Ambtelijk gezag kringen

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1478
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Jeremiah »

Hendrien schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het stukje van ds. Mulder wel erg mooi. Hij slaat in die zin de spijker op de kop als hij noemt dat al die mensen die zo gefocust zijn op bijbelstudie/Bijbelkring daarvan een wet maken om zo door het werkverbond zalig te worden. Het geeft ook wel een fijn gevoel als we bezig zijn met Gods Woord. Maar let op: ook al lezen we dag en nacht de Bijbel: we moeten van dood levend gemaakt worden.

En natuurlijk moet dat niet doorschieten naar de andere kant, zoals hieronder omschreven.

Overigens is dat de teneur van een discussie als deze: ds. Schot zegt wat over de manier waarop we het goed zouden kunnen organiseren, en in navolging van ds. Mulder zegt hij eigenlijk dat ambtelijke leiding onontbeerlijk is. Vervolgens buitelt daar een bepaalde groep mensen overheen door te vinden dat ds. Schot daarmee Bijbelstudie/Bijbelkring in de verdachtenbank zet. Dat is natuurlijk niet zo.
J.C. Ryle schrijft dit: Ja, op de dag des oordeels zullen er veel gebroken waterbakken aan het licht komen, maar er zal geen enkele ziel opstaan die in staat zal zijn om te zeggen dat hij dorstend tot de Bijbel is gegaan en daarin geen levend water heeft gevonden; dat hij in de Schriften naar waarheid heeft gezocht en die niet heeft gevonden. (Lees het indrukwekkende hoofdstuk "Bijbellezen" uit Christen-zijn in het dagelijks leven.)
Daarom vind ik het niet goed hoe Ds. Mulder schrijft. Hij moet de mensen juist zeer ernstig aansporen om aanhoudend Gods Woord te lezen en daarbij zeggen dat het niet zonder zegen zal zijn! Gods Woord is levend en krachtig!
Welk boek van Ryle?
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrien »

Jeremiah schreef:
Hendrien schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het stukje van ds. Mulder wel erg mooi. Hij slaat in die zin de spijker op de kop als hij noemt dat al die mensen die zo gefocust zijn op bijbelstudie/Bijbelkring daarvan een wet maken om zo door het werkverbond zalig te worden. Het geeft ook wel een fijn gevoel als we bezig zijn met Gods Woord. Maar let op: ook al lezen we dag en nacht de Bijbel: we moeten van dood levend gemaakt worden.

En natuurlijk moet dat niet doorschieten naar de andere kant, zoals hieronder omschreven.

Overigens is dat de teneur van een discussie als deze: ds. Schot zegt wat over de manier waarop we het goed zouden kunnen organiseren, en in navolging van ds. Mulder zegt hij eigenlijk dat ambtelijke leiding onontbeerlijk is. Vervolgens buitelt daar een bepaalde groep mensen overheen door te vinden dat ds. Schot daarmee Bijbelstudie/Bijbelkring in de verdachtenbank zet. Dat is natuurlijk niet zo.
J.C. Ryle schrijft dit: Ja, op de dag des oordeels zullen er veel gebroken waterbakken aan het licht komen, maar er zal geen enkele ziel opstaan die in staat zal zijn om te zeggen dat hij dorstend tot de Bijbel is gegaan en daarin geen levend water heeft gevonden; dat hij in de Schriften naar waarheid heeft gezocht en die niet heeft gevonden. (Lees het indrukwekkende hoofdstuk "Bijbellezen" uit Christen-zijn in het dagelijks leven.)
Daarom vind ik het niet goed hoe Ds. Mulder schrijft. Hij moet de mensen juist zeer ernstig aansporen om aanhoudend Gods Woord te lezen en daarbij zeggen dat het niet zonder zegen zal zijn! Gods Woord is levend en krachtig!
Welk boek van Ryle?
Christen-zijn in het dagelijks leven
DDD
Berichten: 29037
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Klavart schreef:
DDD schreef:Nee. Ze konden geen lid blijven van de NHK, want die bestond niet meer. Ze zijn dus ofwel vóór de fusie tot de PKN vertrokken, ofwel daarna. In beide gevallen heeft men zich daarna verenigd tot een nieuw kerkverband.

Een deel van de mensen die het onmogelijk werd gemaakt om lid te blijven van de NHK heeft zich dus afgescheiden van de PKN. Alle leden van de NHK werden immers van rechtswege lid van de PKN.

Zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet?
Ze zijn niet vertrokken, niet voor en niet na de fusie. Ze zijn juist gebleven ondanks de fusie. En ze konden inderdaad (helaas) geen lid blijven van de NHK, en dus zijn ze op het moment van de fusie verder gegaan of achter gebleven (het is maar hoe je het bekijkt) als hervormde gemeenten in hersteld verband, zoals ze dat toen nog noemde.

Ze hebben zich dus niet afgescheiden van de PKN, want (nogmaals) dat zijn ze nooit geweest. Ze hebben juist vanaf het moment van de fusie de hervormde kerk voortgezet (in hersteld verband). Dat ze door de PKN lid van die kerk gemaakt zijn zal juridisch wel kloppen, maar dat is irrelevant.

Het is inderdaad niet ingewikkeld.
Dit is gewoon onjuist. De leden van een vereniging kunnen niet individueel zelf bepalen of een vereniging wel of niet fuseert met een andere vereniging. Als ik lid ben van de Dierenbescherming en die fuseert met Wakker Dier, dan kan ik of vóór of na de fusie mijn lidmaatschap opzeggen. Maar in beide gevallen meld ik mij af. Zonder afmelding zouden de leden van de HHK nu nog steeds lid zijn van de PKN. Maar misschien komt dat ook wel voor.

Het is mijns inziens idioot om de feitelijke gang van zaken irrelevant te noemen.
Wilg
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016, 10:07

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Wilg »

Jeremiah schreef:
Wilg schreef:
samanthi schreef: Is het echt zo bijzonder als een vader het stukje wat hij voorlas uitlegd aan zijn kinderen?
Ja, dat is heel bijzonder. Als het bij jou thuis wel zo mocht wezen mag je daar erg dankbaar voor zijn.
In mijn omgeving heb ik het nog nooit meegemaakt dus ben verheugd om te lezen dat het toch nog gebeurd.
Mag ik vragen of je in een christelijke omgeving leeft/bent opgevoed?
Ja, ik ben in een christelijke omgeving opgevoed. En natuurlijk werd er wel uit de bijbel gelezen na het eten maar daar hield het ook wel mee op. Er werd wel 'overhoord' of we de catechismus geleerd hadden maar erover praten of over de preek spreken was er zeker niet bij.
Maar dit voelt als slecht praten over mijn ouders en dat wil ik niet, voelt ook niet goed.

Wat ik ermee wil zeggen dat het meer regel als uitzondering is dat er huisgodsdienst word gegeven in gezinnen. Pas hoorde ik nog een preek van ds. de Leeuw waarin werd gezegd dat hij de kinderen die thuis huisgodsdienst ontvangen er zo uit pikt tijdens catechisatie les.
Zeg nu zelf, dat klinkt toch niet als grote aantallen of zie ik dat te gekleurd door mijn eigen jeugd? Ik hoop het...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het stukje van ds. Mulder wel erg mooi. Hij slaat in die zin de spijker op de kop als hij noemt dat al die mensen die zo gefocust zijn op bijbelstudie/Bijbelkring daarvan een wet maken om zo door het werkverbond zalig te worden. Het geeft ook wel een fijn gevoel als we bezig zijn met Gods Woord. Maar let op: ook al lezen we dag en nacht de Bijbel: we moeten van dood levend gemaakt worden.

En natuurlijk moet dat niet doorschieten naar de andere kant, zoals hieronder omschreven.

Overigens is dat de teneur van een discussie als deze: ds. Schot zegt wat over de manier waarop we het goed zouden kunnen organiseren, en in navolging van ds. Mulder zegt hij eigenlijk dat ambtelijke leiding onontbeerlijk is. Vervolgens buitelt daar een bepaalde groep mensen overheen door te vinden dat ds. Schot daarmee Bijbelstudie/Bijbelkring in de verdachtenbank zet. Dat is natuurlijk niet zo.
J.C. Ryle schrijft dit: Ja, op de dag des oordeels zullen er veel gebroken waterbakken aan het licht komen, maar er zal geen enkele ziel opstaan die in staat zal zijn om te zeggen dat hij dorstend tot de Bijbel is gegaan en daarin geen levend water heeft gevonden; dat hij in de Schriften naar waarheid heeft gezocht en die niet heeft gevonden. (Lees het indrukwekkende hoofdstuk "Bijbellezen" uit Christen-zijn in het dagelijks leven.)
Daarom vind ik het niet goed hoe Ds. Mulder schrijft. Hij moet de mensen juist zeer ernstig aansporen om aanhoudend Gods Woord te lezen en daarbij zeggen dat het niet zonder zegen zal zijn! Gods Woord is levend en krachtig!
Volgens mij zegt ds. Mulder dat ook gewoon. Ik hoop niet dat je bedoelt dat ds. Mulder mensen van het Woord afhoudt. Ryle heeft zo ontzettend gelijk: allen die dorstend tot de Bijbel gaan zullen levend water vinden, allen die de Schriften naar waarheid hebben gezocht zullen vinden. Maar dat is allerminst in tegenspraak met wat ds. Mulder zegt. Als we van dood levend gemaakt zijn zullen we levend water vinden, zal de Schrift naar waarheid gezocht worden.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door mulder »

