Waar denk je op dit moment aan? [3]

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wel ja nog even tegen de Bijbelse zekerheid van het geloof schoppen.
Sommigen durven wel zeg!
Sommige zouden het geloof van Paulus (zoals hij er van getuigd in Romeinen 8) nog in twijfel durven trekken.

Paulus is verzekerd...
geen misschien maar een sterke zekere hoop, omdat het in God vastligt.
En ja we mogen best onze vragen hebben, en denken zou het wel echt zijn bij die of die...
maar wij zijn niet als keurmeesters over iemand anders geloof aangesteld !
God ziet het hart aan...

Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. (Romeinen 8 vs. 16)

Vastigheden en zekerheden buiten God Zijn zandgronden.

Rom 8:33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Als gelovige kan je ook angst kennen en bezorgd zijn maar is er ook de rust die alleen in God Zelf te vinden is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:We zijn nergens veilig. Alleen achter het bloed.
precies! En als je daar je toevlucht hebt, hoef je nergens bang voor te zijn.
Bah. Wat een ontzettend vervelende opmerkingen.

Als er wordt nagedacht over maatregelen om niet overhoop geschoten te worden door een randdebiel (woorden van Dhr. Zijlstra vanmorgen) of maatregelen om niet middels een bom of raket uit de lucht geknald te worden dan is dat niet meer dan normaal.

Als men serieus meent dat een goede analyse overbodig is en het nemen van maximale maatregelen om aanslagen te voorkomen als overbodig wegwuift en de noodzaak tot beveiliging bagatelliseert met opmerkingen in de trant van "Alleen alleen achter het bloed is men veilig" behoort men m.i. tot de godsdienstfanatici.
Sorry hoor, iedereen die zowel @helma als @JolandaOudshooorn op dit forum een beetje volgen, die kan weten dat het hier geen godsdienstfanatici betreft. Ik vind hun opmerkingen getuigen van Bijbels nuchterheid. Tegelijk geef jij ook een terecht punt aan, namelijk dat het zeker de taak van de overheid is om het maximale te doen om haar burgers te beschermen. Dat pleidooi zou aan kracht winnen als je die niet vooraf zou laten gaan door een scheldpartij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:De vraag is of er voor al deze opmerkingen aangaande de zekerheid die men heeft - of meent te hebben - wel een goede grond heeft. De terroristen hadden ook zekerheid. Paulus was ook zeer zeker van zijn zaak voor zijn bekering. Daarom zeggen mij al deze verklaringen niet zoveel en voegen ook niets toe. Want de Schrift spreekt andere taal. Voorbeelden daarvan heeft @Mara al gegeven.

Daarom zijn algemene opmerkingen in de trant van "er is geen veiligheid buiten het bloed" als het in het onderwerp gaat over kansrekening - wat @Refo aankaartte - zinloos. Want uiteraard ontkend helemaal niemand dat. Iedereen weet ook dat niemand dat op dit forum ontkend. Het plaatsen van zo'n niets aan de discussie toevoegende opmerking is daarom een statement. De discussie gaat niet over het hebben of krijgen van rust maar over veiligheidsmaatregelen.
Nee hoor, dit topic luidt "Waar denk je op dit moment aan? [3]" Het aardige van dit topic is, dat er geen off-topic-opmerkingen geplaatst kunnen worden. Dus je voortgaande gehakketak op de dames helma en Jolanda zegt vooral erg veel over jouw gedachten en niet over hun opmerkingen.

Wat de veiligheidsmaatregelen betreft: uiteraard moet men die nemen, maar voor extra angst sinds afgelopen vrijdag is echt geen grond, zeker niet als je in een dorp op de BibleBelt woont. Uddel of Nieuw-Beijerland, of dergelijke dorpen zijn nou niet de plaatsen waar een terrorist het oog op laat vallen. Hooguit Amsterdam, Schiphol en Amsterdam vallen in de buitencategorie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Herman60 »

Dat ik over ongeveer een uur weer onder mn dekbed lig......heerlijk!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Bert Mulder »

Aan de aanstaande bruiloft van onze oudste dochter morgen...

In Californie
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18760
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door helma »

Bert Mulder schreef:Aan de aanstaande bruiloft van onze oudste dochter morgen...

In Californie
Zo, dat is niet naast de deur voor jullie! Gaat ze daar ook wonen?
Fijne dag met z'n allen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:Aan de aanstaande bruiloft van onze oudste dochter morgen...

