Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:
huisman schreef:Ik had al een tekst genoemd maar die liet jij voor het gemak maar even liggen. Nog maar een keer 2 Tim 4:2-5
Daar zie je ook dat het werk van een prediker eenzaam werk is.
2: Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3:Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4:En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5:Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Geachte Huisman, aangezien het zwaartepunt van de door u aangehaalde tekst vooral in vers vers 3 en 4 lijkt te liggen, sta mij toe hier een paar vragen te stellen:
Welke andere leer word er dan besproken dan de leer van De HEERE Jezus Christus? En wie word gebombardeerd tot leraar op ons eigen gezag? En in welke fabelen geloven wij dan?
Ons uitgangspunt is en blijft de bijbel en de leider is en blijft de oorspronkelijke predikant, wat fabelen betreft word er bij ons echt geen millimeter afgeweken van wat de schrift ons leert.
Lijkt deze vers niet meer van toepassing op hen die de moderne natuurgodsdiensten (new age) aanhangen zonder enige bijbelse achtergrond?
Ik ga niet in op jouw situatie omdat ik die niet ken. Vers 3 zegt ons dat er een tijd komt dat de gezonde leer niet meer verdragen wordt. De leer die volgens vers 2 wederlegt,vermaant en bestraft.
In die tijd zal men zichzelf leraars maken of......zichzelf tot leraar maken. Hier wat kanttekeninigen ter verduidelijking.
19) kittelachtig zijnde
Dat is, hebbende een hart en oren, die jeuken naar wat nieuws en vreemds.

20) opgaderen,
Of ophopen; dat is, den een voor en de ander na opwerpen en verkiezen, die hun wat nieuws leren.

21) naar hun eigen begeerlijkheden;
Dat is, die ene leer voordragen met hunne kwade lusten overeenkomende.

22) hun gehoor
Dat is, niet willen horen.

23) van de waarheid afwenden,
Dat is, van de zuivere en waarachtige leer des Evangelies.
Laatst gewijzigd door huisman op 01 okt 2015, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef: Ik ga niet in op jouw situatie omdat ik die niet ken. Vers 3 zegt ons dat er een tijd komt dat de gezonde leer niet meer verdragen wordt. De leer die volgens vers 2 wederlegt,vermaant en bestraft.
In die tijd zal men zichzelf leraars maken of......zichzelf tot leraar maken. Hier wat kanttekeninigen ter verduidelijking.
19) kittelachtig zijnde
Dat is, hebbende een hart en oren, die jeuken naar wat nieuws en vreemds.

20) opgaderen,
Of ophopen; dat is, den een voor en de ander na opwerpen en verkiezen, die hun wat nieuws leren.

21) naar hun eigen begeerlijkheden;
Dat is, die ene leer voordragen met hunne kwade lusten overeenkomende.

22) hun gehoor
Dat is, niet willen horen.

23) van de waarheid afwenden,
Dat is, van de zuivere en waarachtige leer des Evangelies.
Als ik deze tekst lees mijn beste Huisman, dan meen ik zelf, en voor de duidelijkheid is dit mijn eigen persoonlijke interpretatie, desalniettemin ben ik hier des te meer van overtuigd des te meer ik dit lees, overal op van toepassing op wat deze moderne en goddeloze tijd te bieden heeft met zijn trends, modegrillen, het vermemelen van zedeloze figuren die zich artiest noemen, normvervaging en zedeloos gedrag die vandaag de dag van alle kanten op ons afkomt.
Dit denk ik eerder dan van toepassing dan op een groep mensen die de bijbel bespreken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9338
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door parsifal »

Er zal toch echt duidelijk gemaakt moeten worden waarom preekvoorbereiding met gemeenteleden zou leiden tot minder radicale prediking. Of je vooraf vragen bespreekt of achteraf de gemeenteleden weer ontmoet. De predikant weet ook wel dat wat hij zegt niet altijd gewaardeerd wordt.

Ja predikanten kunnen lui worden door deze preekvoorbereiding, maar daar zijn ze zelf bij (en die luiheid kunnen ze ook krijgen door in bijvoorbeeld het Spurgeonarchief te lezen).