Ad Anker schreef:Maar dat is allerminst in tegenspraak met wat ds. Mulder zegt. Als we van dood levend gemaakt zijn zullen we levend water vinden, zal de Schrift naar waarheid gezocht worden.
naar aanleiding van een preek van ds. j. Roos die ik een poos terug hoorde: dit is in zekere zin wel in tegenspraak! vanuit i) de Heere gezien heb jij gelijk vanuit ii) theologisch opzicht heb jij gelijk. maar vanuit ons gezien niet. we moeten strijden om in te gaan, we moeten onze Bijbel erbij pakken en praten met onze kinderen (en studies houden met gemeenteleden). de Heere werkt door zijn Woord en de Prediking. als jij dat Woord er niet bij pakt of ervan uitgaat dat de Schrift wel naar waarheid gezocht wordt als we levendgemaakt zijn dan verschuil je jezelf heel erg. en dat zien we ook terug in het artikel van ds f. Mulder (en ook van ds. schot) waar weinig aansporing te vinden is!!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Ad Anker »

mulder schreef:
Ad Anker schreef:Maar dat is allerminst in tegenspraak met wat ds. Mulder zegt. Als we van dood levend gemaakt zijn zullen we levend water vinden, zal de Schrift naar waarheid gezocht worden.
naar aanleiding van een preek van ds. j. Roos die ik een poos terug hoorde: dit is in zekere zin wel in tegenspraak! vanuit i) de Heere gezien heb jij gelijk vanuit ii) theologisch opzicht heb jij gelijk. maar vanuit ons gezien niet. we moeten strijden om in te gaan, we moeten onze Bijbel erbij pakken en praten met onze kinderen (en studies houden met gemeenteleden). de Heere werkt door zijn Woord en de Prediking. als jij dat Woord er niet bij pakt of ervan uitgaat dat de Schrift wel naar waarheid gezocht wordt als we levendgemaakt zijn dan verschuil je jezelf heel erg. en dat zien we ook terug in het artikel van ds f. Mulder (en ook van ds. schot) waar weinig aansporing te vinden is!!
De artikelen van ds. Mulder en ds. Schot waren ook niet bedoeld als appellerende prediking. Dus geen appels met peren vergelijken. Inderdaad is bovenstaande in tegenspraak met elkaar maar is het echt zo moeilijk om dit gewoon naast elkaar te laten staan?
Wanneer ik dit zeg:
Als we van dood levend gemaakt zijn zullen we levend water vinden, zal de Schrift naar waarheid gezocht worden
zeg ik daarmee niet dat je niet hoeft te strijden ofzo...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door eilander »

Ergens blijft mij toch wel de uitspraak hangen waarin ds. Mulder vertelt dat zijn vader hem niet stimuleerde om de Bijbel te lezen. Ik vind dat een vreemd stukje, ik kan er niets aan doen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ergens blijft mij toch wel de uitspraak hangen waarin ds. Mulder vertelt dat zijn vader hem niet stimuleerde om de Bijbel te lezen. Ik vind dat een vreemd stukje, ik kan er niets aan doen.
Klopt. Is inderdaad triest.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10515
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Zita »

Ik vind het wel wat jammer dat Ds Mulder zich neer lijkt te leggen bij de kwalijke praktijk waarin er geen sprake is van huisgodsdienst in de gezinnen. Waarom benut hij niet de ruimte die hij heeft gekregen om te zeggen: Vaders, u hoort hardop voor te gaan in gebed. Moeders, u hoort uw kinderen te leren bidden! Ouders, kinderen moeten aan u merken dat u de Bijbel kent en dat het Woord u lief is. Gezinnen, er hoort gezongen te worden. Ouders, u hoort met uw kinderen door te spreken over de preek. Enzovoorts.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door samanthi »

