Alarm!!

DDD
Berichten: 28911
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alarm!!

Bericht door DDD »

Eens met Auto.

Ik herken het ook niet zo. Het gebruik van het woordje 'we' zonder dat helder is over wie het gaat maakt het nog verwarrender. Het gaat in ieder geval niet over mij, dat heb ik wel begrepen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Alarm!!

Bericht door Curatorium »

Isala schreef:
Curatorium schreef:Zeker heeft de Heere overal zijn kinderen, van RKK in Brazilie tot evangelischen op de Noordpool.
Echter zijn we reformatorisch omdat dat voor ons, als het goed is, het dichtst bij de waarheid zit. De waarheid in pacht (hoewel inderdaad een enkele forummer dat hier denk te hebben) hebben we niet, maar je bent als het goed is reformatorisch omdat je weet dat dit zeer dicht bij de waarheid ligt. Geen enkele kerk, geen enkel deel van de 3FVE is immers volmaakt. Maar het zou wel voor jou persoonlijk de ware leer moeten zijn.
vraagje:
Als het voor mij/ons de ware leer moet zijn, moet dat dan ook niet zo zijn voor iedereen, waar ook op deze wereld?
Ik heb woorden vet gemaakt, omdat ik in deze woorden veel aarzeling proef. Waarom heb je dit zo voorzichtig opgeschreven?
Natuurlijk zou de reformatorische leer overal de leer moeten zijn. Maar aangezien we onze leer niet goed genoeg verspreid hebben (want dat is onze schuld) is dat helaas niet zo. Voorzichtig? Zeker, aangezien ik bedoel te zeggen dat de reformatorische leer als geheel op de Bijbel is gebaseerd, daarom is het voor ons de ware leer. Echter de 3FVE, de theologische boekjes de en de kerkleergeschriften zijn allen door mensen geschreven. We hebben geen aanwijzing dat die mensen door God/Heilige Geest geïnspireerd waren tijdens het schrijven ervan. We hebben wel aanwijzingen dat ze geleerd waren en alles op de Bijbel gebaseerd hebben. Dat betekent niet dat God alleen werkt in reformatorische kerken. Toch kan je zeggen: de reformatorische leer is de ware leer, maar niet volmaakt, maar ik hoop dat dit wel voor elk reformatorisch persoon de leer is die het dichtst tegen de volmaaktheid aanzit, waarom ben je anders reformatorisch? Alleen door je opvoeding? Dat zou verschrikkelijk zijn.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Alarm!!

Bericht door Bloempje28 »

Auto schreef:
Bloempje28 schreef:Waar ik mij ook echt zorgen over maak is dat de reformatorische gezindte denkt t dichtst bij de ware leer te zitten. In heel de wereld is geen reformatorische gezindte zoals hier in NL en wij denken t bij t rechte eind te hebben? Hoe kortzichtig. Ik denk dat we een eiland hebben gemaakt, lekker veilig bij elkaar, OSM (ons soort mensen, brr).
We staat zo voor Luther en Calvijn, maar wat kennen we ze slecht. Als we dicht bij de leer van de reformatie willen blijven, moeten we daar naar terug gaan, want mijn inziens zijn we daar al heel ver vanaf. Ik ben jaren geleden ook een tijd actief geweest hier, ik zie nog steeds dezelfde kortzichtigheid en de arrogantie, mensen weten het allemaal zo goed en weten precies hoe God werkt. Het maakt mij verdrietig.
Vreemdelingen worden vreemd aangekeken als ze zomaar bij ons in de kerk binnen stappen, zeker als je kunt zien dat het mensen zijn die nooit in de kerk komen. De dominee preekt vaak in taal die een buitenstaander totaal niet begrijpt. En als ze ondanks dat blijven komen moeten ze al snel aangesproken worden op de kaders waarin wij denken dat een christen hoort te leven.

