Ik zal u geen wezen laten, maar Ik kom weder tot u."
Dus het is al bijna 2.000 jaar elke zondag weeszondag, maar niet troosteloos, dankzij de Trooster!
Plaats reactie