Ambtelijk gezag kringen

DDD
Berichten: 29035
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Nee. Ze konden geen lid blijven van de NHK, want die bestond niet meer. Ze zijn dus ofwel vóór de fusie tot de PKN vertrokken, ofwel daarna. In beide gevallen heeft men zich daarna verenigd tot een nieuw kerkverband.

Een deel van de mensen die het onmogelijk werd gemaakt om lid te blijven van de NHK heeft zich dus afgescheiden van de PKN. Alle leden van de NHK werden immers van rechtswege lid van de PKN.

Zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door eilander »

DDD schreef:Nee. Ze konden geen lid blijven van de NHK, want die bestond niet meer. Ze zijn dus ofwel vóór de fusie tot de PKN vertrokken, ofwel daarna. In beide gevallen heeft men zich daarna verenigd tot een nieuw kerkverband.

Een deel van de mensen die het onmogelijk werd gemaakt om lid te blijven van de NHK heeft zich dus afgescheiden van de PKN. Alle leden van de NHK werden immers van rechtswege lid van de PKN.
Zo is het inderdaad. In die tijd gebruikte men wel de zinsnede "we kunnen niet weg en we kunnen niet mee". Zo was het ook natuurlijk, maar juridisch bestaat dat niet. Als je niet weg was, ging je mee; hoezeer je daar ook op tegen was. Het leverde heel veel pijn op, dat geloof ik wel.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Zeemeeuw »

@ DDD. Je zult dit interview met ds. F. Mulder bedoelen.
http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-f-muld ... n-1.505737
DDD
Berichten: 29035
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Dat artikel bedoel ik inderdaad. Dank!

Ik zie overigens dat de dominee zijn best doet om de kool en de geit te sparen. Dat is een christelijke deugd, al zou je op dit forum soms wat anders menen. En ik waardeer het ook zeer dat hij uitspreekt dat de wat meer bijbelgerichte christenen goede intenties hebben. Maar een lijn is, dat hij er begrip voor heeft dat men de vreze des Heeren zover doortrekt, dat een onverschillige levenshouding er uiterlijk niet veel van verschilt. Mijns inziens is er dan wel iets grondig mis gegaan.

Ik begrijp overigens zelf niet zo goed waarom doordeweekse kerkdiensten hier altijd bij worden gehaald. Ik zie de toegevoegde waarde daarvan ook niet zo in.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door samanthi »

Ik heb grote achting voor ds mulder, toch begrijp ik hem niet helemaal. Moet je de Bijbel bestuderen om in een discussie staande te blijven? Of om van de Heere te leren? Is Bijbel lezen nu minder van belang dan de uitleg ervan Door een ambtsdrager? Is het echt zo bijzonder als een vader het stukje wat hij voorlas uitlegd aan zijn kinderen? Dat is toch niet meer dan normaal. Ik vind het jammer, ds Mulder spaart alle partijen dat is misshien wel nobel, maar je wordt er niet wijzer van.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 29035
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Dat ben ik niet met je eens.

Domme mensen leren alleen van mensen die begrip voor hen hebben en die in hun standpunten niet teveel afwijken van hun eigen mening. Dus voor een groot aantal mensen is het zo dat zij van zo´n artikel heel wat wijzer worden dan van een interview met jou of mij. Een interview met iemand die een uitgesproken standpunt inneemt is alleen vruchtbaar voor mensen die het al grotendeels met de geïnterviewde eens zijn, en voor mensen die graag kritisch naar zichzelf kijken. Dat is een minderheid.
Wilg
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016, 10:07

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Wilg »

samanthi schreef: Is het echt zo bijzonder als een vader het stukje wat hij voorlas uitlegd aan zijn kinderen?
Ja, dat is heel bijzonder. Als het bij jou thuis wel zo mocht wezen mag je daar erg dankbaar voor zijn.
In mijn omgeving heb ik het nog nooit meegemaakt dus ben verheugd om te lezen dat het toch nog gebeurd.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1478
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Jeremiah »

