Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Dat zal een blijde dag geweest zijn!

Bij ons:
Over Rachab de hoer. Gastpredikant had er werk van gemaakt, interessant. Echt context. Verschillende doordenkers in de preek. Een preek om nog een poosje over na te denken :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeremiah »

Wilg schreef:Gisteravond ging de preek over 2 Kronieken 9:1-12 waarin ds. G. Hoogerland voorging.

De koningin van Sheba
1) Ze hoorde van koning Salomo
2) Ze reisde naar koning Salomo
3) Ze sprak met koning Salomo

Telkens werd verwezen naar de Meerdere van koning Salomo en de weg der bekering.
De preek was als water voor een dorstige ziel.
Vanavond deze preek gehoord. Indrukwekkend.
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

ZONDAGMORGEN
Leesdienst, preek: ds. J. Koster
Tekst:
MATTHEUS 25:1-13
Samengevat in vers 6:
En te middernacht geschiedde een geroep: zie, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet..
Thema en punten:
DE GELIJKENIS VAN DE VIJF WIJZE EN DE VIJF DWAZE MAAGDEN IN BETREKKING TOT DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS
1. De toestand van beiden tijdens Zijn vertoeven
2. De toestand van beiden tijdens Zijn komen
3. De toestand van beiden tijdens Zijn ingaan


ZONDAGMIDDAG
Leesdienst, preek: ds. P. Blok
Tekst:
JESAJA 51:1
Hoort naar Mij, gij die de gerechtigheid najaagt, gij die den HEERE zoekt; aanschouwt de rotssteen, waar gijlieden uit gehouwen zijt, en de holligheid des bornputs, waar gij uit gegraven zijt.
Thema en punten:
EEN PROFETISCH ONDERWIJS AAN EEN HEILBEGERIG VOLK
1. Een verklaring van de levensvraag
2. Een verklaring van het levensgemis
3. Een verklaring van de levensstaat


ZONDAGAVOND
Leesdienst, preek: ds. A. Verhagen
Tekst:
HEBREEËN 11:32
En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zou mij ontbreken, zou ik vehalen van Gideon, en Barak, en Simson, en Jefta, en David, en al de profeten.
Met de naduk op: en Jefta
Thema en punten:
HET GELOOF VAN JEFTA
1. Jefta's persoon
2. Jefta's belofte
3. Jefta's geloofsoverwinning
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:
Wilg schreef:Gisteravond ging de preek over 2 Kronieken 9:1-12 waarin ds. G. Hoogerland voorging.

De koningin van Sheba
1) Ze hoorde van koning Salomo
2) Ze reisde naar koning Salomo
3) Ze sprak met koning Salomo

Telkens werd verwezen naar de Meerdere van koning Salomo en de weg der bekering.
De preek was als water voor een dorstige ziel.
Vanavond deze preek gehoord. Indrukwekkend.
Staat die online? Kan iemand me dan aan een link helpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2966
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:ZONDAGMORGEN
Leesdienst, preek: ds. J. Koster
Tekst:
MATTHEUS 25:1-13
Samengevat in vers 6:
En te middernacht geschiedde een geroep: zie, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet..
Thema en punten:
DE GELIJKENIS VAN DE VIJF WIJZE EN DE VIJF DWAZE MAAGDEN IN BETREKKING TOT DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS
1. De toestand van beiden tijdens Zijn vertoeven
2. De toestand van beiden tijdens Zijn komen
3. De toestand van beiden tijdens Zijn ingaan


ZONDAGMIDDAG
Leesdienst, preek: ds. P. Blok
Tekst:
JESAJA 51:1
Hoort naar Mij, gij die de gerechtigheid najaagt, gij die den HEERE zoekt; aanschouwt de rotssteen, waar gijlieden uit gehouwen zijt, en de holligheid des bornputs, waar gij uit gegraven zijt.
Thema en punten:
EEN PROFETISCH ONDERWIJS AAN EEN HEILBEGERIG VOLK
1. Een verklaring van de levensvraag
2. Een verklaring van het levensgemis
3. Een verklaring van de levensstaat


ZONDAGAVOND
Leesdienst, preek: ds. A. Verhagen
Tekst:
HEBREEËN 11:32
En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zou mij ontbreken, zou ik vehalen van Gideon, en Barak, en Simson, en Jefta, en David, en al de profeten.
Met de naduk op: en Jefta
Thema en punten:
HET GELOOF VAN JEFTA
1. Jefta's persoon
2. Jefta's belofte
3. Jefta's geloofsoverwinning
Wanneer is voor het laatst een oudvader gelezen?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:
Jeremiah schreef:
Wilg schreef:Gisteravond ging de preek over 2 Kronieken 9:1-12 waarin ds. G. Hoogerland voorging.

