Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Sheba »

merel schreef:
Sheba schreef: Ik hoor eerlijk gezegd weinig binnen de gereformeerde gezindte om mij heen die het überhaupt een vraag vinden om hun baan op te gaan zeggen. Het is eerder bijzonder als ze het doen. Op scholen moet je niet aankomen met baantjes van anderhalve dag of twee dagen. Er zijn zelfs reformatorische scholen die als regel hebben dat je minimaal twee en halve dag moet werken. Voor minder wordt je niet aangenomen. Hoezo moeders uit hun gezin houden?

Verder denk ik dat je gelijk hebt dat er veel eenoudergezinnen zijn bij die andere politieke partijen. Vreemd eigenlijk dat de SGP daar nooit aan gedacht heeft.
Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat het logisch is dat je als vrouw meer verdiend dan man, je kiest voor het inkomen van de vrouw. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Nee, je begrijpt mij niet verkeerd. Ik heb er totaal geen bezwaar tegen als een man fulltime thuis is een de vrouw gaat werken. Het is anders dan het geijkte plaatje, maar m.i. niet verkeerd. Jij bent het er niet mee eens begrijp ik? Waarom doe je anders als vrouw een opleiding, waarom worden meisjes gestimuleerd om een opleiding te gaan doen? Puur als opvulling van tijd, zodat ze een jaar kunnen werken en vervolgens er nooit meer iets mee doen? Een opleiding kost de staat/overheid enorm veel, veel meer dan ouders betalen en ik zie het voor mij ook als een verplichting om iets met mijn kennis te gaan doen. De zorg, AWBZ, sociale voorzieningen, AOW etc moet ergens van betaald worden.

@ onderwijs en parttime werken
Ik vind het niet meer dan normaal dat je in het onderwijs minimal 2,5 dag moet werken. Het is enorm vervelend en chaotisch voor een kind om meer dan 2 juffen te hebben. Daarbij gaat je kennis en feeling met het vak ook achteruit als je minder dan 50% werkt.
Ik heb daar dus i.d moeite mee. ;) vrouwen als kostwinners... Uitgezonderd de situaties dat de man gewoon geen kostwinner kan zijn. ( ziekte, arbeidsongeschiktheid enz.) wetende dat dat oorzaken zijn, voortgekomen uit de zondeval.

Waarom? Omdat de Heere zelf al een rolverdeling geeft na de zondeval. Die geeft Hij m.i. niet voor niets.
En hoe snel verval je niet in de valkuil om als vrouw die dan kostwinner is de kapitein van het huwelijkschip te worden en de man de matroos. Ipv andersom?

Nee, je opleiding is nooit weg. Je wordt gevormd tijdens je studie. De studie is niet alleen van belang voor de materiële toekomst... Maar ook voor al de andere aspecten van het leven. Ik sluit me aan bij wat Luther zegt. Verder zeg ik nergens dat de vrouw nooit meer kan werken na de komst van kinderen. Maar dan wel op die manier dat de zorg niet door derden ( structureel) gegeven moet worden. ( in een normale, gezonde situatie)
Wanneer je een studie alleen kan zien als een voorwaarde om bepaald werk te doen, verarm je het e.a. enorm.


Wbt kosten overheid. Het klinkt misschien hard. En ik heb het uiteraard niet over jou persoonlijk... Maar ik zou die kosten wel eens op een rijtje willen zien. En dan t.o. De kosten die bespaard wirden door thuisblijfmoeders op de kinderopvang, ggz, alle andere kosten die voortvloeien uit extra zorg en begeleiding van kinderen die de dupe zijn van alle stress binnen de gezinnen. ( en nee ook daarin zijn uitzonderingen)
En zullen we ook eens de kosten op rij zetten van mensen die wel zijn blijven werken maar inmiddels totaal wat anders doen dan waar ze voor zijn opgeleid? Die weer andere opleidingen zijn gaan doen?

