ZONDEN

Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Billy
Zucht...... Paus .. sorry hoor....


maar dit antwoord van jou komt op mij over als een: "" u vraagt WIJ draaien-geloof""

Bid elke avod maar om vergeving en het wordt door Hem automatisch geschonken.....

Gaat het zo makkelijk???

(ps. ik hoef geen antwoord op die laatste vraag want die beantword je toch met JA)


gegroet deze keer van een zuchtende BILLY
Beste Billy,

Hoe meen JIJ dat het gaat dan?
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Beste Annoniem,

Gisteren las ik een stukje over de Heilige Doop. Daarin werd vertelt wat het nou precies inhoud om gedoopt te zijn. Ik ben nu heel erg blij dat ik gedoopt ben. Het stukje vind ik net iets te lang om het hier bij te zetten. Maar als jij of iemand anders dat stukje ook graag wil lezen dan typ ik het graag over.

Groeten Matthijs
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

is het een automatisme dan dat als je God om vergeving vraagt Hij het je altijd geeft???

we zullen toch eerst moeten leren wat ECHT bidden is.

Mijn gebeden zijn voor mijn gevoel vaak zo oppervlakkig, dan kan ik toch niet zeker beamen dat God mijn gebed om vergeving verhoord???

en zonder kennis van het waarzaligmakende geloof kunnen iemands zonden toch niet AUTOMATISCH op elk gebed worden vergeven.

Dit is volgens mij toch wel zeer ROOMS?????
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Lecram

Bericht door Lecram »

Beste Billy,

Ik begrijp je vragen omtrent het vermeende automatisme. Ik denk niet dat Paus het zo bedoelt. Het gaat niet om automatisme, maar om het vertrouwen op het Woord van God. Zoals jij het benoemt (oprecht bidden, oppervlakkig bidden, waar zaligmakend geloof moeten bezitten) zijn in wezen wel waar, maar we moeten daar geen WET van maken (dus Rooms). Juist ons besef van onze zondigheid en onvolmaaktheid, zelfs onze dodigheid, moeten ons aanleiding geven om met lege handen bij God te komen. We hebben immers nix meer en zullen ons nooit kunnen 'opwerken' tot die staat waarin we 'waardig' zijn vergeving te ontvangen. God laat ons juist zien dat we niets kunnen zijn voor God, buiten Jezus. En dat strijd tegen ons 'vlees'. We WILLEN iets zijn voor God, iets meebrengen, liefst gereinigd bij Jezus komen. En het is zo heerlijk om juist als vuile zondaar door Hem gereinigd te worden!
Er is in wezen niets gemakkelijker om zalig te worden, we hoeven alleen onze zonden te belijden en te vertrouwen op Zijn Woord en anderzijds is dat juist de onmogelijkheid, omdat we zelf iets willen zijn.
Daarom is volledige overgave en navolging zo belangrijk.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door annoniem
Zijn er hier ook mensen die nu wel eens balen van zich zelf ? Balen dat ze nu nooit eens een dag zonder zonden kunnen leven, of leef je wel eens een dag zonder zonden ? Balen dat ze dan 's avonds weer moeten bidden en zoals altijd standaard om vergeving vragen. En nadat je dat gevraagd heb zijn die zonden van die dag dan vergeven, of ben jij ze dan na een paar dagen vergeten ? En als ze wel zijn vergeven hoe merk je dat dan, heb je dat gevoeld, voel je dat, zie je dat ? En als laatste die zonden die je die dag gedaan heb, doe je die dan nooit meer, of doe je die een paar dagen later weer, en vraag je dan weer om vergeving, en krijg je dan weer wel of geen antwoord. Spreek God nog wel eens tegen jouw of zoek je zijn antwoord zelf op en pas je dat op je zelf toe ?

Bij mij is het zo dat ik steeds weer terug valt in erge zonden, steeds standaard inderdaad bid, nooit antwoord krijgt, beloof dat ik het niet meer zal doen en toch weer wel doe.. het is dan ook niet verwonderlijk dat God niet meer spreekt.