Kortom: nog werk zat... laat ieder dan maar in zijn eigen leven alarm slaan...
Als ik zo jouw berichten lees, dan is mijn vraag: wat versta jij onder de reformatorische gezindte? Ik krijg het idee dat jij ageert tegen een paar kerken en gelijk de hele reformatorische gezindte daarin meetrekt. Ik herken namelijk jouw beeld helemaal niet, in de kerken waar ik kom.
Ik ageer niet tegen kerken, wel tegen een bepaalde preektrant en leer. Men loopt weg met Luther en Calvijn en citeren hen maar eenzijdig. En inhoudelijk wil ik er verder niet meer op in gaan. Wie op dit forum scherpe vragen stelt wordt al snel op het matje geroepen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Alarm!!

Bericht door Auto »

Bloempje28 schreef:
Auto schreef:
Bloempje28 schreef:Waar ik mij ook echt zorgen over maak is dat de reformatorische gezindte denkt t dichtst bij de ware leer te zitten. In heel de wereld is geen reformatorische gezindte zoals hier in NL en wij denken t bij t rechte eind te hebben? Hoe kortzichtig. Ik denk dat we een eiland hebben gemaakt, lekker veilig bij elkaar, OSM (ons soort mensen, brr).
We staat zo voor Luther en Calvijn, maar wat kennen we ze slecht. Als we dicht bij de leer van de reformatie willen blijven, moeten we daar naar terug gaan, want mijn inziens zijn we daar al heel ver vanaf. Ik ben jaren geleden ook een tijd actief geweest hier, ik zie nog steeds dezelfde kortzichtigheid en de arrogantie, mensen weten het allemaal zo goed en weten precies hoe God werkt. Het maakt mij verdrietig.
Vreemdelingen worden vreemd aangekeken als ze zomaar bij ons in de kerk binnen stappen, zeker als je kunt zien dat het mensen zijn die nooit in de kerk komen. De dominee preekt vaak in taal die een buitenstaander totaal niet begrijpt. En als ze ondanks dat blijven komen moeten ze al snel aangesproken worden op de kaders waarin wij denken dat een christen hoort te leven.

Kortom: nog werk zat... laat ieder dan maar in zijn eigen leven alarm slaan...
Als ik zo jouw berichten lees, dan is mijn vraag: wat versta jij onder de reformatorische gezindte? Ik krijg het idee dat jij ageert tegen een paar kerken en gelijk de hele reformatorische gezindte daarin meetrekt. Ik herken namelijk jouw beeld helemaal niet, in de kerken waar ik kom.
Ik ageer niet tegen kerken, wel tegen een bepaalde preektrant en leer. Men loopt weg met Luther en Calvijn en citeren hen maar eenzijdig. En inhoudelijk wil ik er verder niet meer op in gaan. Wie op dit forum scherpe vragen stelt wordt al snel op het matje geroepen.
Nou ik vind het erg jammer dat je dan zo reageert. Jij zegt:
dat de reformatorische gezindte denkt t dichtst bij de ware leer te zitten. In heel de wereld is geen reformatorische gezindte zoals hier in NL en wij denken t bij t rechte eind te hebben? Hoe kortzichtig. Ik denk dat we een eiland hebben gemaakt, lekker veilig bij elkaar, OSM (ons soort mensen, brr).
Dit vind ik een generaliserende opmerking en vandaar dat ik vraag wat jij nu bedoelt. Ik herken totaal niet in wat jij zegt mbt de gemeente waar ik zelf van deel uit maak en ook andere gemeenten. En als jij uitspraken doet op een forum dan mag ik jou daar toch op aanspreken?
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Alarm!!

Bericht door Bloempje28 »

