Televisie

RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: televisie

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Misschien mag ik dit verband aangrijpen met een oproep aan ieder die dit leest.
Kent iemand ene (ik meen) Cormelis (of Kees) Baljon. Hij was koster in een Chr. Gereformeerde Kerk in de buurt van Den Haag (Loosduinen?) Destijds was Loosduinen nog een dorp, nu opgeslokt door Den Haag. Deze man heeft mijn vader goed gekend.
Ik heb heel veel gehoord over deze man, die rijk begenadigd was. Daarom zou ik wel eens iets meer over deze man willen weten.
Hij zal zeker niet meer onder ons zijn, want de verhalen die ik over hem hoorde moeten in de jaren 50 hebben plaatsgevonden.
Deze man blonk uit in de genade Gods. En als genade heerst vallen twisten wel weg. Doordat mijn ouders en de familie die hem
gekend heeft overleden zijn is er hier weinig meer na te vragen. Daarom dacht ik of misschien een van de forummers hem nog
kent?
Weet je zeker dat de kerk in Loosduinen stond? Voorzover ik weet was daar geen CGK gemeente.
Een bekende is het Pomonaplein, maar dat is in Den Haag. (Jeruzalemkerk)
Volgens mij is ds Pronk daarin opgegroeid en heeft ds. N. de Jong daar gestaan.
Is ds. Pronk niet in Scheveningen opgegroeid? de Thaborkerk?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: televisie

Bericht door Auto »

RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Misschien mag ik dit verband aangrijpen met een oproep aan ieder die dit leest.
Kent iemand ene (ik meen) Cormelis (of Kees) Baljon. Hij was koster in een Chr. Gereformeerde Kerk in de buurt van Den Haag (Loosduinen?) Destijds was Loosduinen nog een dorp, nu opgeslokt door Den Haag. Deze man heeft mijn vader goed gekend.
Ik heb heel veel gehoord over deze man, die rijk begenadigd was. Daarom zou ik wel eens iets meer over deze man willen weten.
Hij zal zeker niet meer onder ons zijn, want de verhalen die ik over hem hoorde moeten in de jaren 50 hebben plaatsgevonden.
Deze man blonk uit in de genade Gods. En als genade heerst vallen twisten wel weg. Doordat mijn ouders en de familie die hem
gekend heeft overleden zijn is er hier weinig meer na te vragen. Daarom dacht ik of misschien een van de forummers hem nog
kent?
Weet je zeker dat de kerk in Loosduinen stond? Voorzover ik weet was daar geen CGK gemeente.
Een bekende is het Pomonaplein, maar dat is in Den Haag. (Jeruzalemkerk)
Volgens mij is ds Pronk daarin opgegroeid en heeft ds. N. de Jong daar gestaan.
Is ds. Pronk niet in Scheveningen opgegroeid? de Thaborkerk?
Stimmt
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: televisie

Bericht door Mara »

Auto schreef:
RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Misschien mag ik dit verband aangrijpen met een oproep aan ieder die dit leest.
Kent iemand ene (ik meen) Cormelis (of Kees) Baljon. Hij was koster in een Chr. Gereformeerde Kerk in de buurt van Den Haag (Loosduinen?) Destijds was Loosduinen nog een dorp, nu opgeslokt door Den Haag. Deze man heeft mijn vader goed gekend.
Ik heb heel veel gehoord over deze man, die rijk begenadigd was. Daarom zou ik wel eens iets meer over deze man willen weten.
Hij zal zeker niet meer onder ons zijn, want de verhalen die ik over hem hoorde moeten in de jaren 50 hebben plaatsgevonden.
Deze man blonk uit in de genade Gods. En als genade heerst vallen twisten wel weg. Doordat mijn ouders en de familie die hem
gekend heeft overleden zijn is er hier weinig meer na te vragen. Daarom dacht ik of misschien een van de forummers hem nog
kent?
Weet je zeker dat de kerk in Loosduinen stond? Voorzover ik weet was daar geen CGK gemeente.
Een bekende is het Pomonaplein, maar dat is in Den Haag. (Jeruzalemkerk)
Volgens mij is ds Pronk daarin opgegroeid en heeft ds. N. de Jong daar gestaan.
Is ds. Pronk niet in Scheveningen opgegroeid? de Thaborkerk?
Stimmt
Het is allebei waar. Een citaat uit een blog van hem:
Mijn leven overzien. Mijn kerkelijke wortels liggen grotendeels in de Chr. Geref. kerk te Scheveningen. In deze kerk , de Thaborkerk, is ons huwelijk bevestigd. De dienst werd geleid door een oom van mijn vrouw, ds.H.van Leeuwen (1906-1988). Een volop Schriftuurlijke prediker en zeer pastoraal bewogen. Hij was een beminnelijk mens. Na ons trouwen woonden we op Flakkee. Mijn werkkring lag bij het onderwijs in Sommelsdijk.