In Californie
Dat is een eindje verderop. Maar gefeliciteerd. Een fijne dag met elkaar toegewenst.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18760
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door helma »

Mara schreef:
Maar als God toch anders beschikt en hij/zij in het geweld van terroristen om het leven komt?
Kan ik daar dan zonder meer onder buigen en nazeggen: Uw Wil geschiede?
En dan is het antwoord waarschijnlijk nee, want hier is bijzonder genade voor nodig.
Wij mensen zijn van nature geneigd allerlei zekerheden in te bouwen, je doet toch ook sloten op je deuren en raam?
We verzekeren ons tegen allerlei onheil.
Ik vind het jaloersmakend dat je dit zo kunt zeggen, maar wanneer het er echt op aankomt, wat dan?

Maar wat ik mis in jouw betoog: je bent tot nu toe meningloos w.b. allerlei maatregelen, hoe kijk je daar tegenaan dan?
Voel je je geruster als er meer "blauw en groen" straat is, of maakt het jou niet uit?
Ik durf hier ook geen uitspraken over te doen Mara. Wie zou van te voren kunnen zeggen hoe je zal reageren als het jouw kind is die omkomt. En zeker als het een kind betreft waarvan je niet weet of het geborgen is.
Ik hoop dat ik het dan ook eens kan zijn met wat God doet.
Zoals Spafford die eerst al zijn bezittingen verloor in een brand; een zoontje aan koorts en kort daarna 4 kinderen in de oceaan. Als hij later met zijn vrouw langs de plek vaart waar zijn 4 dochters verdronken zijn maakt hij het lied: It is well with my soul. De Nederlandse vertaling is:
’t Zij vreugde mijn deel is, of smart mij verteert,
en stormwind en nacht mij verschrikt.
Gij hebt mij, mijn Heiland, te roemen geleerd:
’t Is mij goed, wat mijn God mij beschikt:
’t Is mij goed, wat God doet: ’t is mij goed, wat mijn God mij beschikt.

Daar is inderdaad genade voor nodig.
Maar ik denk ook aan Corrie ten Boom. Als kind vertelde zij haar vader dat ze bang was om te sterven. Ze had de Heere Jezus lief, maar zag op tegen de dood. Vader ten Boom zei toen: Als we met de trein reizen, wanneer kopen we dan een kaartje? Vlak voor we op de trein stappen. Dat doen we niet als we nog lang niet op reis gaan.
Zo geeft de Heere ook stervensgenade op het moment dat het nodig is.

Dat leert mij dat ik nu niet moet piekeren over dingen waarvan ik niet weet dat ze zullen gebeuren.
Dat betekent niet dat ik me er helemaal niet druk over maak. Natuurlijk houdt het je bezig! Je moet ook waakzaam zijn. Maar niet overmatig bezorgd alsof we geen God in de hemel hebben die alles regeert. En daar ligt de grootste veiligheid. Gods voorzienigheid geeft me zo'n grote troost. Maar juist in deze omstandigheden wijs ik mijn kinderen op de gevaren van het ongeborgen zijn. Het is een roepstem voor ons allen en we weten niet wanneer wij aan de beurt zijn.

Natuurlijk moeten er maatregelen genomen worden. Meer en strengere grenscontroles. (allereerst meer hulp in de landen zelf). Alerter zijn bij mensen zonder paspoort. Blijvende controle. Meer controle bij radicaliserende moslimgemeenschappen. Meer geld voor defensie en politie. (was ook jaren een punt van de SGP waar menigeen smalend over deed)
En meer Evangelisatie! Soms lijkt het alsof we de moed een beetje opgegeven hebben. Alsof we niet overtuigd zijn van de kracht van de Boodschap die we mogen brengen.
Er is zoveel werk en zo weinig mensen die bereid zijn. Zoveel andere dingen hebben voorrang.
Laat deze gebeurtenissen ons wakker schudden! Er is een wereld in nood. En de wederkomst is nabij.

Pas hoorde ik nog dat het zo'n zegen is dat wij geen vervolging kennen. Maar is het werkelijk een zegen?? Hoe kan het dat we geen vervolging hebben terwijl de Heere zegt dat dat nu onlosmakelijk aan het volgen van Hem verbonden is... en we het dan ook nog voor grote blijdschap moeten achten. Volgende week op de Open Doorsdag kan je het op de gezichten zien van hen die getuigen mogen van Gods trouw in vervolging. Ze stralen iets uit wat wij niet kennen.
Hoe komt het dat wij geen vervolging ervaren? Omdat we ons teruggetrokken hebben in onze eigen kring. Ga de straat maar op en je merkt dat er dan wel terdege vervolging is.

