margrietha schreef:Gisteravond een indrukwekkende preek gehoord in de ger gem van ijsselmonde, daar was dominee Beens. Over Openbaringen 3 , de brief aan de gemeente van Laodicea. Daar lag beslag onder het gebed en de preek!
Die heb ik ook gehoord! En een ernstige preek was het inderdaad. Lijken we niet erg veel op Laodicea?
Het thema luidde:
CHRISTUS DE WAARACHTIGE GETUIGE
1. Zijn onderwijs aan de gemeente
2. Zijn omgang met de gemeente
3. Zijn beloften voor de gemeente
margrietha schreef:Gisteravond een indrukwekkende preek gehoord in de ger gem van ijsselmonde, daar was dominee Beens. Over Openbaringen 3 , de brief aan de gemeente van Laodicea. Daar lag beslag onder het gebed en de preek!
Tekst vers 7 en 8? Die heb ik enkele weken geleden gehoord in Rotterdam Centrum. Was idd zeer indrukwekkend.
margrietha schreef:Gisteravond een indrukwekkende preek gehoord in de ger gem van ijsselmonde, daar was dominee Beens. Over Openbaringen 3 , de brief aan de gemeente van Laodicea. Daar lag beslag onder het gebed en de preek!
Tekst vers 7 en 8? Die heb ik enkele weken geleden gehoord in Rotterdam Centrum. Was idd zeer indrukwekkend.
Orchidee schreef:Een prachtige indringende preek gehoord gisterenmorgen van ds J.R.Beeke uit Grand Rapids.
4 september 2016, Ds. J.R. Beeke
Openb. 19:6-9 “The Marriage of Christ and the Church” (met vertaling) (Openbaring 19:1-9)
“The Marriage of Christ and the Church”
1. The wedding
2. The Bridegroom
3. The bride
4. The guests
Het huwelijk van Christus en de kerk
1. De huwelijkssluiting
2. De bruidegom
3. De bruid
4. De gasten
Ps. 149:1,5
Ps. 74:16 (kinderpsalm)
Ps. 23:1,2,3
Ps. 89:8
Ps. 17:8
Ex. 3:11-13 "Mozes en zijn vragen voor God" (voorbereiding Heilig Avondmaal) (Exodus 3:1-14)
"Mozes en zijn vragen voor God"
1. Wie ben ik?
2. Wie bent u?
- Ps. 18:9
- Geloofsbelijdenis en Ps. 111:5 (kinderpsalm)
- Ps. 105:3,20
- Tien Geboden:2,9
- Ps. 89:7
Twee indrukwekkende preken gister. 's Morgens voorbereiding uit Jesaja 50: 10,11. Wie is er onder u die de Heere vreest. Wie het wel zijn, wie het niet zijn. En hoe herken je ze.
' s Middags HC 13 vraag 34; waarom noemt gij Hem 'onze Heere'.
Beide preken geven veel stof tot nadenken. Aanbevolen om eens te luisteren. http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
In de morgendienst ging Ds. J.J. ten Brinke uit Stolwijk voor. Hij preekte over 1 Petrus 1: 6-9 Daarin verheugt u zich, ook al wordt u nu voor een korte tijd – als het nodig is – bedroefd door allerlei verzoekingen, opdat de beproeving van uw geloof – die van groter waarde is dan die van goud, dat vergaat en door het vuur beproefd wordt – mag blijken te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, bij de openbaring van Jezus Christus. Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde, en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw zielen.
Als thema schreef hij boven de preek: Meer dan gelouterd goud
1. Verzoeking 2. Beproeving 3. Vreugde
In de avonddienst ging Ds. A. de Lange uit Nieuw Lekkerland voor. Hij preekte over Ezra 7: 6&10 deze Ezra trok op uit Babel. Hij was een vaardig schriftgeleerde, bedreven in de wet van Mozes, die de HEERE, de God van Israël, gegeven heeft. En de koning gaf hem alles wat hij had verzocht, omdat de hand van de HEERE, zijn God, over hem was. Ezra had immers zijn hart erop gericht om de wet van de HEERE te onderzoeken, om die te doen en om in Israël de verordeningen en bepalingen te onderwijzen.
Als thema schreef hij boven de preek: Ezra de schriftgeleerde komt naar Jeruzalem
1. Afkomstig uit Babel 2. Man van de schrift 3. Met hoogste stem
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
eilander schreef:
Ha ha, 'dan zingen wij nu ter verpozing...."
Zijn predikanten die twee tussenzangen doen?
Ds. Vreugdenhil deed of doet dit. Ik weet alleen niet of dit gewoonte in Vlissingen was en of hij dit nog steeds doet?
Dit is een gewoonte van ds. Vreugdenhil zelf, ds. Baan doet het niet.
Andere predikanten die dit ook doen zijn ds. Van der Net en ds. Kattenberg (die overigens altijd minstens een kwartier eerder uit is).
Persoonlijk vindt ik het inderdaad 'beter' voor de concentratie. Al vind ik het ook niet erg als de tussenzang pas op de officiële eind-tijd gezongen wordt en de kerk een 20 minuten langer duurt (ds. Verschuure en ds. Van Belzen). Als de preek indruk maakt, valt alles weg...
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG schreef:
Dit is een gewoonte van ds. Vreugdenhil zelf, ds. Baan doet het niet.