De koningin van Sheba
1) Ze hoorde van koning Salomo
2) Ze reisde naar koning Salomo
3) Ze sprak met koning Salomo

Telkens werd verwezen naar de Meerdere van koning Salomo en de weg der bekering.
De preek was als water voor een dorstige ziel.
Vanavond deze preek gehoord. Indrukwekkend.
Staat die online? Kan iemand me dan aan een link helpen?
Als ik even snel zoek kan ik hem niet online vinden.
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:ZONDAGMORGEN
Leesdienst, preek: ds. J. Koster
Tekst:
MATTHEUS 25:1-13
Samengevat in vers 6:
En te middernacht geschiedde een geroep: zie, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet..
Thema en punten:
DE GELIJKENIS VAN DE VIJF WIJZE EN DE VIJF DWAZE MAAGDEN IN BETREKKING TOT DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS
1. De toestand van beiden tijdens Zijn vertoeven
2. De toestand van beiden tijdens Zijn komen
3. De toestand van beiden tijdens Zijn ingaan


ZONDAGMIDDAG
Leesdienst, preek: ds. P. Blok
Tekst:
JESAJA 51:1
Hoort naar Mij, gij die de gerechtigheid najaagt, gij die den HEERE zoekt; aanschouwt de rotssteen, waar gijlieden uit gehouwen zijt, en de holligheid des bornputs, waar gij uit gegraven zijt.
Thema en punten:
EEN PROFETISCH ONDERWIJS AAN EEN HEILBEGERIG VOLK
1. Een verklaring van de levensvraag
2. Een verklaring van het levensgemis
3. Een verklaring van de levensstaat


ZONDAGAVOND
Leesdienst, preek: ds. A. Verhagen
Tekst:
HEBREEËN 11:32
En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zou mij ontbreken, zou ik vehalen van Gideon, en Barak, en Simson, en Jefta, en David, en al de profeten.
Met de naduk op: en Jefta
Thema en punten:
HET GELOOF VAN JEFTA
1. Jefta's persoon
2. Jefta's belofte
3. Jefta's geloofsoverwinning
Wanneer is voor het laatst een oudvader gelezen?
In de jaren 70 of zo, en daarna zijn ze bijna op de vingers te tellen. Als iemand goed heeft gelezen weet hij dit, want ik meen dit nog niet zo lang geleden te hebben opgemerkt. Men wil er niet meer aan: "te zware kost", en we "we moeten aan onze kinderen denken". De laatste maal was volgens mij vorig jaar ds. A. Hellenbroek, en daarvoor een serie over de blinde Bartimeus van ds. Th. van der Groe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilg
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016, 10:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wilg »

Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:
Jeremiah schreef:
Wilg schreef:Gisteravond ging de preek over 2 Kronieken 9:1-12 waarin ds. G. Hoogerland voorging.

De koningin van Sheba
1) Ze hoorde van koning Salomo
2) Ze reisde naar koning Salomo
3) Ze sprak met koning Salomo

Telkens werd verwezen naar de Meerdere van koning Salomo en de weg der bekering.
De preek was als water voor een dorstige ziel.
Vanavond deze preek gehoord. Indrukwekkend.
Staat die online? Kan iemand me dan aan een link helpen?
Als ik even snel zoek kan ik hem niet online vinden.
Kreeg de preek ook niet gevonden.
Als je wilt kan ik navragen of de preek is opgenomen (verwacht van wel) dan bestel ik de cd voor mezelf en kan ik de preek via Wetransfer wel naar je toesturen in een pb.
Ik hoor het wel.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wilhelm »

Afgelopen zondag is deze prachtige preek van ds J. van Haaren bij ons gelezen: http://www.downloadpreken.com/artikelen/A079.pdf


“Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur
opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met
Mij”.