Voel ik me geruster met meer blauw/groen op straat? Ik ben blij dat de regering alert is. Als ik hoor dat er bijvoorbeeld op het station in Utrecht veel beveiliging is deze week dan ben ik dankbaar dat de regering haar verantwoordelijk neemt en probeert haar burgers te beschermen.
Tegelijkertijd geeft mij dát geen rust.

Ik heb in mijn leven veel gezien en geleerd van wat Psalm 20 zegt:
Dezen vermelden van wagens, en die van paarden; maar wij zullen vermelden van den Naam des HEEREN, onzes Gods.

Isarël moest (mócht!) het niet verwachten van strijdwagens en paarden. Hoe sterk de legers ook waren van hun tegenstanders; zij moesten vooral op God vertrouwen.
En mijn ervaring mag uit genade zijn dat dat de meest veilige bescherming is.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Sheba »

Dank je Helma.

Ik moest ook aan dit bijbelgedeelte denken uit Mattheus 6.

24 Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.
25 Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
26 Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?
27 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?
28 En wat zijt gij bezorgd voor de kleding? Aanmerkt de leliën des velds, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet;
29 En Ik zeg u, dat ook Salomo, in al zijn heerlijkheid, niet is bekleed geweest, gelijk een van deze.
30 Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, gij kleingelovigen?
31 Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden?
32 Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.
33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
34 Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.
En dit gedeelte uit Mattheus 10 gaat de hele week al met mij mee.
.19 Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult.
20 Want gij zijt het niet, die spreekt, maar het is de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.
21 En de ene broeder zal den anderen broeder overleveren tot den dood, en de vader het kind, en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.
22 En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden.
23 Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.
24 De discipel is niet boven den meester, noch de dienstknecht boven zijn heer.
25 Het zij den discipel genoeg, dat hij worde gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer. Indien zij den Heere des huizes Beëlzebul hebben geheten, hoeveel te meer Zijn huisgenoten!
26 Vreest dan hen niet; want er is niets bedekt, hetwelk niet zal ontdekt worden, en verborgen, hetwelk niet zal geweten worden.
27 Hetgeen Ik u zeg in de duisternis, zegt het in het licht; en hetgeen gij hoort in het oor, predikt dat op de daken.
28 En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
29 Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
30 En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
31 Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.
32 Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
33 Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
40 Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft.
41 Die een profeet ontvangt in den naam eens profeten, zal het loon eens profeten ontvangen; en die een rechtvaardige ontvangt in den naam eens rechtvaardigen, zal het loon eens rechtvaardigen ontvangen.
42 En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
En inderdaad weten we niet precies hoe we zullen reageren in bepaalde omstandigheden. Daar moeten we ons nog maar niet direct zorgen over maken. Wel weet ik dat wat God doet. Wat God toelaat, goed is. Omdat Hij doet en geeft wat goed voor ons is. Dat kan zijn om ons iets te leren. Hij een veel beter "plan" met ons leven heeft. En in de moeilijke en verdrietige dingen die op ons levenspad kwamen gaf Hij kracht naar kruis. Er zijn situaties geweest dat het heel diep ging. Maar bij Hem alleen is de ware troost te vinden. Dat hebben we geleerd. En het is er niet alleen te vinden. Hij geeft het ook. Zou Hij dat dan ook niet doen als de tijd daar weer is? Hij belooft het Zelf in Zijn Woord! Wanneer we de ware troost bij Hem hebben mogen vinden, valt al het andere hoe moeilijk en verdrietig en pijn het soms ook doet, helemaal in het niet.