Het hangt wel voor een groot deel af van hoe de preek gezien wordt. Een preekvoorbereiding met gemeenteleden lijkt goed geschikt voor uitleg van de tekst (welke vragen komen op bij het lezen van de tekst, misschien zijn dat vragen die de predikant nooit heeft gehad) en misschien voor toepassingen in het dagelijks leven (Wat leren we van of over David als hij Saul's leven spaart of als hij naar Gath vlucht?), misschien minder voor het appellerende van de preek.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4813
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik zie niet in waarom na 2000 jaar we opeens gemeenteleden zouden moeten betrekken in de voorbereiding van preken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Klomp »

hulp in de voorbereiding is toch wat me allemaal (moeten) doen: gebed tot God om de voorganger te helpen en leiden in de voorbereiding van diensten
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Van Ewijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik zie niet in waarom na 2000 jaar we opeens gemeenteleden zouden moeten betrekken in de voorbereiding van preken.
Kerken lopen leeg, het kweken van meer betrokkenheid en belangstelling?
Waarom liepen de remonstranten weg bij de RK? Juist vanwege de eenzijdige autoriteit en opgelegde uitleg van de schrift.
Ik vind deelname in mijn optiek juist volledig in de geest van de reformatie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Er zal toch echt duidelijk gemaakt moeten worden waarom preekvoorbereiding met gemeenteleden zou leiden tot minder radicale prediking. Of je vooraf vragen bespreekt of achteraf de gemeenteleden weer ontmoet. De predikant weet ook wel dat wat hij zegt niet altijd gewaardeerd wordt.

Ja predikanten kunnen lui worden door deze preekvoorbereiding, maar daar zijn ze zelf bij (en die luiheid kunnen ze ook krijgen door in bijvoorbeeld het Spurgeonarchief te lezen).

Het hangt wel voor een groot deel af van hoe de preek gezien wordt. Een preekvoorbereiding met gemeenteleden lijkt goed geschikt voor uitleg van de tekst (welke vragen komen op bij het lezen van de tekst, misschien zijn dat vragen die de predikant nooit heeft gehad) en misschien voor toepassingen in het dagelijks leven (Wat leren we van of over David als hij Saul's leven spaart of als hij naar Gath vlucht?), misschien minder voor het appellerende van de preek.
Mijn eerste vraag zou zijn:Waar in de Schrift lees je dat een gemeente meedoet aan de preekvoorbereiding?

De verkondigers (profeten)in het O.T. waren eenzame personen. Het N.T. zet in met weer zo'n eenzame heraut, Johannes de Doper, daarna de Heere Jezus en dan de apostelen. Ik zie ook in Paulus brieven niets van deze praktijk. Waarom in de 21ste eeuw het opeens anders moet is mij een raadsel maar heeft m.i. toch te maken met 2 Tim 4:2-5.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef: Mijn eerste vraag zou zijn:Waar in de Schrift lees je dat een gemeente meedoet aan de preekvoorbereiding?

De verkondigers (profeten)in het O.T. waren eenzame personen. Het N.T. zet in met weer zo'n eenzame heraut, Johannes de Doper, daarna de Heere Jezus en dan de apostelen. Ik zie ook in Paulus brieven niets van deze praktijk. Waarom in de 21ste eeuw het opeens anders moet is mij een raadsel maar heeft m.i. toch te maken met 2 Tim 4:2-5.
Zou exodus 18 in zijn geheel voor u acceptabel zijn in die strekking?
http://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/18.html
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:
huisman schreef: Mijn eerste vraag zou zijn:Waar in de Schrift lees je dat een gemeente meedoet aan de preekvoorbereiding?

De verkondigers (profeten)in het O.T. waren eenzame personen. Het N.T. zet in met weer zo'n eenzame heraut, Johannes de Doper, daarna de Heere Jezus en dan de apostelen. Ik zie ook in Paulus brieven niets van deze praktijk. Waarom in de 21ste eeuw het opeens anders moet is mij een raadsel maar heeft m.i. toch te maken met 2 Tim 4:2-5.
Zou exodus 18 in zijn geheel voor u acceptabel zijn in die strekking?
http://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/18.html
Hier gaat het over het rechtspreken over het volk dat mocht Mozes delegeren maar juist de stem van de HEERE te zijn tot het volk was alleen aan Mozes voorbehouden. (Vs 19 en 20)

Dus deze schriftplaats is niet overtuigend voor de praktijk van preekcommissies.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik zie niet in waarom na 2000 jaar we opeens gemeenteleden zouden moeten betrekken in de voorbereiding van preken.
Inderdaad! Welkom, deze nuchterheid!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door modesto »