En nee. Ook met anderhalve dag kan je volstaan met max twee leerkrachten voor de klas. Ligt gewoon aan hoe je de boel verdeeld. En je zal als kleine partimer in die zin ook flexibel moeten zijn in de realisering van je voorkeuren.
Verder snap ik niet dat mensen wel problemen hebben met meerdere mensen voor de klas. Maar met dezelfde vaart hun kinderen wel naar naschoolseopvang doen. Waar een kind ook met meerdere personen te maken heeft. Bij de tussenschoolse opvang weer met meerdere en verschillende overblijfmoeders. En dat naast school met twee verschillende mensen... Dat zijn uiteindelijk meer mensen.
Ik durf de stelling te verdedigen dat als een kind twee leerkrachten heeft die niet goed op elkaar aansluiten qua benadering, qua regels etc. de verwarring groter is dan dat er sprake is van meerdere personen die eenduidig les geven. Eenduidig zijn in de regels etc.

Wbt kennis en feeling. Ik kan je alleen maar vertellen dat je ervaring groter wordt als je zelf ook kinderen hebt. Dan merk je vanzelf wel dat het allemaal niet altijd volgens de boekjes gaat. Nu ik ouder ben letterlijk maar ook ouder van kinderen, sta ik anders voor de klas dan pakweg 17 jaar geleden. (Waarvan ik ruim 12 jaar gewerkt hebt)

Verder trof mij onlang een schakeltje in het RD. Waarin tijdelijke hulp werd gevraagd voor een oudere moeder. De kinderen waren kennelijk niet in staat zelf die zorg te geven. Ik dacht... bij ons ook al?
Hoeveel ouderen vereenzamen, worden verwaarloosd en zien hun kinderen bijna niet als het om zorg gaat?
En hoeveel kinderen zeggen niet. Ja, ik zou niet weten hoe ik het e.a. Moet regelen. Werk, kinderen, eigen huishouden en de zorg voor mijn ouders?
Weet jij hoeveel schoolleiding het lastig vindt die oudere werknemers die partime werken? Een van de redenen is dat ze niet flexibel zijn omdat ze mantelzorg geven. ( stond vorig jaar een artikel over in het RD, er werd gesproken over het reformatorisch onderwijs)
merel
Berichten: 10196
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

@ mantelzorg
Tja structureel mantelzorg is voor ons sowieso niet haalbaar. Wij wonen 150-280 km bij onze (schoon) ouders vandaan. Als wij mantelzorg zouden moeten geven zou dat toch aankomen op de zaterdag en zondag.

@ rolverdeling
Ik denk dat karakter meer uitmaakt voor de rolverdeling thuis dan wie het inkomen verzorgt. Ik ken namelijk genoeg mannen die wel als enige werken, maar verder bijzonder weinig te vertellen hebben binnen het gezin. Wie is dan de kapitein het schip; degene die de boel regelt en alles bestiert of degene die het geld inbrengt? Ik ben juist zo blij dat mijn man en ik elkaar in alles nodig hebben en als een team samen de boel regelen en draaien.

@ onderwijs
Ik ben het helemaal met je eens dat als er maximaal 2 juffen zijn, het best mogelijk is als er een juf 1 dag werkt. Het gevaar is dat als er op een school veel kleine parttimers zijn, dan heb je gewoon meer dan 2 juffen nodig om een klas te kunnen draaien. In dat kader ben ik dus voor een minimum aantal uren contract. Daarbij is het in veel beroepen onmogelijk om je kennis voldoende op peil te houden als je er maar 1 dag per week bent.
Ik merk het bij mijn eigen werk ook. Ik werk 60%, maar dat is krap om voldoende bij te blijven. Om mijn werk goed te kunnen doen zou ik eigenlijk 80% moeten werken.

@ kosten scholing
Ik vind dat als een overheid betaalt voor een studie je deze ook moet gebruiken voor een baan en niet voor je algemene ontwikkeling. Als je je algemeen wilt ontwikkelen doe je maar een LOI studie of neem je een museumjaarkaart o.i.d. of volg een opleiding op eigen kosten.

@ kosten opvang versus kosten alemene middelen
Grappig dat altijd de kosten voor de opvang erbij worden gehaald. De kosten voor de opvang zijn inderdaad voor een aantal jaren aanzielijk. Deze kosten vervallen na 4 jaren en daarna blijft de moeder in het arbeidsproces. Deze kosten wegen niet op tegen de afdracht van belastingen die een werkende moeder de rest van haar leven betaalt.