Wat me dan steeds weer verbaasd als ik hier leest, dat jullie allemaal zo blij zijn, zo erg bekeerd, en minstens 1 maal per week spreekt God wel, of voel je zijn nabijheid, of dit of dat.. Het is hier allemaal zo goed en God is voor jullie allemaal zo goed en iedereen is zo blij met Hem, dat ik er sterk aan begint te twijfelen of we het allemaal wel over dezelfde God hebben.

Beste Anoniem, bovenstaande komt mij erg bekend voor en om ook op een andere vraag in dit forum te reageren wil ik wel wat vertellen wat met beide te maken heeft. Ik las eens in het dagboekje van Spurgeon [Het chequeboek des geloofs] het stukje wat geschreven was n.a.v. de tekst uit spreuken 28:13. Na het lezen van het stukje mocht ik in het gebed daarna mijn zonden belijden en ook vergeving hierover ontvangen. Dit was geen gewone zaak, ik heb hierna ook niet meer zo'n intense ervaring mogen krijgen. Moeite kreeg ik echter met het gedeelte van de tekst waar het over het laten van de zonde gaat, daar ben ik nu nog [jaren na het bewuste moment] volop mee bezig en krijg niet de indruk dat het [voor mijn gevoel] beter gaat. Dit heeft verschillende oorzaken. Als mens zul je nooit hier op aarde de staat van zondeloosheid bereiken, kijk maar naar de bijbelheiligen het blijven mensen met hun zwakheden, zo ook wij. Wat ook meetelt, voor jezelf leef je steeds nauwer, er kan er simpel gezegd steeds minder mee door waardoor ook het gevoel van steeds groter zondaar ondanks ontvangen genade blijft. Dit neemt niet weg dat ondanks de steeds terugkerende zonde toch ook het zekere geloof in de genadige vergeving van die zonden mag zijn en dat is echt niet elke avond na het gebed, het kan weken "stil" zijn in je hart, maar toch en dat kan onder een preek zijn of in een gesprek is er toch weer het geloof in de vergevende kracht van de genade Gods door Jezus Christus! die inderdaad 7 maal 70 maal vergeeft, maar strijdt blijft er. Nu kom ik tot het volgende punt de strijd die er in je binnenste is. Dit is een reële strijdt die iedereen die genade ontvangen heeft in meer of mindere mate wel zal kennen, de vraag of het wel echt een werk van God is, of er niet zelfwerkzaamheden bij aan te pas gekomen zijn. Als je dan terug kijkt op je leven dan moet je wel verzuchten dat het haast niet waar kan zijn, maar ook hier komt dan vroeg of laat weer die zekerheid en het verlangen wat ook Paulus beschrijft om ontbonden te zijn om zo verlost te worden van dat altijd maar zondigen altijd in die draaimolen mee te draaien en het gevoel hebben er niet uit te kunnen. Maar nu komt het. Die strijd is een strijd die je voert in je binnenste en die loopt zo hard op dat het vuur van die strijd naar buiten toe uitstraalt en dat is het licht wat een christen moet uitstralen, is er geen strijd dan is er geen licht [in mijn geval]. Voor een buitenstaander lijkt het of je een christen bent voor wie alles zo gemakkelijk gaat en die schijnbaar niets tegen heeft, het is echt niet zo. Laat alleen de strijd voor jezelf en de lof voor God. Dit brengt je wel eens in conflict met je medechristen die wel graag over zijn strijd praat [en dit wordt in mijn kringen meer gewaardeerd]. Maar ik blijf van mening dat het een zaak tussen jezelf en God blijft waar een ander niets mee te maken heeft [in het geval van verborgen zonden]. Zo ook op dit forum loopt een mens niet te koop met zijn ongerechtigheden maar de genade Gods noopt tot verheerlijking, waar het hart vol van is loopt in dit geval de mond van over.
Ik hoop zo voldoende duidelijk geweest te zijn.