Wilg schreef:
samanthi schreef: Is het echt zo bijzonder als een vader het stukje wat hij voorlas uitlegd aan zijn kinderen?
Ja, dat is heel bijzonder. Als het bij jou thuis wel zo mocht wezen mag je daar erg dankbaar voor zijn.
In mijn omgeving heb ik het nog nooit meegemaakt dus ben verheugd om te lezen dat het toch nog gebeurd.
Mag ik vragen of je in een christelijke omgeving leeft/bent opgevoed?
ejvl
Berichten: 5771
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door ejvl »

Jeremiah schreef:Mag ik vragen of je in een christelijke omgeving leeft/bent opgevoed?
Dat heeft er niet zoveel mee te maken, wat ik bij veel gezinnen uit het verleden weet is dat er gelezen wordt uit de bijbel aan tafel, zonder uitleg, uit de kerk geen preekbespreking, over het geloof wordt nauwelijks gesproken, behalve een "och mocht het nog eens gebeuren".
Misschien afhankelijk waar iemand is opgegroeid, maar op de stugge Veluwe was dit in ieder geval veelvuldig aan de orde.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Erik »

Wilg schreef:
samanthi schreef: Is het echt zo bijzonder als een vader het stukje wat hij voorlas uitlegd aan zijn kinderen?
Ja, dat is heel bijzonder. Als het bij jou thuis wel zo mocht wezen mag je daar erg dankbaar voor zijn.
In mijn omgeving heb ik het nog nooit meegemaakt dus ben verheugd om te lezen dat het toch nog gebeurd.
Bij ons doet moeder dat veelal, hopelijk is dat ook goed. Of ben ik nu geen goede vader :bobo :langue
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1244
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Nee. Ze konden geen lid blijven van de NHK, want die bestond niet meer. Ze zijn dus ofwel vóór de fusie tot de PKN vertrokken, ofwel daarna. In beide gevallen heeft men zich daarna verenigd tot een nieuw kerkverband.

Een deel van de mensen die het onmogelijk werd gemaakt om lid te blijven van de NHK heeft zich dus afgescheiden van de PKN. Alle leden van de NHK werden immers van rechtswege lid van de PKN.

Zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet?
Ze zijn niet vertrokken, niet voor en niet na de fusie. Ze zijn juist gebleven ondanks de fusie. En ze konden inderdaad (helaas) geen lid blijven van de NHK, en dus zijn ze op het moment van de fusie verder gegaan of achter gebleven (het is maar hoe je het bekijkt) als hervormde gemeenten in hersteld verband, zoals ze dat toen nog noemde.

Ze hebben zich dus niet afgescheiden van de PKN, want (nogmaals) dat zijn ze nooit geweest. Ze hebben juist vanaf het moment van de fusie de hervormde kerk voortgezet (in hersteld verband). Dat ze door de PKN lid van die kerk gemaakt zijn zal juridisch wel kloppen, maar dat is irrelevant.

Het is inderdaad niet ingewikkeld.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het stukje van ds. Mulder wel erg mooi. Hij slaat in die zin de spijker op de kop als hij noemt dat al die mensen die zo gefocust zijn op bijbelstudie/Bijbelkring daarvan een wet maken om zo door het werkverbond zalig te worden. Het geeft ook wel een fijn gevoel als we bezig zijn met Gods Woord. Maar let op: ook al lezen we dag en nacht de Bijbel: we moeten van dood levend gemaakt worden.

En natuurlijk moet dat niet doorschieten naar de andere kant, zoals hieronder omschreven.

Overigens is dat de teneur van een discussie als deze: ds. Schot zegt wat over de manier waarop we het goed zouden kunnen organiseren, en in navolging van ds. Mulder zegt hij eigenlijk dat ambtelijke leiding onontbeerlijk is. Vervolgens buitelt daar een bepaalde groep mensen overheen door te vinden dat ds. Schot daarmee Bijbelstudie/Bijbelkring in de verdachtenbank zet. Dat is natuurlijk niet zo.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Curatorium »

