Afgewezen schreef:Waarom zou je belijdenissen gaan bepreken?
Hebben we niet genoeg aan de Bijbel?
Tip: lees met elkaar op zondagavond de belijdenisgeschriften. Ze zijn het waard om er kennis van te nemen (maar dat is wat anders dan erover preken).
Omdat de Bijbel altijd gelezen wordt vanuit een bepaalde leer. En de belijdenis geschriften leren ons hoe de Bijbel behoort gelezen te worden. En wijs mij maar eens aan waar de belijdenissen afwijken van de Bijbel.
Je kunt niet zeggen wat ik best vaak hoor: "Ik heb geen leer ik heb alleen de Bijbel." Dat is onbijbels.
Handelingen 2:42 / STV
42 En zij waren volhardende in⁸⁸ de leer der apostelen, en in de gemeenschap,⁸⁹ en in de breking⁹⁰ des broods, en in de gebeden.⁹¹
Johannes 7:16 / STV
16 Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar²⁷ Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
1Timotheüs 1:3 / STV
3 Gelijk ik u vermaand heb,⁷ dat gij te Eféze zoudt blijven, als ik naar Macedonië⁸ reisde, zo vermaan ik⁹ het u nog, opdat gij sommigen beveelt geen andere leer te leren;¹⁰
1Timotheüs 1:10 / STV
10 Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;²⁷
En trouwens, de Joden hadden ook de Bijbel (eerste deel) en toch leerden de meesten iets heel anders dan de Heere Jezus.
Johannes 5:45-46 / STV
45 Meent niet, dat Ik u verklagen zal⁶² bij den Vader; die u verklaagt, is Mozes,⁶³ op welken gij⁶⁴ gehoopt hebt. 46 Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.