[Veranderd op 14/5/02 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
de Paus

Bericht door de Paus »

Mijn gebeden zijn voor mijn gevoel vaak zo oppervlakkig, dan kan ik toch niet zeker beamen dat God mijn gebed om vergeving verhoord???
Hoezo niet? Jezus heeft ons nota bene het beste gebed geleerd wat er maar is: het Onze Vader. Bidt dat dan maar!
En bovendien: het gaat er niet om hoe oppervlakkig het gebed is, en hoe je je daarbij voelt. Het gaat erom dat je bidt, en dat je dat doet in de Naam van onze Heere.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Paus,

Het gaat er weldegelijk om of het gebed echt is of oppervlakkig. Die tegenstelling is wel terecht denk ik. Oppervlakkig zie ik als je worden en je schuldbelijdenis niet echt beleven. Huichelen dus. Zo'n gebed kan God alleen maar tot toorn verwekken.
Sterk had ik bij jouw postings het gevoel dat we zo de kant opgaan van: "Je mag er zijn voor God, en je mag best fouten maken. God weet wat van Zijn maaksel is te verwachten."
Dit hoor ik tenminste wel eens, en ook op de EO, en dat komt denk ik toch voort uit een ander Godsbeeld.

In de Bijbel staat trouwens dat God niet altijd de gebeden hoort, en dus ook niet altijd vergeeft. Zou Jesaja 2 misschien niet op Nederland slaan in deze dagen? De profeet sprak toen:
"Maar Gij hebt Uw volk, het huis van Jakob verlaten, want zij zijn vervuld met goddeloosheid, meer dan het oosten, en zijn zijn guichelaars, gelijk de Filistijnen, en aan de kinderen der vreemden tonen zij hun behagen. En hun land is vervuld met zilver en goud, en hunner schatten is geen einde; hun land is ook vervuld met paarden, en hunner wagenen is geen einde.
8 Ook is hun land vervuld met afgoden;voor het werk hunner handen buigen zij zich neder, voor hetgeen hun vingeren gemaakt hebben.
9 Daar bukt zich de gemene man, en de aanzienlijke man vernedert zich; daarom zult Gij het hun niet vergeven.
10 Ga in den rotssteen, en verberg u in het stof, vanwege den schrik des HEEREN, en om de heerlijkheid Zijner majesteit."

Of staat er in Jeremia 5:7 niet geschreven:
Hoe zou Ik over zulks u vergeven? Uw kinderen verlaten Mij, en zweren bij hen, die geen God zijn; als Ik hen verzadigd heb, zo bedrijven zij overspel, en verzamelen bij hopen in het hoerenhuis.
8 Als welgevoederde hengsten zijn zij vroeg op; zij hunkeren een iegelijk naar zijns naasten huisvrouw.
9 Zou Ik over die dingen geen bezoeking doen? spreekt de HEERE. Of zou Mijn ziel zich niet wreken aan zulk een volk, als dit is?

Tenslotte. Wat dachten wij zo wat er gezegd wordt van de lauwe, sleurgodsdienst in onze kerken zoveel. De Heere veroordeelde in Jesaja 1 de offers, de feestdagen. "En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed."(Jes. 1:15)
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het is ook niet makkelijk om op een forum over je eigen zonde en misstappen te praten. Dit is veelal iets wat heel persoonlijk is en wat je niet zomaar in het openbaar (forum!) zegt. Daarom kom je dit waarschijnlijk ook niet veel tegen op een forum.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Het gaat er weldegelijk om of het gebed echt is of oppervlakkig. Die tegenstelling is wel terecht denk ik. Oppervlakkig zie ik als je worden en je schuldbelijdenis niet echt beleven. Huichelen dus. Zo'n gebed kan God alleen maar tot toorn verwekken.
Sterk had ik bij jouw postings het gevoel dat we zo de kant opgaan van: "Je mag er zijn voor God, en je mag best fouten maken. God weet wat van Zijn maaksel is te verwachten."
Dit hoor ik tenminste wel eens, en ook op de EO, en dat komt denk ik toch voort uit een ander Godsbeeld.
Is het een ander Godsbeeld of is het een andere wijze van uitdrukken? In feite ziet God ons in Christus als rein. Wanneer we fouten maken, dan is God (wonder van genade!) bereid om te vergeven, na belijdenis van zonden. Dat heeft dan wel betrekking op bewuste zonden. Zonden waar je je niet bewust van bent, of onvolmaaktheden moeten ons niet in de wanhoop drijven, omdat God weet wat maaksel wij zijn. Dat bedoelt men bij de EO waarschijnlijk met 'je mag best fouten maken'.
de Paus