Auto schreef:
Bloempje28 schreef:
Auto schreef:
Bloempje28 schreef:Waar ik mij ook echt zorgen over maak is dat de reformatorische gezindte denkt t dichtst bij de ware leer te zitten. In heel de wereld is geen reformatorische gezindte zoals hier in NL en wij denken t bij t rechte eind te hebben? Hoe kortzichtig. Ik denk dat we een eiland hebben gemaakt, lekker veilig bij elkaar, OSM (ons soort mensen, brr).
We staat zo voor Luther en Calvijn, maar wat kennen we ze slecht. Als we dicht bij de leer van de reformatie willen blijven, moeten we daar naar terug gaan, want mijn inziens zijn we daar al heel ver vanaf. Ik ben jaren geleden ook een tijd actief geweest hier, ik zie nog steeds dezelfde kortzichtigheid en de arrogantie, mensen weten het allemaal zo goed en weten precies hoe God werkt. Het maakt mij verdrietig.
Vreemdelingen worden vreemd aangekeken als ze zomaar bij ons in de kerk binnen stappen, zeker als je kunt zien dat het mensen zijn die nooit in de kerk komen. De dominee preekt vaak in taal die een buitenstaander totaal niet begrijpt. En als ze ondanks dat blijven komen moeten ze al snel aangesproken worden op de kaders waarin wij denken dat een christen hoort te leven.

Kortom: nog werk zat... laat ieder dan maar in zijn eigen leven alarm slaan...
Als ik zo jouw berichten lees, dan is mijn vraag: wat versta jij onder de reformatorische gezindte? Ik krijg het idee dat jij ageert tegen een paar kerken en gelijk de hele reformatorische gezindte daarin meetrekt. Ik herken namelijk jouw beeld helemaal niet, in de kerken waar ik kom.
Ik ageer niet tegen kerken, wel tegen een bepaalde preektrant en leer. Men loopt weg met Luther en Calvijn en citeren hen maar eenzijdig. En inhoudelijk wil ik er verder niet meer op in gaan. Wie op dit forum scherpe vragen stelt wordt al snel op het matje geroepen.
Nou ik vind het erg jammer dat je dan zo reageert. Jij zegt:
dat de reformatorische gezindte denkt t dichtst bij de ware leer te zitten. In heel de wereld is geen reformatorische gezindte zoals hier in NL en wij denken t bij t rechte eind te hebben? Hoe kortzichtig. Ik denk dat we een eiland hebben gemaakt, lekker veilig bij elkaar, OSM (ons soort mensen, brr).
Dit vind ik een generaliserende opmerking en vandaar dat ik vraag wat jij nu bedoelt. Ik herken totaal niet in wat jij zegt mbt de gemeente waar ik zelf van deel uit maak en ook andere gemeenten. En als jij uitspraken doet op een forum dan mag ik jou daar toch op aanspreken?
Gelukkig dat jij het niet herkent! Ik wel! Het zal verschillen per gemeente! En ja hoor je mag me aanspreken op mijn reacties. Maar ik bedoelde dat ik door de moderatoren op het matje wordt geroepen, aangezien ik nogal eens wat vragen kan stellen en scherp kan zijn. Ik voelde me door jou niet op het matje geroepen hoor. :)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Alarm!!

Bericht door Curatorium »

Bloempje28 schreef:Ik ageer niet tegen kerken, wel tegen een bepaalde preektrant en leer.
Hoewel ik het op sommige punten met je eens ben, ageer jij tegen de hele ref. gezindte. Maar dat klopt niet. Er zijn enkele zaken die jij noemt die voorkomen in een paar kerken. En niet in de gehele ref. gezindte, je scheert alles behoorlijk over een kam.
Bloempje28 schreef:Wie op dit forum scherpe vragen stelt wordt al snel op het matje geroepen.
Je kan hier alleen officieel op het matje geroepen worden door de mods. Die zijn best streng, maar zolang het niet tegen de Bijbel & de 3FVE ingaat kan je hier ongeveer alles zeggen, dus stel je scherpe vragen maar!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Alarm!!

Bericht door Bloempje28 »

Helaas is dat mijn ervaring niet! Ik vertrek weer voorlopig. Tot over een paar jaar, kijk ik of de sfeer dan veranderd is. Er zitten er hier een heel stel die altijd de waarheid uit hun zak kunnen kloppen. Ben na een paar dagen alweer moe!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Alarm!!

Bericht door Bloempje28 »

Misschien heb ik ook wel een behoorlijke allergie tegen het refo-zijn... als we nu eerst in eerste plaats gelovig zijn... maar velen zijn zo gericht op leer en dogmatiek dat geloven bijna op de laatste plaats komt.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Alarm!!