We worden bepaald bij Christus’ staan aan de deur. We zien:
1. Wat Hij doet
2. Wat Hij vraagt
3. Wat Hij belooft
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Wilg schreef: Kreeg de preek ook niet gevonden.
Als je wilt kan ik navragen of de preek is opgenomen (verwacht van wel) dan bestel ik de cd voor mezelf en kan ik de preek via Wetransfer wel naar je toesturen in een pb.
Ik hoor het wel.
Ik zou hem wel willen horen. Ik stuur je mijn email-adres wel via pb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:ZONDAGMORGEN
Leesdienst, preek: ds. J. Koster
Tekst:
MATTHEUS 25:1-13
Samengevat in vers 6:
En te middernacht geschiedde een geroep: zie, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet..
Thema en punten:
DE GELIJKENIS VAN DE VIJF WIJZE EN DE VIJF DWAZE MAAGDEN IN BETREKKING TOT DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS
1. De toestand van beiden tijdens Zijn vertoeven
2. De toestand van beiden tijdens Zijn komen
3. De toestand van beiden tijdens Zijn ingaan


ZONDAGMIDDAG
Leesdienst, preek: ds. P. Blok
Tekst:
JESAJA 51:1
Hoort naar Mij, gij die de gerechtigheid najaagt, gij die den HEERE zoekt; aanschouwt de rotssteen, waar gijlieden uit gehouwen zijt, en de holligheid des bornputs, waar gij uit gegraven zijt.
Thema en punten:
EEN PROFETISCH ONDERWIJS AAN EEN HEILBEGERIG VOLK
1. Een verklaring van de levensvraag
2. Een verklaring van het levensgemis
3. Een verklaring van de levensstaat


ZONDAGAVOND
Leesdienst, preek: ds. A. Verhagen
Tekst:
HEBREEËN 11:32
En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zou mij ontbreken, zou ik vehalen van Gideon, en Barak, en Simson, en Jefta, en David, en al de profeten.
Met de naduk op: en Jefta
Thema en punten:
HET GELOOF VAN JEFTA
1. Jefta's persoon
2. Jefta's belofte
3. Jefta's geloofsoverwinning
Wanneer is voor het laatst een oudvader gelezen?
In de jaren 70 of zo, en daarna zijn ze bijna op de vingers te tellen. Als iemand goed heeft gelezen weet hij dit, want ik meen dit nog niet zo lang geleden te hebben opgemerkt. Men wil er niet meer aan: "te zware kost", en we "we moeten aan onze kinderen denken". De laatste maal was volgens mij vorig jaar ds. A. Hellenbroek, en daarvoor een serie over de blinde Bartimeus van ds. Th. van der Groe.
Nou, ik vind dat het wel waar is, dat (sommige) oudvaders 'te zware kost' zijn voor een zondagse eredienst. Kijk, áls je graag oudvaders leest, is dit beter iets voor een 'vrije' avond, zodat je er nog wat verklaringen van kanttekeningen bij kunt houden. Zeker ook oudere preken zijn niet makkelijk te volgen. Er werd ooit eens ergens een preek gelezen van ds. G. van Rhenen, waar het ging over 'onze jongens in Indië' en over 'je mag niet naar de kermis', en al zulke dingen meer. Dat zijn ouderwetse dingen, die geen betrekking hebben op vandaag de dag, al mag je ook nu natuurlijk niet naar de kermis. Maar over de gevaren van vandaag de dag wordt er dan niet of minder gesproken, omdat men het heeft over de gevaren die er in die tijd (tweede helft jaren '40) speelde. Dus in die zin snap ik dat heus. En ook voor de jeugd zijn zulke preken niet makkelijk. Dan is een preek van ds. Koster of ds. Verhagen toch echt makkelijker, ook omdat (m.n. de eerste preek) ook meer betrekking heeft op vandaag de dag. Dus ik kan het goed begrijpen van de kerkenraad.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DDD
Berichten: 28868
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Maar ds. Van Reenen is toch zeker geen oudvader?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:Afgelopen zondag is deze prachtige preek van ds J. van Haaren bij ons gelezen: http://www.downloadpreken.com/artikelen/A079.pdf


“Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur
opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met
Mij”.

We worden bepaald bij Christus’ staan aan de deur. We zien:
1. Wat Hij doet
2. Wat Hij vraagt
3. Wat Hij belooft
Ik weet nog dat hij die preek heeft gehouden. Was erg indrukwekkend
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4796
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Citaat uit de preek van ds. J. van Haaren:

Geliefden, het is zo, dat wij vaak met zoveel dogmatische gedachten bezet zijn, dat wij Gods Woord niet meer onbevangen kunnen lezen. dan beginnen we met onze gedachten al te corrigeren. Dat doen we ook met deze tekst, want we zijn zo rechtzinnig, we weten het o zo goed. En dan zijn er mensen, die bij het lezen van deze tekst er dit van maken: Kijk, zeggen ze dan, daar staat eigenlijk: “Ik sta aan de deur en Ik klop. En nu zal Ik maken dat men Mijn stem zal horen en dan zal Ik de deur opendoen en dan zal Ik tot hem inkomen en dan zal Ik avondmaal met hem houden en hij met Mij”. Wat is dat dogmatisch zuiver, nietwaar? God moet het doen! Maar dat staat in mijn Bijbel niet! En nu heeft Luther eens gezegd: “Het Woord dat zul je laten staan!” Laat toch staan wat
er staat. Er staat hier: “Ik sta aan de deur en Ik klop”. En nu moet u de deur voor Mij
opendoen en dan kom Ik bij u binnen. Dát staat er!Gemeente, als we daar eens rekening mee hielden. Want je kunt het draaien en keren zoals u zelfwilt, maar zo staat het hier in mijn Bijbel. En laten we dat Woord nu eens gewoon laten staan. De
Heere vraagt: Doe die deur open! En als die deur opengedaan zal worden, kom Ik bij u binnen. Dat
mag de Heere vragen. Dat kan de Heere vragen. Ja, zegt u, maar hoe zit het dan toch met het openen van die deur? Is dat nu het werk van een mens of het werk van God? Er staat toch in de Dordtse Leerregels dat God opent wat gesloten is en dat Hij besnijdt wat onbesneden is en dat Hij vermurwt wat hard is. God moet het toch doen? En zo zijn er duizenden die zich verbergen achter hun onmacht en die zeggen: God moet het doen! En dan wachten ze wel af. God moet beginnen in mijn leven en
daar wacht ik dan maar op. En dan gebeurt er verder niets. Maar ik zou u willen vragen: waar wacht u dan precies op? U zegt: God moet beginnen! Hoe denkt u zich dat in, dat goddelijk begin? Dat hebt u zich misschien nog nooit gerealiseerd.
Daar hebt u misschien nog nooit eens over nagedacht. Wat verwacht u nu eigenlijk’ Hoewel, als God begint, ja dan gaat u wat doen en daar wacht u dus op. Maar hoe ziet u nu dat goddelijk begin? Denkt u dat dan de bliksem naast u in moet slaan? Meent u misschien dat er een aardbeving moet plaatsvinden? Of verwacht u misschien een hoorbare stem uit de hemel, die u bij naam noemt? Geliefden, zo werkt God niet. Als u zo blijft leven, afwachtend of God niet zou gaan beginnen, dan komt u er nooit! Trouwens, het is een onwaarheid, want lees nu eens goed onze tekst. Er staat: “Ik sta aan de deur en Ik klop”. Al zoveel jaren, al zoveel keer heb Ik geklopt! Ik sta aan de deur en Ik sta maar te wachten of die deur nog eens een keer open zal gaan. Ik sta aan de deur en Ik klop! Moet God dan nog beginnen? Wat een liefdewerk legt Hij aan u ten koste!! En nu is het woord aan u. De Heere wacht tot u eens begint. De Heere zegt: Ik ben begonnen. Nu u van de andere kant. En daar heeft God recht op. Laten we eens eerlijk zijn.
Weet u dat er in Gods Woord meer dan 140 keer staat “Bekeert u!” Daar kun je toch niet omheen? Dan kun je toch niet net doen of het er niet staat? De Heere zegt: Doe die deur open! Ik sta aan de deur en Ik wil bij u binnenkomen. Ik wil je zaligmaken! Doe die deur voor Mij open. Hoe gaat dat dan? Hoe werkt de Heere nu? Er staat: “Indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen…” Het openen van de deur is vrucht van het horen van Zijn stem. Hoe kunnen we dan die stem horen? Nou, als Hij klopt! Als wij nu in Gods huis zijn, dan is Hij bezig te kloppen. Dan kunnen we die klop horen, wij kunnen Zijn stem horen. En
dat is met onze natuurlijke oren. Want het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Romeinen 10:17).
Daarom laat God Zijn Woord preken. Niet opdat u er vrijblijvend naar zou luisteren; niet opdat u zou zeggen: nou, het was wel een aardige preek of een minder mooie preek, zoals meestal over preken gepraat wordt en om dan zomaar weer het Woord naast u neer te
leggen. Nee, het is zo dat de Heere dat Woord laat prediken, opdat wij daarop een antwoord
zouden geven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeremiah »

Johann Gottfried Walther schreef:Citaat uit de preek van ds. J. van Haaren:

Geliefden, het is zo, dat wij vaak met zoveel dogmatische gedachten bezet zijn, dat wij Gods Woord niet meer onbevangen kunnen lezen. dan beginnen we met onze gedachten al te corrigeren. Dat doen we ook met deze tekst, want we zijn zo rechtzinnig, we weten het o zo goed. En dan zijn er mensen, die bij het lezen van deze tekst er dit van maken: Kijk, zeggen ze dan, daar staat eigenlijk: “Ik sta aan de deur en Ik klop. En nu zal Ik maken dat men Mijn stem zal horen en dan zal Ik de deur opendoen en dan zal Ik tot hem inkomen en dan zal Ik avondmaal met hem houden en hij met Mij”. Wat is dat dogmatisch zuiver, nietwaar? God moet het doen! Maar dat staat in mijn Bijbel niet! En nu heeft Luther eens gezegd: “Het Woord dat zul je laten staan!” Laat toch staan wat
er staat. Er staat hier: “Ik sta aan de deur en Ik klop”. En nu moet u de deur voor Mij
opendoen en dan kom Ik bij u binnen. Dát staat er!Gemeente, als we daar eens rekening mee hielden. Want je kunt het draaien en keren zoals u zelfwilt, maar zo staat het hier in mijn Bijbel. En laten we dat Woord nu eens gewoon laten staan. De
Heere vraagt: Doe die deur open! En als die deur opengedaan zal worden, kom Ik bij u binnen. Dat
mag de Heere vragen. Dat kan de Heere vragen. Ja, zegt u, maar hoe zit het dan toch met het openen van die deur? Is dat nu het werk van een mens of het werk van God? Er staat toch in de Dordtse Leerregels dat God opent wat gesloten is en dat Hij besnijdt wat onbesneden is en dat Hij vermurwt wat hard is. God moet het toch doen? En zo zijn er duizenden die zich verbergen achter hun onmacht en die zeggen: God moet het doen! En dan wachten ze wel af. God moet beginnen in mijn leven en
daar wacht ik dan maar op. En dan gebeurt er verder niets. Maar ik zou u willen vragen: waar wacht u dan precies op? U zegt: God moet beginnen! Hoe denkt u zich dat in, dat goddelijk begin? Dat hebt u zich misschien nog nooit gerealiseerd.
Daar hebt u misschien nog nooit eens over nagedacht. Wat verwacht u nu eigenlijk’ Hoewel, als God begint, ja dan gaat u wat doen en daar wacht u dus op. Maar hoe ziet u nu dat goddelijk begin? Denkt u dat dan de bliksem naast u in moet slaan? Meent u misschien dat er een aardbeving moet plaatsvinden? Of verwacht u misschien een hoorbare stem uit de hemel, die u bij naam noemt? Geliefden, zo werkt God niet. Als u zo blijft leven, afwachtend of God niet zou gaan beginnen, dan komt u er nooit! Trouwens, het is een onwaarheid, want lees nu eens goed onze tekst. Er staat: “Ik sta aan de deur en Ik klop”. Al zoveel jaren, al zoveel keer heb Ik geklopt! Ik sta aan de deur en Ik sta maar te wachten of die deur nog eens een keer open zal gaan. Ik sta aan de deur en Ik klop! Moet God dan nog beginnen? Wat een liefdewerk legt Hij aan u ten koste!! En nu is het woord aan u. De Heere wacht tot u eens begint. De Heere zegt: Ik ben begonnen. Nu u van de andere kant. En daar heeft God recht op. Laten we eens eerlijk zijn.
Weet u dat er in Gods Woord meer dan 140 keer staat “Bekeert u!” Daar kun je toch niet omheen? Dan kun je toch niet net doen of het er niet staat? De Heere zegt: Doe die deur open! Ik sta aan de deur en Ik wil bij u binnenkomen. Ik wil je zaligmaken! Doe die deur voor Mij open. Hoe gaat dat dan? Hoe werkt de Heere nu? Er staat: “Indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen…” Het openen van de deur is vrucht van het horen van Zijn stem. Hoe kunnen we dan die stem horen? Nou, als Hij klopt! Als wij nu in Gods huis zijn, dan is Hij bezig te kloppen. Dan kunnen we die klop horen, wij kunnen Zijn stem horen. En
dat is met onze natuurlijke oren. Want het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Romeinen 10:17).
Daarom laat God Zijn Woord preken. Niet opdat u er vrijblijvend naar zou luisteren; niet opdat u zou zeggen: nou, het was wel een aardige preek of een minder mooie preek, zoals meestal over preken gepraat wordt en om dan zomaar weer het Woord naast u neer te
leggen. Nee, het is zo dat de Heere dat Woord laat prediken, opdat wij daarop een antwoord
zouden geven.
Wow. Ik ga de preek vanavond lezen. Dank voor het plaatsen.
Gesloten