Bericht door de Paus »

Het gaat er weldegelijk om of het gebed echt is of oppervlakkig. Die tegenstelling is wel terecht denk ik.
Ik zeg dat niemand geen last heeft van oppervlakkigheid. Zelf bij een oprecht gebed, dwalen gedachten keer op keer af. We moeten dus het zonder-oppervlakkigheid-zijn niet tot een af ander criterium maken.
Sterk had ik bij jouw postings het gevoel dat we zo de kant opgaan van: "Je mag er zijn voor God, en je mag best fouten maken. God weet wat van Zijn maaksel is te verwachten."
Je mag er inderdaad zijn voor God. Een parel ben je in Zijn hand, maar dat ontslaat je niet van de plicht om heilig te leven.
In de Bijbel staat trouwens dat God niet altijd de gebeden hoort, en dus ook niet altijd vergeeft.
Zelf denk ik dat God ieder gebed hoort, maar niet ieder gebed verhoort. Er is een groot verschil tussen horen en verhoren.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zelf denk ik dat God ieder gebed hoort, maar niet ieder gebed verhoort. Er is een groot verschil tussen horen en verhoren.
En Jesaja 1:15 dan?
Verder blijf ik erbij dat een gebed niet oppervlakkig mag zijn, en dat dat dus weldegelijk een criterium is. Er geschiedt geen vergeving zonder oprecht berouw. Als het oppervlakkig gebeurt, dan verlang je niet eens naar vergeving ("Een verzadigde ziel vertreedt het honingzeem "(Spreuken 26:7a)).
de Paus

Bericht door de Paus »

En Jesaja 1:15 dan?
Horen zou je hier heel goed kunne opvatten in de zin van verhoren.
Verder blijf ik erbij dat een gebed niet oppervlakkig mag zijn, en dat dat dus weldegelijk een criterium is.
De grond van de vergeving ligt in de beloftes van God, en niet in de oprechtheid van een mens. Die oprechtheid van een mens is wel nodig, maar niet het criterium. Het gaat erom dat wij die beloftes vastgrijpen. En hoe we die beloftes dan weer vastgrijpen, is punt 2.
Er geschiedt geen vergeving zonder oprecht berouw. Als het oppervlakkig gebeurt, dan verlang je niet eens naar vergeving ("Een verzadigde ziel vertreedt het honingzeem "(Spreuken 26:7a)).
Er geschiedt vergeving als er om gevraagd wordt in de Naam van Jezus. Nu zijn er mensen die denken hier misbruik van te kunnen maken. Aan hen geschiedt geen vergeving, maar hen zal dit worden toegerekend.
Verder leg je de nadruk op het verlangen naar vergeving. Hier houdt ik heel dicht bij betrokken dat er een God is die wil vergeven.
david

Bericht door david »

Refojongere,

Ik begrijp dat je van mening bent dat een gebed niet oppervlakkig mag zijn, dat dat een voorwaarde is voor vergeving.
Maar volgens mij is het een beetje moeilijk om aan te geven wat 'oppervlakkig' precies is. Voor ons gevoel kan een gebed heel oprecht zijn waarbij we soms direkt ervaren dat onze zonden vergeven zijn. Maar vergeleken met Gods maatstaven blijven onze gebeden per definitie onder de maat. Dus dan zouden wij aan de hand van een menselijke maatstaf moeten kunnen bepalen wanneer onze gebeden diepgang genoeg hebben voor God. Dan begeven we ons wel op een glibberig pad!