Bericht door Curatorium »

Dat is inderdaad een gevaar van het refo zijn. En er zijn velen die zo onbekeerd hun gang gaan, maar wel zeer streng in de leer zijn en toch anderen de les willen lezen.
Echter, dat is lang niet elke refo, helemaal niet zelfs.

Soms moet je uitkijken om niet te kritisch te zijn om zo geen 'allergie' te krijgen. Wanneer je jezelf eenmaal op negatieve zaken focust, zal het niet snel goed komen. Dat zie ik bij een evangelisch familielid die na iedere 3 jaar van kerk switcht omdat ie zich aan m.i. onzinnige dingen gaat ergeren wat zich ontwikkelt in een 'allergie' (misschien kan die beter thuislezer worden), maar ook bij collega's op het werk die zich na een aantal jaar werk gaan vervelen en ergeren. Dat wordt dan alleen maar erger. Misschien is het iets van deze tijd. Ik ben bang dat zoiets ook onder veel refo's bevindt. Als refo opgevoed, als refo verder geleefd en dan gaat men zich na een tijd ergeren en afvragen of het niet anders moet. Hoewel ik het snap zou ik zeggen; doe dat niet, zie de mooie dingen (die er echt wel zijn) en focus jezelf daar op. Dan kom je erachter dat het lang niet bij iedereen dode orthodoxie is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Alarm!!

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Dat is inderdaad een gevaar van het refo zijn. En er zijn velen die zo onbekeerd hun gang gaan, maar wel zeer streng in de leer zijn en toch anderen de les willen lezen.
Echter, dat is lang niet elke refo, helemaal niet zelfs.

Soms moet je uitkijken om niet te kritisch te zijn om zo geen 'allergie' te krijgen. Wanneer je jezelf eenmaal op negatieve zaken focust, zal het niet snel goed komen. Dat zie ik bij een evangelisch familielid die na iedere 3 jaar van kerk switcht omdat ie zich aan m.i. onzinnige dingen gaat ergeren wat zich ontwikkelt in een 'allergie' (misschien kan die beter thuislezer worden), maar ook bij collega's op het werk die zich na een aantal jaar werk gaan vervelen en ergeren. Dat wordt dan alleen maar erger. Misschien is het iets van deze tijd. Ik ben bang dat zoiets ook onder veel refo's bevindt. Als refo opgevoed, als refo verder geleefd en dan gaat men zich na een tijd ergeren en afvragen of het niet anders moet. Hoewel ik het snap zou ik zeggen; doe dat niet, zie de mooie dingen (die er echt wel zijn) en focus jezelf daar op. Dan kom je erachter dat het lang niet bij iedereen dode orthodoxie is.
Hier ben ik het van harte mee eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Alarm!!

Bericht door Jongere »

Bloempje28 schreef:Er zitten er hier een heel stel die altijd de waarheid uit hun zak kunnen kloppen. Ben na een paar dagen alweer moe!
Het was een voorrecht om je weer heel even in ons midden te mogen hebben!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Alarm!!

Bericht door eilander »

Jongere schreef:
Bloempje28 schreef:Er zitten er hier een heel stel die altijd de waarheid uit hun zak kunnen kloppen. Ben na een paar dagen alweer moe!
Het was een voorrecht om je weer heel even in ons midden te mogen hebben!
En ik heb in elk geval weer van je geleerd: "we staan zo voor Luther en Calvijn, maar wat kennen we ze slecht".

Ik ga morgen D.V. eens het hoofdstuk uit de Institutie lezen "De eeuwige verkiezing waarmee God sommigen tot de zaligheid en anderen tot de ondergang voorbestemd heeft". Dit bedoel ik niet als kwinkslag, daar is de zaak veel te ernstig voor. Ik denk nl. dat we daar wel eens te makkelijk over denken.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Alarm!!

Bericht door Panny »

Ik ben het ook eens met Curatorium.
Je zult op aarde ook geen volmaakte kerken vinden.