En ja Mara, natuurlijk ben ook ik blij met extra beveiliging. We hebben daar onze verantwoording in te nemen. Maar verwacht het daar niet van. Wij denken daarmee veilig te zijn. Maar zien alleen wat voor ogen is... En is het uiteindelijk de Heere niet die alles in Zijn Hand heeft?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Mara »

helma schreef:
Ik durf hier ook geen uitspraken over te doen Mara. Wie zou van te voren kunnen zeggen hoe je zal reageren als het jouw kind is die omkomt. En zeker als het een kind betreft waarvan je niet weet of het geborgen is.
Ik hoop dat ik het dan ook eens kan zijn met wat God doet.
Zoals Spafford die eerst al zijn bezittingen verloor in een brand; een zoontje aan koorts en kort daarna 4 kinderen in de oceaan. Als hij later met zijn vrouw langs de plek vaart waar zijn 4 dochters verdronken zijn maakt hij het lied: It is well with my soul. De Nederlandse vertaling is:
’t Zij vreugde mijn deel is, of smart mij verteert,
en stormwind en nacht mij verschrikt.
Gij hebt mij, mijn Heiland, te roemen geleerd:
’t Is mij goed, wat mijn God mij beschikt:
’t Is mij goed, wat God doet: ’t is mij goed, wat mijn God mij beschikt.

Daar is inderdaad genade voor nodig.
Maar ik denk ook aan Corrie ten Boom. Als kind vertelde zij haar vader dat ze bang was om te sterven. Ze had de Heere Jezus lief, maar zag op tegen de dood. Vader ten Boom zei toen: Als we met de trein reizen, wanneer kopen we dan een kaartje? Vlak voor we op de trein stappen. Dat doen we niet als we nog lang niet op reis gaan.
Zo geeft de Heere ook stervensgenade op het moment dat het nodig is.

Dat leert mij dat ik nu niet moet piekeren over dingen waarvan ik niet weet dat ze zullen gebeuren.
Dat betekent niet dat ik me er helemaal niet druk over maak. Natuurlijk houdt het je bezig! Je moet ook waakzaam zijn. Maar niet overmatig bezorgd alsof we geen God in de hemel hebben die alles regeert. En daar ligt de grootste veiligheid. Gods voorzienigheid geeft me zo'n grote troost. Maar juist in deze omstandigheden wijs ik mijn kinderen op de gevaren van het ongeborgen zijn. Het is een roepstem voor ons allen en we weten niet wanneer wij aan de beurt zijn.

Natuurlijk moeten er maatregelen genomen worden. Meer en strengere grenscontroles. (allereerst meer hulp in de landen zelf). Alerter zijn bij mensen zonder paspoort. Blijvende controle. Meer controle bij radicaliserende moslimgemeenschappen. Meer geld voor defensie en politie. (was ook jaren een punt van de SGP waar menigeen smalend over deed)
En meer Evangelisatie! Soms lijkt het alsof we de moed een beetje opgegeven hebben. Alsof we niet overtuigd zijn van de kracht van de Boodschap die we mogen brengen.
Er is zoveel werk en zo weinig mensen die bereid zijn. Zoveel andere dingen hebben voorrang.
Laat deze gebeurtenissen ons wakker schudden! Er is een wereld in nood. En de wederkomst is nabij.

Pas hoorde ik nog dat het zo'n zegen is dat wij geen vervolging kennen. Maar is het werkelijk een zegen?? Hoe kan het dat we geen vervolging hebben terwijl de Heere zegt dat dat nu onlosmakelijk aan het volgen van Hem verbonden is... en we het dan ook nog voor grote blijdschap moeten achten. Volgende week op de Open Doorsdag kan je het op de gezichten zien van hen die getuigen mogen van Gods trouw in vervolging. Ze stralen iets uit wat wij niet kennen.
Hoe komt het dat wij geen vervolging ervaren? Omdat we ons teruggetrokken hebben in onze eigen kring. Ga de straat maar op en je merkt dat er dan wel terdege vervolging is.

Voel ik me geruster met meer blauw/groen op straat? Ik ben blij dat de regering alert is. Als ik hoor dat er bijvoorbeeld op het station in Utrecht veel beveiliging is deze week dan ben ik dankbaar dat de regering haar verantwoordelijk neemt en probeert haar burgers te beschermen.
Tegelijkertijd geeft mij dát geen rust.

Ik heb in mijn leven veel gezien en geleerd van wat Psalm 20 zegt:
Dezen vermelden van wagens, en die van paarden; maar wij zullen vermelden van den Naam des HEEREN, onzes Gods.

Isarël moest (mócht!) het niet verwachten van strijdwagens en paarden. Hoe sterk de legers ook waren van hun tegenstanders; zij moesten vooral op God vertrouwen.
En mijn ervaring mag uit genade zijn dat dat de meest veilige bescherming is.
Lieve Helma,
Dit kan ik onderschrijven en weet het ook.
Maar ik kan het met de beleving van iemand anders niet doen.
En het gaat er m.i. om, dat je die rust en het vertrouwen toch moet toetsen? Want dat kun je hebben zolang het gevaar nog ver weg is, maar het moet er maar eens op aankomen.