Het blijft inderdaad bovenaan staan dat God wil vergeven. Maar ik kan me goed voortstellen dat Hij geen vergeving schenkt als wij even tussen neus en lippen door ergens vergeving voor vragen. Dan springen wij denk ik veel te gemakkelijk en vanzelfsprekend met Zijn genade om.
Maar dat is geen wet, zelfs geen wetmatigheid! Vóór alles moeten we oppassen dat we Hem niet in welk hokje van wetmatigheid dan ook willen passen. Net zo goed schenkt God vergeving op een heel oppervlakkig gebed waar we zelf niet tevreden mee zijn. Maar voor God was het dan blijkbaar genoeg!
En daar gaat het om. Daar halen we absolute zekerheid vandaan. Namelijk niet uit wat wij denken dat God van ons wil horen, maar wat God van ons vindt. En ik moet eerlijk zeggen: dat blijft altijd verrassend! Op momenten dat ik het eigenlijk best getroffen heb met mezelf, blijkt vaak dat God daar op dat moment anders over denkt. En vaak als ik me schuldig voel, of gefrustreerd, of ongeliefd dan kan God zo'n overweldigend gevoel van Zijn liefde geven!
En net als ik denk dat ik wel weet hoe God werkt (ook wat vergeving betreft!), laat Hij weer zien: Ik hou veel van je, maar je moet je niet gaan verbeelden dat je me in je broekzak hebt!
Laten we God dus niet aantasten in Zijn vrijheid van handelen.

Groet,
David
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste David,
Voor ons gevoel kan een gebed heel oprecht zijn waarbij we soms direkt ervaren dat onze zonden vergeven zijn.
Als wij oprecht en eerlijk ons tot God wenden en onze schuld belijden. Dan behoren wij onze schuld te voelen als een last, dan behoren wij er verdriet van te hebben. Pas dan kun je oprecht bidden om vergeving. Dan wordt het gebed uit je levensnood geboren. Ik weet wel, wij kunnen onze zonden nooit zo zwaar beleven als dat God ze ziet. Maar we moeten er wel last en verdriet van hebben en zo onze schuld belijden. Het is niet genoeg om in het algemeen vergeving te vragen zonder ook maar te weten waaraan je schuldig staat, of waarin je tekort geschoten bent. Lere de Heilige Geest ons oprecht te bidden!
Net zo goed schenkt God vergeving op een heel oppervlakkig gebed waar we zelf niet tevreden mee zijn. Maar voor God was het dan blijkbaar genoeg!
Hoe kan een oppervlakkig gebed goed genoeg zijn vraag ik me af. Kan je een voorbeeld geven?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Beste David,

Als wij oprecht en eerlijk ons tot God wenden en onze schuld belijden. Dan behoren wij onze schuld te voelen als een last, dan behoren wij er verdriet van te hebben. Pas dan kun je oprecht bidden om vergeving. Dan wordt het gebed uit je levensnood geboren. Ik weet wel, wij kunnen onze zonden nooit zo zwaar beleven als dat God ze ziet. Maar we moeten er wel last en verdriet van hebben en zo onze schuld belijden. Het is niet genoeg om in het algemeen vergeving te vragen zonder ook maar te weten waaraan je schuldig staat, of waarin je tekort geschoten bent. Lere de Heilige Geest ons oprecht te bidden!
Hoe kan een oppervlakkig gebed goed genoeg zijn vraag ik me af. Kan je een voorbeeld geven?
Beste RJ,

Je legt hier een wet op die onmogelijk is om op te brengen. WIJ moeten eerst zus en zo. Weet je, dan kom je er nooit. Want zelfs onze gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed. En hoe zullen we onze zonden kennen en daar berouw over hebben, zonder dat we ze zien in de oneindige liefde van God? Dat is onmogelijk. Het oprechte bidden en onze zonden als een last ervaren, zijn geen voorwaarden om tot God te gaan, want dan schieten we altijd tekort.
Komen zoals je bent, met lege handen, dus ook als je biddeloos bent, zonder berouw, zonder oprecht gebed. Alles uit Hem, Hij zal schenken wat je nodig hebt.
Dat is nog wel wat anders dan een 'gebed' wat je bidt, omdat dat nu eenmaal moet, of omdat je ouders je dat hebben geleerd. Als je van plan bent om je eigen leven vast te houden en God als een soort hulp bij noodgevallen te gebruiken, dan mag je ervan uitgaan dat je gebed onverhoord blijft. De vraag is: ben je echt van plan om God de eerste te laten zijn in je leven? Wil je echt wel een verandering ondergaan, waardoor je je leven verliest en Christus in je gaat leven? Dan heb je Hem nodig en mag je in gebed alles voor Hem neerleggen, ook je biddeloosheid, je onoprechtheid van het gebed, je gevoelloosheid, je onbewogenheid. Zal Hij het je dan niet schenken?
Plaats reactie