Ad Anker schreef: Overigens is dat de teneur van een discussie als deze: ds. Schot zegt wat over de manier waarop we het goed zouden kunnen organiseren, en in navolging van ds. Mulder zegt hij eigenlijk dat ambtelijke leiding onontbeerlijk is. Vervolgens buitelt daar een bepaalde groep mensen overheen door te vinden dat ds. Schot daarmee Bijbelstudie/Bijbelkring in de verdachtenbank zet. Dat is natuurlijk niet zo.
Ik denk dat iedereen op dit forum wel de mening heeft dat kringen het beste onder ambtelijke leiding kunnen staan. Het artikel is dermate negatief (op z'n Saambinders) getoonzet dat m.i. kringen indirect in de verdachtenbank wordt gezet en zeker niet wordt gestimuleerd. Daar zijn de meeste hier overheen gebuiteld. Wellicht dat je het artikel ook op jouw positieve manier kan lezen, maar dan vraag ik me wel af of je dan niet de gehele negatieve toonzetting van het artikel negeert.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Isala »

Je kunt natuurlijk ook gewoon naar een kring toegaan die netjes onder ambtelijk gezag staat, en de dagen daarna
van alles opzoeken op internet, wat niet strookt met de leer van jouw kerk. Ook daardoor kan je beïnvloed raken.

Uit het stukje van ds Mulder vind ik dit er uitspringen:
„Dat is de keerzijde van de medaille. Dat jongeren, en ouderen, zeggen: Ik kan zo veel Bijbellezen als ik wil, als Gods Geest er niet in meekomt, kom ik er toch niet. Dus... Maar dan zegt de Heere Jezus wat anders. Zijn er ook weinigen die zalig worden, vragen de discipelen. Welk antwoord geeft de Heere Jezus? „Strijdt gij om in te gaan.” Die kant, dat spanningsveld, wil ik graag vasthouden.”

Ja, maar met dat spanningsveld hoeven wij ons niet bezig te houden.
Ik zeg niet dat het er niet is, maar voor ons geldt de opdracht: Strijdt gij om in te gaan.
In die strijd geeft God een belofte, dat wie zoekt, bidt, klopt, dat die gehoor zál krijgen!
Dus strijden. Bidden, Bijbel lezen met het gebed om verlichting door de Heilige Geest.
Dat is de opdracht die wij krijgen, van Gods wege. Dat is waar wij moeten beginnen.
We hebben de belofte dat de Geest er in mee wil komen.
Hora est!
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef:Ik vind het stukje van ds. Mulder wel erg mooi. Hij slaat in die zin de spijker op de kop als hij noemt dat al die mensen die zo gefocust zijn op bijbelstudie/Bijbelkring daarvan een wet maken om zo door het werkverbond zalig te worden. Het geeft ook wel een fijn gevoel als we bezig zijn met Gods Woord. Maar let op: ook al lezen we dag en nacht de Bijbel: we moeten van dood levend gemaakt worden.

En natuurlijk moet dat niet doorschieten naar de andere kant, zoals hieronder omschreven.

Overigens is dat de teneur van een discussie als deze: ds. Schot zegt wat over de manier waarop we het goed zouden kunnen organiseren, en in navolging van ds. Mulder zegt hij eigenlijk dat ambtelijke leiding onontbeerlijk is. Vervolgens buitelt daar een bepaalde groep mensen overheen door te vinden dat ds. Schot daarmee Bijbelstudie/Bijbelkring in de verdachtenbank zet. Dat is natuurlijk niet zo.
J.C. Ryle schrijft dit: Ja, op de dag des oordeels zullen er veel gebroken waterbakken aan het licht komen, maar er zal geen enkele ziel opstaan die in staat zal zijn om te zeggen dat hij dorstend tot de Bijbel is gegaan en daarin geen levend water heeft gevonden; dat hij in de Schriften naar waarheid heeft gezocht en die niet heeft gevonden. (Lees het indrukwekkende hoofdstuk "Bijbellezen" uit Christen-zijn in het dagelijks leven.)
Daarom vind ik het niet goed hoe Ds. Mulder schrijft. Hij moet de mensen juist zeer ernstig aansporen om aanhoudend Gods Woord te lezen en daarbij zeggen dat het niet zonder zegen zal zijn! Gods Woord is levend en krachtig!
Plaats reactie