Tijdens de oorlog woonden mijn ouders in Den Haag-West. Kerkelijk behoorden we tot de Chr. Geref. kerk aldaar aan het Ponomaplein. Als predikant was aan de gemeente verbonden ds. N. de Jong (1899 – 1980). Een begenadigd spreker. Zijn preken waren beeldend en gunnend en christocentrisch. Wat kon hij de Borg en Middelaar uitstallen en schilderen in Zijn schoonheid en noodzakelijkheid en onmisbaarheid.
Na de oorlog keerden mijn ouders terug naar Scheveningen. Zij vestigden zich aan de rand van Duindorp, een wijk van Scheveningen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: televisie

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Auto schreef:
RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:Weet je zeker dat de kerk in Loosduinen stond? Voorzover ik weet was daar geen CGK gemeente.
Een bekende is het Pomonaplein, maar dat is in Den Haag. (Jeruzalemkerk)
Volgens mij is ds Pronk daarin opgegroeid en heeft ds. N. de Jong daar gestaan.
Is ds. Pronk niet in Scheveningen opgegroeid? de Thaborkerk?
Stimmt
Het is allebei waar. Een citaat uit een blog van hem:
Mijn leven overzien. Mijn kerkelijke wortels liggen grotendeels in de Chr. Geref. kerk te Scheveningen. In deze kerk , de Thaborkerk, is ons huwelijk bevestigd. De dienst werd geleid door een oom van mijn vrouw, ds.H.van Leeuwen (1906-1988). Een volop Schriftuurlijke prediker en zeer pastoraal bewogen. Hij was een beminnelijk mens. Na ons trouwen woonden we op Flakkee. Mijn werkkring lag bij het onderwijs in Sommelsdijk.

Tijdens de oorlog woonden mijn ouders in Den Haag-West. Kerkelijk behoorden we tot de Chr. Geref. kerk aldaar aan het Ponomaplein. Als predikant was aan de gemeente verbonden ds. N. de Jong (1899 – 1980). Een begenadigd spreker. Zijn preken waren beeldend en gunnend en christocentrisch. Wat kon hij de Borg en Middelaar uitstallen en schilderen in Zijn schoonheid en noodzakelijkheid en onmisbaarheid.
Na de oorlog keerden mijn ouders terug naar Scheveningen. Zij vestigden zich aan de rand van Duindorp, een wijk van Scheveningen.
Het zou zo maar Scheveningen kunnen zijn! Ik ben nog in bezit van een foto van mijn opa en oma, tijdens een bezoek daar op het Scheveningense strand. Mijn oma nog in Oud-Sallandse klederdracht met knipmuts.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: televisie

Bericht door Van Ewijk »

Word ik geband als ik hier eerlijk toegeef dat ik een tv heb? :?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: televisie

Bericht door Curatorium »

Haha, welnee. Je bent echt niet de enige. Het anti-televisiekenmerk van de reformatorische gezindte is al een tijd achterhaald en ingehaald door internet.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: televisie

Bericht door Martijn »

Curatorium schreef:Haha, welnee. Je bent echt niet de enige. Het anti-televisiekenmerk van de reformatorische gezindte is al een tijd achterhaald en ingehaald door internet.
Klopt. Het is alleen wel hypocriet dat er nog steeds gemeenten zijn waar je om tv bezit 3 maanden niet mag dopen terwijl degenen die een internet met filter van bijvoorbeeld filternet of solcon hebben, en alles kunnen bekijken net als op tv, dat wel mogen. Daarom zou dat achterhaalde standpunt direct de wereld uit moeten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: televisie

Bericht door Orchidee »