Wilg schreef:
samanthi schreef: Is het echt zo bijzonder als een vader het stukje wat hij voorlas uitlegd aan zijn kinderen?
Ja, dat is heel bijzonder. Als het bij jou thuis wel zo mocht wezen mag je daar erg dankbaar voor zijn.
In mijn omgeving heb ik het nog nooit meegemaakt dus ben verheugd om te lezen dat het toch nog gebeurd.
Ik doel op het stukje van ds Mulder die daar erg verrast door was, bij mij thuis werd helemaal niets gedaan, Bijbellezen na het eten en verder niet, bij mijn man ook niet, toen ik van de ZS afging kreeg ik een Bijbeltje, de leider van de ZS raadde me aan daar iedere dag uit te lezen, dat was een goed advies. Gelukkig dat de Heere dat heeft gezegend. De Heere is te vinden in Zijn Woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrien »

mulder schreef:
Ad Anker schreef:Maar dat is allerminst in tegenspraak met wat ds. Mulder zegt. Als we van dood levend gemaakt zijn zullen we levend water vinden, zal de Schrift naar waarheid gezocht worden.
naar aanleiding van een preek van ds. j. Roos die ik een poos terug hoorde: dit is in zekere zin wel in tegenspraak! vanuit i) de Heere gezien heb jij gelijk vanuit ii) theologisch opzicht heb jij gelijk. maar vanuit ons gezien niet. we moeten strijden om in te gaan, we moeten onze Bijbel erbij pakken en praten met onze kinderen (en studies houden met gemeenteleden). de Heere werkt door zijn Woord en de Prediking. als jij dat Woord er niet bij pakt of ervan uitgaat dat de Schrift wel naar waarheid gezocht wordt als we levendgemaakt zijn dan verschuil je jezelf heel erg. en dat zien we ook terug in het artikel van ds f. Mulder (en ook van ds. schot) waar weinig aansporing te vinden is!!
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef:
mulder schreef:
Ad Anker schreef:Maar dat is allerminst in tegenspraak met wat ds. Mulder zegt. Als we van dood levend gemaakt zijn zullen we levend water vinden, zal de Schrift naar waarheid gezocht worden.
naar aanleiding van een preek van ds. j. Roos die ik een poos terug hoorde: dit is in zekere zin wel in tegenspraak! vanuit i) de Heere gezien heb jij gelijk vanuit ii) theologisch opzicht heb jij gelijk. maar vanuit ons gezien niet. we moeten strijden om in te gaan, we moeten onze Bijbel erbij pakken en praten met onze kinderen (en studies houden met gemeenteleden). de Heere werkt door zijn Woord en de Prediking. als jij dat Woord er niet bij pakt of ervan uitgaat dat de Schrift wel naar waarheid gezocht wordt als we levendgemaakt zijn dan verschuil je jezelf heel erg. en dat zien we ook terug in het artikel van ds f. Mulder (en ook van ds. schot) waar weinig aansporing te vinden is!!
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Natuurlijk. Natuurlijk. Ik ook. Al blijft het typerend dat wanneer men over de noodzaak van wedergeboorte begint vanuit het besef van onze totale onmacht de godsdienst op zijn achterste benen staat. Dat is van alle tijden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Curatorium »

Klavart schreef:
DDD schreef:Daar is toch wel een verschil in. Volgens gereformeerd kerkrecht mag een kerkenraad de gemeente bij een ander kerkverband aansluiten. Volgens de toenmalige hervormde kerkorde kon dat niet. De leden hebben zich dus individueel van de NHK of van de PKN afgescheiden, en vervolgens een nieuwe kerk gevormd, die bedoeld was als een hersteld hervormd kerkverband. Bij de VGKN was dat wel anders.
De leden hebben zich niet afgescheiden van de NHK (ze wilden daar juist lid van blijven) en nog minder van de PKN (want daar zijn ze nooit lid van geweest). Het werd hun echter onmogelijk gemaakt om lid te blijven van de NHK.
Ledenbestanden zijn pas maanden later na 1 mei ontvlecht. (Bijna) iedere HHK'er is nog een tijd PKN geweest voordat men zich afscheidde.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door wfloor »

Twee zaken wil ik uitspreken:

1) De HHK is geen nieuwe of afgescheiden kerk. Het is de voortzetting op het oude fundament van kerkorde en belijdenissen als voor 2004. De PKN heeft een fundamenteel nieuw fundament en is daarmee dus een nieuwe kerk.

2) Dit onderwerp ging over Bijbelstudie houden buiten ambtelijk toezicht om. Binnen de HHK is hier geen gelijke lijn te trekken. Sommige kerkenraden juichen dit toe, maar anderen staan hier huiverig tegenover omdat ze alles "in eigen hand" willen houden.
Plaats reactie