Maar deze discussie is onlangs toch al ruimschoots gevoerd op dit forum? Wanneer het punt van de rechtvaardigmaking is?ejvl schreef:Precies. Het gaat over termen als rechtshandeling en tralien des woords en het punt der rechtvaardigmaking waar de discussie over gaat.
Dat DIA stelt dat de zonde en ellende beleeft moet worden maakt niemand een probleem van. Wel om het in een systeem te duwen en dit bevinding te noemen. Met name wat je zegt over wedergeboren en liefde tot Christus maar met een openstaande schuld en dergelijke.
Want dat wordt nu in bepaalde kerken volop geleerd.
En daarnaast het woord systeem vind ik een negatieve klank in zich hebben. Ik kan DIA hierin goed volgen. Er moet wat beleefd zijn en het moet op het punt komen dat wij niks meer hebben, dan rechteloos te zijn. Een in zichzelf verloren Adamskind te zijn, waar het recht van God gebillijkt en geliefd wordt. En daar krijgt Christus de schittering die Hem waardig is. Genade door Recht. Christus is verborgen achter het Recht.
Een lezenswaardig gedeelte van Ds. M. Pronk:
Er zal een wonder moeten gebeuren, een wonder bij God vandaan. Het zal er maar op aankomen, lezer en
lezeres, of het werk Gods in de
ziel aanwezig is. God ziet alleen Zijn eigen werk aan. Het komt erop aan, of
genade in de ziel verheerlijkt is; alleen genade brengt de Kerk boven. Het komt erop aan, of we het bloed van die
dierbare Immanuël hebben leren kennen; dat bloed alleen reinigt v
an alle zonden. Is dat bloed voor ons
noodzakelijk, dierbaar, gepast en onmisbaar? De Heere heeft het gesproken: Als Ik dat bloed zal zien, dan zal Ik
ulieden voorbijgaan. De Heere mocht ons bedienen met armmakende en ontdekkende genade. Het is de vrucht
van wederbarende genade, dat we gaan leren inleven dat we sterven moeten en niet kunnen. Dan krijgen we een
hartelijke kennis van onze doodstaat en ellende. Uit het Godsgemis gaat zo''n ziel roepen tot God. Mijn ziel,
doorziet gij uw lot, hoe zult gij recht
vaardig verschijnen voor God? Onze ziel zal gered moeten
worden; we moeten van onze zonden af. Dat kan alleen door die dierbare Borg en Middelaar. De Heere mocht
maar bij de aanvang en bij de voortgang voor Hem plaats maken. Christus ligt verborgen achter
het recht Gods
des Vaders en wordt vanachter dat recht weggeschonken aan gans ellendigen en verlorenen.