Idem met GGZ. Geen flauw idee waar die veronderstelling op berust dat werkende moeders meer kinderen bij de GGZ hebben lopen. Ik ken eigenlijk niemand die daar heengaat. Wel ken ik ( niet persoonlijk), maar wel van een blog dat algemeen bekend is binnen reformatorisch Nederland, een thuisblijfmoeder met 10 kinderen, waar ik veel lees over de ggz en andere instellingen, zorgboederijen om rust te geven/krijgen en waar haar kinderen kind aan huis zijn.

Het is juist een feit dat mensen die hoger opgeleid zijn veel minder gebruik maken van de zorgvoorzieningen dan mensen die lager opgeleid zijn. De hoger opgeleiden eten gemiddeld gezonder, sporten meer, hebben minder overgewicht en worden gemiddeld ouder, maar dat is een andere discussie en dat is ook een andere zorg van de overheid
Laatst gewijzigd door merel op 12 okt 2015, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 10196
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Kortom om weer terug te komen op de topictitel; ik denk dat het voor een vrouw heel belangrijk is om jezelf te kunnen redden. Mocht mijn man iets overkomen kan ik gewoon hier bijven wonen en de kost verdienen voor de kinderen. Als je al een paar jaar uit het arbeidsproces bent is dat veel moeilijker en van de overheid ( wieg tot aan het graf) hoef je het niet te verwachten. De enige uitkering die je kan krijgen ( als je geen koopwoning hebt) is een bijstandsuitkering.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef:Kortom om weer terug te komen op de topictitel; ik denk dat het voor een vrouw heel belangrijk is om jezelf te kunnen redden. Mocht mijn man iets overkomen kan ik gewoon hier bijven wonen en de kost verdienen voor de kinderen. Als je al een paar jaar uit het arbeidsproces bent is dat veel moeilijker en van de overheid ( wieg tot aan het graf) hoef je het niet te verwachten. De enige uitkering die je kan krijgen ( als je geen koopwoning hebt) is een bijstandsuitkering.
Het verschil tussen mij en mijn dochter is:
Wij kregen als meisjes te horen dat doorleren niet persé hoefde, omdat je toch ging trouwen.
Ik vond het verschrikkelijk, op die leeftijd wilde ik helemaal niet trouwen.
En wij moeten onze dochters juist stimuleren om i.i.g. een diploma te behalen, want je wordt geacht economisch zelfstandig te zijn.

Maar dan zie je ook een ander verschil bovendrijven. Ons werd voorgehouden om onderdanig te zijn aan de man, hij is het hoofd van het gezin (ook al zou je geen kinderen hebben) maar de meiden van nu lachen hierom.
Er wordt heel anders tegen een huwelijk aangekeken.
Persoonlijk vind ik dat wel winst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18777
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

http://www.volkskrant.nl/opinie/investe ... d4c7210c8b

Nog even en je hebt geen kind meer aan ze... :fi
DDD
Berichten: 29209
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Mara schreef:
merel schreef:Kortom om weer terug te komen op de topictitel; ik denk dat het voor een vrouw heel belangrijk is om jezelf te kunnen redden. Mocht mijn man iets overkomen kan ik gewoon hier bijven wonen en de kost verdienen voor de kinderen. Als je al een paar jaar uit het arbeidsproces bent is dat veel moeilijker en van de overheid ( wieg tot aan het graf) hoef je het niet te verwachten. De enige uitkering die je kan krijgen ( als je geen koopwoning hebt) is een bijstandsuitkering.
Het verschil tussen mij en mijn dochter is:
Wij kregen als meisjes te horen dat doorleren niet persé hoefde, omdat je toch ging trouwen.
Ik vond het verschrikkelijk, op die leeftijd wilde ik helemaal niet trouwen.
En wij moeten onze dochters juist stimuleren om i.i.g. een diploma te behalen, want je wordt geacht economisch zelfstandig te zijn.