Aan de andere kant merk ik ook bij me zelf dat discussies over bijvoorbeeld verkiezing/verwerping of hoe God mensen bekeert meestal weinig goed doet. De liefde wordt er meestal in gemist.

In de eerste plaats nodigt God ons door Zijn Woord. God openbaart Zich als een genadige God voor slechte mensen.
We kunnen over deze nodiging discussiëren, bijvoorbeeld: Is Gods nodiging oprecht, is elke hoorder echt welkom, hoe kunnen mensen die van nature God ten diepste haten toch komen? Enzovoort.
Maar we moeten niet vergeten dat Gods nodiging niet bedoeld is om er over te discussiëren en vervolgens naast ons neer te leggen.

Gods nodiging is oprecht. En God wilt echt elke zondaar die tot Hem komt genadig zijn. Het staat in Zijn Woord en God is getrouw.

Wij, reformatorische christenen, leggen de onzekerheden meestal aan Gods kant neer: Ik bid dagelijks of God mij wilt bekeren maar er gebeurd niets.
Het probleem is niet dat God je niet genadig wilt zijn. Dat zegt Hij nergens in Zijn Woord. Het is juist Zijn geopenbaarde wil dat we ons bekeren en geloven in Zijn Zoon.
Het probleem is dat wij ons niet willen bekeren en dat we niet geloven in Zijn genade. We willen niet ons leven opgeven en volledig vertrouwen op het werk van Christus.
De Zaligmaker Jezus Christus roept en klopt. Maar we luisteren niet, we proberen liever op onze eigen godsdienstige manier zalig te worden dan ons te laten zaligen.

Het wordt allemaal zo ingewikkeld en dood als we vinden dat we nette godsdienstige mensen zijn die getrouw de middelen waarnemen, dagelijks bidden om een nieuw hart, maar ons niet willen bekeren en geloven in de genade van God in Christus.
We leggen dan eigenlijk heel de schuld neer bij God en het Woord verliest heel zijn kracht.

God verkondigt ons een boodschap van genade en redding.
Maar wij rechtse reformatorische kerkmensen vinden die boodschap soms nog weleens te gemakkelijk.
Praten over de liefde van Christus wordt zelfs soms verdacht gemaakt.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Alarm!!

Bericht door RefoCalvinist »

Bloempje28 schreef:Helaas is dat mijn ervaring niet! Ik vertrek weer voorlopig. Tot over een paar jaar, kijk ik of de sfeer dan veranderd is. Er zitten er hier een heel stel die altijd de waarheid uit hun zak kunnen kloppen. Ben na een paar dagen alweer moe!
Misschien reken je mij er onder en misschien wel niet.
Maar een ding wil ik van mijn hart doen @Bloempje.
Dat jij moe bent van al die mensen die precies weten hoe het zit, kan ik begrijpen.
Want dat ben ik namelijk ook. Maar dan in tegenovergestelde richting.
Mensen die het spoor der vaderen verlaten. En dan de ander beschuldigen dat ze van het verleden afwijken. Ja dan denk ik aan reformatoren en nadere reformatoren, puriteinen en schotten. Daar word ik zo ontzettend moe van. Weet je waarvan nog meer?
Van mensen die telkens kerken lopen te verwijten mensen bij Christus vandaan te houden , voorwaarden op te werpen en de mens centraal te zetten in plaats van de Christus. Daar word ik zo ontzettend moe van.
En die mensen? Die krijgen in de kerken, en helaas ook hier op het forum, de ruimte. Helaas! Want het is een teken des tijds dat de mens met zijn verduisterd verstand zich de pretentie toedicht het beter te weten dan al de andere medemens.
Maar goed menigeen zal dit ontkennen, te generaliserend en wat nog meer. Dus mijn voorstel: jij blijft en ik ben weg! Geen beschrijvingen meer van hoe God Zijn volk bekeerd, ook geen toeleidende weg meer, dan is iedereen blij! Ajuu!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33370
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alarm!!

Bericht door Tiberius »

RefoCalvinist schreef:En die mensen? Die krijgen in de kerken, en helaas ook hier op het forum, de ruimte.
Vergeet dat maar. :fouet
Plaats reactie