Ik ben blij dat ik de afgelopen 25 jr op een gezonde manier met tv heb leren omgaan!
Niet stiekum of achterbaks of via uitzending gemist op een mini beeldscherm alles bekijken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: televisie

Bericht door eilander »

Martijn schreef:
Curatorium schreef:Haha, welnee. Je bent echt niet de enige. Het anti-televisiekenmerk van de reformatorische gezindte is al een tijd achterhaald en ingehaald door internet.
Klopt. Het is alleen wel hypocriet dat er nog steeds gemeenten zijn waar je om tv bezit 3 maanden niet mag dopen terwijl degenen die een internet met filter van bijvoorbeeld filternet of solcon hebben, en alles kunnen bekijken net als op tv, dat wel mogen. Daarom zou dat achterhaalde standpunt direct de wereld uit moeten.
Op z'n minst gaat er dan toch het signaal van uit dat er aan beide zaken (tv en internet) veel gevaren kleven. Dus ik vind het bovenstaande zeker niet ideaal, maar alles maar loslaten vind ik ook niet ideaal.
Overigens zou ik zeker geen 'is-gelijk-teken' willen plaatsen tussen tv-bezit en filternet/solcon of zelfs open internet.
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: televisie

Bericht door Bruna »

Martijn schreef:
Curatorium schreef:Haha, welnee. Je bent echt niet de enige. Het anti-televisiekenmerk van de reformatorische gezindte is al een tijd achterhaald en ingehaald door internet.
Klopt. Het is alleen wel hypocriet dat er nog steeds gemeenten zijn waar je om tv bezit 3 maanden niet mag dopen terwijl degenen die een internet met filter van bijvoorbeeld filternet of solcon hebben, en alles kunnen bekijken net als op tv, dat wel mogen. Daarom zou dat achterhaalde standpunt direct de wereld uit moeten.
Dan wellicht een zwaarder filter...
Wat is trouwens de reden van 3 maanden? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik zou dan zeggen tot deze weg is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: televisie

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Ik ben blij dat ik de afgelopen 25 jr op een gezonde manier met tv heb leren omgaan!
Niet stiekum of achterbaks of via uitzending gemist op een mini beeldscherm alles bekijken.
.... En ik ben blij dat wij de TV buiten de deur hebben gehouden en dat uitzending gemist niet door ons filter komt.

Waarom TV kijken gezond is en uitzending gemist achterbaks is mij trouwens een raadsel. Mijn gratis advies: Doe het beide niet en lees een goed boek ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: televisie

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Ik ben blij dat ik de afgelopen 25 jr op een gezonde manier met tv heb leren omgaan!
Niet stiekum of achterbaks of via uitzending gemist op een mini beeldscherm alles bekijken.
Zoals @huisman al aangeeft: er is nog een derde mogelijkheid.
Het geeft wel te denken dat je het op deze manier benadert.....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: televisie

Bericht door refo »

Geeft het te denken als iemand op een gezonde manier met TV omgaat?

En Huisman leest ook niet alleen goede boeken. Boeken komen allemaal door het filter heen.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: televisie

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Ik ben blij dat ik de afgelopen 25 jr op een gezonde manier met tv heb leren omgaan!
Niet stiekum of achterbaks of via uitzending gemist op een mini beeldscherm alles bekijken.
.... En ik ben blij dat wij de TV buiten de deur hebben gehouden en dat uitzending gemist niet door ons filter komt.

Waarom TV kijken gezond is en uitzending gemist achterbaks is mij trouwens een raadsel. Mijn gratis advies: Doe het beide niet en lees een goed boek ::bye
Ik heb de neiging om te zeggen dat ik het met je eens ben, al ben ik me ook bewust dat dit weer onbegrepen reacties van medeforummers zal oproepen als: Waarom ga je dan niet weg.. e.d. Toch ben ik jaloers op degene die dit kunnen. Wellicht is een van de oorzaken wel dat ik verder geen aanspraak heb? Ik weet het niet.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: televisie

Bericht door eilander »

refo schreef:Geeft het te denken als iemand op een gezonde manier met TV omgaat?
Nee, het geeft te denken dat iemand maar twee mogelijkheden benoemt: (1) gezond met een tv omgaan of (2) achterbaks op andere manieren stiekum kijken.
Ik vind dat geen gezonde gedachte.
Plaats reactie