Andere predikanten die dit ook doen zijn ds. Van der Net en ds. Kattenberg (die overigens altijd minstens een kwartier eerder uit is).
Er klopt niets van je posting.
1. In Vlissingen gebeurt het nog steeds
2. Als je een predikant wil zwartmaken, doe het dan gefundeerd. Die is niet 'altijd' een kwartier eerder uit, zijn gezondheid is niet optimaal, ondanks dat maak ik nog genoeg diensten mee die 1,5 uur duren bij deze predikant. Dus die woorden kan je terugnemen.
DGG schreef:
Dit is een gewoonte van ds. Vreugdenhil zelf, ds. Baan doet het niet.
Andere predikanten die dit ook doen zijn ds. Van der Net en ds. Kattenberg (die overigens altijd minstens een kwartier eerder uit is).
Er klopt niets van je posting.
1. In Vlissingen gebeurt het nog steeds
2. Als je een predikant wil zwartmaken, doe het dan gefundeerd. Die is niet 'altijd' een kwartier eerder uit, zijn gezondheid is niet optimaal, ondanks dat maak ik nog genoeg diensten mee die 1,5 uur duren bij deze predikant. Dus die woorden kan je terugnemen.
Ik maak niemand zwart, dat is jouw beleving. Juist ook wel eens 'fijn' als je wat eerder uit bent. En zoals ik al zeg: het maakt me niets uit of de dienst 1,25 uur of 2 uur duurt...
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Werd er voor Meerdere ook gewoon de naam van Jezus gebruikt?
Dit vraag ik niet vanwege kritiek. vorige week hadden we een preek over de Meerdere David, m'n jongste zoontje had goed geluisterd maar begreep er niets van. totdat ik vertelde dat het op Jezus sloeg: alles viel voor hem op zijn plaats, heel mooi!
wat een codetaal spreken we toch soms ook. echt een gevaar, zeker met typologische prediking.
mulder schreef:Werd er voor Meerdere ook gewoon de naam van Jezus gebruikt?
Dit vraag ik niet vanwege kritiek. vorige week hadden we een preek over de Meerdere David, m'n jongste zoontje had goed geluisterd maar begreep er niets van. totdat ik vertelde dat het op Jezus sloeg: alles viel voor hem op zijn plaats, heel mooi!
wat een codetaal spreken we toch soms ook. echt een gevaar, zeker met typologische prediking.
Excuus, ik ben degene die in 'codetaal' spreekt, dit deed de ds. gisteren in z'n geheel niet.
De werken van Jezus werden op een tere maar heerlijke wijze verkondigd.
Ik kan je punt goed begrijpen, onze zoon van 3 proberen we ook heel basaal zaken uit te legen maar we staan al snel onszelf in de weg.
Al verwacht ik dat jou zoontje iets ouder is als hij al aandachtig luistert naar de preek.
In de morgendienst preekte Dr. P.F. Bouter uit Bergambacht over Exodus 17:11 En het gebeurde, als Mozes zijn hand ophief, dat Israël de overhand had, maar als hij zijn hand neerliet, dat Amalek de overhand had.
Het was deze zondag startzondag voor het winterwerk. En het door de HGJB aangereikte jaarthema is: Samen bij Eén
(Ik heb deze preek overigens niet gehoord want ik had crechedienst)
In de avonddienst preekte Ds. C. Blenk em. Predikant uit Den Haag over Romeinen 8: 15&26 Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
15: Rijkdom van het gebed
26: Armoede maar ook rijkdom van het gebed
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Naast de diensten in mijn eigen gemeente heb ik gisteren via kerkdienstgemist.nl de bevestiging(achteraf) en de intrede(live) van onze oud pastoraal medewerker Prop. A. v/d Stoep in Nieuwland en Oosterwijk beluisterd/bekeken.
In de morgendienst bevestigde Ds. A.J. Mensink uit Krimpen a/d IJssel(onze predikant) hem. Hij preekte over Handelingen 10:22 het 2e gedeelte: is door een aanwijzing van God aangespoord door een heilige engel om u naar zijn huis te ontbieden om van u woorden van zaligheid te horen.
Aan de handoplegging namen naast Ds Mensink deel:
Ds. Verhoeven(Leerdam, consulent)
Ds. Methorst(Nieuwerkerk a/d IJssel, vorige predikant N&O)
Ds. Hoek(Schoonhoven, vicaris prop vd Stoep)
Ds. v. Lingen(Kinderdijk, wijkpredikant prop vd Stoep)
Ds. v. Meijeren(Hoevelaken, studievriend)
Ds. Molenaar(Doornspijk, studievriend)
Ds. Westerink(Langerak, studievriend)
Ouderling de Groot(Kinderdijk, schoonvader prop vd Stoep)
Ouderling Huitink(Nieuwland)
Ouderling v. Ooijen(Oosterwijk)
In de middagdienst preekte Ds. A. v/d Stoep intrede met de woorden van Handelingen 10: 42 en 43 En Hij heeft ons bevolen tot het volk te prediken en te getuigen dat Hij Degene is Die door God aangesteld is tot een Rechter over levenden en doden. Van Hem getuigen al de profeten dat ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangen zal door Zijn Naam.
Thema voor de preek: Christus bevel
1. Door Hem gezonden
2. Door Hem geoordeeld
3. Door Hem vergeven
Laatst gewijzigd door aggieoudje op 19 sep 2016, 15:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)