Ik kan het jullie nog sterker vertellen: 2000 jaar geleden preekten de gemeenteleden zelf -- ze hadden toen helemaal geen predikant nodig! Iedereen mocht een woordje doen tijdens de dienst. En af en toe kwam er iemand van het bestuur langs, zoals Paulus of Timotheus.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4045
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Terri »

modesto schreef:Ik kan het jullie nog sterker vertellen: 2000 jaar geleden preekten de gemeenteleden zelf -- ze hadden toen helemaal geen predikant nodig! Iedereen mocht een woordje doen tijdens de dienst. En af en toe kwam er iemand van het bestuur langs, zoals Paulus of Timotheus.
Inderdaad, welkom dit relativeren.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4813
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

modesto schreef:Ik kan het jullie nog sterker vertellen: 2000 jaar geleden preekten de gemeenteleden zelf -- ze hadden toen helemaal geen predikant nodig! Iedereen mocht een woordje doen tijdens de dienst. En af en toe kwam er iemand van het bestuur langs, zoals Paulus of Timotheus.
Ow ja? waar kunnen we dat lezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:
modesto schreef:Ik kan het jullie nog sterker vertellen: 2000 jaar geleden preekten de gemeenteleden zelf -- ze hadden toen helemaal geen predikant nodig! Iedereen mocht een woordje doen tijdens de dienst. En af en toe kwam er iemand van het bestuur langs, zoals Paulus of Timotheus.
Ow ja? waar kunnen we dat lezen?
De waarschuwing tegen en het ordelijk maken van deze praktijk kun je lezen in 1 Korinthe 14.

In 1 Tim 5:17 zien wij al de praktijk van predikant opkomen.
17 Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
Ds C den Boer verklaard deze tekst.
De Joodse synagoge kende de figuur van de oudste. De christelijke gemeente ook. Paulus was gewend - volgens wat we lezen in het boek van de Handelingen - om overal waar gemeenten gesticht werden, ook opzieners/oudsten over de kudde te laten aanstellen, die toezicht hielden op leer en leven van de leden van de gemeente.

En zeer waarschijnlijk waren er onder deze oudsten meestal ook enkelen die bijzondere gaven hadden en ook tijd om het Woord van God te verkondigen en te leren. Het was hun dagelijks werk. Zij waren daarvoor vrijgesteld. Men zou hen herder en leraar kunnen noemen. Hoog geplaatsten in de gemeente dus. Met een zware verantwoordelijkheid. De grote heilsdaden van God in Christus aan de mensen verkondigen en hen leren te onderhouden, alles wat Christus geboden had.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 29081
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Onzin. De te bepreken stof staat vaak al vast volgens het rooster. Overigens begrijp ik dat Calvijn ook zijn preken voorbereidde in strijd met het woord, althans volgens jouw criteria.

Er is nog steeds geen bijbels argument gegeven, of het moet zijn dat herders niet met schapen overleggen. Als je zo'n slecht gevoel voor beeldspraak hebt, kun je wel alles uit de Schrift halen, natuurlijk.

Overigens staat nog te bezien of herders werkelijk niet met hun schapen overleggen. Maar dat terzijde.
@DDD jij poneert in veel topics van allerlei stellingen zonder ook maar een beetje die stellingen van enige grond te voorzien. Maar ik zal je helpen door een paar verhelderingsvragen te stellen.
1. Waarom zou ik de voorbereiding van Calvijn strijdig vinden met mijn criteria?
2. Op welke schriftplaatsen baseer jij je verdediging van deze praktijk?

Ik had al een tekst genoemd maar die liet jij voor het gemak maar even liggen. Nog maar een keer 2 Tim 4:2-5
Daar zie je ook dat het werk van een prediker eenzaam werk is.

Veelzeggend is ook dat de Heere Jezus zijn brieven aan de 7 gemeenten in klein-Azie stuurt naar de voorganger.
De voorganger is blijkbaar het instrument om Gods Woord door te geven aan de gemeente.

Als een predikant op zijn plaats is weet hij waar de schapen gelegerd zijn. Door pastoraat,verslagen huisbezoeken,omgang met de jongeren enz.
Daar is geen preekcommissie voor nodig die de voorganger moet influisteren waar hij over moet preken.
Calvijn bepreekte ook gewoon wat er aan de beurt was. Dus daarmee vervalt al je punt.

Ik hoef helemaal niets te verdedigen. De bijbel doet hier helemaal geen uitspraak over, omdat de bijbel geen professionals als voorganger kent. Dus daar was zoiets helemaal niet aan de orde. De tekst uit 2 Timotheus zou eerder een bezwaar tegen een curatorium zijn, dan tegen een preekvoorbereiding. Ik zie er niet de minste aanleiding in om bezwaar te hebben tegen bijbelstudie voorafgaand aan de preek.
Plaats reactie