Maar dan zie je ook een ander verschil bovendrijven. Ons werd voorgehouden om onderdanig te zijn aan de man, hij is het hoofd van het gezin (ook al zou je geen kinderen hebben) maar de meiden van nu lachen hierom.
Er wordt heel anders tegen een huwelijk aangekeken.
Persoonlijk vind ik dat wel winst.
Dat zijn wij dan helemaal eens:-)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11483
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mister »

Mara schreef:Maar dan zie je ook een ander verschil bovendrijven. Ons werd voorgehouden om onderdanig te zijn aan de man, hij is het hoofd van het gezin (ook al zou je geen kinderen hebben) maar de meiden van nu lachen hierom.
Er wordt heel anders tegen een huwelijk aangekeken.
Persoonlijk vind ik dat wel winst.
Ik niet. Volgens mij is de scheppingsorde niet veranderd. Het huwelijksformulier ook niet. De inhoud van het huwelijk ook niet. Onderdanigheid is geen slaafsheid o.i.d. De man blijft het hoofd van het gezin.
merel
Berichten: 10196
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Op welke wijze zie jij dit praktisch binnen het huwelijk terug?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11483
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mister »

merel schreef:Op welke wijze zie jij dit praktisch binnen het huwelijk terug?
Lijkt me redelijk voor de hand te liggen: mijn vrouw is mij onderdanig ;)
Ik hoop overigens hier op dit forum daarin niet de enige te zijn.
merel
Berichten: 10196
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

In welk opzicht is jouw vrouw jou onderdanig? Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Ik vind het altijd een begrip waar ik geen handen en voeten aan kan geven. Krijg jij het grootste stuk vlees, beheer jij de financiën en krijgt jouw vrouw huishoudgeld, heb jij de uiteindelijke stem in alle keuzes die gemaakt worden? enz. enz. Misschien ben ik ook wel onderdanig zonder dat ik het doorheb :D
Laatst gewijzigd door merel op 12 okt 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
merel schreef:Op welke wijze zie jij dit praktisch binnen het huwelijk terug?
Lijkt me redelijk voor de hand te liggen: mijn vrouw is mij onderdanig ;)
Ik hoop overigens hier op dit forum daarin niet de enige te zijn.
ben je zeker niet
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

merel schreef:In welk opzicht is jouw vrouw jou onderdanig? Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Ik vind het altijd een begrip waar ik geen handen en voeten aan kan geven. Krijg jij het grootste stuk vlees, beheer jij de financiën en krijgt jouw vrouw huishoudgeld, heb jij de uiteindelijke stem in alle keuzes die gemaakt worden? enz. enz. Misschien ben ik ook wel onderdanig zonder dat ik het doorheb :D
Ik mag hopen dat je deze vragen niet serieus meent... Het klassieke huwelijksformulier geeft overigens een prachtige uitleg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door samanthi »

Nee Mister, je bent niet de enige
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 10196
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Luther schreef:
merel schreef:In welk opzicht is jouw vrouw jou onderdanig? Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Ik vind het altijd een begrip waar ik geen handen en voeten aan kan geven. Krijg jij het grootste stuk vlees, beheer jij de financiën en krijgt jouw vrouw huishoudgeld, heb jij de uiteindelijke stem in alle keuzes die gemaakt worden? enz. enz. Misschien ben ik ook wel onderdanig zonder dat ik het doorheb :D
Ik mag hopen dat je deze vragen niet serieus meent... Het klassieke huwelijksformulier geeft overigens een prachtige uitleg.
De voorbeelden die ik noemde zijn natuurlijk onzin, maar ik ben wel benieuwd op welke wijze er in de dagelijkse praktijk toepassing aan wordt gegeven. Verder dan de zinsnede dat vrouwen hun mannen onderdanig zijn, komt het vaak niet. En ik kan mij niet voorstellen dat reformatorische vrouwen, zoals het klassieke formulier aangeeft, in alles zwijgen en geen weerwoord hebben. Er staat wel heel mooi dat de vrouw de man moet volgen 'in het goede', maar wie bepaalt wat goed is? Mag de vrouw daar zelf over oordelen of het goed is, of bepaalt de man ook of het goed is?

Voor de goede orde, dit is niet om 'weer' ergens tegen aan te schoppen, maar ik hoor om mij heen altijd alleen deze zin en niet hoe het op een juiste wijze in de praktijk wordt gebracht.
Laatst gewijzigd door merel op 12 okt 2015, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 10196
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Er wordt bv door Sheba aangegeven dat een vrouw als kostwinner de kans heeft om als kapitein in het huwelijk te staan. Samanthi was, door omstandigheden, ook kostwinner. Hoe breng jij de onderdanige vrouw in de praktijk?
Plaats reactie