Mijn opa kreeg in 1938 een visioen. Hij zag soldaten door de straten marcheren en hoorde hun laarzen. Ook hoorde en zag hij vliegtuigen. Mijn oma dacht dat hij slechts een nachtmerrie had gehad, maar hij kon tot in detail bepaalde gebeurtenissen beschrijven.
Die zijn ook allemaal uitgekomen! Mijn oma was hier hevig van ontdaan.
Maar mijn opa stierf vlak vóór 10 mei, de Heere nam hem weg.
Maar opa leed na dat visioen wel vaak aan angsten, hij stond dan midden in de nacht voor het raam naar de lucht te kijken.
Het was een man die heel dicht bij de Heere leefde, hoorde ik van mijn vader en tantes.

Ik put vaak troost uit de verhalen over de discipelen. Die waren ook niet allemaal vol vertrouwen, terwijl zij naast de Heere Jezus liepen, Hem konden zien en aanraken!
Petrus zonk in de golven weg en dreigde te verdrinken. Thomas geloofde niet, wilde bewijs.

Uit een preek van McCheyne:
Wanneer de deuren gesloten zijn uit vrees voor vervolging, openbaart Zich Jezus aan de ziel. Zo was het ook met de discipelen. Zij hadden uit vrees voor de Joden de deur van hun opperkamer gesloten. Men had hen gescholden en gesmaad als degenen die met Christus geweest waren; ja het was zelfs te vrezen dat dezelfde dood ook hun deel zou worden; zo dan sloten zij de deuren van de plaats waar zij samen waren. Dit was echter juist de tijd, welke Jezus koos om in hun midden te komen. Toen de wereld hen
bedreigde met marteling en dood, sprak Jezus tot hen: „Vrede zij ulieden!” zo is het ook nu nog.
De wereld is nog even vergramd tegen de Christenen als toen. Zij, die zich de vorige rustdag aan de Heere hebben overgegeven, hebben het sedert die tijd wellicht reeds ondervonden, dat de wereld hen haat. De dienstknecht is niet meerder dan zijn heer. Sommigen van u zijn wellicht deelgenoten geworden van de versmaadheid van het Evangelie, en gevoelen het ook nog heden dat de ergernis des kruises nog niet heeft opgehouden. Uw wereldse vrienden kunnen u verwijtingen doen, u vervolgen, u schelden. Laat u dat echter nooit ontmoedigen.
Wanneer de deuren uit vrees gesloten zijn, komt Jezus in, en zegt: „Vrede zij u!” Bedenk dat, al sluit u ook de deur voor de vervolgers, u die nochtans niet sluit voor Jezus. Hij kan komen in weerwil van alle afsluitingen. Als de wereld zegt: „Kwelling zij u!” dan zegt Christus: „Vrede zij u!” En wat hierin zeer wonderlijk is, de stem van Jezus, al is die ook nog nauwelijks hoorbaar, is veel krachtiger dan de stem van de wereld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door eilander »

Zie Jeremia 39:17,18 waar Jeremia van de Heere tegen Ebedmelech mag zeggen:
Maar Ik zal u te dien dage redden, spreekt de HEERE; en gij zult niet overgegeven worden in de hand der mannen, voor welker aangezicht gij vreest.
Want Ik zal u zekerlijk bevrijden (...) omdat gij op Mij vertrouwd hebt, spreekt de HEERE.
Let op de onderstrepingen, die combinatie van vrezen en vertrouwen is dus Bijbels.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Mara »

Er is momenteel een gijzeling gaande in een hotel in de hoofdstad van Mali.
http://nos.nl/artikel/2070245-aanval-op ... -mali.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5652
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Dodo »

Een mooi antwoord op een herkenbare vraag op refoweb.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/232 ... ge-moeder/
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:Aan de aanstaande bruiloft van onze oudste dochter morgen...

In Californie
Dat is een eindje verderop. Maar gefeliciteerd. Een fijne dag met elkaar toegewenst.
Dank je
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Auto »

Bert Mulder schreef:Aan de aanstaande bruiloft van onze oudste dochter morgen...

In Californie
Fijne dag toegewenst!
Gesloten